(Kaynak: denizhaber.net)
7.12.2020 Mersin’de deniz ve çevre kirliliği havadan denetlenecek
Mersin Büyükşehir Belediye Başkanı Vahap Seçer, Çevre Koruma ve Kontrol Dairesi Başkanlığı bünyesine kazandırılan ve özellikle deniz ile çevre denetimlerinde kullanılacak olan dronu Çamlıbel Balıkçı Barınağı’nda uçurdu, havadan kirlilik denetimi yaptı.
Dron ile sadece deniz araçlarının takibi değil, ihtiyaç halinde karadan ve akarsulardan kaynaklı deniz kirliliği ile il sınırları içi sulak alanların, göletlerin kontrolü de yapılacak.
Dron ayrıca çöp depolama alanları, aktarma istasyonları ve hafriyat alanlarının görüntülenmesi, kaçak hafriyat döküntülerinin belirlenmesi ve havadan yapılması muhtemel tüm işlemler için de kullanılabilecek.
Merkez Akdeniz ilçesi Çamlıbel Balıkçı Barınağı’nda uçurduğu dronla kirliliğin önüne geçmek istediklerini belirten Başkan Vahap Seçer, “Balıkçı barınağı, Mersin Limanı ve 3 mil uzunluğunda 1 kilometre eninde bir koridorda yapacağımız denetimlerde bu dronu kullanma imkanımız olacak. Sadece deniz temizliğini kontrol etmiyoruz. Aynı zamanda kentimizdeki hafriyat artıklarının da denetimini drone ile yapabileceğiz” dedi.
7.12.2020 Fincantieri, Meksika’da gemi onarım tersanesi kuracak
Fincantieri’nin Meksika’nın Yucatan eyaletinde, hükümetle koordineli olarak yeni bir gemi onarım tersanesi kurma planları duyuruldu. Kruvaziyer ticareti ile petrol ve gaz endüstrisine yakın stratejik bir konuma sahip olan tersane, Amerika’daki en büyük tesislerden bazılarına sahip olacak.
Fincantieri’nin Meksika’nın Yucatan eyaletinde, hükümetle koordineli olarak yeni bir gemi onarım tersanesi kurma planları duyuruldu.
Kruvaziyer ticareti ile petrol ve gaz endüstrisine yakın stratejik bir konuma sahip olacak tersanenin Amerika’daki en büyük tesislerden bazılarına sahip olması bekleniyor.
FINCIANTERI TERSANE YÖNETİMİNDE 40 YILLIK İMTİYAZ SAHİBİ
Yucatán Eyaleti Ekonomik Kalkınma ve Çalışma Bakanlığı ile imzalanan niyet mektubunun şartları uyarınca Fincantieri yeni gemi onarım, dönüştürme ve bakım tersanesinin tasarım ve inşasına katılacak. Fincantieri, inşaat aşamaları sırasında tavsiye ve desteklerde bulunacak ve yeni tersanenin yönetimi için 40 yıllık bir imtiyaz sahibi olacak.
Tersanenin, Yucatan’ın ana limanı olan Progreso Limanı’nda, endüstriyel faaliyetlere ayrılmış yeni bir sanayi bölgesinde yer alacağı belirtiliyor. Tersanenin inşaatına 2021’in ilk yarısında başlanması bekleniyor. Tersane, 2027 yılında tam olarak tamamlanana kadar aşamalar halinde geliştirilecek.
AMERİKA’DAKİ EN BÜYÜK KURU HAVUZ
Tersane için planlanan tesisler arasında, uzunluğu 400 metreye kadar olan gemilerin sokulabileceği kuru havuz bulunacak. Amerika’daki en büyük kuru havuza sahip olacak olan tersane, büyük yolcu ve kargo gemilerinin yanı sıra petrol ve gaz sektörüne de hizmet verebilecek.
Tersanede ayrıca 150 metre uzunlukta kaldırma plaformları, yaklaşık 1.000 metre rıhtım, vinç, atölye, özel ekipman, ofis ve depolar bulunacak. Tersane tam operasyonel kapasiteye ulaştığında, 700’e kadar tam zamanlı personel istihdam etmesi ve yoğun zamanlarda bu rakamın 2.500 kişiye kadar çıkması bekleniyor.
Tersanenin ticari denizcilik endüstrisine geniş çapta hizmet verecek şekilde stratejik olarak geliştirildiği belirtiliyor. Tesisin konumu ve büyüklüğü endeniyle kruvaziyer endüstrisi için de özellikle önemli olacağı vurgulanıyor.
