16.08.2022 Global Ports Holding, Dünyanın En Büyük Kruvaziyer Pazarı Karayipler’de Üçüncü Limanı Portföye Ekledi
Global Ports Holding (GPH), dünyanın en büyük kruvaziyer pazarı Karayipler’de ABD’ye bağlı özerk bölge Porto Riko’nun başkenti San Juan Kruvaziyer Limanını portföyüne ekledi.
Global Yatırım Holding bağlı kuruluşu ve dünyanın en büyük kruvaziyer liman işletmecisi Global Ports Holding (GPH), dünyanın en büyük kruvaziyer pazarı Karayipler’de ABD’ye bağlı özerk bölge Porto Riko’nun başkenti San Juan Kruvaziyer Limanını portföyüne ekledi. GPH, portföyündeki en büyük üçüncü liman olan San Juan Kruvaziyer Limanı’nı 30 yıl süreyle işletecek. San Juan, aynı zamanda Antigua ve Nassau’nun ardından Karayipler’deki üçüncü liman oldu.
Global Ports Holding Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Mehmet Kutman, “San Juan Kruvaziyer Limanı’nı portföyümüze eklemiş olmaktan son derece memnunuz. Bu harika konumun kruvaziyer limanı ağımıza eklenmesi, büyüme stratejimizde bir başka önemli adıma işaret ediyor. San Juan Kruvaziyer Limanı’nın portföyümüze katılması ile birlikte yıllık hizmet verdiğimiz kruvaziyer yolcu adedini dünya genelinde yılda 16 milyonun üstüne çıkaracağız” dedi.
Global Yatırım Holding’in iştiraki ve dünyanın en büyük kruvaziyer liman işletmecisi Global Ports Holding (GPH), Karayipler’deki ABD’ye bağlı özerk bölge Porto Riko’nun başkenti San Juan’daki kruvaziyer limanını portföyüne ekledi. GPH, Porto Riko Liman Otoritesi ile San Juan Kruvaziyer Limanı’nın 30 yıl süreyle işletilmesine yönelik olarak anlaşma imzaladı. Anlaşma, Porto Riko Valisi Pedro Pierluisi’nin düzenlediği ve GPH yöneticileri, Porto Riko turizm sektörü temsilcileri ile kamu görevlilerinin katılımıyla gerçekleşen basın toplantısında açıklandı.
San Juan Kruvaziyer Limanı, GPH’nin portföyündeki en büyük üçüncü liman oldu. Aynı zamanda dünyanın en büyük kruvaziyer pazarı özelliği taşıyan Karayipler’de Antigua ve Nassau’nun ardından üçünü liman da portföye katılmış oldu. Yapımının tamamlandığı 2019 yılında 2,2 milyon yolcuya ev sahipliği yapan San Juan Kruvaziyer Limanı, Doğu ve Güney Karayip güzergahlarındaki kilit konumu nedeniyle Karayipler’de stratejik öneme sahip. San Juan ile birlikte GPH’nin küresel kruvaziyer yolcu pazarında payı yüzde 10’a yükselmiş oldu. Şirketin Akdeniz’deki kruvaziyer yolcu pazar payı ise %29 seviyesinde.
Yıllık 16 milyondan fazla yolcuya hizmet verecek
Global Ports Holding Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO’su Mehmet Kutman, “San Juan Kruvaziyer Limanı’nı portföyümüze eklemiş olmaktan son derece memnunuz. Bu harika konumun kruvaziyer limanı ağımıza eklenmesi, büyüme stratejimizde bir başka önemli adıma işaret ediyor. San Juan Kruvaziyer Limanı’nın portföyümüze katılması ile birlikte yıllık kruvaziyer yolcu ağımızı dünya genelinde yılda 16 milyondan fazla yolcuya çıkaracağız. Aynı zamanda dünyanın en önemli kruvaziyer destinasyonu olan Karayipler’de varlığımızı daha da güçlendirmiş olduk. Gelecek dönemde de dünyanın en büyük kruvaziyer liman işletmecisi unvanımızı korumak için akılcı fırsatları değerlendirmeye devam edeceğiz” dedi.
İki aşamalı yatırım planı devreye alınacak
İmtiyaz sözleşmesi şartlarına göre GPH, Porto Riko Limanlar Otoritesine 75 milyon dolar aktaracak. Aynı zamanda iki aşamalı bir yatırım planını devreye alacak. İlk aşamada öncelikle 1 ve 4 numaralı ile Pan American iskelelerinde altyapı onarımları, terminal binaları ve yürüme yollarının iyileştirilmesini içeren 100 milyon dolarlık yatırım yapılacak. 250 milyon dolarlık ikinci yatırım aşamasında ise dünyanın en büyük yolcu gemilerini ağırlayabilecek tamamen yeni bir kruvaziyer iskelesi ve son teknoloji ana liman terminali inşa edilerek, kapasite genişletilecek.
