Kaynak : (www.denizhaber.net)

18.02.2020 Hayalet gemi, İrlanda kıyılarına vurdu

İrlanda’nın Cork Kontluğu kıyısına, Tanzanya bandıralı MV Alta isimli kuru yük gemisi vurdu. Geminin mürettebatsız olduğu kaydedildi.

Irishexaminer’in aktardığına göre, sahil güvenlik temsilcisi, kıyıya vuran 77 metrelik geminin mürettebatsız olduğunu belirterek, “Bu oldukça sıra dışı” dedi.

Kaynak, geminin büyük ihtimalle Dennis Kasırgası yüzünden kıyıya vurduğunu da sözlerine ekledi.

Hayalet geminin en son yaklaşık 6 ay önce Afrika yakınlarında görüldüğü aktarıldı.

Eylül 2018’de, geminin Bermuda Adaları yakınlarında tespit edildiği bildirilmişti. Gemi arıza yapmış, mürettebat tahliye edilmişti. 

Geminin kaptanını bulma girişimlerinin sonuç vermediği ifade edildi.

17.02.2020 İspanyollar yapamadı projeyi Türklere verdiler

Norveçli gemi taşımacılığı şirketi Havila Kyustruten, İspanya’ya verdiği iki feribot siparişini Türk şirkete aktardı.

Türk gemi inşaatında son dönemlerden en yoğun siparişin geldiği coğrafya İskandinav ülkeleri. Norveç’in başını çektiği bu ülkelerden Türk şirketler başta feribot ve yat olmak üzere birçok deniz aracı siparişi alarak dikkatleri üzerine çekiyor. Sadece tasarımları ile değil, teknolojik altyapısıyla da öne çıkan bu araçlar arasında hibrid feribotlar büyük öneme sahip. Bu konuda hızlı ve zamanında teslim, İskandinav ülkelerinden gelen işlerin de artmasına neden oluyor. Son günlerde Fransa ve İspanya’daki üreticilerin üstlendikleri projeleri zamanında teslim edememesine son örnek ise Türk şirketi Tersan’ın aldığı iki feribot. Norveç’in en önemli deniz taşımacılığı şirketlerinden Havila Kyustruten, geçen yıl İspanya’daki Barreras Tersanesi’ne 2 hibrid feribot siparişi verdi. İspanyol şirket, girdiği krizi atlatamayınca gemilerin inşasını durdurdu. Norveçli şirket ise bunun üzerine İspanyol firmaya verdiği siparişleri iptal etme kararı aldı ve projeyi Tersan’a verdi.

Kaliteli ve programa sadık çalışıyorlar”

2021’den itibaren Bergen ve Kirkenes arasındaki klasik yolculukta dört gemi işleteceğini açıklayan Havila Kyustruten’in CEO’su Arild Myrvoll, hali hazırda Tersan’ın kendilerine 2 gemiyi inşa ettiklerini, diğer 2 gemi ile birlikte bu sayının 4’e çıkacağını söyledi.

İspanya’dan geri alınan siparişlerin birkaç hafta içerisinde başlayacağını belirten Myrvoll “Teslimatın 2021 sonuna doğru yapılması planlanıyor. Tersan hem üretim hem de deneyimle bu kapasiteye sahip. İlk 2 geminin inşa durumunu gördükçe umutlanıyoruz. Programa sadık kalıyorlar ve kaliteli iş yapıyorlar” dedi. Barreras’ın mali sorunlarının ve İspanya’daki inşaatın askıya alınmasının Havila için operasyonları etkileyecek zorluklara yol açtığını ifade eden Arild Myrvoll “Sonraki iki gemiyi beklerken, yedek gemileri kullanacağız” diye konuştu.

720 kişilik kapasitesi var

Tersan, Norveçli Havila ile ilk anlaşmasını 2018’de yapmıştı. Bu anlaşma ile Tersan, Norveçli şirket için her biri 640’ı yolcu, toplam 720 kişi kapasiteli 2 gemi inşa ediyor. LNG ile çalışacak olan gemiler, 122 metre uzunluğunda ve 22 metre genişliğe sahip. Havila Kystruten, Norveç’in batı kıyısında Fosnavag merkezli bir aile şirketi olarak biliniyor. Norveçli şirket, Ocak 2021’den itibaren Norveç limanında Bergen-Kirkenes güzergâhındaki dört gemi ile 34 limanda çalışacak.

