(Kaynak: denizhaber.net)

5.08.2020 Beyrut patlamasının bilançosu ortaya çıktı

Beyrut’taki liman bölgesinde bulunan bir depodaki 2.750 tonluk amonyum nitrat patladı. Görgü tanıkları, “Birçok savaş gördük ama böyle bir şeyi ilk kez yaşadık” derken ilk belirlemelere göre 78 insan yaşamını yitirdi ve yaklaşık 4 bin insan hastaneye kaldırıldı.

Yetkililer yaşamını kaybedenlerin sayısının artmasını beklediklerini açıkladı. Uluslararası basın, “Beyrut’un Hiroşima’sı” diyerek İkinci Dünya Savaşı’nda ABD’nin Japonya’ya nükleer bomba ile saldırmasını Lübnan’daki patlamayla benzeştirdi.

 Dün akşam saatlerinde sadece Lübnan değil, Orta Doğu sallandı… Uluslararası ajansların tek cümleyle servis ettikleri haberlerden çok kısa bir süre sonra sosyal medyada yaşanan patlamanın şiddetini gözler önüne seren videolar paylaşılmaya başlandı.

Lübnan’ın başkenti Beyrut’un liman bölgesinde başlayan yangın kısa bir süre içinde patladı. Eski başbakan Hariri’nin evine çok yakın olduğu için bir bombalı saldırı gerçekleştiği iddiası ortaya atılsa da gerçek daha sonra Cumhurbaşkanı Mişel Avn’dan geldi.

 Yerel saatle 18:00 sularında gerçekleşen patlama bölgedeki birçok binayı yerle bir ederken, ilk belirlemelere göre 78 insan yaşamını yitirdi ve yaklaşık 4 bin insan da yaralandı.

Cumhurbaşkanı Mişel Avn, kabinesini acil olarak toplarken, hem gübrelemede hem de bomba yapımında kullanılan amonyum nitrat maddesinin patladığını açıkladı. 6 yıldır limanda hiçbir güvenlik önlemi olmadan saklanan amonyum nitratın miktarının ise tam 2.750 ton olduğu açıklandı.

Ekonomik kriz ve corona virüsü salgını nedeniyle halihazırda zor günler geçiren Lübnan’da OHAL ilan edildi.

Lübnan Kızıl Haç, resmi bir açıklama yaparak, kan bağışı yapılması çağrısında bulundu. Yetkililer, “Bütün pencere ve camlar yerle bir olduğu için camlara ihtiyaç var. Şehir neredeyse camsız, hastanelerde jeneratöre ihtiyaç var. Doktorlar, durumu acil olmayan hastaların şehir dışına çıkması önerisinde bulundu” açıklamasını yaptı.

Reuters’a konuşan bir güvenlik yetkilisi, depodaki bir tamirat sırasında lehimleme işlemi sırasında yangın çıktığını öne sürdü.

1975-1990 arasında yaşanan iç savaş ve çatışmaların yaralarını halen taşıyan Lübnan’da yaşayan bazı sosyal medya kullanıcıları bir deprem olduğunu sandıklarını açıkladı. Patlamanın ardından gözyaşları içindeki yüzlerce insan sokaklarda akrabalarını aramaya çıktı. Beyrutlu tasarımcı Huda Baroudi, “Patlama beni metrelerce uzağa fırlattı. Kendime geldiğimde üzerim kan revan içindeydi. Bu kadar büyük bir patlamayı 1983 yılında ABD elçiliğinde görmüştüm” dedi.

 Lübnan Başbakanı Hassan Diab da patlamanın sorumlularının hesap vereceğini açıkladı.

ABD’nin Beyrut Büyükelçiliği de ülkede yaşayan vatandaşlarını toksik gazlar konusunda uyardı. Yapılan açıklamada evlerde kalınması gerektiği ve maske takılmasının uygun olduğu belirtildi.

Lübnan Sağlık Bakanı Hamid Hasan, “Çok sayıda insan kayıp. İnsanlar hastanelerin acil servislerine gelip yakınlarını arıyorlar fakat şu an elektrik olmadığı için arama kurtarma çalışmaları da çok zor ilerliyor” dedi.

Öte yandan ülkede 3 gün yas ilan edilirken Lübnan’da 66 milyon dolarlık acil durum fonu oluşturulduğu belirtildi.