GPH, limanın altyapısına yatırım yapmanın yanı sıra kruvaziyer yolcuları, yolcu gemileri ve yerel satıcılar için limanı modernleştirme çalışmaları ve yatırımları da yapacak. Liman operasyonlarının verimini artırmak için GPH’nin küresel uzmanlığı ve işletme modeli kullanılacak. (Vira Haber)
16.08.2022 Almanya Doğalgaz Krizine Çözüm Arıyor: Yüzen Santral Inşa Edilecek
Almanya 2 yüzen LNG terminali tedarik etmek için gaz firmalarıyla mutabakat zaptı imzaladı.
Almanya’da Rus doğalgazına ilişkin endişeler artarken hükümet de sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) tedariki için yeni adımlar atmaya başladı.
Reuters’ın aktardığına göre Almanya, iki yüzen santrali tedarik etmek için enerji şirketleri Uniper, RWE ve EnBW’nin iştiraki VNG ile mutabakat zaptı imzaladı.
Almanya Ekonomi Bakanı Robert Habeck, mutabakat zaptına göre planlanan iki santralin Almanya’nın Wilhelmshaven ve Brunsbuettel kentleri yakınlarına kurulacağını söyledi.
GAZ KRİZİ BÜYÜYOR
Almanya, Rusya’nın gaz devi Gazprom’un teknik sorunları gerekçe göstererek haziran ortasında Kuzey Akım-1 boru hattındaki arzı kısmasından bu yana yaklaşan krizden endişe duyuyordu.
Rus gazının Avrupa’ya ulaştırılması için kullanılan ana hat hâlihazırda sadece yüzde 20 kapasiteyle çalışıyor.
Geçtiğimiz günlerde Almanya’nın enerji düzenleyicisi Federal Şebeke Müdürlüğü (BNA) bu kış doğalgaz kıtlığı yaşanmaması için ülkede doğalgaz kullanımının beşte bir oranında azaltılması gerektiğini söylemişti.
Öte yandan Almanya Ekonomi Bakanlığı hafta sonu tüm şirketlere ve yerel yetkililere kış boyunca çalışma alanlarındaki minimum oda sıcaklığını 19 dereceye düşürme talimatı verdi.
FİYATLAR REKOR DÜZEYDE
Teslimatlardaki düşüş gaz fiyatlarını artırdı ve Avrupa gösterge gaz fiyatı 1000 metreküp başına 2190 Euro’ya yükseldi. Söz konusu fiyat yılbaşında 702 Euro düzeyindeydi.
Son olarak bugün Rus enerji şirketi Gazprom, Avrupa spot piyasasında doğalgaz fiyatının 2 bin 500 dolar barajını aştığını belirterek, “Muhafazakâr tahminlere göre eğer bu eğilim devam ederse, fiyatlar kışın bin metreküpte 4 bin dolar seviyesini geçecek” açıklamasında bulundu. (Deniz Haber)
15.08.2022 Deniz Suyunu Tek Bir Tuşla İçme Suyuna Dönüştürebilen Cihaz Geliştirildi
MIT’de bulunan bilim insanları, deniz suyunu tek bir tuşla içme suyuna çevirebilen cihaz geliştirdi. Cihazın, filtre yerine elektrik kullanarak bunu başardığı belirtildi.
Amerika Birleşik Devletleri Devletleri’nin Masschusetts eyaletinde bulunan Massachusetts Teknoloji Enstitüsü (MIT), yürütülen çalışmalar ile modern bilim ve teknolojide kilit bir rol oynuyor. Şimdi de MIT’de bulunan araştırmacıların, ilerleyen zamanlarda insanlığa büyük yarar sağlayabilecek bir keşfe imza attığı ortaya çıktı.
Enstitü tarafından geçtiğimiz aylarda paylaşılan bir habere göre araştırmacılar, tek bir tuşa basarak deniz suyunu içme suyuna dönüştürmenin bir yolunu keşfetti. Bu keşfin, dünyadaki birçok toplum için çığır açıcı bir gelişme olabileceği aktarıldı.
