17.05.2021 Mersin Sahiline Vuran Oluklu Balinanın Ölüm Nedeni Belli Oldu
Geçtiğimiz günlerde Mersin’de kıyıya vuran balinanın ölüm nedeni açıklandı. Mavi balinadan sonra en büyük türe ait olan balinanın ön nekropsi sonucuna göre büyük bir geminin çarpması sonucu öldüğü belirlendi.
Mavi balinadan sonra en büyük tür olan oluklu balina, Mersin kıyısına vurmuştu. Geçtiğimiz hafta vatandaşların ihbarıyla kıyıya gelen yetkililer balinanın ölüm nedenini belirlemek için ön nekropsi yapacaklarını açıklamıştı ve bu balinanın Doğu Akdeniz’de nadiren görüldüğünü aktarmıştı.
MEÜ Su Ürünleri Fakültesi İşleme Teknolojisi Anabilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Deniz Ayas, kıyıya vuran balinanın ölüm nedeninin belirlendiğini açıkladı.
Karaya vuran balığın ‘fin’ türü bir balina olduğunu söyleyen Ayas, “Tabi bu türün daha küçük bir bireyi ölü olarak karaya vurdu. Bu çok üzücü bir durum. Çünkü nesli tükenmek üzere olan bir hayvanın, genç bir bireyinin ölmesi bizleri üzdü. Tek tesellimiz bu balığın kemiklerinin müzede sergilenerek, bir eğitim materyaline dönüştürülmesi olacaktır. Tabi bu balık Doğu Akdeniz’de nadir gözükse de bu tarz ölü ele geçmeler ya da balıkçıların nadir görüntülediği bir tür” dedi.
‘Büyük Bir Geminin Çarptığını Düşünüyoruz’
Balıkla ilgili ön nekropsi sonuçlarının çıktığını ifade eden Ayas, “Sol pektoral yüzgecinde radius ve ulna kemiklerinde ciddi kırıklar tespit edildi. Yine iç bölgelerinde yaptığımız incelemelerde kanamalı bölgelerin olduğu görüldü. Bu büyüklükte kemiklerin büyük ölçüde kırılmasına yol açabilecek bir kazanın olduğunu düşünüyoruz. Yani büyük bir gemi ile balığın çarpışması sonucunda bu büyüklükte bir yaralanmanın meydana geldiği, bu yaralanmaya bağlı olarak ölümün gerçekleştiğini değerlendirdik” şeklinde konuştu.
‘İnsanlar İçin Tehdit Değil’
Balığın cansız olarak en az 10 gün denizde kaldığının altını çizen Ayas, “Yaptığımız boy ölçümünde 13.5 metre boyunda olduğunu belirledik. Tabi burada insanlar da korkmamalı. Çünkü bu tür balıklar süzerek beslenen canlılardır. Bunlar insan için bir tehdit değildir. Zaten bunlar kıyıda bulunmaz. İnsanların denizi kullandığı alanlarda bu balıkları görmeyiz. Bu balıklar Doğu Akdeniz’in orta kısımlarını kullanırlar. İnsan etkileşimleri neredeyse sıfırdır. Sadece bazen balıkçılar tarafından görülebilir. Bunun dışında fin balinaları tehlikesizdir. Tabi bu kadar kıyaya gelmesi için bazı düşüncelerimiz var. Özellikle bu pandemi zamanında gemi ticaretinin, balıkçılık faaliyetlerinin azalmasından kaynaklı olarak biraz daha kıyıya yanaşmış olabilirler. Zaten gemi yollarında olduklarından bu çarpışma meydana gelmiş diye düşünüyoruz” ifadelerini kullandı.
‘Müzeye koyulacak’
Yapılan incelemelerden sonra balığı MEÜ Yenişehir Kampüsünde ölü hayvanları koydukları yere gömdüklerini kaydeden Ayas, “Yaklaşık 1 yıl çürümesini bekleyeceğiz. Çürüdükten sonra bu kemiklerini çıkartacağız. Kemikleri birleştirilecek ve müze materyaline dönüştürülerek öğrencilerin, Mersin halkının hem eğitim hem de ziyaretlerine açılacak” dedi.
