(Kaynak:www.denizhaber.com)
25.01.2021 Gine Körfezi’ndeki Saldırıda Kaçırılan 15 Denizci İçin Endişeli Bekleyiş Sürüyor
Nijerya açıklarında korsanların saldırısına uğrayan “M/V Mozart” adlı konteyner gemiden kaçırılan 15 Türk denizciyle ilgili endişeli bekleyiş sürüyor. Korsanların geminin panik odasına saklanan mürettebata ulaşabilmek için 7 saat boyunca kapıyı kesmeye çalıştıkları ve ateş açtıkları öğrenildi.
Afrika’da Nijerya açıklarında silahlı deniz haydutlarının (korsan) saldırısına uğrayan Liberya bayraklı “M/V Mozart” isimli gemiden kaçırılan 15 Türk denizciyle ilgili endişeli bekleyiş devam ediyor.
Karadan 170 km açıkta meydana gelen saldırıda, korsanların hızlı botlarına destek veren bir ana akaryakıt gemisi kullandığı ve saldırı sırasında geminin panik odasına saklanan mürettebata ulaşmak için 7 saat metal kesme makinesiyle kapıyı kesmek için uğraştıkları öğrenildi.
Kaçırılan denizcilerin bölgede tropik ormanlarla çevrili Bayesla eyaletine götürüldüğü tahmin ediliyor. Yardım çağrısı yapan gemiye saatlerce askeri güçlerin gelmemesi dikkat çekerken korsanların silah kullanması olayın ciddiyetini ortaya koydu.
4 DENİZ HAYDUTU
“Mozart” isimli konteyner gemisine önceki gün baskın yapan silahlı korsanlar, bir Azeri denizciyi öldürdü. Aralarında kaptanın da bulunduğu 15 Türk denizciyi kaçıran korsanlar, uluslararası denizcilik otoritelerinin dikkatini de Gine Körfezi’ne çekti.
Milliyet’ten Gökhan Karakaş’ın haberine göre, Somalili deniz korsanlarının aksine silah kullanmaktan çekinmeyen korsanların saldırısının detayları ortaya çıktı. Nijerya’nın Lagos limanından çıktıktan sonra istikametini hemen güneye çevirmek yerine güvenlik gereği batıya doğru giderek karadan uzaklaşan Mozart isimli gemiye çıkan deniz haydutlarının 4 kişi olduğu sanılıyor.
Hızlı botların gidebileceği mesafenin çok ötesindeki Mozart’a açık denizde bekleyen ana gemi ya da yakıt ikmal gemisi desteğiyle ulaştığı öğrenilen korsanların, yöntem değiştirdiği görüldü. Karaya ulaşmak için tekrar 100 deniz mili gitmek zorunda olan deniz haydutlarının yakıt ikmalinin ardından denizcileri götürdüğü düşünülüyor.
KURŞUN YAĞDIRDILAR
23 Ocak sabahı saat 06.00 sıralarında korsanların gemiye doğru hızlı botlarla geldiğini gören kaptan Mustafa Kaya’nın uyarısıyla geminin tüm mürettebatının kendilerini makine dairesinin yeke kısmındaki ‘panik odası’na kilitlediği öğrenildi.
Gemiye çıkan korsanların ‘Citadel’ adlı korunaklı bölgeyi bulduktan sonra fidye amacıyla kaçırmak istedikleri gemicilere ulaşmak için demir kesme makinesi kullandıkları belirlenirken jet taşı tabir edilen makineyle açılan delikten kapıyı kırmayı başardıkları ve hemen silah kullandıkları öğrenildi.
Korunaklı kapıyı kesmek için 6-7 saat uğraşan korsanların panik odasındaki 19 kişiye kurşun yağdırdığı ve o sırada da geminin ikinci çarkçısı Azeri Farman İsmayilov’u öldürdükleri ortaya çıktı. Korsanların daha sonra mürettebatı darp ettiği ve üç mürettebatı gemide bırakarak 15 Türk denizciyle gemiden ayrıldığı bildirildi.