18.02.2020 Körfez ülkelerinin kredi notu en düşük seviyeye gerileyebilir

Uluslararası kredi derecelendirme kuruluşu Standard and Poor’s (S&P), petrol ihraç eden Körfez ülkelerinin ortalama kredi notunun 2040’a kadar yatırım yapılabilir seviyedeki en düşük not olan BBB-’ye gerileyebileceğini açıkladı.

Uluslararası kredi derecelendirme kuruluşu Standard and Poor’s (S&P), yayımladığı bir raporda, 2040’a kadar petrol fiyatlarının varil başına 40 dolar ve altına indiği “uzun vadeli kuramsal stres testi” senaryosunda, petrol ihraç eden Körfez ülkelerinin ortalama kredi notunun BBB+’dan iki kademe inerek BBB-’ye gerileyebileceğini açıkladı.

S&P bu ülkelerini notunun 2027 yılına kadar da BBB+’dan BBB’ye gerileyebileceğini kaydediyor. BBB-, S&P’nin sınıflandırmasına göre “yatırım yapılabilir seviyedeki” en düşük not. Senaryoya göre her ihracatçı ülke en az bir puan indirimi görecek.

Raporda, hidrokarbon bazlı ürünlerin satışının Körfez ülkelerindeki merkezi hükümetlerin gelirlerinin ortalama %81’ini oluşturduğu belirtilerek, emtia satışlarına bağımlılığın taşıdığı ekonomik risklere dikkat çekiliyor.

14.02.2020 Gine Körfezi’nde Maersk Tema gemisine korsanlar saldırdı

Kongo Cumhuriyeti’nin Pointe Noire Limanı’ndan Nijerya’nın Lagos şehrine doğru seyir halinde olan Maersk Tema gemisi, korsanların hedefi oldu.

Kongo Cumhuriyeti’nin Pointe Noire Limanı’ndan Nijerya’nın Lagos şehrine doğru seyir halinde olan Maersk Tema gemisi, korsanların hedefi oldu. Gine Körfezi’nde Sao Tome’nin 110 deniz mili kuzeybatısında korsanlar gemiye çıkmayı başardı.

Maersk Tema gemisine en az iki korsanın çıktığı ifade edildi. Mürettebatın sağlık durumu hakkında bilgiye henüz ulaşılamadı.

Geminin yakınlarında donanma veya güvenlik botu olmadığı kaydedildi. 255 metre uzunluk ve 37.3 metre genişliğe sahip olan Maersk Tema gemisi 2015 yılında inşa edildi.

13.02.2020 DP World Yarımca Limanı kapasite arttırdı

DP World Yarımca, toplamda 8 rıhtım vincine, 24 RTG vincine, 58 adet de ITV kapasitesine ulaştı.

DP World Yarımca, toplamda 8 rıhtım vincine, 24 RTG vincine, 58 adet de ITV kapasitesine ulaştı.

Uluslarası ticarette büyük öneme sahip konteyner limanlarda kapasite artışı yaşanıyor. Bu bağlamda DP World Yarımca limanında son olarak yeni rıhtım vinçleri (STS) hizmete girdi. 2 adet her biri 80 ton kaldırma kapasiteli rıhtım vinçleri mevcut vinçlerden dört metre daha yüksek. Bu vinçlerle birlikte 6 RTG vinci ve 14 konteyner taşıyıcı (ITV) da limanın çevre dostu mevcut makina parkına eklendi. Böylece son gelen ekipmanlarla birlikte liman, toplamda 8 rıhtım vincine, 24 RTG vincine, 58 adet de ITV kapasitesine ulaştı. Saha ekipman kapasite de böylece yüzde 35 arttı.Küresel ticaretin ayrılmaz bir parçası olan liman, bu çevreci yaklaşımıyla da küresel tedarik zincirlerinin sürdürülebilir kılınmasında önemli rol oynuyor.

Yapılan açıklamaya göre geçen yıl başlatılan 50 milyon dolarlık yatırım dahilinde rıhtım kapasitesi de bu yıl artacak ve DP World Yarımca aynı anda her biri 400 metre uzunluğunda iki ultra büyük konteyner gemiye hizmet verebilecek. Limanın istif kapasitesi de 900 bin TEU’dan 1 milyon 300 bin TEU’ya çıkıyor.

2019’da yüzde 7 oranında büyüme kaydettiklerini ve liman kapasitesinin yüzde 70’ini kullandıklarını söyleyen DP World Yarımca CEO’su Kris Adams, “DP World Yarımca, küresel bir ticaret merkezi olarak Türkiye ekonomisinin desteklenmesinde çok önemli bir rol oynuyor. DP World Yarımca’yı en hızlı büyüyen, en modern liman ve lojistik merkezleri arasına sokan yatırımlarımıza devam ediyoruz. Dijitalizasyon çabalarımız sayesinde geleneksel liman operatörü rolünün çok fazlasını sunuyoruz. Geliştirdiğimiz uygulamalarla liman verimini ve güvenliğini Türkiye’de hiçbir terminalin görmediği boyutlara taşıdık” dedi.

