(Kaynak: denizhaber.net)
26.10.2020 ‘NUSRET 2020 Mayın Davet Tatbikatı’nın Deniz Bölümü Tamamlandı
Türkiye’nin ev sahipliğinde, dost ve müttefik ülke unsurlarının katılımıyla İzmir Körfezi’nde icra edilen “NUSRET 2020 Mayın Davet Tatbikatı”nın deniz safhası sona erdi.
Milli Savunma Bakanlığı’nın (MSB) Twitter hesabından yapılan paylaşımda, NATO ve müttefik ülkelerin katılımıyla İzmir yaklaşma sularında icra edilen NUSRET 2020 Mayın Davet Tatbikatı’nın deniz safhasının tamamlandığı belirtilerek tatbikata katılan gemilerin Alsancak Limanı’na döndüğü bildirildi.
Paylaşımda tatbikata ilişkin fotoğraflara da yer verildi.
Milli Savunma Bakanlığı, Twitter hesabından şunları paylaştı:
“NATO ve müttefik ülkelerin katılımı ile İzmir yaklaşma sularında icra edilen NUSRET 2020 Mayın Davet Tatbikatı’nın deniz safhası tamamlandı. Tatbikata katılan gemiler Alsancak Limanı’na döndü.”
26.10.2020 Suudi Arabistan’daki Boykot Çağrılarına Karşın Türk Malı İthalatı Arttı
Suudi Arabistan’da iş insanları ve perakendecilerin Türk mallarının yasaklanması çağrısına karşın, Suudi Arabistan’ın Türkiye’den ithalatının Ağustos ayında, bir önceki aya kıyasla arttığı açıklandı.
Bazı Suudi ve Türk tüccarlar bir yıldan uzun süredir Riyad yönetiminin iki ülke arasındaki siyasi gerilim nedeniyle, Türk mallarına gayrıresmi bir boykot uyguladığını söylüyordu. Ancak Reuters’ın haberine göre bu boykot ticaret verilerine yansımadı.
Suudi Genel İstatistik Dairesi, Türkiye’den ithalatın Temmuz’daki 693.4 milyon riyal düzeyinden Ağustos’ta 833.6 milyon riyale (222.28 milyon ABD Doları) çıktığını duyurdu.
Türk ihracatçılar bir süredir Suudi Arabistan’da yaşadıkları sorunların arttığını söylüyor.
Suudi Ticaret Odası Başkanı, Türk mallarına boykot çağırısı yaparken başlıca süpermarket zincirleri artık Türk malı stoklamayacağını duyurmuştu.
22.10.2020 Arkas Line, Mersin’den Rusya’ya Reefer Servisine Başlıyor
Arkas Line ve Sealand ortaklığı ile taze meyve ve sebze sezonuna bağlı olarak tekrar açılan reefer servisi “Rusya Ekspres Servis”, Ekim sonu itibariyle Mersin Limanı’ndan hizmet vermeye başlayacak.
Arkas Line ve Sealand hatlarının birer gemiyle sürdüreceği bu ortak servis sayesinde ihraç taze ürünler Mersin Limanı’ndan 4 gün gibi kısa bir sürede Novorossiysk üzerinden Rusya piyasasıyla buluşacak.
Haftalık olarak hizmet verecek bu servise Cosco Hattı da yer (slot) anlaşmasıyla katılacak.
İlk aşamada servis rotasyonu olarak Mersin ve Novorossiysk limanları arasında faaliyet gösterecek bu servisin ilk gemisi olan BOMAR RESOLVE, 30 Ekim 2020 akşamı Mersin limanına yanaşacak.
Takip eden haftalarda NELE MAERSK ve SINE A gemileri bu servis altında haftalık olarak hizmet vermeye başlayacak.
22.10.2020 ABD, Türk Boğazları’na alternatif rota oluşturacak
ABD’nin İstanbul ve Çanakkale Boğazları’na alternatif bir rota oluşturmak amacıyla Yunanistan’ın kuzey liman kentlerine altyapı yatırımı yaptığı iddia edildi.
ABD’nin Yunanistan’ın kuzeyindeki liman kentlerine yaptığı yatırımlar ve bölgedeki planlarını konu alan bir analiz yayımlandı.