Saldırı sonrasında gemide kalan başçarkçı Süha Tatlıgil’in panik odasında gizlendiği, 4’üncü kaptan Furkan Yaren ile makine yağcısı Gökhan Lale’nin de yaralı olduğu için bırakıldığı kaydedildi. Korsanların geminin yerinin tespit edilmemesi için tüm seyir cihazlarının kablolarını koparttığı böylece zaman kazanmak istedikleri belirlendi.
KAÇIRILAN TÜRK DENİZCİLER
Nijerya’nın Bayelsa bölgesinde silahlı terör örgütü Nijer Deltası Yenilmezler’i bulunuyor. Bölgedeki petrol tesislerine saldıran grup dışında da pek çok yasadışı örgüt eylemlerini sürdürüyor. Korsanlar geminin kaptanı Mustafa Kaya, İkinci Kaptan Melih Çetin, Üçüncü Kaptan Doğancan Cengil, Üçüncü Mühendis Yasin Alper Şeker, Elektrik Zabiti Gökhan Burhan, Güverte Reisi Vedat Aksan, gemiciler Erdi Erman, Halil Gülçür, Ünsal Dilsiz, Adil Alkan, İlyas Baş, Mesut Meral, yağcı Bahadır Yeşilalan, aşçı Mustafa Benklioğlu ve stajer gemici Hamza Orhan’ı kaçırdı.
‘BİRKAÇ GÜNE KADAR FİDYE İSTERLER’
Afrika’daki Gine Körfezi’nde 2020 yılında 140’dan fazla deniz haydutluğu meydana geldiğini söyleyen tecrübeli deniz hukuku avukatı Selçuk Esenyel, tek amaçları insan hayatı üzerinden fidye almak olan haydutların silah kullanmasını ‘yöntem değişikliği’ olarak yorumladı.
Temmuz 2019’da rehin alınan Paksoy 1 gemisi mürettebatının kurtarılmasını sağlayan görüşmeleri yapan Esenyel, “Gine Körfezi’nde geçtiğimiz hafta Hollanda bayraklı bir Polonya gemisinden 8 mürettebat kaçırıldı. Onu takip ederken, Türk mürettebatın başına da aynısı geldi. Yakıt ikmali yapmadan ya da ana gemi kullanmadan bu kadar rahat hareket edemezler. Paksoy 1 olayında da yakıt ikmali yapıldığını öğrendik. Bu yardımcı gemilerin yok edilmesi gerekli. Birkaç güne kadar fidye istemek için şirketle irtibat kuracaklardır. Öncelikle herkesin sakin olması, sükunet içinde beklemeleri gerekli” dedi.
‘TEK İSTEDİKLERİ PARA’
Deniz haydutlarının 15 Türk’ü Nijerya’nın sık tropik ormanlarla çevrili ve güvenlik zafiyetinin büyük olduğu Bayelsa eyaletine götürdüğünün tahmin edildiğini söyleyen Esenyel, “Bölgede Türk gemilerine ufak çapta saldırılar olmuştu. Şirket ile irtibattayım. İngiltere’deki yönetim ofisi de çalışıyor, biz de üzerimize düşeni yapmaya hazırız. Deniz haydutları fidye için arayana kadar sakinlikle beklemek, panik yapmamak esastır. Her yerde gözlemcileri var. Ağaç örtüsüyle kaplı, güvenliğin olmadığı ve halen kabilelerin bulunduğu Bayelsa bölgesinde ıssız bir yere götürüleceklerini tahmin ediyoruz. Korsanların tek isteği para. Hayatlarına zarar vermek istemeyeceklerdir. Bu olayda silah kullanmaları ve panik odasını saatlerce zorlamaları yöntem değiştirdiklerini gösteriyor” dedi.