12.02.2020 Mersin Büyükşehir’den Tersaneye Onay

Türkiye’nin 40 yıldır Doğu Akdeniz’de tersane kurma projesi için Mersin Büyükşehir Belediyesi’nden bakanlığın istediği olumlu görüş çetin görüşmelerin ardından Cumhur İttifakı’nın Meclisteki sandalye üstünlüğünün devreye girmesi ile alındı.

Yıllardır tersane projesinin bölgedeki doğal yaşamı yok edeceğini savunan çevrecilerin hukuksal mücadelesi sürerken yönetimin CHP’li, meclis çoğunluğunun ise Cumhur İttifakı’nda olduğu Büyükşehir Belediyesi, kararını verdi. Mersin Büyükşehir Belediyesi’nin Şubat ayı meclis toplantısının ilk oturumunda tersaneye ilişkin, Cumhur İttifakı’nın Meclisteki sandalye üstünlüğünün devreye girmesi ile olumlu karar alındı.

40 Yıllık Hayal

Mersin’in Silifke ilçesinde 1983’te yapımına başlanan ve 1985’te faaliyete geçen Silifke Taşucu Limanı’nda yapılması planlanan tersane projesi için hazırlanan Çevresel Etik Değerlendirmesi (ÇED) Raporu Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından 2019 yılı Mayıs ayında onaylandı. Bakanlığın onayı le birlikte Doğu Akdeniz’in ilk tersanesi için çalışmalar hızlandı. 2003 yılında 49 yıllığına işletme ihalesini alan Mersin Ortak Girişim Grubu olan Akdeniz Taşucu Gem Sanayi AŞ (AKTER AŞ) de imar planı çalışmalarının tamamlanması için harekete geçti.

Tersane İçir Karar Çağrısı MHP’den Gelmişti

Konuyla ilgili yıllardır Mersin Büyükşehir Belediye Meclis’inden çıkacak imar kararını bekleyen şirketin projeye hız vermesi ile Büyükşehir Meclis’inde konu ilk olarak ocak ayında MHP’li Mahmut Tat’ın çağrısı le gündeme geldi. Ancak ocak ayında meclis üyelerinin konuyla ilgili yeterli bilgiye sahip olmadığı yönündeki tartışmalar üzerine konu tekrar meclise iade edildi. Mersin Büyükşehir Belediyesi’nin Şubat ayı meclis toplantısında konu yenden gündeme geldi.

Komisyondaki Çatlak Meclise Taşınmadı

3 CHP, 4 de Cumhur İttifakı’na mensup meclis üyelerinin oluşturduğu İmar ve Bayındırlık, Çevre ve Sağlık le Kamu ve Özel Sektör Yatırımları Koordine ve İzleme Komisyonlarında hararetli tartışmalar yaşandı. Tersane yatırımının; çevresel sorunlar yaratacağı ve doğal yaşam alanlarına zarar vereceği, turizm potansiyelin olumsuz etkileyeceği gerekçesiyle komisyonlarda oy çokluğuyla reddedildi. Ancak Cumhur İttifakı’nda çatlağa yol açan karar meclise yansımadı. Komisyonda görev alan bazı Cumhur İttifakı üyeler olumsuz görüş bildirmek istese de partilerin grup kararı alması le karar mecliste oy çokluğuyla kabul edildi. CHP ve HDP ret kararına destek verirken, mecliste sandalye üstünlüğüne sahip AKP ve MHP’nin oluşturduğu Cumhur İttifakı’nın olumlu oy vermesi ile 41 ret, 30 kabul ve 2 çekimser oy sonucu komisyonun ret kararı kabul edilmedi ve Büyükşehir’den tersane projesine onay çıkmış oldu.

2 CHP’li Çekimser Kaldı

Teklifle ilgili CHP’li Muhittin Ertaş söz alarak, “Mersin için Silifke için çok önemli bir konuyu oyladık. Kimlerin ret, kimlerin olumlu oy verdiğinin tutanaklara geçmesin istiyorum” dedi. Başkan Seçer, isimlerin kayıt ve tutanak altına alındığını belirtti. Öte yandan oylamada CHP’li Mehmet S. Nane le S. Serhat Dövenci’nin çekimser oy kullandığı öğrenildi.