(Kaynak:denizhaber.com.tr)

4.11.2019 MSC, Mersin ve İskenderun bölgelerinden servis ağını genişletiyor

Dünyanın en büyük konteyner taşıyıcılarından Mediterranean Shipping Company (MSC), Türkiye ve Rusya arasında ekspres Novorossiysk uğrağı açtı. Haftalık düzenli gerçekleştirilen seferlerle Mersin’den 4 gün, İskenderun’dan 5 günde Novorossiysk’e direkt ulaşılacak.

Mediterranean Shipping Company (MSC) Mersin ve İskenderun bölgelerinden servis ağını genişletiyor.

Bu bağlamda MSC, Rusya’nın önde gelen narenciye tedarikçilerinden Türkiye’nin üreticileri ve ihracatçıları için Mersin ve İskenderun çıkışlı servisine Novorossiysk uğrağını ekledi.

Sonbahar kış döneminde Türkiye’nin Rusya’ya narenciye ihracatına yönelik düzenlenen sezonsal hat ile ihraç ürünlerinin daha taze, hızlı, güvenli, uygun maliyetlerle ve sürdürülebilir şekilde Mersin ve İskenderun’dan Novorossiysk’e direkt gönderilmesinde avantaj sağlanacak.

Haftalık düzenli gerçekleştirilen seferlerle Mersin’den 4 gün, İskenderun’dan 5 günde Novorossiysk’e direkt ulaşılacak.

Serviste TEKİRDAG – SELANİK – DAMIETTA – İSKENDERUN – MERSİN – NOVOROSSIYSK rotasyonu takip edilecek.

4.11.2019 Benin’de ‘Bonita’ isimli kargo gemisindeki 9 denizci kaçırıldı

Atlas Okyanusu’na kıyı ve Gine Körfezi bölgesinde yer alan Batı Afrika ülkesi Benin’de Norveç bayraklı Bonita isimli kargo gemisindeki 9 denizcinin deniz haydutları (korsan) tarafından kaçırıldığı bildirildi.

Deniz haydutları, Benin’in ekonomik başkenti Kotonu’ya 9 mil uzaktaki sularda seyreden ve 189 metre uzunluğunda, 32 metre genişliğindeki Bonita isimli kargo gemisine saldırı düzenledi.

Yerel basındaki haberlere göre 2010 yılında inşa edilen Norveç bayraklı gemiye yapılan saldırıda, korsanlar, kaptanla birlikte gemideki 8 kişilik mürettebatı kaçırdı.

Liman yetkilileri, güvenlik güçlerinin denizcileri bulmak için operasyon başlattığını belirtti.

Korsanların denizcileri fidye için kaçırdığı ifade ediliyor.

Temmuz ayında da Nijerya açıklarında silahlı kişiler, bir Türk gemisine saldırarak 18 kişilik Türk mürettebattan 10’unu fidye için kaçırmıştı. Kaçırılan gemiciler Nijerya güvenlik güçlerinin operasyonuyla kurtarılmış, Abuja’daki Türk Büyükelçiliğine teslim edilmişti.

DÜNYANIN EN TEHLİKELİ KÖRFEZİ

Afrika’nın batısındaki Gine Körfezi, korsan saldırıları açısından en tehlikeli bölge kabul ediliyor.

Körfezde Gabon, Ekvador Ginesi, Kamerun, Nijerya, Benin, Gana, Fildişi Kıyısı ve Liberya yer alıyor.

3.11.2019 Yükselen deniz suyu seviyesi 300 milyon kişiyi tehdit ediyor

Yükselen deniz suyu seviyesinin, 2050’ye kadar kıyı kesiminde yaşayan 300 milyon kişiyi etkileyeceği bildirildi.

Sonuçları Nature Communications’da yayımlanan araştırmada, deniz suyu seviyesinin yükselmesinin kıyı kesiminde yaşayan 300 milyon kişiyi tehdit ettiği belirtildi.

Araştırmada, artmaya devam eden sera gazı emisyonu kontrol altında tutulmadığı takdirde 2100 yılında deniz suyu seviyesinin yükselmesinden etkilenecek kişi sayısının iki katını aşarak 630 milyonu bulacağı belirtildi.