25.01.2021 Datça açıklarında tekne battı, bir kişi kayıp
Muğla’nın Datça ilçesinin uç noktasında bulunan Knidos Antik Kenti açıklarında içinde 5 kişinin bulunduğu tekne battı. Teknedeki 4 kişi kendi imkanları ile kurtulurken 1 kişinin kayıp olduğu öğrenildi.
Edinilen bilgiye göre, Muğla 112 Acil Çağrı Merkezi’ne yapılan ihbarda Knidos Antik Kenti’ne 5 metre mesafede içerisinde 5 kişi bulunan bir teknenin alabora olduğu, 4 kişinin kendi imkanlarıyla sahile çıktığı, 1 kişinin kayıp olduğu bildirildi.
112 Acil Çağrı Merkezi tarafından Sahil Güvenlik ekiplerine bilgi verildi. Olayın yaşandığı bölgeye 2 Sahil Güvenlik botu, 1 dalış timi ve 1 Sahil Güvenlik helikopteri sevk edildi.
Kayıp olan 1 kişinin bulunması için bölgede başlatılan arama kurtarma faaliyetlerine devam ediliyor.
Batan teknede bulunan 5 kişinin Türk vatandaşı olduğu ve balık tutmak için denize açıkladıkları öğrenildi.
24.01.2020 Kovid-19’a rağmen 2020’de Türkiye’nin ABD ve Çin’e ihracatı arttı
Türkiye’nin ABD ve Çin’e ihracatı yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgınına rağmen geçen yıl arttı.
Kovid -19’un olumsuz etkilerinden dolayı 2020 yılında birçok ülkeye dış satımda gerilemeler görülse de Türkiye’nin bu dönemde dünyanın önde gelen ekonomilerinden ABD ve Çin’e ihracatı hız kesmedi.
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerinden derlenen verilere göre, Türkiye’nin ABD’ye 2019 yılında 7 milyar 893 milyon 415 bin dolar olan ihracatı yüzde 12,2 artarak 2020 yılında 8 milyar 859 milyon 344 bin dolara yükseldi.
Çin’e gerçekleşen dış satım da yüzde 2,8 artışla 2 milyar 582 milyon 580 bin dolardan 2 milyar 654 milyon 539 bin dolara çıktı.
ABD’ye geçen sene en fazla ihracatı 951 milyon 71 bin dolarla otomotiv endüstrisi gerçekleştirdi.
Otomotiv endüstrisini, 932 milyon 355 bin dolarla halı, 835 milyon 823 bin dolarla kimyevi maddeler ve mamulleri, 793 milyon 627 bin dolarla hazır giyim ve konfeksiyon, 784 milyon 227 bin dolarla savunma ve havacılık sanayii sektörü izledi.
ABD’ye miktar bazında en fazla ihracat artışı 267 milyon 224 bin dolarla halı sektöründe gerçekleşti. Halı sektörünü 171 milyon 70 bin dolarla mücevher, 159 milyon 936 bin dolarla çelik, 146 milyon 425 bin dolarla hazır giyim ve konfeksiyon, 94 milyon 420 bin dolarla kimyevi maddeler ve mamulleri izledi.
ÇİN’DE MADENCİLİK ÜRÜNLERİ ÖN PLANA ÇIKTI
Geçen yıl Çin’e en fazla ihracatı 1 milyar 290 milyon 658 bin dolarla madencilik ürünleri gerçekleştirdi. Bu sektörün ardından ülkeye kimyevi maddeler ve mamulleri 299 milyon 140 bin dolar, demir ve demir dışı metaller 202 milyon 507 bin dolar, elektrik elektronik 110 milyon 807 bin dolar, mobilya kağıt ve orman ürünleri 90 milyon 80 bin dolar dış satım gerçekleştirdi.
Çin’e miktar bazında en fazla ihracat artışı 152 milyon 237 bin dolarla demir ve demir dışı metaller sektörleri gerçekleştirdi.
Bu sektörü 47 milyon 448 bin dolarla mobilya kağıt ve orman ürünleri, 46 milyon 547 bin dolarla çelik, 19 milyon 181 bin dolarla hazır giyim ve konfeksiyon, 18 milyon 100 bin dolarla hububat bakliyat yağlı tohumlar ve mamulleri sektörleri izledi.
