16.02.2021 Türk koster filosu yerli üretimle yenileniyor
Türkiye’nin deniz taşımacılığında gücünü artırmak için yük taşıma gemilerinden oluşan “koster filosu” yerli üretim ve kredi desteğiyle yenileniyor.
Dış ticaretin yüzde 80’i deniz yoluyla gerçekleştirilirken denizciliğin KOBİ’leri koster filolarına KOSGEB tarafından kredi faiz desteği için bankalardan teklif alındı.
Teklifler, İMEAK Deniz Ticaret Odası’nca değerlendirilirken Cumhurbaşkanı kararıyla 300 bin liradan yıllık 2 milyon liraya kadar kredi kullandırılabilecek.
KREDİ VADESİ 60 AYA ÇIKTI
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mustafa Varank, Koster Filosu Yenileme Projesi kapsamında azami limitler kullanılarak bir destek programı oluşturulduğunu belirterek “Kredi vadesi 60 aya çıkarıldı, destek limiti de önemli ölçüde yükseltildi” dedi.
Türkiye’nin gemi inşa ve gemi söküm alanlarında büyük bir kapasiteye sahip olduğunu belirten Varank, “Finansman desteği verilecek gemilerin ülkemiz tersanelerinde inşa edilmesi ve desteklerden yararlanan proje sayısının artırılmasıyla sektörde istihdam da artacak. Gemi inşa ve gemi yan sanayimizin yerlilik oranının artırılması da öncelikli hedeflerimiz arasında” değerlendirmesini yaptı.
16.02.2021 Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nde gemi battı: 60 ölü
Demokratik Kongo Cumhuriyeti’nin batısında bulunan Mai-Ndombe Gölü’nde bir geminin batması sonucu 60 kişi hayatını kaybetti. Gölde kaybolan yüzlerce kişinin arama kurtarma çalışmaları devam ediyor.
Kongo İnsani Yardımlar Bakanı Steve Mbikayi, Kongo Nehri’nde bir geminin batması sonucu ilk belirlemelere göre 60 kişinin hayatını kaybettiğini açıkladı.
Kongo İnsani Yardımlar Bakanı Steve Mbikayi yaptığı açıklamada, ülkenin batısındaki yer alan Mai-Ndombe’de bulunan Kongo Nehri’nde 700’den fazla kişinin bulunduğu geminin batması sonucu ilk belirlemelere göre 60 kişinin hayatını kaybettiğini aktardı.
Mbikayi, kurtarma ekiplerinin şu ana kadar 60 kişinin cansız bedenine ulaştığını ve 300 kişiyi kurtardığını belirtti. Bakan Mbikayi, çok sayıda kişinin ise kayıp olduğunu açıkladı.
AŞIRI YÜK VE FAZLA YOLCU
Geminin Kinşasa’dan Equateur’e gittiğini bildiren Bakan Mbikayi, geminin batma nedeninin aşırı yük ve fazla yolcu sayısı olduğunu aktardı.
Kongo’nun iç kısımlarında çok az asfalt yol bulunması nedeni ile vatandaşlar ulaşım için Kongo Nehri ve kollarını tercih ediyor.
Ülkede gemilerin kapasitelerinin çok üstünde yüklenmesi ve yolcu taşıması nedeni ile ölümcül tekne kazaları ise çok sık meydana geliyor.
14.02.2021 Nijerya’da serbest bırakılan 15 Türk denizci Türkiye’ye geldi
Nijerya açıklarında korsanların saldırısına uğrayan “Mozart” gemisinden kaçırılarak rehin tutulan ve 21 gün sonra özgürlüklerine kavuşan 15 Türk denizci Türkiye’ye geldi. İstanbul Havalimanı VIP Salonu’nda aileleri ve Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu tarafından karşılanan denizciler, büyük mutluluk yaşadı.
Türkiye’nin Abuja Büyükelçisi Melih Ulueren tarafından uğurlanan 15 Türk denizci, Türk Hava Yolları’nın Abuja-İstanbul seferini yapan tarifeli uçuşuyla saat 06.15 sıralarında İstanbul’a geldi.
İstanbul Havalimanı VIP Salonu’nda aileleri ve Dışişleri Bakanı Mevlüt Çavuşoğlu tarafından karşılanan denizciler, büyük mutluluk yaşadı.
Denizcileri tek tek havalimanının kapısında selamlayan ve geçmiş olsun dileklerini ileten Çavuşoğlu, ailelerine de “Gözünüz aydın” dedi.
Esaret altında geçen 21 günün ardından yurtlarına dönen Kaptan Mustafa Kaya, Adil Alkan, Mesut Meral, Hamza Orhan, İlyas Baş, Mustafa Benklioğlu, Gökhan Lale, Erdi Akman, Halil Gülçür, Gökhan Buran, Alper Şeker, Vedat Aksan, Doğancan Cengil, Melih Çetin ve Ünsal Dilsiz, pasaport kontrolleri tamamlanır tamamlanmaz sevinçle ailelerine ve yakınlarına sarılarak gözyaşı döktü.