Kathimerini gazetesinde Stavros Tzimas imzasını taşıyan yazıda, Washington’un Dedeağaç’a altyapı yatırımlarıyla İstanbul ve Çanakkale Boğazı’na alternatif bir rota oluşturmayı planladığı ileri sürüldü. Yazıda ABD’nin Dedeağaç Limanı’nı Karadeniz ve Kafkaslar ile bağlantı amacıyla kullanmayı planladığı, bu planların gerçekleşmesi halinde bölgede deniz taşımacılığı ve askeri nakliyatın doğasının değişeceği belirtildi.
AMERİKAN GAZI YUNANİSTAN ÜZERİNDEN TAŞINACAK
Yazıda ayrıca ABD’nin Dedeağaç ve Kavala limanları aracılığıyla ABD doğal gazını Balkanlar ve Orta Avrupa’ya taşımak istediği ileri sürüldü. Yazıda, sıvılaştırılmış doğalgazın (LNG) buz blokları halinde önce Dedeağaç limanına getirilip ardından burada yeniden gaza dönüştürülerek Trans Adriyatik Doğalgaz Boru Hattı’na pompalanmasının planlandığı kaydedildi.
Gaz, Gümülcine üzerindeki bağlantı boru hattı üzerinden de önce Bulgaristan’a oradan da Avrupa içlerine nakledilecek.
ABD’li yetkililerin Kavala’da bulunan bir yeraltı tesisini de sıvılaştırılmış doğal gaz depolamak için kullanmak istedikleri ve burada depolanan gazın Avrupa’ya nakledileceği ileri sürüldü.
RUSYA VE ÇİN’E KARŞI DUVAR ÖRME PLANI
Tzimas yazısında Amerikalıların Balkan Yarımadası’nın kıyı şeridi boyunca jeopolitik yatırımlarıyla Rusya’nın Akdeniz’deki etkisini ve Çin’in Balkanlardaki genişlemesini durdurmak için bir duvar örmek istediğini belirtti. Bu projenin merkezinde de Selanik’in ve “sancak gemisi” olarak da Dedeağaç’ın seçildiğini ifade etti.
Yazıda tüm planların hayata geçmesi halinde Kuzey Yunanistan kıyılarının ABD doğalgazının Avrupa’ya geçişi için güney kapısı görevi göreceği belirtildi. Avrupa’nın doğalgaz ve petrol ihtiyacının yüzde 25’ini Rusya’dan karşıladığına ve ABD’nin bu durumu değiştirmek istediğine dikkat çekildi.
KUZEY AKIM 2’YE YANIT
Yazıda ABD Dışişleri Bakanı Mike Pompeo’nun geçen ay Yunanistan’a yaptığı resmi ziyarette sarf ettiği sözlere de atıf yapıldı. Pompeo ziyarette “enerji cephesinde iyi haberler var, limanlarda iyi haberler var, tüm bu şeyler Selanik ve bölge halkı için hayatı daha iyi hale getirebilir” diye konuşmuştu.
Deutsche Welle Türkçe’de yer alan habere göre, Rus gazını Polonya ve Ukrayna gibi ülkeleri baypas ederek Baltık Denizi üzerinden Almanya’ya taşıyacak olan Kuzey Akım 2 doğalgaz boru hattı projesi ABD’nin tepkisini çekiyor. ABD Başkanı Donald Trump Aralık 2019’da boru hattı projesine katılan şirketleri hedef alan bir yaptırım yasası imzalamış, karara Almanya ve Avrupa Birliği’nden tepki gelmişti.
22.10.2020 Türkiye’de İlk Defa Kruvaziyer Gemi İnşasına Başlandı
Yalova’nın Altınova ilçesindeki Tersaneler Bölgesi’nde gezinti amaçlı büyük kruvaziyer gemilerin üretimine de başlandı.
Yalova-Altınova Tersane Girişimcileri AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Şükrü Fazıl Uzun, yaptığı açıklamada bölgede 33’ü birliklerine ait olmak üzere 37 tersanenin faaliyet gösterdiğini söyledi.
Uzun, yaklaşık 2 milyar dolarlık yatırımlarının bulunduğu tersanelerde 23 bin civarında personelin çalıştığını anlattı.