İl bazında bakıldığında ise ABD ve Çin’e en fazla ihracatı İstanbullu ihracatçılar gerçekleştirdi.
İstanbul geçen yıl ABD’ye 3 milyar 125 milyon 787 bin dolar dış satım yaptı. İstanbul’un ardından ABD’ye Gaziantep 1 milyar 109 milyon 901 bin dolar, İzmir 730 milyon 403 bin dolar, Ankara 704 milyon 536 bin dolar, Bursa 596 milyon 341 bin dolar ihracat gerçekleştirdi.
İstanbul’un 2020 yılında Çin’e ihracatı 910 milyon 485 bin dolar tutarında gerçekleşti.
İstanbul’u 534 milyon 535 bin dolarla Ankara, 133 milyon 40 bin dolarla Bursa, 120 milyon 921 bin dolarla İzmir, 99 milyon 39 bin dolarla Antalya izledi.
24.01.2021 Dünyanın En Büyük Etan Taşıyıcı Tankeri ABD’den Çin’e Yola Çıktı
Bugüne kadar bir kerede yapılmış en büyük etan sevkiyatı, dünyanın en büyük etan taşıyıcı tankeri ile Çin’e gitmek üzere Teksas’taki terminalden ayrıldı.
Doğalgazdan elde edilmiş olan etan gazının (0°C’de gaz), özellikle petrokimya endüstrisi tarafından bütan ve propan alternatifi olarak kullanıldığı Asya’da yoğun talep görüyor.
911.000 varillik rekor etan yükü, dünyanın en büyük VLEC tipi tankeri olan Seri Everest’e yüklendi. Samsung Heavy Industries tarafından inşa edilen Seri Everest Ekim 2020’de MISC Berhad’a teslim edilmişti.
Çin’in kuzeydoğusundaki Jiangsu Eyaleti’ndeki Satellite Petrochemical’ın Lianyungang etan krakerine gönderilecek geminin, Orbit Gulf Coast NGL Exports’un Teksas’taki Nederland Terminali’nde yeni inşa ettiği ihracat tesislerinden ilk seferine çıktığı öğrenildi.
Geminin 2021 Şubat ortasında Lianyungang Limanı’na varması bekleniyor.
Orbit’in Teksas’taki ihracat terminali ABD’de yer alan üç adet etan ihracat terminalinden biri.
1,2 milyon varil etan depolama tankı bulunan terminalde tahmini olarak günlük 180.000 varil etan soğutma tesisi var.
23.01.2021 Atlantic fabrika balıkçı gemisi, ‘En İyi Longliner Ödülü’nü aldı
Tersan Tersanesi’nin inşa ettiği fabrika balıkçı gemisi Atlantic, 2020 Work Boat World Best Longiner Ödülü’nü kazandı.
Tersan Tersanesi’nin Norveçli Atlantic Longline için inşa ettiği fabrika balıkçı gemisi Atlantic, 2020 Work Boat World Best Longiner ödülünü aldı.
Tersan’dan yapılan açıklamada, “Bu başarının mimarı tüm Tersan çalışanlarını yürekten tebrik ediyoruz” ifadeleri yer aldı.
62.80 metre uzunluğunda, 14 metre genişliğindeki gemi, Ocak 2020’de teslim edilmişti.
24.01.2021 Royal Caribbean, Azamara’yı Satıyor
Dünya kruvaziyer devi Royal Caribbean Group, bünyesinde bulunan lüks kruvaziyer markası Azamara ile yollarını ayırıyor. Şirket, Azamara için New York merkezli bir şirket olan Sycamore Partners ile satış anlaşması imzaladı.
ABD merkezli Dünya kruvaziyer devi Royal Caribbean Group, bünyesinde bulunan lüks kruvaziyer markası Azamara ile yollarını ayırıyor.
