9.10.2019 Çin petrol şirketi CNPC, İran gaz sahasından çekildi

ABD’nin İran’a yönelik yaptırımları nedeniyle Total’dan sonra Çin firması da İran gaz sahasından çekildi. İran Petrol Bakanı Bijen Namdar Zengene, firmaların gaz sahalarından dostane bir şekilde çekildiklerini belirtti.

Yaptırımların yüzünden Fransa’nın Total firması ve Çin’in CNPC firması 11. üniteden dostane bir şekilde çekildiklerini belirten İran Petrol Bakanı Bijen Namdar Zengene, bu üniteyi geliştirme projesi yüzde yüz İranlı imkânlarla yakında başlayacağını söyledi.

Bakan Zengene, “Önümüzdeki aylarda Suudi Arabistan ile ortak doğalgaz sahası olan Ferzad doğalgaz sahası anlaşması imzalanacaktır” dedi.

İran petrol sektörünün son kazanımları hakkında da bir değerlendirme bulunan Bakan Zengene, Petrol Bakanlığı’nın son yılların en zorlu şartları ve yaptırımlara rağmen petro kimya, petrol ve doğalgaz alanlarında büyük başarılara imza attığını ve bu yıl ilk kez benzin ihraç ettiklerini vurguladı.

7.10.2019 Bartın Limanı’nda yükleme yapan vinç devrildi

Bartın’da limanda yükleme yapan vinç, geminin üzerine devrildi. Olayda yaralanan vinç operatörü tedavi altına alındı. Olay sonrası vincin kaldırılması için çalışma başlatıldı.

Limanda ‘Astra Marine’ isimli kuru yük gemisine çimento maddesi ‘klinker’ yükleyen vinç, bilinmeyen devrildi.Vincin geminin üzerine devrildiğini gören gemiciler durumu sağlık ekiplerine bildirdi. Olay yerine gelen sağlık ekibi vinç operatörü Arif Karagöz’ü hastaneye kaldırdı. Karagöz tedavisinin ardından taburcu edildi.

6.10.2019 Rusya, Buzullar Eriyince 5 Yeni Adaya Sahip Oldu

Arktik Okyanusu içinde yer alan Barents Denizi’nde Rusya’ya ait Franz Josef takımadalarında buzullar eriyince, 5 yeni ada ortaya çıktı.

Avrupa’nın kuzeyinde bulunan Artrik Okyanusu’nun Rusya sınırlarında bulunan Franz Josef takımadalarında Rusya Savunma Bakanlığı ve birçok uzman ortaklaşa araştırmalar yaptı. 44 gün boyunca 20 kez adalara iniş yapan ekip hem okyanus derinliğini ölçtü hem de bölgedeki takımadalarının sayısı üzerine araştırmalarını yeniledi.

Toplamda 191 adanın bulunduğu Franz Jesef takımadalarında yapılan araştırmada 5 yeni adanın tespit edildiği öğrenildi. Rusya Savunma Bakanlığı bölgede yapılan çalışmalardan sonra adalara dair görüntüler paylaşırken, keşfedilen yeni adaların bölgedeki buzulların erimesiyle ortaya çıktığı aktarıldı.

Görüntülerde adaların kıyılarında yaşayan denizaslanları, fok balıkları adaların üstünde kutup ayıları adaların kayalıklarında ise birçok kuş türünün varlığı görüldü.

Bakanlık tarafından yapılan açıklamada hidrograflar tarafından yapılan araştırmada Artrik Okyanusu’nun Rusya sınırlarında bulunan Barents Denizi’nin derinliğinin 632 metre olarak tespit edildiği açıklandı.

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, 2010 yılında birçok uluslararası gazeteciyle birlikte Franz Josef takımadalarına gitmiş ve kutup ayılarını gazetecilerle birlikte inceleyerek, gazetecilere burada röportaj vermişti.

6.10.2019 Mersin Büyükşehir Belediyesi, Taşucu Limanı’nı Kiralamak İstiyor

Mersin Büyükşehir Belediye Başkanı Vahap Seçer, işletmesi kendilerine ait Taşucu Limanı ile ilgili bir proje çalışmaları olduğunu ve ilgili kurumdan uzun süreli kiralama talep ettiklerini söyledi.

Mersin Büyükşehir Belediye Başkanı Vahap Seçer, işletme hakkı Mersin Büyükşehir Belediyesi’ne ait olan Silifke’deki Taşucu Limanı’nda incelemelerde bulunarak yetkili personelden bilgi aldı.

