(Kaynak: www.denizhaber.net)
29.12.2020 Çin, akıllı balık üretim gemisinin inşasına başladı
Dünyanın ilk 100 bin tonluk akıllı balık üretim gemisinin inşasına Çin’in doğusundaki Qingdao kentinde başlandı.
İnşa projesinin yatırımcılarından Qingdao Conson Development Group’un Genel Müdür Yardımcısı Dong Shaoguang, 249,9 metre uzunluğunda ve 45 metre genişliğinde olan Conson No.1 su ürünleri gemisinin Mart 2022’de teslim edilmesinin beklendiğini söyledi.
Dong, deplasman tonajı 130 bin ton olan ve 10 deniz mili tasarım hızına sahip geminin tayfunlar, kızıl gelgitler ve diğer şiddetli hava koşulları ile afetlerden kaçınabilecek şekilde hareket edebileceğini ve uluslararası sularda su ürünleri yetiştiriciliği faaliyetleri yürütebileceğini belirtti.
Dong, geminin balıkların büyümesine ve üreme kalitesini artırmasına yardımcı olacak bir su değişim sistemi ve derin su alma cihazı ile donatıldığını da sözlerine ekledi.
Çin Balıkçılık Bilimleri Akademisi Başkanı Wang Xiaohuda, Çinli bilim insanlarının yetersiz balıkçılık kaynakları ve üreme ortamlarının bozulması sorunlarını çözmek için 1980’li yıllarda balık yetiştirme gemileri fikrini ortaya koyduğunu ifade etti.
27.12.2020 ONE, Dünyanın En Büyük Konteyner Gemilerini Sipariş Etti
Ocean Network Express (ONE), dünyanın en büyük konteyner gemilerinin inşası ve kiralanması için anlaşma imzaladığını açıkladı.
Ocean Network Express, Imabari Shipbuilding iştiraki Shoei Kisen Kaisha ile altı 24.000 TEU yeni inşa ultra büyük konteyner gemisinin 15 yıllığına kiralanması için anlaşma imzaladığını duyurdu.
Dünyanın en büyükleri olacak konteyner gemilerinin kapasitesi 24.000 TEU’dan fazla olacak, bu da gemilerin taşıyabileceği maksimum yükün dünyada mevcut en büyük gemilerden yüzde 20 daha fazla olacağı anlamına geliyor.
Yeni inşa edilecek gemiler 2023 ve 2024’te teslim edilecek. Anlaşmada 6 adet ultra büyük konteyner gemisinin yer aldığı belirtildi.
Yeni gemiler Imabari Shipbuilding konsorsiyumu ve Japan Marine United Corporation tarafından inşa edilecek.
ONE, anlaşmayı hakkında yaptığı açıklamada “Bu yeni sınıf gemiler, filomuzun rekabet gücünü daha da artırmak için büyük, modern ve yakıt açısından verimli gemiler sunma stratejimiz doğrultusunda attığımız bir adımdır.” ifadelerini kullandı.
ONE, 24.000 TEU’yu aşan kapasiteye sahip altı yeni ULCS’nin, kargo kapasitesini en üst düzeye çıkarmayı ve yakıt tüketimini en aza indirmeyi amaçlayan son teknoloji bir gövde tasarımı sayesinde daha düşük karbon emisyonu salacağını belirtti.
Gemiler ayrıca, IMO’nun emisyon düzenlemelerini karşılamak için egzoz gazı temizleme sistemleri ile donatılacak.
Şu anda ONE’ın sahip olduğu en büyük gemilerin Mitusi O.S.K. hattında faaliyet gösteren 2017 ve 2018 inşa Triumph sınıfı 6 gemi olduğu ve bu gemilerin yaklaşık 20.000 TEU kapasiteli 210.000 DWT olduğu biliniyor.
ONE’ın duyurusu, Hapag-Lloyd’un 6 ultra büyük konteyner gemisi sipariş ettiğini bildiren benzer bir açıklamanın ardından geldi.
DÜNYADAKİ EN BÜYÜK KONTEYNER GEMİSİ
Nisan 2020’de tanıtılan HMM Algeciras, şu anda yaklaşık 24.000 TEU nominal kapasiteye sahip dünyanın en büyük konteyner gemisi olarak kabul ediliyor ancak bugüne kadarki en büyük yükü 20.000 TEU’nun biraz altındaydı.