17.05.2021 Limakport İskenderun’da 1 ton uyuşturucu ele geçirildi
Ticaret Bakanı Mehmet Muş, Limakport İskenderun’da Gümrük Muhafaza ekipleri tarafından yapılan operasyonda piyasa değeri yaklaşık 313 milyon TL olan 1072,6 kg ağırlığında 6 milyon 264 bin 259 adet ‘captagon’ cinsi uyuşturucu madde ele geçirildiğini açıkladı.
Gümrük Muhafaza ekipleri, Hatay’da rekor miktarda Captagon ele geçirdi.
Ticaret Bakanı Mehmet Muş, Twitter hesabından yaptığı açıklamada şu ifadeleri kullandı:
*Bugün Bakanlığımıza bağlı gümrük muhafaza ekiplerince bugüne dek gerçekleştirilen en yüksek miktarlı ‘Captagon’ cinsi uyuşturucu madde yakalaması gerçekleştirilmiştir.
*Birleşik Arap Emirlikleri’ne transit edilmek üzere Limakport İskenderun’da gelen 17 konteyner yükü ‘bina taşı’ beyan edilen eşyada 15-16 Mayıs tarihlerinde Hatay Gümrük Muhafaza Kaçakçılık ve İstihbarat Müdürlüğü personelince arama gerçekleştirilmiştir.
*Yapılan aramada 11 konteyner içerisinde 1072,6 kg (6 milyon 264 bin 259 adet) ‘Captagon’ cinsi uyuşturucu hap ele geçirilmiştir. Ele geçirilen maddenin yaklaşık piyasa değeri 313 milyon TL’dir.
*Titiz bir çalışma neticesinde bu büyük yakalamayı gerçekleştiren bakanlık personellerimizi tebrik ediyorum. Zehir tacirlerine geçit vermemek için azami gayretlerimizi sürdüreceğiz. (Deniz Haber Ajansı)
17.05.2021 Seka İskelesi, 42 Milyon Liraya Satıldı
Muğla’nın Fethiye ilçesine bağlı doğa harikası Göcek’te 3. derece doğal sit alanında bulunan liman ve iskelenin Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB) tarafından milyonlarca liralık bir ihaleyle sessiz sedasız satıldığı ortaya çıktı.
İhale sürecinde Hazine zararı oluştuğu iddiasıyla ÖİB’ye iptal başvurusu yapıldı. Liman ve iskelenin tapu kaydında “korunması gerekli kültür ve tabiat varlığı” şerhi bulunuyor.
Sessiz Sedasız Satıldı
Göcek’te marinaların bulunduğu noktada Seka İskelesi olarak bilinen toplam 7 bin 217 metrekarelik liman ve iskele Sümerbank’a aitti. Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, Sümerbank’ın özelleştirilmesinin ardından liman ve iskeleyi, 2019’da ihaleyle satışa çıkardı. Karayoluyla bağlantısı olmayan iskele ve liman için açılan ihaleyi, 42 milyon lira bedelle Nur Çetin Taşkent kazandı.
Cumhuriyet’ten Hazal Ocak’ın haberine göre; Liman ve iskelenin yakınında bulunan Dalaman Seka Kâğıt Fabrikası ise 2001 yılında MOPAK Kâğıt Karton şirketine satılmıştı. Bu satışla birlikte söz konusu liman ve iskelenin hemen arkasında bulunan 20 bin 510 metrekarelik orman sahası da 2031 yılına kadar MOPAK’a tahsis edildi.
Geçiş İzni Verildi
Liman ve iskelenin özelleştirilmesinin ardından ortaya bu kez de geçiş krizi çıktı. Karayoluyla bağlantısı olmayan iskele ve limanı alan Taşkent’in sahibi olduğu şirkete, Göcek Orman İşletme Müdürlüğü tarafından MOPAK’a tahsis edilen araziden geçiş izni verildi.