İncelemelerinin ardından limanla ilgili değerlendirme yapan Seçer, “Burada yolcu ve yük taşımacılığı yapılabiliyor. Buranın bir özelliği var; gümrüklü ve uluslararası bir liman. Belediye olarak da bizim bir özelliğimiz var; Türkiye’de tek gümrüklü ve uluslararası limanı işleten belediyeyiz. Buradaki fiziki koşulları inceledim ve hem Büyükşehir Belediyemizin sorumlu olduğu bölümdeki yetkili arkadaşlardan hem de Gümrük Bakanlığımıza bağlı müdürümüzden bilgi aldım” dedi.

Limanı etkili ve verimli bir şekilde işletebilmek için uzun süreli tahsis gerektiğini, bunun için de ilgili kurumlarla görüşmeler yapacaklarını belirten Seçer, “Bizim burada köklü bir proje çalışmamız var ama ilgili kurumdan uzun bir süreli kiralama talebimiz var. Bunu sağladığımız takdirde biz buraya bir proje uygulamak istiyoruz. Daha derli toplu bir liman olsun, hem yük hem yolcu taşımayı daha uygun hale getirelim. Fiziki koşulları düzeltelim. Burada marina hüviyetinde bir faaliyet alanı da geliştirebiliriz. Buna elverişli bir liman” diye konuştu.

Düşündükleri projelerin ciddi yatırımlar gerektirdiğine işaret eden Seçer, “Akıllı bir proje ile daha sonra da bilinçli bir işletme anlayışıyla Taşucu Limanımızı uluslararası standartlara uygun hale getirebiliriz. Bu çalışmaları yaparak böyle bir limanı bölgemize kazandırmak istiyoruz. Ancak tabii ki, ilgili kurumun bize vereceği izne bağlı. Uzun vadeli bir tahsis ya da kiralama protokol anlaşması yapabilirsek bütün bu projeleri hayata geçirebileceğiz” ifadelerini kullandı.

5.10.2019 Petrol Ofisi İlk Yeni Nesil Denizcilik Yakıtı İkmalini Gerçekleştirdi

Petrol Ofisi, denizcilik yakıtlarındaki markası PO Marine ile IMO 2020 kriterlerinin başlamasına aylar kala, Türkiye’nin ilk VLSF (Very Low Sulfur Foil) ikmalini İstanbul’da gerçekleştirdi. 

Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) 2020 değişim süreci ile birlikte 1 Ocak 2020 tarihinden itibaren tüm dünyada gemilerin kullanacağı denizcilik yakıtlarının sülfür oranı yüzde 3,5’dan yüzde 0,5’e düşürülecek.

Denizcilik tarihinde çok önemli bir mihenk noktası oluşturacak bu gelişme ile ilgili hazırlıklarını aylar öncesinde tamamlayan Petrol Ofisi, denizcilik yakıtlarındaki markası PO Marine ile IMO 2020 kriterleri kapsamındaki ilk ikmalini İstanbul’da gerçekleştirdi.

Kumkapı açıklarında gerçekleştirilen ikmal ile Petrol Ofisi’nin Demre-8 adlı barcı tarafından 100 ton yeni nesil denizcilik yakıtı VLSF ikmali yapıldı.

5.10.2019 Türkiye’nin En Büyük Otomotiv Limanı İçin Japonya’dan Kredi

Türkiye’nin en önemli ihtiyaçlarından biri olan otomotiv odaklı Ro-Ro limanının inşası için 2018 yılında Nippon Yusen Kaisha (NYK Line) ile 110 milyon dolarlık yatırım kararı alan OYAK tarafından Japonya Uluslararası İşbirliği Bankası (JBIC) ve MUFG Bank ile kredi anlaşması imzalandı.

OYAK Denizcilik ve Liman İşletmeleri AŞ, Türkiye’nin en büyük otomotiv limanının inşası için adımlarını hızlandırdı.

Toplam 110 milyon dolarlık yatırım için gerekli olan tutarın 44 milyon doları Japonya Uluslararası İşbirliği Bankası (JBIC) tarafından karşılanırken, kalan kısmın da bir bölümü MUFG Bank (Mitsubishi UFJ Financial Group) tarafından sağlanacak. Bu kredi anlaşmasının, Türkiye ile Japonya arasındaki ekonomik iş birliklerinin artmasına da ön ayak olması bekleniyor.

