19.10.2020 Trans Adriyatik Doğalgaz Boru Hattı’nın inşası tamamlandı
Azerbaycan gazının Avrupa bağlantısı Trans Adriyatik Doğalgaz Boru Hattı’nda inşaat tamamlandı. Projeyle TANAP’tan gelecek 10 milyar metreküplük doğal gaz Avrupa’ya ulaştırılacak.
Azerbaycan’ın Şah Deniz 2 sahasındaki doğalgazı Avrupa’ya taşıyacak Trans Adriyatik Doğal Gaz Boru Hattı’nda (TAP) inşaat tamamlandı.
TAP’tan yapılan yazılı açıklamaya göre, Türkiye-Yunanistan sınırından İtalya’nın güneyinde bulunan alım terminaline kadar gaz verilen hatta, TAP kısa sürede ticari faaliyetlerine başlayacak.
Azerbaycan’ın Şah Deniz 2 sahasından çıkarılan gazı Avrupa’ya taşıyacak TAP, Türkiye-Yunanistan sınırında Trans Anadolu Doğalgaz Boru Hattı’na (TANAP) bağlanmıştı.
Güney Gaz Koridoru’nun Avrupa ayağını oluşturan TAP, Yunanistan, Arnavutluk ve Adriyatik Denizi’nden geçerek İtalya’ya yılda 10 milyar metreküp gaz taşıyacak.
TAP’ın yüzde 20’şer hissesini BP, SOCAR ve Snam kontrol ederken projede Fluxys’ın yüzde 19, Enagas’ın yüzde 16 ve Axpo’nun da yüzde 5 hissesi bulunuyor.
17.10.2020 Cezayir’den yola çıkan LNG gemisi Türkiye’ye ulaştı
11 Ekim’de Cezayir’den yola çıkan “Ougarta” isimli LNG gemisinin Türkiye’ye ulaştığı öğrenildi.
Cezayir’in Arzew Limanı’ndan yola çıkan “Ougarta” adlı sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) gemisi Türkiye’ye ulaştı.
Uluslararası gemi takip verilerinden derlenen bilgiye göre, 11 Ekim’de Cezayir’den ayrılan LNG gemisi, Aliağa LNG Terminali’ne yanaştı.
Toplam 171 bin 800 metreküp kapasiteli Cezayir bandıralı gemi, 2017’de inşa edilmişti.
19.10.2020 Albatros İsimli Kruvaziyer Gemisi, Otel Oluyor
Alman kruvaziyer şirketi Phoenix Reisen, Albatros isimli kruvaziyer gemisini uzun süredir ortak olduğu bir şirkete sattığını duyurdu. Gemi, Kızıldeniz’de kalıcı olarak demirleyerek bir otel gemisi olarak hizmet verecek.
Phoenix Genel Müdürü Benjamin Krumpen, “Albatros’umuz, uzun yıllardır okyanuslarda seyreden filomuzun popüler bir gemisiydi ve korona nedeniyle ona veda etmek zorunda olmak üzücü. Ancak geminin bir geleceği olduğu için çok mutluyuz. Farklı bir isimle de olsa MS Albatros gemisinde misafirlerimize tatil sunabileceğiz. Buruk bir yürekle, Phoenix filosundan MS Albatros’u yeni ellere teslim etmeye karar verdik” dedi.
Phoenix, ayrıca yaptığı açıklamada, pandemi nedeniyle ara verilen hizmete geri dönmeyi dört gözle beklediğini açıkladı.
KIZILDENİZ’DE OTEL OLACAK
Mısır’da 15’ten fazla mülkü bulunan otelci Kamel Abou-Ali, gemiyi Mısır’ın Kızıldeniz kıyısında otel gemisi olarak kullanmak üzere satın aldı.
Satış, Albatros ile gelecekte yapılacak yolculukların iptal edildiği anlamına geliyor. Kanarya Adaları, Karayipler, Güney Amerika ve Avrupa’daki yedi güzergah etkilendi ve Phoenix mevcut rezervasyonları olan yolculara alternatif gemiler ve yolculuklar sunmayı planlıyor. Firma, diğer dört yolcu gemisini, MS Amadea, MS Amera, MS Artania ve MS Deutschland’ı işletmeye devam edecek.