27.12.2020 Akdeniz’deki balık popülasyonunda büyük azalış var
Türkiye’nin Akdeniz’e olan kıyısı 1577 kilometre. Sadece Antalya’nın 640 kilometre sahil şeridi mevcut. Bu bölgede 400’ü balık olmak üzere toplam 665 tür deniz canlısı bulunuyor.
Kıyıdan 3 mil açıkta, 200 metreden 900 metre derinliğe kadar ticari olarak trol avcılığı yapılıyor.
AKDENİZ’DE BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAPILIYOR
Akdeniz Üniversitesi, canlı türü ve popülasyonlarını yıllardır izliyor. Su Ürünleri Fakültesi kendine ait araştırma gemisi ile denizin farklı nokta ve derinliklerinden canlı numuneleri alıyor.
27 metre uzunluğunda tam donanıma sahip “Akdeniz Su Gemisi” 15 kişilik mürettebat ile Antalya açıklarında bilimsel araştırmalar yapıyor.
DENİZİN DERİNLİKLERİNE AĞLAR ATILDI
Antalya Limanı’ndan demir alan gemi, saatlerce süren seyrin ardından ağlarını derinliklere bıraktı.
Yaklaşık 2 kilometre uzunluğundaki halatlara bağlı trol ağı, denizin metrelerce derinliğini süpürüyor. Kıyıya 14 mil uzaklıkta, yaklaşık 600 metre derinliğe trol ağları atılıyor ve bir saat kalan ağlar çıkartılıyor.
TÜR VE POPÜLASYONLAR ARAŞTIRILIYOR
TRT Haber’e konuşan Akdeniz Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Cengiz Deval, araştırmaya ilgili şunları söyledi:
“Şu anda bulunduğumuz sular Türkiye kara sularının dışında, uluslararası sular olarak tanımladığımız yer. Bu alanlar önemli; çünkü birçok derin deniz türünün ebeveynlerinin bulunduğu alanlar, buralar üreme ve yumurtlama alanları olarak kullanılıyor. Buranın en önemli türü kırmızı karidesler. Ülkemizde yakalananların çoğunluğu İtalya ve İspanya’ya ihraç ediliyor. Berlam türümüz var, yine aynı familyanın başka türü gelincik var, deniz iskorpit türü var, yine aynı zamanda bu derinlikte de 3-4 tane de derin deniz köpek balıkları çıkıyor, bunlar da hassas türler.”
BALIKLARDAN NUMUNE ALINIYOR
Toplanan deniz ürünleri türüne göre ayrılıyor balıkların tek tek boy ölçümü yapılıyor ve incelemeye alınıyor.
Tüm bilimsel analizler tek tek kayıt altına alınıyor. Geçmişin verileri ile gelecekte atılması gereken adımlar için yol haritası çıkarılıyor. Araştırma yapılırken her 100 metre derinlikte ağ atılıyor.
Araştırma gemisi personeli Yunus Onay, “Genelde çalışmalarımız projede yapılan balığın yani hedef tür neyse ona göre çalışıyoruz. Kullanmadığımız balıkları tekrardan denize atıyoruz, numunelik bir balık varsa laboratuvara gidiyor” diye konuştu.
BALIK POPÜLASYONUNDA BÜYÜK AZALIŞ VAR
Antalya körfezi yüzey alanı olarak Türkiye’nin sayılı büyük körfezlerinden biri.
Bilimsel çalışmalar son 10 yılla kıyaslandığında ne yazık ki balık türlerinde ve popülasyonlarında yüzde 50’den yüzde 99’a kadar ciddi azalmalar kaydediliyor. Bu azalışlar avlanması yasak olan türleri de etkiliyor.
27.12.2020 Gdansk, Türk şirketlere Karadeniz ile Baltık arasında yeni bir rota sunmak istiyor
Gdansk Liman Başkanı Lukasz Greinke, “Ro-Ro gibi kargoları Orta ve Batı Avrupa’ya ve Gdansk üzerinden İskandinavya’ya taşımak isteyen Ukraynalı ve Türk şirketlere yeni bir rota sunmak istiyoruz” dedi.
Polonya’nın en büyük limanı olan Gdansk Limanı, Karadeniz ile Baltık arasında yeni bir alternatif ulaşım koridoru açmak için Ukrayna Deniz Limanları İdaresi ile bir niyet mektubu imzaladı.
