14.06.2021 Uğur Dadaylı gemisinin kurtardığı göçmenler yüzünden uluslararası kriz çıktı
Malta açıklarında konteyner gemisinin kaptanı Ümit Gürpınar, 97 göçmeni batan bottan kurtardı. Ama mültecileri Tunus ile Malta kabul etmeyince uluslararası kriz çıktı, bu sırada mülteciler kesici aletlerle gemide isyana kalkıştı.
Akdeniz’de botları su alan mültecileri kurtaran Türk sahipli Uğur Dadaylı adlı gemi, yaptığı iyiliğe rağmen uluslararası bir krizin ortasında kaldı. Malta açıklarından geçerken arama kurtarma yetkililerinin isteği üzerine rotasını değiştiren Uğur Dadaylı isimli konteyner gemisinin Türk kaptanı Ümit Gürpınar, Libya, Suriye, Bangladeş ve Pakistan uyruklu 97 düzensiz göçmeni su alan bottan kurtardı.
Fakat geminin güvertesindeki mültecileri Tunus ve Malta kabul etmeyince 3 ülkeyi ilgilendiren 12 saat süren gerilim yaşandı. Kesici aletlerle gemide isyan çıkartacaklarını söyleyen mültecilerin tehdidinin artması üzerine Türk Dışişleri Bakanlığı’nın baskısıyla mülteciler Malta’ya indirildi.
ROTASINI DEĞİŞTİRDİ
Milliyet’ten Gökhan Karakaş’ın haberine göre, Akdeniz’de Ege Denizi’nden sonra en yoğun düzensiz göçmen trafiğinin yaşandığı Libya-Tunus ile İtalya-Malta rotasında Türkiye’nin de karıştığı uluslararası bir sorun yaşandı. Tunus’un Sfax ve Souuse limanları arasında konteyner taşımacılığı yapan İstanbul merkezli Dadaylılar Denizcilik’e ait Marshall Adaları bayraklı Uğur Dadaylı isimli 90 metre uzunluğundaki gemi, Malta Cumhuriyeti açıklarından geçerken arama kurtarma otoriteleri tarafından rotasının değiştirmesi yönünde uyarıldı.
Malta Cumhuriyeti makamları 12 Haziran’da Türk gemisine denizin ortasında batmakta olan mülteci teknesine en yakın geminin kendileri olduğunu ileterek düzensiz göçmenlerin kurtarılmasını istedi.
‘DURUMLARI İYİ DEĞİL’
Hemen rota değiştiren Türk gemisi yarısı suya batan şişme bottaki Libya, Suriye, Pakistan ve Bangladeş uyruklu 3’ü çocuk 5’i kadın biri engelli toplam 97 mülteciyi kurtardı. Mültecileri geminin güvertesine alan kaptan Ümit Gürpınar, kendilerini yönlendiren Malta Cumhuriyeti ile irtibat kurarak insanların bazılarının durumlarının iyi olmadığını ve sağlık yardımı yapılması gerektiğini bildirdi.
Kaptan gemiyi mültecileri kurtarma talimatını veren Malta’ya doğru yöneltirken yetkililer çok şaşırtan bir karşılık verdi. Malta otoritesi denizin ortasındaki geminin rotasını kendilerine çevirmemesini, en yakın ülke olan Tunus’a gitmelerini bildirdi.
Kaptan, kurtarma talimatının kendileri tarafından verildiği yönünde ısrar etmesine rağmen Malta geminin Tunus’a gitmesi yönünde ısrar etti. Tunus yetkilileri de gemiyi kabul etmeyince Türk Dışişleri Bakanlığı ve İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü devreye girmek zorunda kaldı.
BAKANLIKLAR DEVREDE
Dışişleri Bakanlığı, geminin Malta’ya gitmesi yönünde ısrar ederken geminin güvertesindeki mülteciler Tunus’a götürülürlerse isyan çıkartacakları tehdidinde bulundu. Acil yardıma ihtiyaçları olanların da bulunduğu mülteciler geminin üst güvertesinde tehditlerini artırınca, İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü ve Dışişleri Bakanlığı kurtarma operasyonunun uluslararası bir gemi krizine dönüşeceği uyarısını yaparak Malta Cumhuriyeti’ni uyardı.
12 saatlik görüşmeler sırasında kesici aletlerini göstererek gemiye ve 14 kişiden oluşan mürettebata zarar vereceklerini söyleyen mülteciler tehditlerini artırdı. Durumun kontrolden çıkarak bir isyana dönüşeceğini anlayan Malta otoriteleri gemiyi kabul etmek zorunda kaldı.