Açıklamada görüşlerine yer verilen OYAK Genel Müdürü Süleyman Savaş Erdem, OYAK ve grup şirketlerinin etkinliğini, verimliliğini ve karlılığını artıracak uygulamaları devreye aldıklarını belirterek, şunları kaydetti:

“Ülkemizin, dünyanın en büyük 10 ekonomisi arasında yer alma hedefini kendi hedefimiz olarak görüyor, adımlarımızı bu vizyonla atıyoruz. Uluslararası finans piyasalarının en önemli aktörlerinden olan JBIC ve MUFG Bank ile olan bu anlaşma da bu anlamda bizler adına gurur verici. Küresel dalgalanmaların olduğu dönemlerde hızlı, atik ve esnek davranmak, en az yatırım süreçlerini doğru kurgulamak kadar önemli. Bu nedenle, imzaladığımız sözleşme ülkemize ve OYAK’a olan güvenin göstergesidir. OYAK’ı çok daha iyi noktalara, sürdürülebilir başarı hedefiyle taşımaya devam edeceğiz.”

LİMANIN İNŞASI 2020 YILINDA TAMAMLANACAK”

Erdem, limanın inşasının 2020 yılında tamamlanacağını, OYAK Port’un uluslararası otomotiv lojistik trafiğinin merkezi olacağını bildirerek, “Standartlarıyla ve kapasitesiyle dünyanın sayılı limanları arasına girecek olan OYAK Port, artan otomotiv ihracatı hacminin yarattığı yeni ihtiyaçları ve talepleri karşılayacak.” değerlendirmesinde bulundu.

Japonya Uluslararası İşbirliği Bankası’ndan (JBIC) yapılan açıklamada da “Bu kredinin, OYAK Grup Şirketleri ve JBIC arasındaki ilişkiyi güçlendirmesi, Türkiye ve dünyada çeşitli sektörlerde Japon şirketlerinin yatırımları ve ihracatı için daha fazla fırsat yaratmak üzere taraflar arasındaki iş birliğini geliştirmesi bekleniyor.” ifadeleri kullanıldı.

4.10.2019 MSC, Türkiye İle Libya Arasında Yeni Servis Başlatıyor

Dünyanın en büyük konteyner taşıyıcıları arasında yer alan MSC, Türk ihracatçılarının pazara rahat erişimi için Türkiye-Libya arasında yeni servis başlatıyor. MSC LENA F gemisi, ilk seferine 12 Ekim Cumartesi günü Gemlik Limanı’ndan başlayacak.

Mediterranean Shipping Company (MSC), mevcut servislerine bir yenisini daha ekliyor.

MSC, her geçen gün ticaret hacmimizin arttığı Libya pazarına Türk ihracatçılarının rahat erişimi için Türkiye-Libya arası düzenli “LIBYA SERVICE” servisi başlatıyor.

Yeni servis, daha hızlı servis süresi ve direkt iki liman uğrağı sunacak. 12 Ekim Cumartesi günü Gemlik Limanı’na ve 13 Ekim Pazar günü Ambarlı Limanı’na ilk seferini yapacak olan MSC LENA F gemisi, İtalya’da Gioia Tauro Limanı’na uğramasının ardından Libya’da Misurata ve Bingazi limanlarına varacak.

Servis süresi Gemlik’ten 9 ve İstanbul’dan 8 gün olan yeni “LIBYA SERVICE” servisi ile MSC’nin Türkiye’ye uğrayan direkt servis sayısı 25 olacak.

3.10.2019 Taşucu Limanı’nda 1,5 Kilogram Eroin Ele Geçirildi

Taşucu Limanı’nda Narkotik Suçlarla Mücadele Şube Müdürlüğü ekiplerinin düzenlediği uyuşturucu operasyonunda 1,5 kilogram eroin ele geçirildiği bildirildi.

Mersin’de Taşucu Limanı’ndan yurtdışına eroin sevkiyatı yapmak istediği öne sürülen kişi tutuklandı.

Narkotik Suçlarla Mücadele Şube Müdürlüğü ekipleri, bir şüphelinin Silifke ilçesindeki Taşucu Limanı üzerinden yurtdışına uyuşturucu sevkiyatı yapacağı bilgisini aldı.

Liman girişinde önlem alan ekipler, şüphelinin aracında yaptığı aramada bagajdaki valize gizlenmiş 1 kilogram 500 gram eroin ele geçirdi.

Zanlının Erdemli ilçesindeki ikametinde yapılan aramalarda da 2 kilogram eroin bulundu.