6.12.2020 Samsung Heavy Industries bugüne kadarki en büyük siparişini aldı
Samsung Heavy Industries, ismini açıklamadığı Avrupalı bir alıcının 2.5 milyar dolar tutarında sipariş verdiğini duyurdu. Şirket bunun 1970’lerde kurulduğundan bu yana imzaladığı en büyük blok sözleşme olduğunu ve bu rakamın geçen yılın toplam yıllık satışlarının yaklaşık yüzde 40’ına tekabül ettiğini belirtti.
Sipariş detayları ve alıcı açıklanmasa da çoğu analist Zvezda Tersanesi’nde inşa edilecek 15 buz kırıcı LNG gemisi için Rus hükümeti tarafından verilen bir siparişle ilişkili olduğuna inanıyor.
Gemiler özel mülkiyete sahip olacak ancak Rusya, projenin armatör ve kiralama ortaklarını bir Rus tersanesinden sipariş vermeye teşvik etti. Ancak Zvezda’nın daha önce bir LNG taşıyıcısı inşa etmediği için serideki ilk beş geminin tasarımı ve teknik desteği için Samsung ile sözleşme yaptığı iddialar arasında. Omurga kaynak töreni geçen Cuma Zvezda tersanesinde yapıldı ve teslimatın 2023-2026 için yapılması planlandığı açıklandı.
Ayrıca Rus LNG üreticisi Novatek’in seri dahilinde Rus olmayan bir gemi inşa şirketinden on adet gemi daha sipariş etmek için kolları sıvadığı bildirildi. Eğer bu siparişin Rusya dışında bir tersanede inşa edilmesi onaylanırsa, fiyatın yaklaşık 3 milyar dolar olması ve muhtemelen yine Samsung tersanelerine verilmesi bekleniyor.
Rusya başbakan yardımcısı Yury Borisov yaptığı açıklamada, “Bu gemiler, Rusya için stratejik açıdan önemli olan Kuzey Deniz Rotası boyunca kargo trafiğinin gelişmesine önemli katkı sağlayacak.” dedi.
5.12.2020 Pacific Sky isimli gemi, açık artırmaya çıkıyor
Active Shipping’e ait Pacific Sky gemisi, 16 Aralık’ta ABD’nin Louisiana eyaletinde açık artırmaya çıkarılacak.
Dublin merkezli kredi alıcısı, İstanbul merkezli Active Shipping bünyesindeki Pacific Sky adlı geminin ipotek paketiyle ilgili 9 aylık bir savaşın ardından açık artırmaya yönelik ikinci denemesinde başarılı oldu.
250 metre uzunluk ve 44 metre genişliğindeki gemi 16 Aralık’ta ABD’nin Louisiana eyaletinde düzenlenen bir müzayedede açık artırmaya çıkarılacak.
Marshall Adaları bayraklı gemi, 2009 yılında inşa edilmişti.
5.12.2020 Gemi ve yat sektörü ihracat artışında liderliği bırakmadı
Gemi ve yat sektörü bu yılın 11 aylık döneminde yakaladığı yüzde 27,5’lik ihracat artışıyla 27 sektör arasında yine liderliğe yerleşirken, 142 noktaya ürünlerini ulaştıran sektörün dış satımını büyük ölçüde İstanbul sırtladı.
Türkiye İhracatçılar Meclisi’nden (TİM) derlenen verilere göre, 2019’un ocak-kasım döneminde 931 milyon 165 bin dolar düzeyinde bulunan gemi ve yat sektörü ihracatı, bu yılın aynı sürecinde 1 milyar 187 milyon dolara ulaştı.
Söz konusu dönemde ihracat artışında yüzde 27,5’i yakalayan sektör, bu oranla lokomotif olarak nitelendirilen birçok sektörü geride bırakarak zirvedeki yerini korudu. Sektörün, yılın 11 aylık döneminde ülke ve serbest bölgeden oluşan toplam 142 noktaya ihracat gerçekleştirmesi dikkati çeken bir başka unsur oldu.
Yılın 11 ayında Türkiye’nin 32 kentinden ürün ihraç eden gemi ve yat sektörünün bu dönemdeki toplam ihracatının 736 milyon 415 bin dolarını İstanbul gerçekleştirdi. Bu rakam, sektörün toplam ihracatının yüzde 62’sine denk geldi.
İstanbul’un ardından en fazla gemi ve yat ihracatı gerçekleştiren diğer kentler ise 341 milyon 859 bin dolarla Yalova, 38 milyon 534 bin dolarla İzmir, 27 milyon 754 bin dolarla Bursa olarak sıralandı.