Bunun üzerine, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’na başvuran MOPAK, “Yol izniyle ilgili kendilerine bildirimde bulunulmadığını, kendilerine tahsisli arazinin bir kısmının Taşkent’in sahibi olduğu Mavi Göcek şirketine teslim edildiğini” belirtti.
MOPAK’ın başvurusunda “Yola bağlantı kurulmasının kamu yararı ile bir ilgisi olmayıp, konu tamamen ticari faaliyetle ilgilidir” ifadeleri kullanıldı. (Deniz Haber Ajansı)
12.05.2021 Mısır, Süveyş Kanalı’nı Genişletmeyi Planlıyor
Süveyş Kanalı İdaresi (SCA), geçen ay ‘Ever Given’ isimli geminin karaya oturarak deniz trafiğini yaklaşık bir hafta durmasına neden olmasının ardından kanalın güney kısmını genişletmeyi ve derinleştirmeyi planladıklarını açıkladı.
Süveyş Kanalı İdaresi (SCA) Başkanı Osama Rabie, yaptığı açıklamada kanalın güney kısmını genişletmeye ve derinleştirmeye ilişkin planlarını Mısır Cumhurbaşkanı Abdulfettah el Sisi’ye sunduklarını söyledi.
Projenin 24 ayda tamamlanmasını planladıklarını belirten Rabie, Süveyş Kanalı ile Büyük Acı Göl bölgesi arasını doğuya doğru 40 metre genişletmeyi, bu kısmın derinliğini ise 20 metreden 22 metreye çıkarmayı planladıklarını belirtti.
Rabie ayrıca, 2015 yılında Büyük Acı Göl’ün kuzeyinde iki yönlü trafiğe izin vermek için açılan ikinci bir kanal şeridinin 10 km uzatılarak toplam 82 km uzunluğa ulaşacağını ve daha fazla geminin geçmesine izin verileceğini söyledi.
Sisi de kanalı genişletme projesine olumlu bakıldığını söyledi.
Kaza Nedeniyle Deniz Trafiği Durmuştu
Ever Given isimli dev konteyner gemisi, kum fırtınası ve kötü hava koşulları nedeniyle görüş mesafesinin düşmesi sonucu 24 Mart’ta Süveyş Kanalı’nda kıyıya çarparak kaza yapmıştı.
Geminin kanalda sıkışarak geçiş yolunu kapatmasıyla kanalın iki yakasında uzun gemi kuyrukları oluşmuş ve deniz trafiğinin durması nedeniyle ham petrol, LNG (sıvılaştırılmış doğalgaz) ve pek çok ürün sevkiyatında aksamalar yaşanmıştı.
Süveyş Kanal İdaresi, 6 gün süren çalışmaların ardından 29 Mart’ta dev yük gemisini yüzdürme çalışmalarının başarıyla sonuçlandığını ve kanalın deniz trafiğine açıldığını açıklamıştı.
Mısır, gemiye neden olduğu zararı tazmin edilinceye dek alıkoymuştu. (Deniz Haber Ajansı)
15.05.2021 İtalya’da Liman İşçileri, İsrail’e Giden Silah Yüklü Gemiyi Durdurdu
İtalya’da, İsrail’e silah taşıyacak Asiatic Island isimli geminin limana yanaştığını öğrenen işçiler, yaşam hakları için mücadele eden Filistinliler’e destek olmak için gemiye yükleme yapmayı reddetti.
Asiatic Island isimli gemi, İtalya’nın Livorno Limanı’na ulaştı.
Cenovalı Otonom Liman İşletmeleri Kolektifi’nin ve WeaponWatch kuruluşunun hazırladığı raporla birlikte, L’Unione Sindacale di Base sendikasında örgütlü olan liman işçileri, geminin İsrail’in Aştod Limanı’na gidecek olan silah ve patlayıcılarla yükleneceğini öğrendi.