‘BM VE IMO AÇIKLIK GETİRMELİ’
Koster Armatörleri ve İşletmecileri Derneği Başkan Yardımcısı Hakan Çendik, yapılan insani yardımın Malta’nın reddi nedeniyle soruna dönüştüğünü vurguladı.
Çendik, “İnsanlık adına yapılan yardımın soruna dönüşmesi üzerine bakanlık ve İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel Müdürlüğü ile temas kurduk. Malta ve Tunus mültecileri istemediğini net dille ifade etti. Gemi güvertesindeki mültecilerin tehditleri açık denizde büyük tehlike oluşturdu. Bakanlığımızın kararlı tutumuyla gemi Malta’da limana girdi. Birleşmiş Milletler (BM) ve Uluslararası Denizcilik Örgütü (International Maritime Organization)en kısa zamanda mültecilerle ilgili bu tür acil durumları açıklığa kavuşturmalı” diye konuştu.
12 SAAT SÜREN ULUSLARARASI SORUN
Dadaylılar Denizcilik Filo Müdürü Hüseyin Ozanlı, “Denizde kalan herkese koşulsuz şartsız yardım etmek hem gelenek hem insanlık görevidir. Gemimiz de kendilerine verilen rotaya hızlıca giderek su alan şişme bottaki 97 kişiyi kurtardı. Fakat sonrasında 12 saat süren adeta uluslararası bir sorun yaşadık. Malta bizi yönlendirmesine rağmen mültecileri kabul etmeyince gemide güvenlik sorunu yaşandı. Bakanlığın girişimleriyle mültecilerin oluşturduğu güvenlik sorunu anlaşılınca gemimiz Malta’ya gidebildi. Mültecilere ilk yardım ancak gece saatlerinde yapılabildi” dedi. (Deniz Haber)
13.06.2021 Elektrikli motorla ulaşım karadan denize geçiyor
Avrupa’nın en büyük gemi üreticisi Fincantieri, önümüzdeki 5 yılda 2 gigavatlık batarya kapasitesi üretmek için harekete geçti.
Önümüzdeki 10 yıl içinde Avrupa’da katlanarak yaygınlaşması hedeflenen elektrikli araçlarla ilgili farklı sektörlerde de çalışmalar devam ediyor.
Daha önceki yıllarda uçaklarda denenen ancak henüz verim alınamayan elektrikli motorlara Avrupa’nın en büyük gemi üreticisi Fincantieri, yatırım yapma kararı aldı.
İtalya’da faaliyet gösteren Fincantieri şirketi, önümüzdeki 5 yılda 2 gigavatlık batarya kapasitesi üretmek için harekete geçti. Şirketin hedefinde bu bataryaları farklı ölçeklerde gemilerde kullanmak yer alıyor.
YENİ TESİS KURULUYOR
Fincantieri, lityum iyon pilleri Power4 Future şirketiyle ortak üretecek. İtalyan şirket ayrıca ülkenin bir diğer endüstri devi Faist Electronics ile de birlikte çalışmalar yürütecek.
Şirketten yapılan açıklamada yeni bir tesis inşa edileceği, buradaki bataryaların denizciliğin yanı sıra otomotiv ve kara depolama ünitelerinde kullanılabileceği ifade edildi.
BATARYA AĞIRLIĞI DAHA DA AZALDI
Gelişen teknolojilerle birlikte elektrikli motorlar ve bunların pillerinin ağırlıkları azalmaya başladı. Çevreci olan ve ağırlık handikabından kurtulan bu teknoloji deniz araçlarında daha rahat kullanılabilecek. (Deniz Haber)
13.06.2021 Dünyada ilk kez otomatik yanaşma denemesi gerçekleştirildi
Japonya’da otomatik olarak iskeleye yanaşma ve ayrılma manevrası testi yapıldı.
Japonya’da Oarai Limanı’nda dünyada ilk kez bir feribotun otomatik olarak iskeleye yanaşma ve ayrılma sistemleri test edildi.
Mitsui E&S Shipbuilding Co., Ltd. (MES-S), Mitsui OSK Lines, Ltd. (MOL), Tokyo Deniz Bilimleri ve Teknolojisi Üniversitesi (TUMST), Akishima Laboratories (Mitsui Zosen) ve MOL Ferry, ortaklaşa geliştirilen otomatik yanaşma ve yanaşma kaldırma sistemlerinin testi başarıyla gerçekleştirildi.