Çalışmada ayrıca yükselen deniz suyu seviyesinden etkilenebilecek 300 milyon kişinin 237 milyonunun Asya’da yaşadığına, 30 yıl içinde Hindistan’ın Mumbai, Çin’in Şangay ve Tayland’ın Bangkok kentlerinin aralarında olduğu kıyı şehirlerinin sular altında kalabileceğine dikkat çekildi.

Uzmanlar 2050 yılında Mısır’ın İskenderiye ve Irak’ın Basra kentlerinin büyük bölümünün, Vietnam’ın da 20 milyondan fazla nüfuslu Güney Vietnam bölgesinin tamamen sular altında kalacağı, ülke içinde yer değiştirmelere hazırlıklı olunması gerektiği uyarısında bulundu.

3.11.2019 Türkiye’nin 70 gigavatlık deniz üstü rüzgar potansiyeli var

Türkiye’nin deniz üstü (offshore) rüzgar enerjisinde yaklaşık 70 gigavatlık kurulu kapasite potansiyeline sahip olduğu bildirildi.

Dünya Bankası’nın “Küreselleşmek: Deniz Üstü Rüzgarın Büyüyen Piyasalara Genişletilmesi Raporu”na göre, teknolojideki hızlı gelişmeler ve fiyatlardaki istikrarlı düşüşler sayesinde artık rüzgar enerjisi, gelişmekte olan ülkelerde elektrik üretimi için gelecek vadeden bir kaynak olarak değerlendiriliyor.

Brezilya, Hindistan, Fas, Filipinler, Güney Afrika, Sri Lanka, Türkiye ve Vietnam’ın teknik olarak 3,1 teravatlık deniz üstü rüzgar enerjisi potansiyeli bulunuyor. Bu rakam, AB üyesi ülkelerin toplam elektrik enerjisi kurulu gücünün üç katına tekabül ediyor.

Deniz üstü rüzgar potansiyeli ölçümünde her ülkenin kıyı sınırlarından 200 kilometreye kadar yayılan alan inceleniyor. Buna göre, Hindistan, Sri Lanka ve Türkiye gibi bazı ülkelerde sığ denizlerde ciddi rüzgar potansiyeli olduğu değerlendiriliyor.

Rüzgar hızının saniyede 9 metreye kadar ulaştığı Ege Denizi’nin kuzeybatısı, Türkiye’de deniz üstü rüzgar enerjisi için en cazip bölge konumunda bulunuyor.

Marmara Denizi ve Karadeniz ise saniyede 7-8 metreye kadar ulaşan rüzgar hızıyla öne çıkan verimli bölgeler arasında yer alıyor.

Türkiye, su derinliği 50 metreden az bölgelerde 12 gigavat, 50-1000 metre arasındaki derinliklerde ise 57 gigavat olmak üzere toplamda yaklaşık 70 gigavatlık deniz üstü rüzgar enerjisi potansiyeline sahip bulunuyor.

Rapora göre, buradan üretilecek enerjinin iletiminde Türkiye’nin kuzeyde ve batıda 154 ila 380 kilovoltluk güçlü iletim hatlarına sahip olması sebebiyle sorun yaşamayacağı da öngörülüyor.

Rapora ilişkin değerlendirmelerde bulunan Goo Enerji Danışmanlık Yatırım Uzmanı Gülay Uçar, Türkiye’nin deniz üstü rüzgar potansiyelinin birçok Avrupa ülkesinden yüksek olduğunu ifade etti.

Bu nedenle Türkiye’de rüzgarda inşa edilecek deniz üstü projelere yabancı yatırımcının ilgisinin giderek artacağını belirten Uçar, “Dünyada yeni trend teknolojilerle birlikte offshore rüzgar yatırımları artacaktır. Yatırımcı ilk başlarda daha küçük ölçekli santrallerle deniz üstü projelere yatırım yapmayı deneyecektir. Daha sonra orta ve uzun vadeli daha büyük yatırımlar gelecektir.” değerlendirmesinde bulundu.