“MOZART” GEMİSİNE SALDIRI
Liberya bayraklı “Mozart” isimli gemi, 23 Ocak’ta Nijerya’nın başkenti Lagos’un yaklaşık 180 mil açığında deniz haydutlarının saldırısına uğramıştı.
Gemi, 3 mürettebat ile Gabon’un Port-Gentil Limanı’na hareket etmiş, baskından kurtulan 3 Türk denizci ise 30 Ocak’ta Türkiye’ye getirilmişti. Kaçırılan 15 mürettebat ise önceki gün serbest bırakılmıştı.
12.02.2021 Giden geri gelmiyor, umut ikinci yarıya kaldı
Dünyada deniz taşımacılığı üç katı aşan fiyat artışı yaşıyor. Bunun yanı sıra ihracatçıların konteyner bulamama sorunu sürüyor. Gevşeme için 2021’in ikinci yarısı bekleniyor.
2020’nin son çeyreğinde özellikle ihracatçıları sıkıntıya sokan navlun fiyatları (deniz yolu yük taşımacılığı ücreti) mevcut pozisyonunu korumayı sürdürüyor. Daha önce 2021 Mart ayı için fiyatlarda düşüş öngören taşımacılık firmaları, şu anda yılın ikinci yarısını işaret ediyor.
Tüm dünyanın problemi olan fiyatlarda Çin’den Hindistan’a 3 kat, Çin’den ABD’ye 2.5 kat, Çin’den Türkiye’ye ise 3 kata varan artışlar devam ediyor.
Koronavirüs pandemisinin ilk şokuyla ve ağır seyrettiği dönemde küresel ticarette tedarik zinciri aksarken, arz ve talep dengesi de bozuldu. Adeta dünyada dibe vuran ticaretin bir anda yeniden açılması ise mevcut hacimlerin yetersiz kalmasına neden oldu. Bu sıkıntılar, dünyada konteyner kıtlığı ile limanlarda gemi ve çalışan sayısının azalmasıyla ise tetiklendi.
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener, “Aslında dünya üzerinde dünya ticaretinin ihtiyacı kadar konteyner var. Ama şu anda yanlış yerlerde. Mesela ABD’de pandemi koşulları bölgeyi çok zorluyor. Bu yüzden ya konteynerler limanda kaldı ya da gemileri boşaltacak çalışan sayısı azaldı. Yine Çin’e giden konteynerler kaldı. Afrika’nın güneyindeki bölgelerde bekleyenler var. Bunların çok yoğun ihracat yapan bölgelere çekilmesi lazım. Mümkünse yeni bir yükle, ya da boş olarak. Ancak boş olarak gelirse de yüksek bir maliyeti var. Tıkanıklık devam ettiği için artık mart gibi normale dönmesini beklemiyoruz. Navlun fiyatlarındaki düşüşün yılın ikinci yarısında yaşanabileceğini düşünüyoruz” dedi.
BAKANLIKLARA İLETTİ
Milliyet’te yer alan habere göre, gemilerin ve konteynerlerin büyük kısmının Çin ve ABD’de demirlemesiyle navlun bedellerinde yüzde 300’e varan artışlara neden olduğunu vurgulayan Takım Tezgahları Sanayici ve İş İnsanları Derneği (TİAD) Başkanı Fatih Varlık, demuraj ve ardiye fiyatlarında da aynı sıkıntının yaşandığını hatırlattı. Ayrıca TİAD söz konusu sorunu Ticaret Bakanlığı, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığına da taşıyarak çözüm önerilerini de iletti. Varlık, “40 ft’lik bir konteynerin taşınma maliyeti Ocak 2020’de 3 bin dolar değerindeyken bu rakam 2021 Ocak ayında yüzde 300 artışla 12 bin dolara yükseldi.
Salgın öncesinde dünya üzerindeki ticaretin yüzde 85’i deniz yoluyla yapılırken, bu oran bugün yüzde 90’lara ulaştı. Pandemi nedeniyle dünya genelinde ticaret önemli seviyelerde düştü. Bu düşüş küresel ticaretin yoğun olarak gerçekleştirildiği deniz ticaretini de etkiledi. Gemilerin ve konteynerlerin büyük kısmı Çin ve ABD’de demirlendi.
Ayrıca, ABD ve Çin arasında artan tıbbi malzeme ticareti nedeniyle gemi ve konteynerler bu 2 ülke arasında sıkışmış durumda. Konteyner ve gemi bulunup ihracat yapılsa bile, diğer ülkelerden yapılacak ihracat olmadığında gemi ve konteynerler gittiği ülkede demirlemek zorunda kaldığından ciddi bir demuraj ve ardiye ücreti oluşuyor” diye konuştu.
