Müşterek Meslek Komitesi Toplantısında, İşletmelerin Alması Gereken Covid-19 Tedbirleri Konuşuldu

MDTO müşterek meslek komitesi toplantısı 20 Temmuz 2020 tarihinde videokonferansa yöntemiyle gerçekleştirildi.  MDTO Yönetim Kurulu Başkanı Cihat Lokmanoğlu’nun başkanlığında gerçekleştirilen toplantıda SGK Uzmanı Yasin Yıldırım Covid-19 kapsamında işyerlerinde alınması gereken tedbirler konusunda komite üyelerini bilgilendirdi.

Toplantının açış konuşmasını yapan MDTO Yönetim Kurulu Başkanı Cihat Lokmanoğlu, Covid 19 pandemisi nedeniyle son dönemde toplantıların zoom platformu üzerinden gerçekleştirildiğini, komite üyelerinin aktif katılımı ile toplantıların son derece verimli geçtiğini belirterek komite üyelerine teşekkür etti. “Dileğimiz; bundan sonraki süreçte de desteğinizin devamı, aynı düzenin korunması, aynı verimin alınmasıdır” diye konuşan Lokmanoğlu, “Çünkü sizin çalışmalarınız ve talepleriniz bizlere yol göstermekte, yürüttüğümüz lobi çalışmalarında bizlere rehber olmaktadır. Sizler aktarmadan, sektörlerin taleplerini yeterince bilmemiz mümkün değildir. Bu nedenle Odamıza ilettiğiniz her sorun ve görüşün bizler için değerli olduğunu her zaman hatırlamanızı ve aktif çalışmalarınızla Odamıza güç vermenizi dilerim. Bizlere ilettiğiniz konuların tarafımızca Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve ilgili kamu kurumları nezdinde takibinin yapıldığını bir kez de burada vurgulamak isterim” ifadelerini kullandı.

10 veya Daha Fazla İşçisi Bulunan İşletmelerde Covid-19 Sorumlusu Görevlendirme Zorunluluğu

Lokmanoğlu’nun açış konuşmasının ardından SGK uzmanı Yasin Yıldırım, “Covid-19 kapsamında alınması gereken tedbirler ve uygulamaya yönelik dikkat edilmesi gereken hususlar konusunda bir sunum yaptı. Yıldırım, Covid-19 pandemisi nedeniyle alınan tedbirlerin 1 Haziran 2020 tarihi itibariyle gevşetildiğini, bu süreçte işletmelerin tekrar faaliyete başladığını ancak işletmelerin başta Sağlık Bakanlığı olmak üzere kamu kurullarının açıkladığı tedbirlere uyması gerektiği yönünde de bir hüküm konulduğunu belirtere , bu kapsamda yoğun iş temposu içerisinde birçok yeni uygulama gerekliliğinin oluştu, birçok yeni rehber, mevzuat yayınlandığını söyledi. 

Sağlık Bakanlığı tarafından yayınlanan kapsamlı rehberde bütün işyerlerinin uyması gereken tedbirlerin anlatıldığını belirten Yıldırım, buna göre 10 veya daha fazla işçisi bulunan işletmelerde Covid 19 sorumlusu bir personel görevlendirmek zorunluluğu bulunduğunu bildirdi. Bu tedbirin alınmaması halinde devletin işletmeyi bir nevi samimiyet testine tabi tuttuğunu ifade eden Yıldırım, “İşletme sahipleri/işverenler gerçekten bu salgınla mücadelede samimi mi yoksa kâğıt üstünde mi mücadele ediliyor diye inceliyorlar. Sağlık Bakanlığı zaman zaman işletmeleri denetliyor. Şu an için Covid 19 sorumlusu personeliniz yoksa doğrudan cezai bir yaptırımı yok ancak işletmenizde yaşayacağınız bir denetimde maske, mesafe, hijyen gibi salgına yönelik önlemlerin eksikliği ile birlikte Covid 19 sorumlusu olmadığı kayıt altına alınırsa Hıfzıssıhha Kanunu gereği işletme kapatma ya da idari yaptırımlar uygulanabilecektir” diye konuştu. 