Uçar, rüzgarda Türkiye’yi bir üst lige çıkaracak deniz üstü projelerin gelecek 5 yılda hız kazanacağını öngördüğünü dile getirerek, “Özellikle ABD ve Avrupa ülkeleri bu alandaki yeni teknolojileri yakından takip ediyor. Ar-Ge çalışmalarına ağırlık veriyor. Bizim de bu potansiyeli iyi değerlendirmemiz gerekiyor. Türkiye’nin orta vadede deniz üstü rüzgarda 3 milyar dolarlık yatırım alabileceğini düşünüyorum.” diye konuştu.

Bu yeni alanda kamu tarafında gerekli düzenlemeleri hızla hayata geçirmesinin yatırımcının işini kolaylaştıracağına işaret eden Uçar, rüzgarda tüm paydaşların ortak çalışma anlayışı geliştirmesiyle sektördeki büyümenin katlanacağını kaydetti.

2.11.2019 ‘ZALIV AMERIKA’ isimli petrol tankerinde patlama: 3 ölü

Rusya’da “ZALIV AMERIKA” isimli gemide meydana gelen patlama nedeniyle 3 mürettebat yaşamını yitirdi. Yangından 6 mürettebatın kurtarılarak hastaneye kaldırıldığı ve tedavi altına alındığı bildirildi. Söndürülen yangın sonrası geminin römorkörler ile limana çekildiği öğrenildi.

Rusya’nın Primorski Krayı’nda bulunan Nahodka şehri limanına yakın bir noktada bekleyen ‘ZALIV AMERIKA’ isimli Rus bayraklı petrol tankerinde patlama meydana geldi.

Yaşanan patlamanın üzerine Rus Sahil Güvenlik ekipleri ve Rusya Acil Durumlar Bakanlığı harekete geçti. Yaşanan olayda 90 metre uzunluğunda, 13 metre genişliğindeki gemide 9 mürettebatın bulunduğu öğrenilirken kurtarma çalışmaları sırasında 3 kişinin ölü olarak çıkarıldığı, 6 kişinin ise yaralı olarak hastaneye kaldırıldığı öğrenildi.

Yapılan ilk incelemede tankerde akaryakıt bulunmadığı için yaşanan patlamanın büyümediği ve yangının söndürüldüğü açıklandı.

Yetkililerce 2 römorkör tarafından 1989 yılında inşa edilen tankerin çekilerek soruşturmaya devam edileceği ifade edildi.

1.11.2019 Karasu Limanı’ndan Ukrayna’ya Ro-Ro seferleri haftada üçe çıktı

SATSO Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Cem Gün, Karasu Limanı ile Chornomorsk Limanı arasında haftada 2 kez gerçekleştirilen sefer sayılarının haftada 3’e çıkarıldığını söyledi.

Sakarya Ticaret ve Sanayi Odası (SATSO) Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Cem Gün, Karasu Limanı’ndan yapılan Ro-Ro seferlerinin haftada 3 güne çıktığını bildirdi.

SATSO Ekim Ayı Olağan Meclis Toplantısı’nda konuşan Gün, Karasu Limanı’ndan haftada iki kez Ukrayna’nın Chornomorsk Limanı’na gerçekleşen Ro-Ro seferlerine talebin arttığını söyledi.

Gün, Ro-Ro gemisinin Karasu Limanı’ndan her zaman tam kapasite dolmuş bir vaziyette kalktığını belirterek, “Ulaşım rahatlıklarımız, limanımızın büyüklüğü ve gelişmişliği lojistik sektörünü kendine çekiyor. 18 Ekim tarihinden itibaren de gemi seferleri artık haftada 3 güne çıkmış bulunmakta. Ülkemizin birçok limanında faaliyet gösteren bir gemi acentesi şirketi, Karasu Limanı’nın potansiyelinin farkına varıp haftada 1 kez aynı hat üzerine sefer eklemiştir.” diye konuştu.

Limanın stratejik önemi ve potansiyelinin her geçen gün artarak büyümeye devam edeceğini, şehrin ve ülkenin ihracatına hizmet edeceğini umduklarını dile getiren Gün, “Ayrıca Karasu Limanı’nın tercih edilmesinin önemli bir etkeni de limanda KDV ve ÖTV’den muaf dizel yakıt satışının yapılmasıdır. Türkiye’de toplam 18 liman ve geçiş kapısından 9’unda bu muafiyet uygulaması mevcuttur. Karasu Limanı da bunlardan biridir. Bu konu diğer limanlara göre Karasu Limanımıza avantaj sağlamaktadır.” şeklinde konuştu.