Gözaltına alınan zanlı, işlemlerinin ardından sevk edildiği Nöbetçi Sulh Ceza Hakimliği’nce tutuklandı.

3.10.2019 Gümrük Kanunu’nda Değişiklik Teklifi Komisyonda Kabul Edildi

Gümrük Kanununda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi, TBMM Sanayi, Ticaret, Enerji, Tabii Kaynaklar, Bilgi ve Teknoloji Komisyonunda kabul edildi. Teklife göre, ithalatının yasaklandığı tespiti halinde, varsa eşyanın fark gümrük vergilerinin alınmasının yanı sıra gümrüklenmiş değerinin 4 katı idari para cezası uygulanacak.

Gümrük vergilerine ilişkin idari yaptırım kararları ve bu kararlara yönelik itirazlar hakkında da Gümrük Kanunu’nda yer alan ceza ve itiraz hükümleri geçerli olacak.

Mülkiyetinin kamuya geçirilmesine karar verilen eşyanın bulunamaması halinde kaim değer olarak eşyanın gümrüklenmiş değerinin kamuya geçirilmesine karar verilecek.

Gümrük idaresi tarafından yükümlüye yazıyla yanlış bilgi verilmişse idari para cezası ve faiz uygulanmayacak.

Geçici ithalat rejimi hükümlerine tabi eşyaya ilişkin beyan ile muayene ve denetleme veya teslimden sonra yapılan kontrollerde farklılıkların tespiti durumunda vergi farkının yarısı tutarında idari para cezası verilecek. Aykırılıkların gümrük idaresince tespit edilmesinden önce beyan sahibince bildirilmesi durumunda, hesaplanacak cezaların oranı yüzde 15’ten 10’a indirilecek.

İthalinin yasaklanmış olduğunun tespiti halinde, varsa eşyanın fark gümrük vergilerinin alınmasının yanı sıra gümrüklenmiş değerinin 4 katı idari para cezası verilecek.

Eşyanın ithali, belli kuruluşların vereceği ve gümrük idaresine ibrazı veya beyanı zorunlu olan lisans, izin, uygunluk belgesi veya bu belgeler yerine geçen bilgiye bağlı olmasına rağmen, eşya belge veya bilgiye tabi değilmiş veya belge/bilgi alınmış gibi beyanda bulunulduğunun tespit edilmesi halinde varsa eşyanın fark gümrük vergilerinin alınmasının yanı sıra gümrüklenmiş değerinin 2 katı idari para cezası kesilecek.

Ticaret Bakanlığınca belirlenecek süre içerisinde söz konusu eşyanın, ithalinin uygun bulunduğuna ilişkin belge veya bilginin düzenlenmesi veya ilgili kurum/kuruluş tarafından gerçekleştirilen denetimin olumlu sonuçlandığının bildirilmesi halinde usulsüzlük cezası uygulanacak.

ÜÇÜNCÜ ÜLKEYE TRANSİT EDİLECEK

Teklifle eşyanın ihracı, belli kuruluşların vereceği ve gümrük idaresine ibrazı veya beyanı zorunlu olan lisans, izin, uygunluk belgesi veya bu belgeler yerine geçen bilgiye bağlı olmasına rağmen eşya belge veya bilgiye tabi değilmiş ya da belge veya bilgi alınmış gibi beyanda bulunulduğunun tespit edilmesi halinde, eşyanın gümrüklenmiş değeri kadar uygulanan idari para cezası tutarı, gümrüklenmiş değerinin onda birine düşürülüyor.

Bakanlıkça belirlenecek süre içerisinde söz konusu eşyanın, ihracının uygun bulunduğuna ilişkin belge veya bilginin düzenlenmesi veya ilgili kurum/kuruluş tarafından gerçekleştirilen denetimin olumlu sonuçlandığının bildirilmesi halinde usulsüzlük cezası verilecek.

İthalinin yasaklanmış olduğu tespit edilen eşya, yükümlü talebi doğrultusunda 30 gün içinde mahrece iade veya ilgili kurum/kuruluşun uygun görüşüyle doğrudan üçüncü ülkeye transit edilecek. Bu süre içerisinde mahrece iade veya üçüncü ülkeye transit edilmeyen eşya, ihraç kaydıyla satış veya masrafları sahibince karşılanmak koşuluyla imha suretiyle tasfiye edilmek üzere bulunduğu gümrük idaresine terk edilecek.