Tesislerdeki üretime ilişkin Uzun, şu bilgiyi verdi:
“Dünyanın en büyük balıkçı gemileri bölgemizde inşa ediliyor. Yine özel gemiler, feribotlar, elektrik tahrikli gemiler olmak üzere çok spesifik gemiler üretiliyor. Türkiye’de, Uzak Doğu’daki gibi büyük tonajlı gemiler yapılmıyor ama çok özel tip gemiler inşa ediliyor. Yani yükte hafif, pahada ağır gemiler ve hepsinde birbirinden farklı özel işler yapılıyor. O nedenle dünyadan bu bakımdan farklıyız, biraz da öndeyiz. Türkiye’de ilk defa kruvaziyer gemi inşasına başlandı. Bu Türkiye’miz için çok önemli. Bugüne kadar her türlü gemiyi inşa etmemize rağmen büyük yolcu gemileri yapılmıyordu. Türkiye çok şükür bölgemizdeki bir tersanemizin 4 yolcu gemisi siparişi almasıyla kruvaziyer gemi üretimine de adım atmış olduk.”
“2022 YILI SONUNA KADAR ALINAN YENİ İNŞA TALEPLERİ VAR”
Yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgınının başlamasıyla gemi yapımı kontratlarında yavaşlama yaşandığına işaret eden Uzun, bunun alıcı firmaların belirsizlik nedeniyle ötelemeye gitmelerinden kaynaklandığını dile getirdi.
Bu nedenle 2021 yılı için çok fazla gemi inşa talebi alınamadığını bildiren Uzun, şunları kaydetti:
“İnşallah bu pandemi sona erdiğinde veya yavaşlatıldığında talepler hızla artacaktır. Zaten 2022 yılı sonuna kadar alınan yeni inşa talepleri var. Onlar da 2022 yılı sonlarına kadar teslim edilecek. Bölgemizdeki tersanelerimiz yüzde 35-40 kapasitelerle bu rakamları yakaladı. İnşallah yüzde 75-80’lere kapasitemiz yükseldiğinde çalışan sayımız bölgemizde çok daha fazla artacak. Şu an 23 bin olan çalışan sayımız, bu oran arttığında 45 binleri çok rahat bulacaktır. Kapasitemizin bu kadarıyla bile bu ihracatı, bu iş hacmini temin ediyoruz. Onun için kendimizi başarılı kabul ediyoruz ve ileriye dönükte umutlarımız gelecek açısından çok yüksek.”
GEMİ TAMİR VE BAKIMINDAN YILLIK 600 MİLYON DOLAR KAZANIYORLAR
Uzun, gemi inşasının yanı sıra tersanelerde tamir ve bakım işlerinin de yapıldığını söyledi.
Bu bakımdan Altınova ve İstanbul’un Tuzla ilçesindeki tersanelerin ön planda olduğunu vurgulayan Uzun, “Tamir bakımından bölgemiz, ülkemize yılda 600 milyon dolar civarında bir gelir sağlıyor. Yıl boyunca tüm havuzlarımız dolu vaziyette. Dünyanın her yerinden ülkemize tamir bakım için büyük tonajlı gemiler geliyor. Bunların bakım ve onarımları titizlikle yapılmakta ve müşterilerimiz de ülkemizden çok memnun ayrılmaktadır.” diye konuştu.
Kovid-19 salgınının etkilerine rağmen 2020’nin ocak-eylül döneminde Türkiye’nin gemi ve yat ihracatının 922 milyon doları bulduğuna dikkati çeken Uzun, 726 milyon dolar olan geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 26,9 artış kaydedildiğini sözlerine ekledi.
21.10.2020 Global Ports Holding, Port Akdeniz’i 140 milyon dolara Katarlı QTerminals WLL’ye sattı
Dünyanın en büyük kruvaziyer liman işletmecisi ve Global Yatırım Holding iştiraki Global Ports Holding, portföyünde bulunan Antalya’daki ticari limanı Port Akdeniz’in devri için Katar merkezli ticari liman işletmecisi QTerminals ile hisse satım sözleşmesi imzaladı.
Dünyanın en büyük kruvaziyer liman işletmecisi ve Global Yatırım Holding iştiraki Global Ports Holding, Türkiye’nin önde gelen ticari kargo ihracat limanı, daha çok Asya ve Ortadoğu pazarlarına yönelik olarak konteyner, genel ve dökme kargo alanlarında faaliyet gösteren Antalya’daki Port Akdeniz’in satışı için başladığı görüşmelerde son aşamaya geldi.
Katar merkezli ticari liman işletmecisi QTerminals ile 140 milyon dolar değerinde hisse satım sözleşmesi imzalayan Global Ports Holding, gerekli onayların alınmasının ardından devri tamamlayacak.