FİLTRE GEREKTİRMEDEN TEK BİR TUŞLA İÇME SUYU ÜRETİLEBİLİYOR
Bilim insanlarına göre sistem, filtreler ve yüksek basınçlı pompalara ihtiyaç duymadan kirli suyu içme suyuna dönüştürebilen portatif bir arındırma ünitesine dayanıyor. Bir bavul büyüklüğünde olan bu cihaz, tek bir tuşla tuzlu suyu arındırabiliyor. Deniz suyunu içme suyuna dönüştürmenin imkansız olmadığını ancak normalde bunun için oldukça ağır ve büyük arındırma sistemlerinin gerektiğini belirtmekte fayda var. Çoğu taşınabilir tuzdan arındırma sistemi, suyun filtrelerden geçirilmesini gerektiriyor. Ancak MIT’nin yeni cihazı, parçacıkları sudan çıkarmak için elektrik kullanıyor.
Açıklamalara göre sistem, içme suyu üretmek için filtre yerine iyon konsantrasyonu polarizasyonu (ICP) kullanıyor. Ek olarak ICP’nin her zaman sudaki tuzları tamamını ortadan kaldırmadığını söyleyelim. Araştırmacılar, bu sorunu çözmek için ve kalan tuzlardan kurtulmak için elektrodiyaliz isimli biri işlem kullanıyor. Bunun sonucunda da sistem başarılı bir şekilde çalışarak içme suyu üretilmesini sağlıyor.
Cihaz uzun vadede endişeleri gidererek büyük topluluklara içme suyu üretme ihtimaliyle büyük dikkat çekiyor. Deniz suyunu içme suyuna çevirmek, özellikle küçük adalar olmak üzere birçok topluluk için önem taşıyor. Ayrıca portatif ünitenin, kargo gemileri, zorlu askeri operasyonlar, doğal afetten etkilenen insanlar, içme suyu sıkıntısı yaşayanlar gibi birçok konuda kullanılabileceği belirtiliyor.
MIT’nin ürünü laboratuvar dışında gerçekten test etmek için bir plaja gittiği de gelen açıklamalar arasında. Buna göre sahada test edilen cihaz, başarılı bir şekilde çalışarak deniz suyunu içme suyuna çevirmeyi başardı. (Deniz Haber)
11.08.2022 Gemi Siparişi Çok, İnşa Edecek Kredi Yok
Yıla rekor hedefiyle giren gemi inşa sektöründe ihracat, Rusya’ya teslim edilemeyen gemiler nedeniyle ilk 7 ayda yüzde 10 daraldı. Ancak sektör için asıl tehlike finansmana erişim zorlukları. Sektör, 2023 için aldıkları siparişleri karşılayamamaktan endişe duyuyor.
Rusya-Ukrayna savaşıyla ihracatta daralma yaşayan gemi inşacılar, finansmana erişimde yaşanan zorluklar nedeniyle gelecek dönemden daha da endişeli. Gemi, Yat ve Hizmetleri İhracatçıları Birliği (GYHİB) Başkanı Cem Seven, “İhracatçıların şiddetle döviz kredisine ihtiyacı var. Umarız bu musluklar açılır. 2023 için aldığımız siparişleri karşılamak konusunda endişeliyiz” dedi.
Dünya Gazetesi’nden Aysel Yücel’in haberine göre, gemi inşacılar rekor hedefiyle başladıkları 2022 yılında, Rusya-Ukrayna savaşı nedeniyle ihracatta kan kaybetmeye başladı. Türkiye’nin gemi ve yat ihracatı temmuz ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 43.2 daralarak 44 milyon 158 bin dolar olarak gerçekleşti.
Tersaneciler, Haziran ayında da ihracatta yıllık bazda yüzde 66’ya yakın kayıp yaşamıştı İhracattaki kaybın ana nedeni ise Rusya’ya teslim edilemeyen gemiler oldu.
AMBARGO NEDENİYLE GEMİLERİN SEYİR TECRÜBELERİ YAPILAMIYOR
Cem Seven, özellikle balıkçı gemilerinde önemli bir pazar olan Rusya’ya uygulanan ambargo nedeniyle bitme aşamasına gelen siparişlerin teslim edilemediğini söyledi.