İthali lisansa, şarta, izne, kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği uygunluk veya yeterlilik belgesine tabi olduğu halde uygunluk ve yeterlilik belgesine tabi değilmiş veya belge alınmış gibi beyan edildiği tespit edilen eşya, yükümlü talebi doğrultusunda mahrecine iade, ilgili kurum ya da kuruluşun uygun görüşüyle doğrudan ya da serbest bölge üzerinden üçüncü ülkeye transit veya ihraç kaydıyla satış ya da masrafları sahibince karşılanmak koşuluyla imha suretiyle tasfiye edilmek üzere bulunduğu gümrük idaresine bırakılacak.

Teslimden sonra kontrol sonucunda uygunsuzluğu tespit edilen ancak bulunamayan eşyanın gümrüklenmiş değeri kamuya geçirilecek.

FARKLI ÇIKAN EŞYA İÇİN FİİLİN NİTELİĞİNE GÖRE İDARİ PARA CEZASI

Kanun teklifiyle Türkiye Gümrük Bölgesi’ne getirilen ve varış gümrük idaresine karayoluyla sevk edilmek üzere transit rejimine konu edilen serbest dolaşımda olmayan eşyanın, yapılan kontrol veya muayene sonucunda, beyan edilenden belirgin bir şekilde farklı cinste olduğunun tespiti halinde fiilin niteliğine göre işlem yapılacak.

Buna göre;

– Farklı çıkan eşyanın gümrük vergileri toplamının beyan edilen eşyanın gümrük vergileri toplamından fazla olması durumunda, farklı çıkan eşyaya ilişkin gümrük vergilerinin 2 katı idari para cezası verilecek.

– Farklı çıkan eşyanın beyan edilen eşyadan farklı şekilde, ithalinin lisansa, şarta, izne, kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği uygunluk veya yeterlilik belgesine tabi olması durumunda farklı çıkan eşyanın gümrüklenmiş değerinin 2 katı kadar idari para cezası kesilecek.

– Beyana göre eksik olduğunun tespit edilmesi halinde eksik çıkan eşyaya ilişkin gümrük vergilerinin alınmasının yanı sıra eşyanın gümrük vergilerinin iki katı idari para cezası uygulanacak.

– Beyana göre fazla olduğunun tespit edilmesi halinde, fazla çıkan eşyanın gümrük vergileri kadar idari para cezası verilecek ve fazla çıkan eşya tasfiyeye tabi tutulacak.

Teklife göre, antrepo beyannamesinde beyan edilenden belirgin bir şekilde farklı çıkan eşyanın gümrük vergileri toplamının beyan edilen eşyanın gümrük vergileri toplamından fazla olması durumunda söz konusu eşyaya ilişkin gümrük vergilerinin 2 katı; farklı çıkan eşyanın beyan edilen eşyadan farklı şekilde, ithalinin lisansa, şarta, izne, kısıntıya veya belli kuruluşların vereceği uygunluk veya yeterlilik belgesine tabi olması durumunda eşyanın gümrüklenmiş değerinin 2 katı idari para cezası verilecek.

İTHAL EDİLEN ÖZEL KULLANIMA MAHSUS TAŞITLAR

Düzenlemeye göre, dahilinde işleme rejimi, gümrük kontrolü altında işleme rejimi ile geçici ithalat rejimine ilişkin hükümlerin ihlali halinde, eşyanın gümrüklenmiş değerinin iki katı idari para cezası hükmolunacak.

Tam muafiyet suretiyle geçici olarak ithal edilen özel kullanıma mahsus taşıtlara ilişkin rejim ihlallerinde, gümrük vergileri tutarının dörtte biri kadar idari para cezası verilecek.

Dahilde işleme rejimi ve gümrük kontrolü altında işleme rejimine ilişkin hükümler ihlal edilmekle birlikte, rejim kapsamı ithal eşyasının işleme faaliyetindeki hali veya işlem görmüş ürün hali de dahil olmak üzere, gümrük gözetiminden mevzuata aykırı olarak çıkarılmamış olduğunun tespiti halinde, ithal eşyasının gümrük vergileri ile ilgili rejime ilişkin beyannamenin tescil tarihinden tespitin yapıldığı tarihe kadar geçen süre için Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunu’na göre tespit edilen gecikme zammı oranında faizin toplamı kadar idari para cezası uygulanacak.