Proje ekibi, bu testin sonuçlarını kullanarak çok yönlü bir teknoloji geliştirmeyi amaçlayan diğer gemi türleri ile gerçek rıhtımlarda otomatik yanaşma ve yanaşmadan ayrılmanın testlerini gerçekleştirecek. (Deniz Haber)
12.06.2021 Hatay ile KKTC Arasında Karşılıklı Deniz Otobüsü Seferlerinde Sona Yaklaşıldı
Hatay Büyükşehir Belediyesi tarafından yürütülen Hatay Deniz Otobüsü (HADO) Projesi’nde ilk etapta Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’ne (KKTC) karşılıklı sefer yapılmasının planlandığı bildirildi.
Hatay Büyükşehir Belediyesi’nden yapılan açıklamaya göre, Hatay’ın ticaret, turizm ve ekonomisine büyük katkı sağlayacak olan HADO Projesi’nde sona yaklaşıldı.
Arsuz ilçesi Madenli mevkiindeki limanda terminal, yolcu salonu, gümrük alanı ve emniyet binalarının tamamlanmasının ardından vatandaşların güvenle seyahat etmelerine imkan sağlayacak X-ray cihazları ve yardımcı aparatlar monte edildi.
Limanda ayrıca 6 iskele babası, 12 adet gemi dayanma yeri, dizel ve elektrikli yangın pompaları ile yangın hidrant devresi ve can simitleri yerleştirildi.
Hatay Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Bülent Ok, projenin hayata geçmesiyle Hatay’a gelecek turist sayısında artış olacağını ve şehrin sosyo-kültürel hayatına canlılık katılacağını belirtti.
Ok, tesisin Deniz Hudut Kapısı ilan edilmesi için İçişleri Bakanlığı ve Ticaret Bakanlığı Gümrükler Genel Müdürlüğü’nün gerekliliklerini yerine getirdiklerinin altını çizdi.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığına Acil Müdahale Planı’nı da sunduklarını aktaran Ok, açıklamasında şunları kaydetti:
“İlk etapta KKTC’nin Gazimağusa Limanı’na karşılıklı sefer yapmayı planlıyoruz. Bir gemimizde yaklaşık 330 yolcu taşıyabileceğiz. Projenin Hatay ayağı tamam. Ancak salgın sebebiyle 15 gün karantina uygulanan Gazimağusa Limanı’nın ulaşıma açılması gerekmektedir. HADO bir gemi olmanın ötesinde kültürel, ticari, sanatsal, tarihsel, ekonomik, sosyal ve evrensel değerlerle bir etkileşim kurma ve kalkınma projesidir. HADO’yu büyütmek ve daha nice limanlara götürmek en büyük hayalimizdir.” (Deniz Haber)
9.06.2021 Limanlarda elleçlenen konteyner miktarı arttı
Türkiye limanlarında Mayıs ayında elleçlenen konteyner miktarı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 21,8, yük miktarı da yüzde 14,6 arttı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü, Mayıs ayına ilişkin konteyner ve yük istatistikleri yayımladı.
Buna göre, geçen ay limanlarda elleçlenen konteyner miktarı, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 21,8 artarak 1 milyon 56 bin 22 TEU oldu.
Ocak-Mayıs döneminde ise limanlarda elleçlenen konteyner miktarı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 9,6 yükselişle 5 milyon 99 bin 938 TEU’ya ulaştı.
Limanlarda elleçlenen dış ticarete konu konteyner miktarı, Mayıs’ta geçen yılın aynı ayına göre yüzde 15,3 artarak 784 bin 394 TEU oldu. İhracat amaçlı konteyner yüklemeleri, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 10,8 yükselişle 376 bin 433 TEU, ithalat amaçlı konteyner boşaltmaları ise 2020’nin aynı ayına göre yüzde 19,9 artışla 407 bin 961 TEU olarak gerçekleşti.
EN FAZLA KONTEYNER ELLEÇLEMESİ YUNANİSTAN İLE YAPILAN TAŞIMALARDA
Yunanistan, geçen ay 99 bin 437 TEU ile en fazla konteyner elleçlemesi yapılan ülke oldu. Yunanistan’ı sırasıyla 94 bin 64 TEU ile İsrail’le, 90 bin 741 TEU ile Mısır ile yapılan taşımalar izledi.