KRİTİK DURUŞMADAN 3 GÜN ÖNCE PATLADI

İngiltere merkezli haber ajansı Reuters, patlamanın zamanlamasının da kritik olduğunu hatırlatırken, 2005 yılında eski başbakan Refik Hariri ve 21 insanın öldüğü 2005’teki bombalı saldırının failleri Hizbullah’tan 4 kişinin karar duruşmasının cuma günü yapılacağı belirtildi.

2005 yılında gerçekleşen bombalı saldırı limandan sadece 2 kilometre uzakta yaşanmıştı.

TÜRK BÜYÜKELÇİLİĞİ’NİN CAMLARI KIRILDI

Türkiye’nin Beyrut Büyükelçisi Hakan Çakıl, bölgedeki Büyükelçilik çalışanlarının durumunun iyi olduğunu açıkladı. Çakıl patlama nedeniyle Türkiye Büyükelçiliği’nin camlarının kırıldığını ifade etti.

Dışişleri Bakanı Çavuşoğlu ise şu ifadeleri kullandı:

*Lübnan’daki patlamada iki vatandaşımız hafif şekilde yaralandı. Durumları iyi. Acil şifa diliyorum.

*Büyükelçiliğimiz acil durum hatları (+961 3 944 904, +961 70 622 012) ve Konsolosluk Çağrı Merkezimiz (+90 312 292 2929) 7/24 vatandaşlarımızın hizmetindedir.

ESKİ BAŞBAKANIN SAĞLIK DURUMU İYİ

Yerel kaynaklara dayandırılan iddiaya göre, Beyrut’ta meydana gelen patlama eski Başbakan Saad Hariri’nin evine oldukça yakın bir bölgede bulunuyordu. Lübnan medyasının haberine göre, Hariri’nin sağlık durumunun iyi olduğu belirtildi.

Öte yandan Hristiyan Ketaib Partisi Genel Sekreteri Nizar Necaryan patlamada hayatını kaybetti.

KKTC’DEN DE HİSSEDİLDİ

Patlamanın şok dalgalarının kilometrelerce ötedeki KKTC’den de hissedildiği ifade edildi.

KKTC’nin doğu kıyısında bulunan Gazimağusa’daki bazı vatandaşlar patlama sonrası gelen şok dalgasının bölgeden de hissedildiğini bildirdi.

5.08.2020 127 general ve amiralin ataması yapıldı

Kara, Deniz ve Hava Kuvvetleri Komutanlığına bağlı 127 general ve amiralin atama kararları Resmi Gazete’de yayımlandı.

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan imzasıyla yayımlanan kararlara göre, Kara Kuvvetleri Komutanlığı bünyesinde görev yapan 74 generalin ataması yapıldı.

Deniz Kuvvetleri Komutanlığı’nda 36 Amiral, Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nda ise 17 generalin görev yerleri ve pozisyonları değişti.

4.08.2020 Rusya’nın ilk LNG gemisinin inşası salgın yüzünden gecikiyor

Rusya’nın ilk LNG gemisinin Türkiye’de inşasının salgın yüzünden geciktiği iddia edildi. Geminin Mayıs-Haziran 2021 döneminde St.Petersburg Büyük Liman’da hizmete girmesinin bekleniyor.

Rusya’nın inşası Türkiye’de devam eden ilk sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) gemisinin tesliminin koronavirüs salgını nedeniyle gecikmeye uğradığı belirtildi.

Kommersant gazetesi, Ust-Luga-Baltiysk hattında faaliyet göstermesi beklenen ilk Rus LNG gemisinin planlanandan 6 ay sonra Mayıs-Haziran 2021 döneminde St.Petersburg Büyük Liman’da hizmete girmesinin beklendiğini yazdı.

2 geminin inşası için Nevskiy Gemi Yapım Şirketi ile sözleşme imzalandığı ancak gemilerin taşeron şirket KuzeyStar Shipyard tarafından Türkiye’de Tuzla Tersanesi’nde inşa edildiği belirtilen haberde, salgın sırasında ekipman tedariğindeki gecikme nedeniyle inşa süresinin uzadığı bilgisine yer verildi.

Rusya’nın deniz ulaşımı altyapısından sorumlu devlet işletmesi Rosmorport, ülkenin ilk LNG gemisinin inşası için 2018 yılında Nevskiy Gemi Yapım Şirketi ile 5 milyar rublelik (68,2 milyon dolar) sözleşme imzalamıştı.

Kommersant, Rusya’daki tersanelerin bu fiyatı düşük bulması nedeniyle Türkiye’de KuzeyStar Shipyard şirketinin taşeron olarak gemilerin inşasını üstlendiğini yazdı.