Sendika, kısa bir süre sonra Asiatic Island gemisi dahil İsrail’e gidecek hiçbir geminin geçişine izin vermeyeceklerini açıkladı.
İtalya’daki liman işçileri, İsrail’e silah taşınmasını engellemek için limanlara gelecek olan diğer gemiler hakkında bilgi edinmeye çalışıyor.
Sendika, düzinelerce zırhlı askeri aracın Molo Italia adlı başka bir gemiye yükleneceğini de öğrendi.
L’Unione Sindacale di Base sendikası üyesi işçiler, Livorno’da eylem yapacaklarını açıkladı.
İşçiler, Gazze’deki bombardımanın ve Filistinlilerin evlerini terk etmeye zorlanmasının son bulmasını talep ediyor. (Deniz Haber Ajansı)
14.05.2021 Deniz Salyası Balık Popülasyonunu Tehdit Ediyor
Son günlerde Marmara Denizi’nde görülen deniz salyası, sudaki oksijen seviyesini düşürerek su altındaki canlıların yaşamlarını da tehdit ediyor.
Bandırma On Yedi Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Mustafa Sarı, son günlerde Marmara Denizi’nde görülen müsilajın (deniz salyası) balık popülasyonunu tehdit ettiğini söyledi.
Sarı, konuyla ilgili yaptığı açıklamada, müsilajın ortaya çıkmasında denizin yeterli düzeyde soğuyamaması, azot ve fosfor yoğunluğunun çok yüksek olması ve denizin dibiyle yüzeyi arasında karışımların azlığının etkili olduğunu anlattı.
Yüzeyde birkaç gün öncesine nazaran daha az görülse de denizin içinde müsilaj tehdidinin devam ettiğini vurgulayan Sarı, deniz salyasının kümeleşip ağırlaşarak dibe çöktüğünü aktardı.
“Canlı Organizmaların Ölümlerine Neden Oluyor”
Denizin dibindeki oksijenin tükenmesiyle bu bölgelerde yaşayan organizmaların çoğunluğunun öldüğünü bildiren Sarı, “Kıyıya gelen müsilaj alt kısımda oksijenin bitmesine neden oluyor ve canlı organizmaların ölümlerine neden oluyor. Son 5 gündür liman, balıkçı barınağı gibi alanlarda sıkışıp kalmış olan müsilajın altında balık ölümleri görülüyor. Gümüş balığı sürüler halinde buralarda dolaşıyor ama müsilajın etkisiyle bir kısmı ölmeye başladı.” diye konuştu.
Prof. Dr. Sarı, Marmara Denizi’nin azot ve fosfor yükünün azaltılması için harekete geçilmesi gerektiğini sözlerine ekledi. (Deniz Haber Ajansı)
11.05.2021 Nisan Ayında Limanlarda Elleçlenen Yük Miktarı Arttı
Türkiye limanlarında Nisan ayında elleçlenen konteyner miktarı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 15.1, yük miktarı yüzde 15.3 arttı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü tarafından Nisan ayına ilişkin konteyner ve yük istatistikleri yayımlandı.
Buna göre, Nisan ayında limanlarda elleçlenen konteyner miktarı, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 15,1 artarak 1 milyon 41 bin 254 TEU olarak gerçekleşti.
Ocak-Nisan döneminde limanlarda elleçlenen konteyner miktarı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6,8 artarak 4 milyon 43 bin 917 TEU olarak kayıtlara geçti.
Nisan ayında limanlarda elleçlenen dış ticarete konu konteyner miktarı, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 12,6 artarak 794 bin 86 TEU oldu. İhracat amaçlı konteyner yüklemeleri, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 21,5 artarak 409 bin 402 TEU, ithalat amaçlı konteyner boşaltmaları da geçen yılın aynı ayına göre yüzde 4,5 artarak 384 bin 684 TEU olarak gerçekleşti.