EN FAZLA İHRACAT MARSHAL ADALARI’NA
Gemi ve yat sektörünün yılın 11 ayında en fazla ihracat gerçekleştirdiği ülke Marşal Adaları oldu. Marşal Adalarına 229 milyon 70 bin dolarlık ihracat yapılırken, söz konusu ülke toplam ihracatın yüzde 19,3’ünü karşıladı.
Marşal Adaları’nı 228 milyon 441 bin dolarla Norveç, 139 milyon 912 bin dolarla Rusya, 82 milyon 587 bin dolarla Malta, 50 milyon 893 bin dolarla Lüksemburg takip etti.
Ülkelere göre sektörün dış satım hacmindeki değişime bakıldığında, miktar bazında en fazla ihracat artışı ocak-kasım döneminde 159 milyon 532 bin dolarla Marşal Adalarına gerçekleşti.
714,2 MİLYON DOLARLIK GEMİ İHRAÇ ETTİK
Gemi ve yat sektörünün alt kalemlerine bakıldığında, yılın 11 ayında sektörün ihracatına en büyük katkıyı 714,2 milyon dolarla geminin verdiği görülürken, bunu 141,4 milyon dolarla yat, tekne ve bot takip etti. Bu dönemde, 136 milyon dolarlık römorkör, 102 milyon dolarlık feribot, 39,7 milyon dolarlık deniz tankeri, 34,6 milyon dolarlık gemi yan sanayi ihracatı gerçekleşti.
Yılın 11 ayında 18,9 milyon dolarlık da bu sınıflandırmalara dahil olmayan diğer deniz araçları ihracatı yapıldı.
Konuya ilişkin değerlendirmelerde bulunan Gemi, Yat ve Hizmetleri İhracatçıları Birliği Başkanı Cem Seven, yüksek teknoloji ihtiva eden ve inovatif unsurlar barındıran gemi yat ve ekipmanları ihracatında kasım ayında ihracatını en çok artıran sektör olmaları dolayısıyla duyduğu mutluluğu dile getirdi.
Dünyayı etkisi altına alan yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgınının getirdiği kısıtlamalara rağmen Türk tersanelerinin siparişlerini zamanında teslim etmeyi başararak tüm dünya ticaretinin kayıplarla geçirdiği 2020 yılını başarıyla sürdürdüğünü belirten Seven, “Henüz kasım ayının başında sektörümüz 2019 ihracat rakamlarını geride bırakmaya başardı. Aralık ayında çok büyük bir değişiklik olmazsa Türkiye’de bu yıl ihracatını en yüksek oranda artıran sektör olarak 2020’yi tamamlayacağımızı öngörüyoruz.” dedi.
Seven, Türkiye’nin artık özel maksatlı ve özel yapım gemi ve yatları üretmek için dünyadaki en kabiliyetli 5 ülkeden birisi olmaya doğru hızla ilerlediğini ifade ederek, “Bu durum yeni gemi ve yat inşa siparişlerinde Türk tersanelerini cazip kılmakta. İhracat artışına sebep olan bir diğer unsur ise siparişi alınan işlerin zamanında teslim edilebilmesi. Zamanında teslimatlar, hem yeni siparişlerin alınması yolunda, hem de ihracat rakamlarının artışı anlamında katkılar sağlamakta. Şöyle ki salgın sebebiyle dünya genelinde birçok sektörde üretim süreci ve teslimat konularından gecikmeler ve aksamalar yaşansa da sektörümüzde faaliyet gösteren firmalarımız 2020 içerisinde teslimatını planladıkları gemi ve yatların inşasını ve teslim süreçlerini tamamladı.” diye konuştu.
5.12.2020 Gemilerde daha çok LNG yakıtı kullanılmaya başladı
2018’de yeni inşa edilen gemilerin yüzde 2’si LNG çift yakıtlı tanker iken bu oranın 2019-2020’de yüzde 10 civarına çıktığı bildirildi.
Uluslararası bağımsız gemi simsarı Simpson Spence Young’ın araştırma kolu SYY Research, gemi yakıtı olarak LNG’ye güven arttıkça son iki yılda daha fazla gemi sahibinin LNG çift yakıtlı gemilere döndüğünü açıkladı.
Araştırma şirketine göre çevre yükümlülüklerini yerine getirmek için şirketler daha fazla LNG’li gemilere yöneldi.
Rakamlarla ifade edilecek olursa, 2018’de yeni inşa edilen gemilerin yüzde 2’si LNG çift yakıtlı tanker iken, bu oran 2019-2020’de yüzde 10 civarına çıktı.