Önemli olan diğer hususlar konusunda da bilgi veren Yasin Yıldırım, şöyle devam etti:

“Şu an mecliste bir yasa tasarısı mevcut ve büyük ihtimalle Meclis kapanmadan kanunlaşacaktır. Çoğunuzun işyeri az tehlikeli işyerleridir. Az tehlikeli işyerlerinde normalde 1 Temmuz 2020 tarihinden itibaren iş güvenliği ve işyeri hekimi hizmeti zorunluluğu vardı. Zorunluluk işverenler için özellikle pandemi sürecinde ciddi bir külfet oluşturuyordu. Ancak bu yasa meclisten geçer geçmez bahsi geçen zorunluluk 2023 yılına ertelenecektir.”

İşten Çıkarma Yasağı

Konuşmasında pandemi sürecinin etkilerini azaltmak amacıyla getirilen işten çıkarma yasağı ve kısa çalışma ödeneğine de değinen Yıldırım şunları söyledi:

“Şu an için 17 Ağustos 2020 tarihine kadar işveren tarafından çıkış yapılamıyor. Bu yasağı uzatma yetkisi Cumhurbaşkanında ve Cumhurbaşkanı isterse 2021 Haziran’a kadar bu yasak uzatabilecek. Bu süreçte iş sözleşmelerini feshetmek yerine diğer alternatifleri değerlendirmek lazım.”

“Diğer bir husus; kısa çalışma ödeneğinden veya nakdi ücret desteğinden faydalanan işletmeler kendi isteği ile bu uygulamayı sonlandırır ise, devlet sigorta primleri açısından 3 ay boyunca bir teşvik verecek. Yani kısa çalışma ödeneğinizi veya ücretsiz izne gönderdiğiniz çalışanlarınızı normal çalışmaya geçirmeyi düşünüyorsanız kanun çıktıktan sonra bu konuyu değerlendirmenizi tavsiye ederiz.”

Covid 19 Hastalığı İş Kazası Kabul Edilir Mi?

 Daha sonra komite üyelerinin sorularını yanıtlayan Yasin Yıldırım, Covid 19 hastalığının iş kazası kabul edilmesi konusunda değerlendirmelerini paylaştı. Covid 19 hastalığının iş kazası kabul edilme olasılığının yüksek olduğunu söyleyen Yıldırım, SGK tarafından yayınlanan genelgenin yanlış algılandığını belirterek şöyle konuştu:

“Genelgenin içeriğinin aslında hastalığın iş kazası sayılıp sayılmamayla ilgili değil. SGK aslında şu konuyu netleştirdi; işletmenizde herhangi bir çalışanınız Covid-19’a yakalanır ise ve eğer bu iş kazasıysa 3 iş günü içerisinde bilgi verilmesi gerekiyordu. SGK dedi ki, 3 iş günü içerisinde bilgi vermenize gerek yok, normal hastalık olarak kabul ediyoruz ve hastanın raporu ne zaman biterse o zaman bilgi verebilirsiniz. Ama bu genelge Covid’in iş kazası sayılmayacağı anlamına gelmez. Çünkü bir olayın iş kazası sayılıp sayılmayacağına ya bir müfettiş incelemesi ya da mahkeme karar verebilir. Bundan birkaç yıl önce yaşanan domuz gribi salgınında benzer bir olayda domuz gribinden vefat eden bir çalışanın iş kazası sayılmasıyla ilgili Yargıtay kararları mevcut. Bu nedenle Covid 19’un da iş kazası sayılma olasılığı hala çok yüksek.”

“Artık sadece SGK ve İŞKUR değil çok fazla kamu kuruluşuyla muhatapsınız. Özellikle bu süreçte İş Sağlığı Güvenliği ve Kişisel Verilerin Korunması mevzuatıyla muhatapsınız. İşletmenizde herhangi bir çalışanınız Covid-19 rahatsızlığı yaşadıysa kişinin isim ve kimlik bilgilerini sağlık kuruluşları istemediği sürece kesinlikle afişe etmeyin, açıklamayın, çok fazla detaya girmemenizi öneriyoruz.” Soru-cevap bölümünün ardından komite başkanları gerçekleştirdikleri çalışmaları hakkında bilgi vererek, hizmet kalitesinin yükseltilmesi adına Oda’dan talep ve beklentilerini dile getirdiler.