New york merkezli Sycamore Partners isimli şirket ile satış anlaşması imzalayan Royal Caribbean, Azamara’yı 201 milyon dolara satıyor.
Anlaşmaya göre Sycamore Partners, üç gemiden oluşan filo ile birlikte fikri mülkiyet dahil olmak üzere tüm Azamara markasını satın alacak. Anlaşmanın 2021’in ilk çeyreğinde tamamlanması planlanıyor.
Royal Caribbean Group tarafından yapılan açıklamada, satış işleminin firmanın bünyesindeki üç küresel marka olan Royal Caribbean International, Celebrity Cruises ve Silversea Cruises markalarının genişletmeye imkan sağladığı belirtildi.
Firmanın stratejisinin bünyelerindeki üç küresel marka olan Royal Caribbean International, Celebrity Cruises ve Silversea Cruises’a daha fazla kaynak ayırarak böylesi zorlu bir süreçten büyüyerek çıkmalarını sağlamak olduğunu belirten Royal Caribbean Group Yönetim Kurulu Başkanı Richard D. Fain, “Azamara kendi büyüme potansiyeline sahip güçlü bir marka olmaya devam ediyor ve Sycamore’un sicili, Azamara ekibinin son 13 yılda inşa ettiklerinin iyi birer koruyucusu olacaklarını gösteriyor” dedi.
Sycamore Partners’ın Genel Müdürü Stefan Kaluzny ise, “Royal Caribbean Group’un Sycamore’u bir sonraki büyüme aşamasında Azamara’yı desteklemesi için görevlendirmesinden memnuniyet duyuyoruz” dedi.
23.01.2021 Gemi Sicili İşlemleri Artık Liman Başkanlıklarına Gitmeden Yapılabilecek
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü, gemi sicili, inşa halindeki gemilere mahsus sicil, geçici sicil ve bağlama kütüğüne kayıt olacak veya kayıtlı gemi ve su araçları ile alakalı başvuru, bilgi sorgulama ve harç ödeme gibi birçok işlemin artık e-Devlet üzerinden gerçekleştirileceğini bildirdi.
Bugüne kadar işlem yapabilmek için liman başkanlıklarına gitmek zorunda olan vatandaşlar, gemi sicili, inşa halindeki gemilere mahsus sicil, geçici sicil ve bağlama kütüğüne kayıt olacak veya kayıtlı gemi ve su araçları ile alakalı başvuru, bilgi sorgulama ve harç ödeme gibi işlemlerini e-Devlet üzerinden gerçekleştirebilecek.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı liman başkanlıkları tarafından yapılan duyuru ile 6 Kasım 2020’den itibaren faz faz devreye alınan sistemin tüm bu işlemler için e-Devlet üzerinden vatandaşlara açıldığı bildirildi.
Pandemi döneminde teması en aza indirmek ve vatandaşların sağlığını korumak üzere birçok hizmet elektronik ortama taşınmaya devam ediyor.
Liman başkanlıklarında verilen hizmetlerin elektronik ortama taşınmasıyla liman başkanlıklarında yaşanan yoğunluk önlenirken, bir yandan da zaman ve masraflardan tasarruf edilmesinin hedeflendiği kaydedildi.
Söz konusu sistemle liman başkanlığının olduğu şehirde ikamet etmeyen vatandaşların işlemleri için sistemden başvuru yapabileceği ve işleminin sonucu ile ilgili sistem üzerinden randevu alarak liman başkanlığına gidip aynı gün işlemini bitirerek ikametgahına dönmesinin sağlanabileceği, bu sayede de vatandaşların zaman ve maddi kayıplarının önüne geçilmesinin hedeflendiği belirtildi.
Söz konusu işlemlerin sistem üzerinden nasıl gerçekleştirileceğine dair video görselleri ise, “https://umurbey.uab.gov.tr/Vatandas/VatandasSSS” adresinden vatandaşların hizmetine sunuldu.