Söz konusu ayda limanlarda deniz yolu ile yapılan en fazla ihracat amaçlı konteyner yüklemesini 42 bin 528 TEU ile Mısır’a giden konteynerler oluşturdu. Bu yüklerin yüzde 87,3’ü (37 bin 107 TEU’su) yabancı bayraklı gemilerle taşındı. Mısır’ı sırasıyla, 37 bin 969 TEU ile İspanya’ya ve 36 bin 24 TEU ile Yunanistan’a yapılan konteyner yüklemeleri takip etti.
Mayıs’ta limanlarda deniz yoluyla yapılan en fazla ithalat amaçlı konteyner boşaltmasını 59 bin 193 TEU ile İsrail’den gelen konteynerler oluşturdu. Bu yüklerin yüzde 98,3’ü (58 bin 173 TEU’su) yabancı bayraklı gemilerle taşındı. İsrail’i, 54 bin 803 TEU ile Yunanistan’dan ve 37 bin 531 TEU ile Mısır’dan gelen konteyner taşımaları izledi.
Geçen ay limanlarda elleçlenen dış ticarete konu 784 bin 394 TEU konteynerin yüzde 8,9’u Türk bayraklı gemilerle taşındı.
LİMANLARDA ELLEÇLENEN YÜK MİKTARI
Limanlarda elleçlenen yük miktarı Mayıs’ta geçen yılın aynı ayına göre yüzde 14,6 artarak 43 milyon 367 bin 905 ton olarak gerçekleşti.
Ocak-Mayıs döneminde ise limanlarda elleçlenen yük miktarı, aynı dönemde yüzde 3,5 yükselişle 212 milyon 404 bin 786 ton olarak kayıtlara geçti.
Mayıs’ta limanlarda gerçekleştirilen ihracat amaçlı yükleme miktarı, 2020’nin aynı ayına göre yüzde 33,4 artarak 13 milyon 637 bin 861 ton, ithalat amaçlı boşaltma miktarı ise geçen yılın aynı ayına göre yüzde 1,2 yükselerek 18 milyon 30 bin 263 ton olarak gerçekleşti.
Ocak-Mayıs döneminde dış ticaret amaçlı deniz yolu taşımacılığında elleçlenen toplam yük miktarı ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3,4 artışla 156 milyon 616 bin 60 ton oldu.
EN FAZLA ARTIŞ KLİNKER CİNSİNDE OLDU
Mayıs’ta limanlarda klinker yük cinsinde 1 milyon 226 bin 120 ton elleçleme gerçekleşti. Klinker, 246 bin 720 ton ve yüzde 25,2’lik artış ile bir önceki aya göre elleçleme miktarlarında en fazla artış gösteren yük cinsi oldu.
Bunu sırasıyla, 232 bin 350 ton artış ile taş kömürü (briketlenmiş) ve 222 bin 537 ton artış ile soya fasulyesi yük cinsleri takip etti.
Ham petrol ise 671 bin 513 tonluk düşüşle geçen aya göre elleçleme miktarı en fazla azalan yük cinsi oldu.
Mayıs’ta hurda demir 2 milyon 43 bin 156 ton ile dış ticarette limanlarda en fazla miktarda elleçlemesi yapılan yük cinsi olarak kayıtlara geçti.
Geçen ay Portland çimento yük cinsi limanlarda elleçlenen ihracat yükleri içerisinde 1 milyon 228 bin 589 ton ile ilk sırayı aldı.
İTHALATTA RUSYA, İHRACATTA İTALYA İLK SIRADA
Mayısta deniz yolu ile yapılan dış ticarette en fazla yük elleçlemesi 4 milyon 259 bin 184 ton ile Rusya ile yapılan taşımalarda görüldü. Rusya’yı sırasıyla 2 milyon 35 bin 398 ton ile ABD, 2 milyon 12 bin 346 ton ile İtalya takip etti.
Söz konusu ayda deniz yolu ile yapılan ihracatta en fazla yük elleçlemesi 1 milyon 318 bin 839 ton ile İtalya’ya yapılan taşımalarda gerçekleşti. Bunu, 1 milyon 75 bin 478 ton ile ABD’ye ve 1 milyon 64 bin 404 ton ile İspanya’ya yapılan taşımalar izledi.
İthalatta ise en fazla yük elleçlemesi 4 milyon 26 bin 203 ton ile Rusya’dan yapılan taşımalarda görüldü. Bunu, 1 milyon 229 bin 121 tonla Kolombiya ve 959 bin 920 tonla Amerika takip etti.
Mayısta limanlarda elleçlenen dış ticarete konu 31 milyon 668 bin 127 ton yükün yüzde 9,6’sı Türk bayraklı gemilerle taşındı. (Deniz Haber)