Seven, “Alıcısı Rus olan gemilerde kullanılan ekipmanları genelde AB menşeli. Savaşla birlikte uygulanan ambargo nedeniyle ekipman firmaları Rus gemilerine start-up işlemi için hizmet vermiyorlar. Ambargo ya aykırı hareket etmek istemiyorlar. Gemi inşası stratejik bir sektör olarak görülüyor. Yasaklı listede yer almayan Rus alıcıların gemilerine bile hizmet verilmiyor. Bu yüzden bitme aşamasına gelmiş balıkçı gemilerin seyir tecrübeleri yapılamıyor. Dolayısıyla Rus alıcısına teslim edilemiyor. Ekipman üreticisi firmalardan tersane olarak blokaj yememeniz için bu teslimatları isteseniz de yapamıyorsunuz. Zaten alıcıya teslim edilse bu kez de tahsilat sorunu yaşarsınız Rusya’ya siparişlerimizi teslim edebilseydik, ilk yedi ayda ihracat rakamlarımızda daralma yaşanmazdı” diye konuştu.
Son iki ayda yaşanan bu kayıplar nedeniyle Türk tersanelerinin ihracatı ilk 7 ayda yüzde 10 daralarak 722 milyon dolara geriledi.
“KREDİ MUSLUKLARI KAPANDI”
Cem Seven, Rusya’ya yapılan teslimatlardan daha büyük sorunun finansmana erişim konusunda yaşandığını dile getirerek “Kredi muslukları kapandı. Şimdiye kadar gemilerimizin inşa maliyetleri yüzde 20’si teminat mektubu, kalan yüzde 80’i ise kamu ve özel bankalarından ya da Eximbank’tan alınan kredilerle karşılanıyordu. Gemi inşası, iki yıldan uzun süren ve yüksek maliyetlerle yapılan bir iş. Ancak şimdi Türkiye’nin beş yıllık CDS’i 700- 900 aralığında dalgalanırken, yurt dışı pazarlardaki faiz artışı, resesyon dalgalarının yavaş yavaş geliyor olması gibi nedenlerle ihracatçılarımız döviz kredilerine ulaşmakta çok büyük güçlük çekiyorlar. Eskiden hiç olmazsa bir yıllık reeskont kredileri ile çarkı döndürüyorduk. Reeskont kredilerinin musluğu da kapandı. Kredi bulunsa da faizler çok yükseldiği için zararına iş yapmış oluyorsunuz” dedi.
“KUSURSUZ FIRTINAYA DOĞRU GİDİŞAT VAR”
Seven, örneğin bir balıkçı gemisinin maliyetinin 40 milyon Euro’yu bulduğunu ve inşa sürecinin 2 yılı aştığını hatırlatarak, bu noktada kredi kullanımının sektör için önemine vurgu yaptı. Seven, 2023 yılı için alınan siparişler olduğunu ve ancak finansmana erişim zorlukları nedeniyle bu gemileri inşa etmek konusunda endişeleri olduğunu söyledi. Cem Seven, ihracatçıların şiddetle döviz kredisine ihtiyacı olduğunu dile getirerek, “Gidişat çok iyi görünmüyor. Umarız bu kredi muslukları açılır. Ancak bunun için küresel ekonomide gidişatın açık olması lazım. Maalesef o da açık değil. AB Merkez Bankası da faiz artırmaya başladı. Paralar artık memleketine dönüyor. Gelişmekte olan pazarların elinde fonlar azalmaya başladı. Bu fonlardan biz de yararlanamıyoruz. Hem faizler yükseliyor hem de enflasyon. Resesyon bekleniyor. Yani kusursuz fırtınaya doğru bir gidişat var dünya genelinde. Böyle bir ortamda Türk tersanelerine fon yaratılması giderek zorlaşıyor” diye konuştu.
RÖMORKÖR İHRACATI POZİTİF AYRIŞTI
GYHİB Başkanı Cem Seven, bu yılın ilk 7 ayında geçen yılın aynı dönemine göre ürün bazında birçok kalemde düşüş olurken, römorkör ihracatında ise önemli bir artış yaşandığına dikkat çekti. Seven, “Ocak-Temmuz 2022 dönemini geçen yılın ilk yedi ayı ile karşılaştırdığımız zaman birçok kalemde düşüş var. Römorkör ihracatımız ise bu yılın ilk yedi ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 30’a yakın artarak 157 milyon dolara ulaştı. Takip ettiğimiz önümüzdeki bazı önemli ihaleleri de alırsak römorkör ihracatında Türkiye bir sıçrama yapacak” dedi. Bu dönemde ihracat artışının yaşandığı bir diğer ürün grubu ise yolcu gemileri oldu. Bu yılın ilk yedi ayında yolcu gemisi ihracatı yıllık bazda yüzde 11’e yakın artarak 270 milyon dolara ulaştı. (Deniz Haber)
13.08.2022 Uçan Deniz Aracı, 2025 Yılında Seferlere Başlıyor
Amerika Birleşik Devletleri’nde (ABD) geliştirilen su üzerinde uçan deniz aracı dikkatleri üzerine çekiyor. Su üzerinde 1 metre yükseklikte uçabilen bu araç, toplamda 12 yolcuyu taşıyabiliyor. 400’ün üzerinde sipariş alan deniz aracının, 2025 yılı itibariyle seferlere başlaması bekleniyor.