19.01.2021 LNG Taşımacılığı Tüm Zamanların Rekorunu Kırdı
LNG taşımacılığı günlük 350 bin dolar gemi kiralama fiyatıyla dünya rekoru kırarak tüm zamanların en üst notasına ulaştı.
Konteyner taşımacılığının şimdiye kadarki en pahalı düzeylerde seyrettiği bu dönemlerde sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) taşımacılığının da rekorları yeniden yazılıyor.
Argus, BP’nin Abalamabie isimli LNG gemisini günlük 350 bin dolara kiraladığını bildirdi.
Böylece daha önce kaydedilmiş olan 300 bin dolar değerinde VLCC tanker kiralamasını geçerek kargo gemisi tarihinin en pahalı kiralaması oldu.
REKOR FİYATLARA RAĞMEN YÜKSEK KARLAR
Şu anda Asya’daki LNG maliyetlerinin ABD’dekinden çok daha yüksek olduğu biliniyor. Bu nedenle taşımacılar kargoları Atlantik’ten Pasifik Havzası’na taşımak için rekor fiyatlar ödemelerine rağmen çok yüksek karlar elde edebiliyor.
VLCC sektörü zirveye ulaştığında ham taşımacılık maliyetleri rafinerilerin marjlarını sildiği noktaya ulaştı. Bu nedenle rafineriler kargo rezervasyonlarını durdurdu ve böylece oranlar düştü.
Konteyner sektöründe ise oranlar, ithalatçı kar marjlarını sildikleri noktaya iyice yakınlaştı. Hatta bazı ithalatçıların pazar payını kaybetmemek uğruna zararına satmak zorunda kaldıkları düşünülüyor. LNG taşımacılığında ise fiyatların artmasına rağmen taşımacıların ve tüccarların kâr etmeleri için bolca alan olduğu vurgulanıyor.
Tek problem ise konteyner sektöründe yaşanan konteyner kıtlığına benzer bir şekilde, talebi karşılayacak kadar yeterli LNG gemisinin bulunmaması olduğu belirtiliyor.
20.01.2021 Çin’de İnşa Edilen Tam Elektrikli Gemi, Dünyanın En Güçlüsü Olacak
China Shipbuilding Corporation’ın bir yan kuruluşu olan Wuxi Saisiyi Electric Technology, 2021’in sonlarında dünyanın en çok enerji depolama kapasiteli tamamen elektrikli gemilerinden birini teslim etmeye hazırlanıyor.
Yangtze River Three Gorges 1 isimli 7.5 megawatt-saat enerji depolama kapasiteli nehir gezinti gemisinin Temmuz 2021’de lansmanının yapılacağı duyuruldu. Lansmanı yapılan geminin Kasım ayında da faaliyetlerine başlamasının planlandığı açıklandı.
Pilot proje, Çin Ulaştırma Bakanlığı ile Endüstri ve Bilgi Teknolojileri Bakanlığı tarafından destekleniyor.
Changjiang Gemi Tasarım Enstitüsü (CSDI) tasarımını üstlenirken lider pil üreticisi CATL ise geminin güç kaynağını oluşturan 10.000 pil hücresini sağladı.
Yeni gemi, Yangtze Nehri üzerinde günübirlik gezi operatörü olan Yichang Transportation tarafından işletilecek.
Yichang’in, beş gemiden oluşan mevcut bir filoya ve yeni inşa edilmiş bir kruvaziyer terminaline sahip olduğu biliniyor.
En güçlü tamamen elektrikli geminin Norveçli gübre üreticisi Yara için inşa edilen otonom, pille çalışan konteyner besleyici Yara Birkeland olduğu biliniyor. Geminin 7.0 megawatt-saat değerinde enerji depolama kapasitesi var.
Ayrıca nehirdeki en büyük pille çalışan mevut yolcu gemisinin 4,3 megawatt-saat kapasiteye sahip elektrikli feribot Ellen olduğu biliniyor.
Ellen, Güney Danimarka’daki Soby ve Fynshav limanları arasında belirli bir rota üzerinde çalışıyor.