31.10.2019 Yusuf Öztürk: Pire Limanı doldu, İzmir limanlarına fırsat doğdu

İMEAK DTO İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, Doğu Akdeniz’in en büyük aktarma limanlarından olan Yunanistan’daki Pire Limanı’nın kapasitesini doldurduğunu, bunun Çandarlı’da yapımı planlanan Kuzey Ege Limanı için bir fırsat oluşturduğunu belirtti.

İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, Çin’in Yeni İpekyolu Projesi’nde Avrupa’ya çıkış kapısı olarak seçtiği Yunanistan’ın Pire Limanı’nın doğal genişleme sınırlarına ulaştığını bildirdi.

Yunanistan Liman Planlama ve Geliştirme Komitesi’nin Pire Limanı’nın genişletilmesi ve dördüncü bir konteyner terminali projesine izin vermediğine dikkati çeken Öztürk, şunları kaydetti:

“Pire Limanı şehir merkezinde ve artık gidecek yer yok. 7 milyon TEU’luk bir limanın kapasitesini 10 milyon TEU’ya çıkardığınızda orada trafik sorununu çözemezsiniz. Pire Limanı doldu, İzmir limanlarına fırsat doğdu. Limanlarımızın Kuşak ve Yol Projesi’nin Deniz İpekyolu ayağında mutlaka yer alması gerektiğini sürekli ifade ediyoruz. Bu konuda devletimizin çalışmaları var. Çinliler, Doğu Akdeniz’de, sonrası için bir açılım yapmak zorundalar. İnşallah Çandarlı’daki Kuzey Ege Limanı için güzel haberler söz konusu olur.”

Kruvaziyer turizminde de güzel haberlerin gelmeye devam ettiğine işaret eden Öztürk, özellikle 2021 yılından itibaren Türkiye’nin dünya kruvaziyer pazarına güçlü şekilde döneceğini ve bir milyon yolcuyu ağırlayabileceğini aktardı.

İzmir Alsancak Limanı Yolcu Salonu’nun modern hale getirilmesi için TCDD İzmir Liman İşletme Müdürlüğünün ödenek talebinde bulunduğunu da belirten Öztürk, bu alanda yapılacak yatırımın kenti kruvaziyer turizminde öne çıkarabileceğini kaydetti. 

31.10.2019 1 milyon 525 bin litre kaçak biyodizel akaryakıt ele geçirildi

Tekirdağ ve İstanbul’da düzenlenen operasyonlarda Türkiye’de bir defada en fazla miktarda ele geçirilen kaçak akaryakıt olarak kayıtlara geçen, piyasa değeri yaklaşık 10 milyon euro olan 1 milyon 525 bin 915 litre biyodizel akaryakıt ele geçirildi.

İstanbul Küçükçekmece Cumhuriyet Başsavcılığı koordinesinde İstanbul Kaçakçılık Suçlarıyla Mücadele Şube Müdürlüğünün yürüttüğü soruşturma kapsamında Arnavutköy, Başakşehir, Küçükçekmece ve Silivri ilçelerinde kayıt dışı toplanan bitkisel atık yağların işlenerek biyodizel yakıt haline getirildiği belirlendi.

Kontrolsüz üretilen yakıtların araçların bozulmasına neden olması, ayrıca devletin vergi kaybına uğratıldığının anlaşılması üzerine, şüpheliler 4 ay teknik ve fiziki takibe alındı.

ATIK YAĞLARA ALKOL VE KOSTİK KARIŞTIRMIŞLAR

Çalışma kapsamında, İstanbul’da toplanan atık yağların Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) tarafından işleme lisansı bulunmayan bir kimya şirketi tarafından alındığı anlaşıldı.

Tekirdağ’ın Süleymanpaşa ilçesinde faaliyet gösteren kimya şirketinin piyasadan toplanan bitkisel atık yağlara alkol ve kostik karıştırıp ısıtarak işleme tabi tuttuğu ve bu suretle illegal dizel motorlu araçlarda akaryakıt olarak kullanılan motorin ile benzer özellikte biyodizel yakıt imalatı yaptığı ve bunların bir kısmını Malkara ilçesinde başka bir tesiste depoladıkları tespit edildi.