Tam muafiyet suretiyle geçici olarak ithal edilen özel kullanıma mahsus taşıtlar hariç geçici ithalat rejimi kapsamında ithal edilen eşyanın süresi içerisinde gümrükçe onaylanmış başka bir işlem veya kullanıma tabi tutulmaması durumunda gümrük vergileri ile rejime ilişkin beyannamenin tescil tarihinden tespitin yapıldığı tarihe kadar geçen süre için Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunu’na göre tespit edilen gecikme zammı oranında faizin toplamı kadar idari para cezası verilecek.

Bu eşyaların, yapılacak tebligat tarihinden itibaren 60 gün içinde gümrükçe onaylanmış başka bir işlem veya kullanıma tabi tutulmaması halinde, ayrıca gümrük vergileri tutarında idari para cezası verilecek.

Gümrük işlemleriyle doğrudan veya dolaylı olarak ilgili bulunan kişilerin, yazılı olarak talep edilen bilgi ve belgeler ile 5 yıl süreyle saklanması gereken belgeleri gümrük kontrolü sırasında ibraz etmemesi durumunda usulsüzlük cezasının 8 katı uygulanacak.

UZLAŞMA TALEBİ

Gümrük idarelerince düzenlenen ek tahakkuk ve ceza kararı muhteviyatı alacaklar için yükümlü veya ceza muhatabı tarafından uzlaşma başvurusu yapılabilecek.

Uzlaşmanın kapsamına, beyan ile gümrük idaresi tarafından yapılan tespit sonucunda belirlenen farklılıklara ilişkin tebliğ edilen gümrük vergileri alacakları, gümrük idaresi tarafından tespit edilmesinden önce beyan sahibi tarafından bildirilen farklılıklara ilişkin tebliğ edilen gümrük vergileri alacakları ile Gümrük Kanunu ve ilgili diğer kanunlar uyarınca gümrük idaresi tarafından düzenlenen idari para cezaları girecek.

Uzlaşma talebi, henüz itiraz başvurusu yapılmamış veya sonuçlandırılmamış gümrük vergileri ve idari para cezaları için, tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içinde yapılacak.

Uzlaşma talebinde bulunulması halinde, itiraz veya dava açma süresi duracak. Uzlaşmanın vaki olmaması veya temin edilememesi halinde süre kaldığı yerden işlemeye başlayacak. Sürenin bitimine beş günden az kalmış olması halinde süre beş güne tamamlanacak. Uzlaşmanın vaki olmaması veya temin edilememesi halinde yeniden uzlaşma talebinde bulunulamayacak.

Uzlaşma talepleri, gümrük uzlaşma komisyonları tarafından değerlendirilecek. Gümrük uzlaşma komisyonlarının kurulması, çalışması ile yapılacak işlemlere ilişkin usul ve esaslar yönetmelikle düzenlenecek. Komisyonun çalışmaları gizli, uzlaşma tutanakları kesin olup gereği idarece derhal yerine getirilecek.

Vergi yükümlüsü veya ceza muhatabı, üzerinde uzlaşılan ve tutanakla tespit olunan hususlar hakkında dava açamayacak ve hiçbir mercie şikayette bulunamayacak.

Uzlaşılan gümrük vergileri ve cezalar, uzlaşma tutanağının tebliğinden itibaren bir ay içinde ödenecek. Uzlaşılan vergilere ilişkin gümrük yükümlülüğünün başladığı tarihten uzlaşma tutanağının imzalandığı tarihe kadar geçen süre için Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun hükümlerine göre belirlenen gecikme zammı oranında gecikme faizi uygulanacak. Uzlaşmanın vaki olmaması veya temin edilememesi halinde, genel hükümlere göre işlem yapılacak.

Teklife göre, Gümrük Kanunu ve gümrüklerde uygulanan mevzuat hükümlerine aykırı hareketleri görülen gümrük müşavirleri ile gümrük müşavir yardımcılarının izin belgeleri Ticaret Bakanlığı müfettişleri ve gümrük ve dış ticaret bölge müdürleri tarafından gerek görülmesi halinde tedbir mahiyetinde en fazla 6 ay süre ile geçici olarak alınarak, gümrüklerde iş takip etmelerine izin verilmeyecek.

Bu durum, gerekçesiyle birlikte izin belgesinin alınmasını izleyen günde Ticaret Bakanlığına bildirilecek. Bu şekilde izin belgeleri alınanlar hakkında geçici mesleki faaliyetten alıkoyma cezası verilmesi halinde, tedbir mahiyetinde izin belgelerinin alındığı süre verilen cezadan mahsup edilecek.