Albatros, 1973’te Finlandiya’daki Helsinki Tersanesi’nde inşa edildi. Pek çok kez el değiştirdikten sonra 2004 yılında uzun dönem kiralama ile Phoenix’e devredildi. Phoenix ile hizmete girdiğinden beri, 9 defa dünyanın etrafını dolaştı.
47 yaşındaki geminin uzunluğu 205 metre, genişliği ise 25 metre.
15.10.2020 Lojistik çilesine navlun yükü de eklendi
Sınır kapılarında yaşanan problemler nedeniyle malı günlerce bekleyen ihracatçının navlun maliyeti de arttı. Araçlar talebe yetişemedi, sadece son birkaç haftada karayolu navlunu %20’den fazla arttı.
Avrupa’dan siparişleri hızlanan ihracatçının lojistikte yaşadığı sıkıntılar büyüyor. Gümrük kapılarındaki kapasite yetersizliği ve Randevulu Sanal Sıra Sistemi’ne (RSS) geçiş nedeniyle malı sınırda günlerce bekleyen ihracatçının navlun yükü de arttı.
Son birkaç haftada Türkiye- Avrupa arası karayolu navlunu yüzde 20’den fazla arttı. Karayolu navlunundaki artışın birkaç farklı nedeni var. Bir yandan araçların Türkiye’den çıkış süresi uzadı, diğer yandan ithalat yükü bulamadığı için dönüşler gecikti. Bu durum piyasada araç ve şoför bulunurluğu sıkıntısı yarattı. Öte yandan ithalat geliri azalan nakliyeci, buradaki açığı kapatmak için ihracat navlununa zam yaptı.
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD) Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener, ithalat ve ihracat dengesinin bozulmasının özellikle karayolu ihracat navlunlarını yükselttiğini dile getirdi. “Eldener, hem navlunlar yükseldi hem Kapıkule’deki RSS sistemine geçiş nedeniyle transit süreler uzadı” dedi.
Dünya Gazetesi’nden Aysel Yücel’in haberine göre, Rif Line Lojistik Türkiye Genel Müdürü Mehmet Serkan Erdem, ihracatta talebin çok yüksek olduğunu, ithalatın ise çok azaldığını dile getirerek “Arz-talep dengesi fena bozuldu. Piyasa çok sıkıntıda” dedi.
Erdem’in verdiği bilgiye göre, son birkaç haftada karayolunda navlun yüzde 20’den fazla arttı. Erdem, “İzmir’den Almanya’ya TIR alış ücretimiz 3 bin 300 Euro’dan 4 bin Euro’ya, İstanbul’dan Almanya’ya ise 3 bin 300 Euro’dan 3 bin 600 Euro’ya çıktı” dedi.
Ekol Türkiye Ülke Müdürü Arzu Akyol Ekiz de “Dış ticaretteki dengesizlik navlunu artırıyor, aynı zamanda ciddi bir araç sıkıntısı yaratıyor” dedi.
DENİZDE BOŞ KONTEYNER KRİZİ
Emre Eldener, denizyolunda pandemi ve ithalatın düşüşüne bağlı olarak boş ekipman sorunu yaşandığını dile getirdi.
Eldener, “Denizyolunda ihracat navlunlarında 9 ay öncesine göre yüzde 30 civarı bir artış var” dedi.
Mehmet Serkan Erdem, ihracattaki yüksek talebe karşın, denizyolunda boş konteyner bulmanın zorlaştığını, gemilerde de yer sıkıntısı yaşandığını dile getirdi.
Erdem, “Denizde arz talebe yetişemediği için navlun arttı. Ekim ayında boş konteyner getirme ücreti 75 Euro’dan 125 Euro’ya yükseldi. Geçen hafta Gemlik’ten Jebel Ali Dubai’ye 4 konteyner yüklemek için 7 armatör ile görüştük. Sadece 1 tanesi boş konteyner verebildi” diye konuştu.
RSS SİSTEMİNE TEPKİLER ARTIYOR
Avrupa’ya çıkış kapılarında yaşanan sıkıntılara tepkiler artıyor. Arzu Akyol Ekiz, “RSS sisteminde AEO sahibi şirketler için minimum 24 saat, diğer işlemler için ise minimum 48 saatten başlayan bir randevu verme süreci söz konusu. Bu durum da maalesef yığılmalara yol açarak uzun kuyruklar oluşmasına ve yol sürelerinin bir iki gün uzamasına sebep oluyor” dedi.