Kimya şirketinin imal ettiği biyodizel akaryakıtı Tekirdağ Limanı’na gelecek Malta bandıralı bir tanker gemi ile İspanya’ya, gümrük beyannamesinde yanıltıcı ibareler kullanarak sevkiyat yapacağının anlaşılması üzerine, 19 Eylül’de, İstanbul Kaçakçılık Suçlarıyla Mücadele Şube Müdürlüğü ekipleri ve Tekirdağ KOM Şube Müdürlüğü ekiplerince ortak operasyon düzenlendi.

PİYASA DEĞERİ 10 MİLYON EURO

Sevkiyatın başladığı saatlerde güzergahtaki tır, kamyon ve üretim tesislerine 40 ekibin katılımıyla düzenlenen eş zamanlı operasyonda, miktarı rekor olarak kayıtlara geçen, piyasa değeri yaklaşık 10 milyon avro olan, bir milyon 525 bin 915 litre kaçak biyodizel akaryakıt ile tanker ve tesislere el konuldu.

Bu sayede devletin vergi kaybının önüne geçilmiş oldu.

TÜBİTAK, BİYODİZEL OLDUĞUNU TESPİT ETTİ

Türkiye’de bir defada en fazla miktarda ele geçirilen kaçak akaryakıtın TÜBİTAK tarafından yapılan analizinde, biyodizel olduğu tespit edildi.

EPDK lisansı olmadan gerçek dışı beyanla yurt dışına akaryakıt ihraç etmeye çalışan kimya tesisi sahibi ve çalışanları İsmail A.(48), Hasan A. (47), Tufan A. (41), Fatih A. (24), Cuma A. (31), Mustafa Y. (46), Murat Ö. (44), Murat K. (48), Cengiz Celal K. (52), Atilla Mehmet K. (57), Hakan H. (42) ve  Semra Ö. (42), 29 Ekim’de düzenlenen şafak operasyonuyla, 5607 sayılı Kanun’a muhalefet (Akaryakıt kaçakçılığı) suçundan gözaltına alındı. 

Şüphelilerin emniyetteki işlemleri sürüyor.

28.11.2019 Şahika Ercümen, paletsiz kategoride dünya rekoru kırdı

Şahika Ercümen, Mersin’deki Gilindire Mağarası’nda yaptığı dalışta paletsiz kategoride 90 metre sınırını aşarak kadınlar dünya rekorunu kırdı.

Dünya dalış rekortmeni Şahika Ercümen, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı İle Çukurova Kalkınma Ajansı’nın desteğiyle Mersin’de buzul döneminden kalıntılar taşıyan Gilindire Mağarası’na dalış yaptı.

Gilindire Mağarası’nda ‘Paletsiz Kategori’de rekor denemesi gerçekleştiren milli sporcu Şahika Ercümen, bu alanda kadınlar paletsiz dünya rekoru olan 90 metre sınırını aşarak dünyada ilk kez bir mağarada, tek nefeste 100 metre su altından gitmeyi başardı.

Ercümen, rekor kırdıktan sonra asker selamı verdi.

26.11.2019 İngilizler, otonom gemi ile okyanusları keşfedecekler

Ortaçağ ve sonrasında denizlerde ve okyanuslarda keşfedilmemiş yer kalmadı sanıyor olsak da devasa okyanuslarda hala tam anlamıyla çözülememiş sırlar var.

Otonom gemi sistemleri geliştiren İngiliz şirketi The Mayflower Autonomous Ship, yeni geliştirdikleri tamamen otonom gemiyi 2020 yılında okyanusları keşfetmeye gönderiyor.

Yeni otonom gemi, Plymouth şehrinden denize açılacak ve hakkında fazla bilgi olmayan sularda dolaşacak. Bu sırada merkeze çeşitli sensörlerle veriler gönderecek.

 rPlymouth radar, sonar, derinlik, su altı görüntüleri gibi verileri toplayacak şirket böylece dünya okyanuslarının 3 boyutlu haritasını çıkaracak.