Terörle Mücadele Kanunu kapsamında haklarında kovuşturma başlatılanların izin belgeleri kovuşturma sonuçlanıncaya kadar tedbiren geri alınacak.

Teklifle, zati silah müessesesinden yararlanan Gümrükler Muhafaza Genel Müdürlüğünde genel müdür, genel müdür yardımcısı, daire başkanı ile merkez ve taşra teşkilatında görevli kaçakçılık ve istihbarat müdürü, bölge amiri, kısım amiri ve gümrük muhafaza memuru unvanlı personelin uhdesindeki zati silahı emeklilikte de bulundurabilmesine imkan tanınacak.

GÖRÜŞMELERDEN

Teklifteki gümrük muhafaza memurlarının emeklilikte zati silah edinmelerini öngören düzenlemeye ilişkin görüşünü dile getiren CHP Kocaeli Milletvekili Tahsin Tarhan, CHP’nin bireysel silahlanmaya karşı olduğunu belirtti.

Gümrük muhafaza memurlarının sivil hayatta silah ihtiyacı olacağını düşünmediğini dile getiren Tarhan, ilgili maddenin teklif metninden çıkarılmasını istedi.

Bunun üzerine Komisyon Başkanı Mustafa Elitaş, kolluk personeli arasında yalnızca gümrük muhafaza memurlarının bu hakka sahip olmadığına dikkati çekti.

İYİ Parti Denizli Milletvekili Yasin Öztürk, düzenlemeyle 15 yıl memurluk yapıp daha sonra gümrük memurluğuna geçenlerin de bu haktan yararlanmış olacağını savunarak, bunun uygun olmadığını savundu.

Ticaret Bakan Yardımcısı Gonca Yılmaz Batur, Emniyet Genel Müdürlüğü, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığının yanı sıra Gümrükler Muhafaza Genel Müdürlüğü personelinin de Türkiye’nin adli kolluğu olduğunu belirtti.

Gümrük muhafaza personelinin zaten silah taşıma ruhsatının bulunduğunu, emekli olduktan sonra ruhsatının devam ettiğini söyleyen Batur, “Ekstra silahlanmayı teşvik edecek en ufak bir durum zaten bizim ajandamızda olamaz. Burada fark şudur; diğer 3 kurumda personel kendi silahlarını satın almaktadır, emekli olduktan sonra silah ruhsatı harcını devlet ödemektedir. Burada da tamamen aynı uygulamayı getiriyoruz. Bölge müdürlerinin sayısı 18, gümrük muhafazanın mevcut kadrosu 6 bin kişi.” diye konuştu.

CHP Adana Milletvekili Müzeyyen Şevkin ise silahın amacı dışında çok fazla kullanıldığını, silahlanmanın teşvik edici değil tam tersine caydırıcı olması gerektiğini ifade etti.

MHP İstanbul Milletvekili İzzet Ulvi Yönter de gümrük muhafaza memurları stratejik bir görev yaptığını belirterek “Onların bu konuda desteklenmesi ve yapılan düzenlemeyi çok önemli görüyoruz. Bu hakkın gümrük muhafaza memurlarına çok görülmemesini istiyoruz.” dedi.

2.10.2019 İDO Genel Müdürü Hasan Üstündağ, Görevinden Ayrıldı

Şubat 2018’den bu yana İDO Gene Müdürlüğü görevini yürüten Hasan Üstündağ’ın bu görevden dün (1 Ekim) ayrıldığı öğrenilirken Üstündağ’ın yerine Murat Orhan’ın vekalet edeceği bildirildi.

İstanbul Deniz Otobüsleri (İDO) AŞ Genel Müdürü Hasan Üstündağ, görevinden ayrıldı.

Deniz Haber Ajansı’nın edindiği bilgilere göre, İDO Genel Müdür Yardımcısı olarak görev yapan Murat Orhan’ın görevinden ayrılan Hasan Üstündağ’ın yerine bu göreve vekalet edeceği öğrenildi.

Uzun yıllardır İDO bünyesinde farklı görevlerde iş yaşamını sürdüren Yüksek Denizcilik Okulu (YDO) 1979 Güverte mezunu Hasan Üstündağ, Şubat 2018’de Ufuk Tuğcu’nun yerine İDO Genel Müdürlüğü’ne atanmıştı.

2.10.2019 Limanda Demirli Olan Sürat Teknesinde Yangın Çıktı

Maldivler’de limana demirli olan bir sürat teknesinde yangın çıktı. Bir anda alev topuna dönen yangın diğer teknelere de sıçradı. Yaklaşık 1 saatte söndürülen yangında 7 kişinin yaralandığı öğrenildi.