Akyılmaz Nakliyat yetkilisi Çetin Akyılmaz, “Sınır kapıları dert kapısı oldu. Son gelen RSS ile de kangren oldu” dedi.
KARAİSMAİLOĞLU: SEKTÖRÜN ÖNEMİNİN FARKINDAYIZ
UND Başkanı Çetin Nuhoğlu, dün Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nu ziyaret ederek sektörde yaşanan sıkıntıları aktardı. Karaismailoğlu, sektörün öneminin farkında olduklarını vurgulayarak, “Öncelikle RSS’ye diğer sistemlerin entegresi talimatını verdim. Diğer muhataplarımızla daha fazla iletişim ile ortak çözümler bulacağız. Macar belge sorununu da en kısa sürede çözmek istiyoruz. Önerilere açığız” dedi. Çetin Nuhoğlu da “Sayın bakanımız ve genel müdürün kısa sürede konulara bu kadar hakim olması ve pratik çözüm odaklı yaklaşımları bizleri mutlu etti” dedi.
16.10.2020 Uzmar Tersanesi’nde modernize edilen Söndüren 10 Römorkörü KKTC’ye uğurlanıyor
Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti, deniz yetki alanlarında ve limanlarında her türlü yedekleme, gemi yanaştırma, çekme, arama-kurtarma, yangın söndürme ve kirliliğe müdahale faaliyetlerinde kullanabileceği römorkörüne kavuşuyor.
Kıbrıs Türk Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma Kuruluşu’nun filosundaki 3 römorkörden en büyüğü ve en güçlüsü olan Söndüren-10 Römorkörü, Uzmar Tersanesi’nde kapsamlı bir yenileme ve modernizasyon tabi tutulduktan sonra törenle Doğu Akdeniz’e uğurlanıyor.
Uğurlama töreni, 20 Ekim Salı günü Kocaeli Başiskele’deki Uzmar Tersanesi’nde gerçekleştirilecek ve Söndüren 10 römorkörü Kuzey Kıbrıs’a uğurlanacak.
Uzmar Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Noyan Altuğ, yaptığı açıklamada, şunları söyledi:
“Söndüren 10 römorkörü, Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetimizin en büyük ve en güçlü römorkörüdür. Kıbrıs Türk Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma kuruluşumuzun filosundadır. Römorkör 36 metre uzunluğunda ve 30 ton çekme kuvvetine sahip olup Doğu Akdeniz’de her tonajda gemileri çekme yedekleme ve oluşabilecek bir kirliliğe ve yangına müdahale etme gibi önemli görevleri yapabilmektedir. Bugüne kadar pek çok zorlu görevi gerçekleştirmiş olan bu römorkörümüz, tekne ve makine olarak yıpranmıştı ve oldukça geniş kapsamlı bir yenileme ve modernizasyona ihtiyaç duymakta idi. Uzmar Tersanemiz bu görevi üstlenmiş ve römorkör, ülkemizin en güzide römorkör ve hizmet botu inşa tersanelerinden ve dünyanın 22 farklı ülkesine 200’den fazla römorkör ihraç etmiş olan Uzmar Tersanemizde tamamen yenilenmiş ve modernize edilmiştir.”
Yapılan ana işler olarak şaft ve pervane sistemlerinin elden geçirildiğini, dümen sisteminin değiştirildiğini, su altında kalan saçlarının %80 inin yenilendiğini, tüm valflerin kontrol edilerek elden geçirildiğini, yangın monitörlerinin elden geçirilerek onarımlarının yapıldığını, sancak-iskele zincirliklerin komple değiştirildiğini zincirlerinin yenilendiğini, kanca donanımları ve ırgatlar gibi güverte üstü ekipmanlarının elden geçirildiğini, babaların değiştirildiğini, makine dairesi fan değişimlerinin yapıldığını, gemi mürettebatının konforunun en iyi şekilde sağlanması için yaşam mahallinin alt katının tamamen değiştirilerek yeniden bir yaşam mahalli kurulduğunu, eskiyen elektrik sisteminin tamamen yenilendiğini kaydeden Uzmar Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Noyan Altuğ, “Römorkörün borda saçlarında dörtte üçe varan değişimler yapılmış, omurgası güçlendirilmiş, ana makineleri tamamen elden geçirilmiş ve kısmen yenilenmiş, köprüüstü seyir cihazları modernize edilmiş, yaşam mahalleri yenilenerek daha uzun yıllar Doğu Akdeniz’de hizmet verebilecek kondisyona getirilmiştir” şeklinde konuştu.