MERKEZ HEDEFİ
İhracatçılar da konteyner bulamadıklarını ve artan fiyat sıkıntılarını ilgili bakanlıklar ile paylaşmıştı. Ticaret ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlıkları tarafından yerli konteyner için teşvik çalışması yapılabileceği iletilmişti. Bu kapsamda konteyner üretimi yapabilecek firmalara basınç, hidrolik gibi testleri sağlayacak test laboratuvarı yapılması hedefleniyor.
UTİKAD Başkanı Emre Eldener, yerli çalışmaları değerlendirirken, “Kısa vadede çözüm olmaz ancak Türkiye’nin bir konteyner üretim merkezi haline gelmesi, dünya deniz taşımacılığında önemli bir ülke olma hedefi varsa güzel bir adım olur” dedi.
DEMİRİN ATEŞİ SÖNÜYOR
İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçılar Birliği (İDDMİB) Başkanı Tahsin Öztiryaki, konteyner sorununun tüm dünyada devam ettiğini belirtirken, ilerleyen yıllar için demir yolu ticaret aksının öneminin daha iyi anlaşıldığını söyledi.
Son dönemde hem sanayici hem de inşaatçıları önemli bir sıkıntıya iten demir, çelik, plastik gibi hammadde fiyat artışlarındaki yeni gelişmeleri de ileten Öztiryaki, “Pandeminin ağır geçtiği dönem ardından ülkelerin yüksek talebi ve stok yapma eğilimi fiyatlara her hafta artış yansıttı. Yanı sıra hurda kullanımı azalınca hurda çıkışı da azalmıştı. Demirde ton fiyatı 900 dolarlara kadar çıkmıştı. Şimdi ateşi biraz söndü ve geri geldi. 750 dolar seviyesinde. Türkiye’nin gelişim potansiyelini göz önünde bulundurarak, özellikle hammadde çıkarılan maden alanları ve plastik hammadde konusunda pozitif ayrımcılık ile destek olunmasını öneriyoruz” dedi.
12.02.2021 Zhonggu Logistics, Yangzijiang’a 10 adet konteyner gemisi sipariş verdi
Zhonggu Logistics, Yangzijiang Shipbuilding’e 10 adet konteyner gemisi siparişi verdi. Gemilerin önümüzdeki 2 ila 4 yıl içinde teslim edilmesi ve yurt içi kıyı taşımacılığı hizmetlerinde kullanılması bekleniyor.
Çin merkezli yerel konteyner taşımacılığında lider firma Zhonggu Logistics, yakın zamanda duyurduğu yeni inşa programının bir parçası olarak Yangzijiang Shipbuilding’e 10 adet konteyner gemisi inşa etmek üzere sipariş verdi.
SÖZLEŞMELERİN TUTARI 695 MİLYON DOLAR
Şirket, geçen ay 18 adet gemi inşa etme planını açıklamış ve sözleşmelerin toplam değerinin yaklaşık 4,5 milyar RMB (695 milyon dolar) olacağı belirtilmişti.
Gemilerin önümüzdeki 2-4 yıl içinde teslim edilmesi ve yurt içi kıyı taşımacılığı hizmetlerinde kullanılması bekleniyor.
Yeni inşa sözleşmelerinin şirketin geçen yıl Eylül ayında tamamladığı IPO’dan elde edilen gelirlerle finanse edileceği belirtiliyor.
Veriler, Zhonggu Logistics’in toplam 171.459 TEU kapasiteli 116 gemilik bir filo işlettiğini ve bu rakam firmanın Çin’deki en büyük yerel konteyner hattı olduğunu gösteriyor.
10.02.2021 Hollanda’da Yelkenli Kargo Gemisi İnşa Ediliyor
Hollanda’da bulunan Neptune Tersanesi’nin şimdiye kadar inşa edilmiş en büyük yelkenli kargo gemisi Canopée’yi inşa etmeye başladığı açıklandı.
Fransa merkezli denizcilik şirketi Jifmar Offshore’un siparişi üzerine inşasına başlanan Canopée isimli yelkenli geminin 30 metre yüksekliğinde, 375 metrekarelik 4 yelken İle donatılacağı belirtildi.
İTİŞ GÜCÜ OTOMATİK OLARAK YELKENLERE GEÇECEK
Açıklanan teknik detaylar arasında gemiye itiş gücü sağlayacak iki Warstila motorun yelkenler gerekli gücü sağladığında otomatik olarak kapanacağı yer alıyor.
İnşasına yılbaşından hemen önce başlanılan Canopée isimli yelkenli geminin 2022 yılı sonunda teslim edilmesi planlanıyor.