Maldivler’in başkenti Male’de bir sürat teknesinde yangın çıktı.

Limana demirli olan tekneden yükselen alevler, çok kısa sürede yanındaki teknelere de sıçradı.

Alevler, denizden ve karadan yapılan 1 saatlik müdahale sonucunda söndürüldü. Teknelerde büyük maddi hasar oluştu. Yangında 7 kişinin yaralandığı bildirildi.

İddiaya göre yangına teknede çalışma yapan kişilerin sigara içmesi neden oldu. Yangınla ilgili soruşturma başlatıldı.

2.10.2019 2035 Yılına Kadar LNG’ye 35 Milyon Ton Talep Olacak

Katar Petroleum Şirketi ve Shell denizcilikte kullanılmak üzere sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) yakıt ikmali tesisleri kurulması ve geliştirilmesi için ortak girişim oluşturmak üzere anlaştı.

KATAR Petroleum Şirketi iştiraklerinden Wave LNG Solutions (QP) ve Shell Gas&Power Developments B.V. (Shell)şirketleri arasında LNG yakıtının dünya çapında altyapı gelişimini hızlandırmak için ortaklık anlaşması imzaladı.

İki şirket arasında imzalanan iş birliği sayesinde, denizcilik alanındaki müşterilerin ihtiyaçlarını karşılamak ve küresel denizcilik sektöründen kaynaklanan emisyonları azaltmaya yardımcı olmak üzere; kilit noktalarda LNG deniz yakıt depolanmasına, yakıt ikmal gemilerine ve diğer altyapılara yatırım yapılacak.

Katar Petroleum ve Shell tarafından kurulan ortak girişim, her iki şirketin mevcut tedarik altyapısını güçlendirirken, Shell’in, Avrupa, Asya ve Kuzey Amerika’daki mevcut LNG yakıt ikmal tesislerinin geliştirilmesi için de yatırım yapacak.

LNG EN TEMİZ VE EN UYGUN FİYATLI YAKIT

Royal Dutch Shell CEO Ben van Beurden ortaklık ile ilgili şunları söyledi: “Deniz taşımacılığı sektörü, gemilerden kaynaklanan emisyonları azaltmak için gerekli adımları atmaya başladı. LNG, halihazırda kullanılan konvansiyonel deniz yakıtlarına göre en temiz ve uygun fiyatlı bir alternatif olarak denizcilikte önemli bir rol oynamaktadır. Bu nedenle LNG filomuza büyük ölçekli yatırımlara devam ediyoruz. Dünyanın önde gelen iki LNG tedarikçisi olarak, güçlü ve uzun vadeli bir ortaklık kurmayı, LNG deniz yakıt ağını genişletmeyi ve güvenli bir tedarik zinciri yaratmayı hedefliyoruz.”

SHELL, KARBON AYAK İZİNİ 2050’YE KADAR YARI YARIYA İNDİRECEK

Shell, petrol ve gaz faaliyetleri ile ürün satışlarından kaynaklanan karbon emisyonlarını azaltacak net karbon ayak izi hedefini de açıkladı. Shell, enerji ürünlerinden kaynaklanan net karbon ayak izini, megajoul cinsinden, gram karbondioksit’e eşdeğer olmak üzere 2050’ye kadar yarı yarıya indirmeyi hedefliyor. Shell, Paris İklim Değişikliği Anlaşmasına uyumlu bir şekilde orta vadede net karbon ayak izini 2035 yılına kadar yüzde 20 azaltmak üzere çalışmalar yürütüyor.

Dünya çapında 150’den fazla noktada gerçekleştirilen LNG ticaretinin gelişimiyle birlikte, denizcilik sektöründe bu yakıta olan talebin 2035 yılına kadar yılda 35 milyon tona ulaşması bekleniyor.

Shell halihazırda, Carnival Corporation plc denizcilik şirketinin sahip olduğu kruvaziyer gemisine ve dünyanın ilk LNG destekli Aframax petrol tankeri olan Sovcomflot gemisi Gagarin Prospect’e yakıt tedarik ediyor. Shell, ayrıca yakın zamanda, tanker ile petrol taşıma faaliyetlerinden kaynaklanan karbon ayak izini azaltma hedefine yönelik çalışmalarının bir parçası olarak LNG yakıtlı tanker filosu kiralama anlaşması yaptığını da açıklamıştı.