İmzalanan mektup ile ilgili Gdansk Limanı Başkanı Lukasz Greinke, şunları söyledi:
“YENİ KORİDORUN FAYDALARI HAKKINDA KONUŞUYORUZ”
Greinke, Gdansk ile Ukrayna’nın en büyük limanı olan Odessa arasında konteyner yüklerini demiryolu ile taşımaya odaklanarak yeni “Karadeniz’den Baltık’a” rotasını tanıtmak için bir çalışma grubu kurulduğunu söyledi.
Planlanan tren rotasının Port Gdansk – Varşova – Dorohusk veya Medyka – Kiev – Ukrayna limanları olduğunu ifade etti.
“Karadeniz’den Baltık’a” intermodal koridor ile iki ana hedefimiz var” diyen Greinke, sözlerini şöyle sürdürdü:
“İlk olarak, Xian gibi büyük iç Çin şehirlerinden İpek Yolu boyunca Kazakistan’dan Azerbaycan’a, Gürcistan’a ve Karadeniz üzerinden Ukrayna’ya gelen ticaret için Batı Avrupa’ya alternatif bir rota sağlamak istiyoruz. İkinci olarak, ro-ro gibi kargoları Orta ve Batı Avrupa’ya ve Gdansk üzerinden İskandinavya’ya taşımak isteyen Ukraynalı ve Türk şirketlere yeni bir rota sunmak istiyoruz. Halihazırda Türk armatör ve nakliye şirketleriyle yeni koridorun hız ve verimlilik açısından faydaları hakkında konuşuyoruz. Bu yeni rotayı, limandan geçen tonajı 2021’de 50 milyon tona çıkarmayı beş yılda 60 milyon tona çıkarma planlarımızın heyecan verici bir unsuru olarak görüyoruz.”
“TRENLERİN SINIR NOKTALARINDA SORUNSUZ HAREKET ETMESİ SAĞLANACAK”
Greinke, konuşmasını şöyle tamamladı:
“Gdansk Limanı ve Ukrayna Deniz Limanları İdaresi’nin yeni güzergahın lojistik zinciri için koordinatör olarak hareket edecek. Sadece Ukrayna limanlarının veya Gdansk Limanı’nın idari sınırları içinde yer alan terminallerden değil, aynı zamanda limanların hemen hinterlandında ve Karadeniz- Gdansk ulaşım koridoru güzergahı boyunca yer alan kara terminallerinden de söz ediyoruz. Güzergah, nakliye şirketlerinin yanı sıra Ukrayna ve Polonya gümrük hizmetleri tarafından desteklenecek. Bu, trenlerin sınır noktalarında sorunsuz hareket etmesini sağlayacak.”
26.12.2020 Brexit ile ihracatçının umudu katlandı
Avrupa Birliği ve İngiltere sıfır gümrük vergisi ile ticarete devam edecek. Türkiye’nin de benzer koşullarda İngiltere ile anlaşma yapması bekleniyor.
Yılan hikayesine dönen İngiltere ile Avrupa Birliği’nin (AB) ayrılması (Brexit) anlaşmayla sonuçlandı. İmzalanan serbest ticaret anlaşması (STA) kapsamında AB ile İngiltere arasında sıfır kota ve gümrük vergisi ile ticaret devam edecek. Gümrük Birliği kapsamında yıllardır İngiltere ile milyarlarca dolarlık gümrüksüz ticaret yapan Türk ihracatçıları da sonuçtan memnun.
İngiltere, Almanya’nın ardından Türkiye’nin en büyük ikinci ihracat pazarı. Bu yılın ilk 11 ayında İngiltere’ye yaklaşık 10 milyar dolarlık ihracat gerçekleştirildi. İngiltere’ye en fazla hazır giyim ve konfeksiyon, otomotiv, kimyevi maddeler, gıda, hububat, elektrik ve elektronik sektörlerinde ihracat yapılıyor.
MUTABAKATA VARILDI
Türkiye ile İngiltere arasında STA görüşmelerinde sona gelindiğini ve mutabakata varıldığını ifade eden Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Hazır Giyim ve Konfeksiyon Sektör Başkanı Şeref Fayat, Brexit’in sonuçlanmasıyla belirsizliğin ortadan kalktığını söyledi. Fayat, “Karşılıklı bir STA yapılacaksa çok iyi olur. Sektör olarak 2 milyar dolara yakın ihracat yapıyoruz. Dört gözle sektör bunu bekliyordu. STA yapılırsa vergili ticaret olsaydı zarar olacaktı. Hem hazır giyim hem de diğer sektörlerle ilgili olumlu olacaktır” dedi.