Gemi, sadece dijital sensörlerle veri göndermeyecek, eğer gerekliyse şirket merkezine pahalı uydu bağlantısı üzerinden alarm ve sms de gönderebilecek. Hatta denizde kaybolmuş birileriyle karşılaşırsa, telefon görüşmesi yapmak da mümkün olacak.

Üstü güneş panelleriyle kaplı olan gemi, modern rüzgar yelkenleri sayesinde rüzgar gücüyle de hareket edebilecek.

Bu yeni teknoloji aynı zamanda artık denizlerde otonom gemi döneminin de başlayacağını işaret ediyor. Kaptanlık mesleğinin de yavaş yavaş tarihe karışacağı belirtiliyor.

25.11.2019 Tersan Tersanesi, ‘Vladimir Limanov’ isimli balık fabrika gemisini denize indirdi

Tersan Tersanesi’nde inşası tamamlanan dünyanın en büyük balık fabrika gemilerinden olan ‘Vladimir Limanov’, düzenlenen törenle denize indirildi.

Rusya merkezli Russian Fisheries için inşa edilen “Vladimir Limanov”, günde 500 ton balık tutma ve işleme kapasitesi ile bu alanda dünyanın en büyüğü oldu.

Norveçli Skipteknisk tarafından tasarlanan geminin elektrik donanımları ise yine bir Türk firması olarak Elkon tarafından yapıldı.

Tersan Tersanesi Yönetim Kurulu Başkanı Osman Nurettin Paksu, böyle önemli bir geminin Türkiye’de inşa edilerek denize indirilmesinin Rusya ve Türkiye arasındaki ilişkilerin başarıyla devam etmesinde önemli bir yere sahip olduğunu dile getirdi.

24.11.2019 Güney Kıbrıs ile Yunanistan arasında gemi seferleri için çalışma başlatıldı

Güney Kıbrıs Yönetimi ile Yunanistan arasında gemi seferlerinin başlaması için çalışma yapıldığı öğrenildi. Konuyla ilgili Rumlar’ın AB Komisyonu’na öneri sunacağı bildirildi.

Güney Kıbrıs ile Yunanistan arasında gemi seferleri yapılması için Avrupa Birliği (AB) Komisyonu’na öneri sunulacağı belirtildi.

Alithia gazetesi, Rum Denizcilik Müsteşarı Natasa Pilidu’nun yaptığı açıklamada Rum Denizcilik Müsteşarlığı’nda bu konu üzerinde çalışan bir ekip bulunduğunu ve AB Komisyonu’na sunulacak öneriyle ilgili hummalı bir hazırlık yaptığını söylediğini yazdı.

Haberde, Pilidu’nun gemicilik sektörünün geliştirilmesiyle ilgili olan “Çevreye Saygı Duyuyorum-Güvenliği Artırıyorum” adlı devlet teşvik programının da sunumunu yaptığı kaydedildi.

Zonguldak Limanı’na ulaşan evsel atıkların denizi kirletmemesi adına kurulan bariyer sistemi işlevini sürdürüyor. Belediye ekipleri, bariyere biriken çöpleri toplayarak temizledi.

 

 

21.11.2019 Limandaki bariyerin önemi bir kez daha ortaya çıktı

Zonguldak Belediye Başkanı Dr. Ömer Selim Alan, Zonguldak Limanı’nda yaşanan çevre kirliliği konusu üzerine açıklama yaptı.

Alan, “Zonguldak Limanı’nda yaşanan çevre kirliliği konusunu önceki günlerde büyük bir hassasiyetle dile getirmiştim. Evsel atıkların, denize ulaşmaması için kurduğumuz sabit bariyer sisteminin önemi, bir kez daha ortaya çıktı. Ne yazık ki, çevremizi ve doğamızı kirletmeye ısrarla devam ediyoruz. Görmüş olduğunuz fotoğraflar, Temizlik İşleri Müdürlüğü ekiplerimizin topladığı evsel atıklar. Bir kez daha hassasiyetle istirham ediyorum. Çevremizi temiz tutalım. Temiz bir kent için daha duyarlı olalım. Lütfen geleceğimizi yok etmeyelim” dedi.