4.08.2020 Temmuz ayı ihracat rakamları açıklandı

Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, Temmuz ayı ihracatının bir önceki aya göre yüzde 11,5 artış göstererek 15 milyar 12 milyon dolar olduğunu açıkladı.

Temmuz ayı ihracatı bir önceki aya göre yüzde 11,5 artış göstererek 15 milyar 12 milyon dolar oldu. İhracatın ithalatı karşılama oranı haziran ayında yüzde 82,6 iken temmuz ayında 84,5’e ulaştı. Altın hariç ihracatın ithalatı karşılama oranı ise yüzde 93,9’a yükseldi.

İhracatın cari açığın azaltılmasına katkı verirken, Türkiye ekonomisinin büyümesinin lokomotifi olmaya devam ettiğini vurgulayan Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, pandemi sonrası ihracattaki toparlanmanın temmuz ayında da hızlanarak sürdüğünü bildirdi.

Temmuz ayı ihracatının bir önceki aya göre yüzde 11,5 artış göstererek 15 milyar 12 milyon dolar olarak gerçekleştiğini açıklayan Pekcan, ihracatın pandemi öncesi seviyelerini de aşarak 2020 yılının en yüksek ihracat değerine ulaştığına ve bugüne kadarki en yüksek ikinci Temmuz ayı rakamının gerçekleştiğine dikkati çekti.

İhracatın geçen yıla göre ise 2019 yılı Temmuz ayındaki yüksek baz, çalışma günü eksikliği ve pandeminin etkisiyle yüzde 5,8 azaldığını belirten Pekcan, temmuz ayı çalışma günü günlük ortalama ihracatın ise haziran ayına göre yüzde 16,8 artışla 715 milyon dolara ulaştığını kaydetti.

2020’NİN EN YÜKSEK İHRACAT ORANI

İthalatın ise temmuzda geçen yılın aynı ayına göre yüzde 7,66 düşüşle 17 milyar 756 milyon dolar olduğunu belirten Pekcan, şöyle devam etti:

“İhracatın ithalatı karşılama oranı haziran ayında yüzde 82,6 iken Temmuz ayında 84,5’e ulaştı. Altın hariç ihracatın ithalatı karşılama oranı ise yüzde 93,9’a yükseldi. Böylelikle temmuz ayında hem 15 milyar 12 milyon dolarlık ihracat ile 2020 yılının en yüksek ihracat değerine, hem de toplamda yüzde 84,5, altın hariç ise yüzde 93,9 ile 2020 yılının en yüksek ihracatın ithalatı karşılama oranına ulaşmış bulunmaktayız.

Dış ticaret verilerinden altını çıkardığımızda, Türkiye ekonomisinin ticaret değer zincirinde geldiği rekabetçi noktayı net olarak görüyoruz.

Altın, bir tasarruf aracı, sermaye türüdür. Bu yüzden altını, sermaye hareketi olarak değerlendirmek daha sağlıklı olur. Diğer taraftan bu yılın ikinci çeyreğinde AB ekonomisinin yüzde 11,9, ABD ekonomisinin ise yüzde 32,9 küçüldüğü dikkate alındığında, ihracatımızdaki bu rakamlar çok önemli ve anlamlı.”

3.08.2020 KKTC’ye su götürecek boru hatlarının tamiratı başladı

Türkiye’den KKTC’ye su götürecek boru hatlarının tamiratı, 4 gemi ile başladı. 3 Ağustos-30 Kasım tarihleri arasında sürecek çalışmalarda gemilerde daha önce birçok denizaltı çalışmasında görev yapmış deneyimli Türk mürettebat da yer alacak.

Türkiye’den KKTC’ye içme ve kullanma suyu temini için proje çalışmaları ilk olarak Türkiye ile KKTC arasında 2010 yılında imzalanan KKTC’nin Uzun Vadeli Su İhtiyacının Karşılanmasına İlişkin Hükümetler Arası Anlaşma ile başlamıştı.

İçme suyu sorununun çözümü için 2015 yılında devreye alınan ancak Ocak ayı başında patlayan boru hattının tamiri için Türkiye 4 gemi kiraladı. Biri Bahama, 3’ü İtalya bayraklı gemiler 3 Ağustos-30 Kasım tarihleri arasında KKTC’ye su götürecek boru hatlarının tamiratını yapacak. Gemilerde daha önce birçok denizaltı çalışmasında görev yapmış deneyimli Türk mürettebat da yer alacak.