Sözcü’de yer alan habere göre, anlaşmasız Brexit olması durumunda bundan en olumsuz etkilenecek ülkelerden birisinin Türkiye olacağını belirten Armatür Derneği Başkanı Gökhan Turhan da, Brexit ile Ankara Anlaşması’nın da sonlandığını ve bu sebeple yeni bir anlaşmaya ihtiyaç olduğunu hatırlattı.
YENİ FIRSATLAR
Turhan, “AB ile Gümrük Birliği’ne sahip olan ülkemiz, hem AB hem İngiltere ile ilişkilerinde yeni fırsatlar yakalayacaktır. Yaptığımız STK toplantılarımızda Ticaret Bakanlığı’mızın İngiltere ile bu yeni anlaşmanın müzakerelerinde önemli ilerleme kaydettiğini biliyoruz. Ticaretin ve ihracatımızın sürekliliği için yeni anlaşma hızla onaylanmalı” diye konuştu.
STA olmaması durumunda İngiltere’ye yüzde 10 yüzde 10 vergi ile olduğunu söyleyen EVSİD Başkanı Burak Önder ise Fransa, İtalya ve Polonya karşısında Türkiye’nin olumsuz etkileneceğini belirtti. Önder, “Bakanlığımızın yaptığı çalışmaların olumlu sonuçlanması hepimizin beklentisi” dedi.
ANLAŞMA DAHA HIZLI VE KOLAY OLUR
İhracatçının geçiş sürecinde sorun yaşamaması için çok ciddi bir çabanın devam ettiğini anlatan TİM Sektörler Konseyi Üyesi Rüstem Çetinkaya, anlaşmalı Brexit ile Türkiye’nin İngiltere ile ikili anlaşmasının daha hızlı ve kolay olacağını söyledi. Çetinkaya, “Bu anlamda Avrupa Birliği ile olan anlaşma önemliydi. Geçişte yaşanması muhtemel riskler azalmış oldu” dedi. Hırdavat Sanayici ve İş Adamları Derneği Başkanı Çetin Tecdelioğlu ise anlaşmalı Brexit’in, STA yapılarak büyük bir ihracat pazarına ulaşmaya fırsat sağlayacağını aktardı. Gelişmelerin Türkiye’nin toplam ihracatı için sevindirici olduğunu vurgulayan Tecdelioğlu, “İngiltere pazarına fiyat ve kalite anlamında rekabet unsuru yaratacağımızı düşünüyorum” dedi.
25.12.2020 Haliç Tersanesi’nde 50 adet deniz taksi inşa edilecek
İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu, Haliç Tersanesi’nde 2021 içinde 50 adet deniz taksi aracını inşa ederek hizmete alacaklarını açıkladı.
İstanbul Büyükşehir Belediye (İBB) Başkanı Ekrem İmamoğlu, görevde bulunduğu 18 aylık süreçte hayata geçirdikleri projeleri kamuoyu ile paylaştı.
Haliç Kongre Merkezi’nde düzenlenen toplantıda İmamoğlu, halka hesap vermeyi onur kabul eden bir anlayışı temsil ettiklerini vurguladı.
İmamoğlu, 2021 yılında 32,8 km uzunluğundaki 4 raylı sistemin hizmete açılacağını belirtti.
50 ADET DENİZ TAKSİ İNŞA EDİLECEK
İmamoğlu, “Haliç tersanemizde 2021 içinde 50 deniz taksi aracını inşa ederek hizmete alacağız. Taksilerin kalitesini iyileştirmek üzere belediyemiz mülkiyetinde 5 bin yeni taksinin şehrimize kazandırılması için girişimlerimiz devam edecek” dedi.
24.12.2020 İngiltere, Güney Georgia’ya çarpmak üzere olan buz dağı için alarma geçti
İngiltere, Güney Georgia adasına çarpmak üzere olan dev buz dağına araştırma ekibi gönderme kararı aldı. Üç yıldır sürüklenen buz dağı, adadan yaklaşık 75 kilometre uzaklıkta.
Dev bir buz dağı İngiltere’nin Güney Georgia adasına çarpmak üzere. A68a adlı buz dağı, 2017’de Antarktika’daki Larsen C buz tabakasından koptuğundan bu yana kuzeye doğru ilerliyor.