En Fazla Konteyner Elleçlemesi Yunanistan İle Yapılan Taşımalarda
En fazla konteyner elleçlemesi, Nisan’da 107 bin 71 TEU ile Yunanistan ile yapılan taşımalarda gerçekleşti. Yunanistan’ı sırasıyla 103 bin 696 TEU ile Mısır ve 86 bin 645 TEU ile İspanya ile yapılan taşımalar izledi.
Bu yılın nisan ayında limanlarda deniz yoluyla yapılan en fazla ihracat amaçlı konteyner yüklemesini 53 bin 617 TEU ile İspanya’ya giden konteynerler oluşturdu. Bu yüklerin yüzde 99,2’si (53 bin 201 TEU) yabancı bayraklı gemilerle taşındı. İspanya’yı sırasıyla 43 bin 73 TEU ile Mısır’a ve 37 bin 24 TEU ile Birleşik Krallık’a yapılan konteyner yüklemeleri takip etti.
Nisanda limanlarda deniz yoluyla yapılan en fazla ithalat amaçlı konteyner boşaltmasını 65 bin 632 TEU ile Yunanistan’dan gelen konteynerler oluşturdu. Bu yüklerin yüzde 95,7’si (62 bin 790 TEU) yabancı bayraklı gemilerle taşındı. Yunanistan’ı sırasıyla 48 bin 663 TEU ile Mısır’dan ve 43 bin 159 TEU ile İsrail’den gelen konteyner taşımaları izledi.
Nisan ayında limanlarda elleçlenen dış ticarete konu 794 bin 86 TEU konteynerin yüzde 8,4’ü Türk bayraklı gemilerle taşındı.
Limanlarda Elleçlenen Yük Miktarı
Limanlarda elleçlenen yük miktarı da Nisan’da geçen yılın aynı ayına göre yüzde 15,3 artarak 45 milyon 368 bin 947 ton olarak gerçekleşti.
Ocak-nisan döneminde ise limanlarda elleçlenen yük miktarı, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 1 yükselerek 169 milyon 25 bin 363 ton oldu.
Nisan ayında limanlarda gerçekleştirilen ihracat amaçlı yükleme miktarı, geçen yılın aynı ayına göre yüzde 31,6 artarak 13 milyon 897 bin 163 ton, ithalat amaçlı boşaltma miktarı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 9 artışla 19 milyon 927 bin 906 ton olarak kayıtlara geçti.
Ocak-nisan döneminde dış ticaret amaçlı deniz yolu taşımacılığında elleçlenen toplam yük miktarı ise geçen yıla göre yüzde 1,2 yükselişle 124 milyon 939 bin 504 tona çıktı.
En Fazla Artış Demir Cevheri ve Konsantreleri Cinsinde Oldu
Nisan’da limanlarda demir cevheri ve konsantreleri cinsinde 1 milyon 503 bin 595 ton elleçleme oldu. Demir cevheri ve konsantreleri, 391 bin 566 tonluk artışla bir önceki aya göre elleçleme miktarlarında yüzde 35,2 ile en fazla artış gösteren yük cinsi oldu.
Sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) ise 530 bin 801 tonluk düşüşle bir önceki aya göre elleçleme miktarı en fazla azalan yük cinsi olarak kayıtlara geçti.
İthalatta İlk Sırayı Rusya Aldı
Nisan’da deniz yoluyla yapılan ithalatta en fazla yük elleçlemesi 4 milyon 822 bin 167 tonla Rusya’dan yapılan taşımalarda görüldü. Rusya’yı 1 milyon 258 bin 28 tonla Kolombiya’dan ve 1 milyon 19 bin 170 tonla Ukrayna’dan yapılan taşımalar takip etti.
Rusya’dan gelen yüklerin 458 bin 258 tonu (yüzde 9,5) Türk bayraklı gemilerle, 4 milyon 363 bin 909 tonu ise (yüzde 90,5) yabancı bayraklı gemilerle taşındı. (Deniz Haber Ajansı)