KKTC’ye içme ve kullanma suyu temini için proje çalışmaları ilk olarak Türkiye ile KKTC arasında 2010 yılında imzalanan KKTC’nin Uzun Vadeli Su İhtiyacının Karşılanmasına İlişkin Hükümetler Arası Anlaşma ile başlamıştı. Devlet Su İşleri (DSİ) Genel Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen yaklaşık 80 kilometre uzunluğundaki ‘Deniz Geçişi İsale Hattı’ 2015 yılında devreye alınmış ancak 9 Ocak 2020’de boru hattında meydana gelen bir arıza nedeniyle KKTC’ye su iletimi durdurulmak zorunda kalınmıştı.

10 ADET BORU DEĞİŞECEK

Yenişafak’ın haberine göre; arızanın tespitine yönelik su altı incelemeleri neticesinde, 10 adet askılı sistemin değiştirilmesi gerektiği tespit edildi. Boruların sökülerek yenilerinin takılmasına yönelik deniz operasyonunun yapılması için ise bu amaca yönelik tasarlanıp imal edilmiş gemi ihtiyacı doğunca Türkiye gemi arayışına girdi.

Bu kapsamda daha önce birçok denizaltı operasyonunda görev yapmış ve deneyimli mürettebata sahip Bahama bayraklı ‘Olympic Challenger’, İtalya bayraklı ‘Ievoli Ivory’, ‘Asso Ventotto’ ve ‘Asso Ventiquattro’ isimli gemiler kiralandı.

Deniz dibi uzmanı Türk mürettebatın da görev alacağı onarım operasyonu 3 Ağustos-30 Kasım 2020 tarihleri arasında yapılacak. Öte yandan Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Türk gemicilerle görüşerek, kiralanan gemilerle aynı özellik ve kapasitede Türk bayraklı bir gemi olup olmadığını araştırmaya başladı.

29.07.2020 Özel inşa edilen yat, 1 milyon TL’ye icradan satılıyor

Antalya’da 2 milyon TL değerindeki 10 kişilik yat, yarı fiyatı olan 1 milyon TL’ye icradan açık arttırma usulü ile satışa çıkacak.

Carver marka C34 modeli olan yat, 11 Eylül 2020 tarihinde saat 11.00’da Antalya 6. İcra Dairesi tarafından satılacak.

İcra uzmanı Caner Çakı, satılacak olan yat hakkında bilgiler vererek, “2014 yılında üretilen yat, hiç tescil ettirilmemiş ve denize indirilmemiş, kullanılmamış sıfır durumda. Sağlam, temiz, kırık veya eksik envanterinin olmadığı tespit edilmiş ve motor ve teknik sistemleri çalışır durumda olduğu görünüyor. 10.36 metre boyunda, 3.5 metre genişliğinde, özel yatın kapasitesinin 10 kişilik olduğu da şartnamede belirtilmiş” ifadelerini kullandı.

29.07.2020 Hatay ilk yat limanı için gün sayıyor

Hatay’ın Arsuz ilçesinde 106 yatın demir atabileceği Madenli Yat Limanı ile Su Sporları Merkezi inşasının tamamlanmasında sona yaklaşılıyor.

Akdeniz kıyısında yer alan, yeşille mavinin buluştuğu Arsuz ilçesinde Hatay Valiliği ve Doğu Akdeniz Kalkınma Ajansı (DOĞAKA) iş birliğiyle inşa edilen kentin ilk yat limanı ve Su Sporları Merkezi’nin büyük bir kısmı tamamlandı.

Her iki projenin de 20 Ağustos’tan sonra tamamlanmasıyla Hatay hem yat limanına hem de büyük bir su sporları merkezine kavuşmuş olacak.

Yapımında sona gelinen projelerin ardından bölgenin uluslararası turnuvalara ev sahipliği yapmasının yanı sıra turizm yönünden de cazibe merkezi olması öngörülüyor.

İki yüzer beton iskelesi yerleştirilen, 106 yatın demir atabileceği liman ve uluslararası yelken yarışlarına ev sahipliği yapacak. Su Sporları Merkezi’nin hizmete girmesiyle bölge turizminin canlanması hedefleniyor.

29.07.2020 “Mavi Vatan” yerli tasarım botlarla korunacak

Türk Sahil Güvenlik Komutanlığı ile Emniyet Genel Müdürlüğünce kullanılacak 122 sahil güvenlik botu, yerli donanımlarla Antalya Serbest Bölgede inşa edilecek.

Lüks yat üretimiyle adından söz ettiren Antalya Serbest Bölge, askeri ve ticari tekne üretimiyle de ön plana çıkıyor.