Global Ports Holding’in bu satıştan elde edeceği nakit girişi, kapanış gününde Port Akdeniz’in net borç durumu ile satış işlemine ilişkin giderler ve vergilere göre kesinleşecekken, QTerminals bedelin küçük bir kısmını kapanış işleminden 12 ay sonra ödeyecek.
‘İKİ ÜLKE İLİŞKİLERİNİ DAHA DA İLERİYE TAŞIYACAK’
Katar’ın dünya ticaretine açılan kapısı Hamad Limanı’nda konteyner, genel kargo, RORO, canlı hayvan ve açık deniz tedarik hizmetleri sunmak üzere Mwani Qatar (% 51 hissedar) ve Milaha (% 49 hissedar) tarafından ortaklaşa kurulan QTerminals, Katar’ın ithalat ve ihracatından, deniz ticaretini sağlamaktan, yerel ve bölgesel olarak ekonomik büyümeyi teşvik etmekten sorumlu.
Global Yatırım Holding (GYH) ve Global Ports Holding (GPH) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Kutman, Port Akdeniz’in QTerminals’e devrinin zaten güçlü olan Türkiye ve Katar ilişkilerini daha da ileriye taşıyacağını kaydederek, tüm yerel, bölgesel ve hükümet paydaşlarının anlaşmayı sıcak karşılayacağını beklediğini ifade etti.
‘PORT OF ADRIA KARADAĞ İÇİN DE GÖRÜŞMELERE BAŞLANDI’
Mehmet Kutman, satış işleminin tamamlanması ile birlikte Global Ports Holding’in stratejisi doğrultusunda kruvaziyer odağının daha da arttığını söyledi. Portföylerindeki iki ticari limanından diğeri olan Port Of Adria Karadağ için de satış kararı alındığını ve görüşmelere başlandığını açıklayan Kutman, kruvaziyer operasyonları Covid-19 pandemisinden önemli ölçüde etkilenmeye devam etse de kruvaziyer turizminin uzun vadede önemini koruduğunu anlattı.
Kruvaziyer şirketlerinin 2021 için güçlü rezervasyonlar bildirmeye devam etmesinin sektörün geri dönüşü açısından cesaret verici olduğunu belirten Kutman, “Bu dönemde de dünyadaki önemli kruvaziyer limanları için önümüze çıkan fırsatları değerlendirmeye devam ediyoruz. Port Akdeniz 2006 yılından beri GPH’nin ayrılmaz bir parçası ve yıllar içinde Grubun başarılı gelişiminde çok önemli bir rol oynadı. Bununla birlikte, kruvaziyer limanı pazarında büyümemize devam ederken, Port Akdeniz yönetiminin öncelikli olarak ticari liman pazarına odaklanan bir organizasyona geçmesinin zamanı geldi. Önde gelen bir küresel ticari liman işletmecisi olarak QTerminals’in Port Akdeniz için ideal bir yuva olacağını ve tüm yerel paydaşların önümüzdeki yıllarda limanın QTerminals yönetiminden faydalanacağına inanıyorum” dedi.
21.10.2020 Çin’in deniz ekonomisi 1.3 trilyon dolara ulaştı
Çin Doğal Kaynaklar Bakanlığı’na bağlı Ulusal Denizcilik Veri Bilgi Merkezi tarafından 2020 Çin Deniz Ekonomik Kalkınma Endeksi (OEDI) yayınlandı.
Ulusal Denizcilik Veri Bilgi Merkezi tarafından hazırlanan rapora göre, 2019 yılında Çin’in deniz ekonomisi büyümeye devam etti, toplam üretim değeri yüzde 6,2 oranda artarak 8,9 trilyon yuana (1,3 trilyon dolar) ulaştı ve ulusal ekonomiye katkı oranı yüzde 9,1’i buldu.
2019 yılında Çin’in deniz ekonomik kalkınma endeksi bir önceki yıla göre yüzde 2,3 artarak 134,3’e çıktı, kalkınma kalitesi istikrarlı şekilde yükseldi.
Denizcilik sektörlerin yapısı sürekli optimize edilirken hizmet sektörünün katma değeri deniz ekonomisindeki payı yüzde 60’a ulaştı.
2019 itibarıyla, Çin’de yüz ölçümü 520 bin hektar olan 48 deniz parkı bulunuyor, kişi başına deniz ürünlerinin tedariki son 5 yıldır 23 kilogramın üstünde.
Rapora göre, Çin’de denizcilikle ilgili araştırma ve deneme çalışmalarına yapılan yatırımlar bir önceki yıla göre yüzde 9,9 arttı.