İngiltere hükümeti, bölgeye araştırma ekibi gönderme kararı aldı. 3 bin 900 kilometrekare yüzölçümüne sahip buz dağı, adadan yaklaşık 75 kilometre uzaklıkta. Bu durum bilim insanlarını endişelendiriyor.
Güney Georgia’da kış mevsiminde daimi yerleşim yok. Yaz aylarında adada 30 kadar kişi ikamet ediyor. Ancak ada penguenler ve balıkçıllar için dünyanın en önemli üreme alanı.
BESİN ZİNCİRİ BOZULABİLİR
Adada yedi milyon penguen dahil 30 milyon kadar kuş ve iki milyon fokun yaşadığı tahmin ediliyor.
Uzmanlar, eriyen buzdan gelen tatlı suyun bölgedeki hayvanlar ve deniz yaşamı üzerinde olumsuz etkileri olacağını belirtiyor.
Buz dağının adaya çarptıktan sonra bölgedeki besin zincirinin bozulacağını da ifade ediyor.
İngiliz Antarktik Araştırma Kurumu’nda görevli araştırma ekibinin ocak ayı sonunda bölgeye hareket etmesi bekleniyor.
Ekip, bölgeden deniz suyu sıcaklığı, tuzluluk ve suda ne kadar plankton olduğu gibi verileri toplayacak.
23.12.2020 İskenderun Körfezi’nde ihracat rekoru kırıldı
Atakaş Limanı’nda dünyanın en büyük kuru yük taşıma kapasitesine sahip Hamingway gemisine 202 bin ton ihracat yüklemesi yapılarak Türkiye rekoru elde edildi. Atakaş Limanı Genel Müdürü Vedat Ohri, “Pandemi döneminde Türkiye hiç durmadı, ihracatımız hiç durmadı” dedi.
Hatay’ın İskenderun Körfezi’nde faaliyet gösteren Atakaş Limanı’nın Türkiye rekoru kırması Hatay Valisi Rahmi Doğan, tarafından sosyal medya hesabından duyurulmuştu.
Dünyanın en büyük kuru yük taşıma kapasitesine sahip gemilerinden biri olan Hamingway’a 202 bin ton ihracat yüklemesi yapılarak kırılan rekor ile ilgili Atakaş Limanı Genel Müdürü Vedat Ohri açıklamalarda bulundu.
İskenderun 2. Organize Sanayi Bölgesi’nde iki yıl önce faaliyetine başlayan ağır tonajlı gemilerin yanaşabilme derinliğine sahip Atakaş Limanı, yüksek yükleme kapasitesiyle hem bölge hem de ülke ekonomisine önemli katma değer kazandırma hedefinde önemli bir başarının elde edildiğini belirten Vedat Ohri şöyle konuştu:
“Geçtiğimiz günlerde 202 bin tonluk tek seferde tek bir gemiye gerçekleştirilen ihracat yüklemesinin bir Türkiye rekoru olduğunu biliyoruz bu nedenle heyecanlıyız mutluyuz. Liman olarak daha önce de 170-176 bin tonluk yüklemeler yapmıştık. Bu zorlu operasyonu gerçekleştirme noktasında bizlere destek veren Hatay Valisi Rahmi Doğan’a, Doğu Akdeniz Gümrük ve Dış Ticaret Bölge Müdürü Hayrettin Yıldırım, İskenderun Liman Başkanı Hüseyin Demir ve İskenderun Gümrük Müdürü Melihat Özdemir’e teşekkür ediyoruz. Bizi hep motive ettiler, desteklerini esirgemediler.”
Pandemi sürecine rağmen Türkiye’nin ihracat noktasında hiç durmadığını ifade eden Vedat Ohri, “Dünyadaki tüm daralmalara ve belirsizliklere rağmen Türkiye hiç durmadı ihracatçımızın fedakarca çalışmaya devam ettiğini bununla beraber bütün limanlarımızın bu sevkiyatlara cevap verebilmek için çaba gösterdiğini biliyoruz. Türkiye’nin ihracat ve ithalatının yüzde 90’ı neredeyse limanlar üzerinden gerçekleşiyor. Buradaki herhangi bir kesintinin zincirleme olarak nasıl bir etki oluşturabileceğini tahmin etmek mümkün. Hiç durmadık ve hep bu zincire katkıda bulunmayı sürdürdük” diye konuştu.