Geminin yaşam mahalli üzerinde sancak ve iskele tarafta olmak üzere iki tarafta Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti Bayrağının da ilk kez nakşedildiğini söyleyen Altuğ, “Uzmar Tersanesi olarak, bir Devlet Kuruluşu olan Kıbrıs Türk Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma Şirketi’nin Türkiye ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti için önemini ve Doğu Akdeniz’deki misyonunu bilerek, bu görevi bahsettiğim her iki devletimize de bir hizmet fırsatı olarak telakki ettik ve gemiyi kar amacı gütmeden en iyi şekilde yeniden sefere sunmak için tüm imkanlarımız ile seferber olduk. Uzmar Tersanemiz ayrıca Türk Boğazlarında hizmet verecek olan iki adet Türkiye’nin en güçlü römorkörlerini de yine hizmet amaçlı, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğümüz için inşa etmekte olup rekor sürede teslimatlarını yapacaktır. Uzmar olarak kurucumuz “Beybaba” Altay Altuğ’un belirlediği ilkeler çerçevesinde denizden aldığımızı denize vermeyi sürdürüyoruz ve bunu da severek yapıyoruz. Tersanemize ve Uzmar tecrübesine güvenerek bu önemli göreve bizi layık gören devlet büyüklerimize de şükranlarımızı ifade etmek isterim. Yenilenen Söndüren 10 Römorkörü Kıbrıs’ımıza hayırlı olsun” dedi.
15.10.2020 Çin, 10 limanda yabancı mürettebat değişikliğine izin verdi
Çin, yabancı uyrukluların ülkeye giriş kısıtlamalarını kolaylaştırdı. Böylece, yabancı mürettebat değişiklikleri belirlenen 10 limanda yapılabilecek.
Çin Ulaştırma Bakanlığı; Dalian, Tianjin, Qingdao, Şangay, Ningbo, Fuzhou, Xiamen, Guangzhou, Shenzhen ve Haikou limanlarında yabancı gemi mürettebatı değişikliklerinin yapılabileceğini duyurdu.
Geminin son uğrak limanından ayrılmasından 14 gün sonra limanlarda mürettebat değişikliği başvurusunda bulunulabilecek.
Yetkililer ayrıca, mürettebat değişiklikleri için bir devre kesici mekanizması getirdiler.
Aynı nakliye şirketinden Covid bulaşmış mürettebat sayısı beşe ve ona ulaşırsa şirketteki tüm yabancı mürettebat, Çin limanlarında sırasıyla 15 gün ve 30 gün iş vardiyasından uzaklaştırılacak.
Sayı 10’u geçerse yetkililer, yeniden değerlendirme yapılana kadar şirketin gemilerinin mürettebat değiştirmesine izin vermeyecek.
Yabancı mürettebat değişikliği için diğer şartlar her limanda değişiklik gösterebilecek.
14.10.2020 İngiltere, Doğu Akdeniz’e iki savaş gemisi gönderdi
İngiltere’nin Güney Kıbrıs Rum Kesimi ile düzenleyeceği ortak deniz tatbikatı için HMS Albion ve RFA Lyme Bay isimli iki savaş gemisi gönderdiği öğrenildi.
İngiltere’nin Doğu Akdeniz’e HMS Albion ve RFA Lyme Bay isimli iki savaş gemisi gönderdiği belirtildi.
Gemilerin Kıbrıs Rum Yönetimi ile ortak düzenlenen Nemesis adlı planlı tatbikata katılacağı kaydedildi.
İngiltere’nin Lefkoşa Büyükelçisi Stephen Lillie, “Gelen gemiler bugüne kadar Kıbrıs’a yanaşan en büyük İngiliz donanma gücü olacak ve ilk kez Kıbrıs’la (Rum Kesimi) bu denli büyük bir tatbikat yapılacak” dedi
14.10.2020 Burak Aykan, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü Yönetim Kurulu Üyeliği’ne atandı
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan imzasıyla atamalara ilişkin kararlar Resmi Gazete’de yayımlandı.
Buna göre, Dışişleri Bakanlığı’nda açık bulunan Denizcilik, Havacılık ve Hudut Genel Müdür Yardımcılığı’na Barış Kalkavan atandı.
Öte yandan Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü’nde açık bulunan Yönetim Kurulu Üyeliği’ne Burak Aykan getirildi