Türk deniz yetki alanlarında 7 gün 24 saat esasıyla görev yapan ve “Mavi vatanın” koruyucu kartalları olarak nitelendirilen Türk Sahil Güvenlik Komutanlığı ile Emniyet Genel Müdürlüğü ekiplerinin kullanacakları botlar da yüzde 100 yerli donanımlarla üretilecek.

Hazırlanan proje ile serbest bölgede faaliyet gösteren Antalya merkezli Ares Tersanesi’nde yapılacak 122 bot, 6 yılda ilgili kurumlara teslim edilecek.

Tersanenin genel müdürü Utku Alanç, Antalya Serbest Bölgede 40 bin metrekare üretim alanına, 4 gemi inşa tersanesine ve bir de mobilya fabrikasına sahip olduklarını söyledi.

Askeri ve ticari gemilerin yanı sıra lüks yatları ve gemilerin mobilyalarını da tersanede yaptıklarını anlatan Alanç, daha önce Umman ve Katar için sahil güvenlik botu üretimi yaptıklarını, Umman’a yönelik projenin 2022’ye kadar devam edeceğini dile getirdi.

Haftada bir bot denize inecek
Bunların dışında Türk Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğü için hazırlanan projelerde de yer aldıklarını vurgulayan Utku Alanç, şunları kaydetti:

“105’i Türk Sahil Güvenlik Komutanlığı, 17’si ise Emniyet Genel Müdürlüğüne olmak üzere 122, tamamen yerli sahil güvenlik botu inşa edeceğiz. İlk botu yılın sonunda tamamlayacağız. Prototip botun operasyonel kabul testlerinin akabinde seri üretime başlayacağız. Yaklaşık 2 ayda 6 bot teslim edeceğiz, yani haftada bir botu denize indireceğiz. Yaklaşık 6 yıl içinde projeyi tamamlayacağız.”

Botlarda kurtarma platformu oluşturulacak

Şu anda dizayn doğrulama faaliyetlerini yürüttüklerine değinen Alanç, botların tasarımının kendilerine ait olduğunu bildirdi.

Botlarda özel ekipmanların da yer alacağını belirten Alanç, “Botlar 11 metre boyunda ve çok süratli olacak. Özellikle yasa dışı göçmen faaliyetlerinin önlenmesi için ve insani faaliyetlerde kullanılacak. Bu doğrultuda botların arka taraflarında kurtarma platformu bulunacak. Yaralı ve vefat durumunda bu kurtarma platformu kullanılacak. Bu da özgün ve yerli tasarım olarak Türk Sahil Güvenlik Komutanlığının envanterine girecek.” ifadelerini kullandı.

Utku Alanç, çalışmalarını yaklaşık 300 kişilik genç bir ekiple yürüttüklerini sözlerine ekledi.

28.07.2020 EPS, Çinli New Times Tersanesi’ne 325 milyon dolara mal olacak 5 dökme yük gemisi siparişi verdi

Dünyanın sayılı gemi işletme şirketlerinden olan Eastern Pacific Shipping, Çinli New Times Tersanesi’ne her biri 65 milyon dolara mal olacak, 208 bin DWT taşıma kapasiteli, 5 adet dökme yük gemisi siparişi verdi

Filosunda değişik büyüklükte ve sınıfta 150 parça gemi bulunan dünyanın sayılı gemi işletme şirketi Eastern Pacific Shipping (EPS), Çinli New Times Tersanesi’ne toplamda 325 milyon dolara mal olacak, 208 bin DWT taşıma kapasiteli, 5 adet dökme yük gemisi siparişi verdi.

Deniz Haber Ajansı’nın derlediği bilgiye göre; başta MSC, CMA CGM, Hyundai ve Ocean Network Express (ONE) gibi önde gelen dünyanın en büyük konteyner hat operatörlerine ve tanker şirketlerine süreli gemi kiralayan Eastern Pacific Shipping, 2022 yılının ilk çeyreğinden itibaren teslim edilmesi planlanan ve her biri 65 milyon dolara mal olacak 5 adet dökme yük gemisi siparişi verdiği kaydedildi.

İngiltere merkezli Eastern Pacific Shipping’in hali hazırda 19 bin TEU taşıma kapasiteli 6 konteyner gemisi MSC Group’ta, 15 bin TEU taşıma kapasiteli 11 adet konteyner gemisi ise CMA CGM’de süreli olarak kiralandığı belirtildi.