Seyahat sektörü gelişen teknolojiyle birlikte hayatımıza bir yenisini ekledi. Amerika Birleşik Devletleri (ABD) geliştirdiği uçan deniz aracı ile seyahat sektöründe bir yeniliğe imza attı.
Soğuk Savaş döneminde üretilmiş ve geliştirilmiş olan uçan deniz aracı günümüzde en son bu halini almıştır.12 yolcu taşıyabilen bu aracın seyahat sektörüne yeni bir soluk getirilmesi bekleniyor.
Bu araç Amerika Birleşik Devletleri’nde geliştirildi. Elektrikle çalışan ulaşım aracı şimdiden tüm dikkatleri üzerine çekti. Su üzerinde 1 metre yükseklikte uçabilen deniz aracı aynı anda 12 yolcu taşıyabiliyor. 400’ün üzerinde sipariş alan bu aracın seferlere 2025 yılı itibariyle başlaması bekleniyor.
Amerikalı üretici firma, “Limandan limana su üzerinden taşımacılık imkanı tanıyor. Mevcut batarya sistemiyle 300 kilometre menzilde, hızlı ve düşük maliyetle nakliyat mümkün. Feribotlardan 6 ila 10 kat hızlı, uçakların yarı maliyetinde olan araçtan bahsediyoruz. Sera gazı salımı da sıfır. Hem havada hem denizde müşterilerimizin yoğun ilgisi var.” sözlerini kullandı. (Deniz Haber)
10.08.2022 Konteyner Hatları, Gelirini Yüzde 73 Artıracak
11 gemi taşımacılığı şirketinin gelirleri baz alınarak yapılan hesaplamalara göre, dünyanın en önemli konteyner hatları bu yıl, bir önceki yıl elde ettiği gelir rekorunu yüzde 73 artırarak 256 milyar dolarla rekor kıracak.
Yapılan yeni bir öngörüye göre dünyanın en büyük konteyner hatları 2022 yılı için geçtiğimiz yılın kâr rekorunu yüzde 73 artırarak yeni bir rekor kırmaya doğru ilerliyor. Öngörülen rakamda ABD’deki ithalat talebinin sürmesinin ve lojistik ve işçi sıkıntılarının kapasite üzerinde baskı kurmasının etkili olduğu belirtiliyor.
Blue Alpha Capital şirketinin kurucusu John McCown’un 11 taşıyıcıyı baz alarak yaptığı hesaplamalara göre bu yıl net gelir 256 milyar dolara ulaşacak. Bu rakam Nisan ayında yapılan tahmine göre 36 milyar dolar daha fazla ve yaklaşık olarak Portekiz’in gayri safi milli hasılasına karşılık geliyor. McCown’a göre net gelir rakamları geçtiğimiz yıl tüm zamanların en yüksek seviyesi olan 148 milyar dolara ulaşmıştı.
“Bu kâr artışlarının ana nedeni gemi ile nakliye edilen yüklerin büyük kısmını kapsayan kontratlardaki oranların artışından kaynaklanıyor” diyen McCown spot fiyatların yıl boyunca düşmesine rağmen spot piyasanın yıl boyunca gerçekleşen deniz taşımacılığı maliyetlerinin çok küçük bir kısmına karşılık geldiğini ekledi.
İki yıl boyunca yaşanan ekonomik bozulma küresel mal ticaretinin yüzde 80’inin taşıyan ve daimi olarak para kaybeden bir endüstriyi salgının en şaşırtıcı finansal başarı hikayesine dönüştürdü.
Bazı taşımacılar elde ettikleri geliri daha temiz yanmalı motorlara ve kara bazlı bilgisayar ağlarına daha fazla dijital linke sahip gemi alımlarına harcıyorlar. Ancak bu gelir artışı, Avustralya’dan Almanya’ya dek birçok ülkenin enflasyon sorunuyla yüzleşmesi sonrası deniz taşımacılığı müşterilerinin çok ötesinde eleştirilere neden olarak politikacıların günah keçisi arayışına girmesine neden oldu. Bazı hükümetler ise elde edilen kârların işçilerin gelirlerine yansımadığı gerekçesiyle deniz taşımacılığı şirketlerinin kârlarını yakın incelemeye aldılar. (Deniz Haber)