(Kaynak:www.denizhaber.net)
31.03.2020 MSC Cruises aldığı operasyon durdurma kararını 29 Mayıs’a kadar uzattı
MSC Cruises, dünyanın Covid-19 virüsü ile bağlantılı olarak karşılaştığı olağanüstü koşullar nedeniyle, filo genelinde uyguladığı operasyon durdurma kararını 29 Mayıs tarihine kadar uzatmaya karar verdi.
Şirket daha önce 30 Nisan’a kadar tüm gemi operasyonlarını geçici olarak durduğunu açıklamıştı. MSC Cruises, bu olağanüstü önlemden etkilenen konuklara, iptal edilen tatilleri için ödedikleri ücretin tamamını 2021 yılının sonuna dek seçecekleri herhangi bir seyahat için kullanma fırsatı sunarken, gelecekteki seyahatleri için ek olarak bir gemi içinde kullanılmak üzere kredi avantajı da sunuyor.
31.03.2020 Okyanuslar ısındıkça deniz canlıları kutuplara doğru gidiyor
300 kadar deniz canlısının 100 yıldan uzun bir zaman dilimini kapsayan küresel analizi, küresel ısınma nedeniyle bu türlerin kutuplara doğru yer değiştirdiğini gösteriyor.
300 kadar deniz canlısının 100 yıldan uzun bir zaman dilimini kapsayan küresel analizi, küresel ısınma nedeniyle bu türlerin kutuplara doğru yer değiştirdiğini gösteriyor. Ringa balığı ve penguen gibi türlerin soğuk bölgelere gidildikçe sayısı artıyor.
100 yılı aşkın bir süreyi kapsayacak şekilde 300’ün üzerinde deniz canlısı üzerinde yapılan küresel analize göre memelilerin, planktonların, balıkların, bitkilerin ve deniz kuşlarının sayısı iklimimiz ısındıkça değişiyor. Soğuk bölgelerde türlerin sayısı artar ve iklim değişikliği nedeniyle daha önce yaşanmaz olan yerler doğal ortam haline gelirken, sıcak bölgelerdeki türler, daha da sıcak hale gelen iklimin tolere edilemez oluşundan dolayı düşüş eğiliminde.
Bristol ve Exeter üniversiteleri tarafından yapılan araştırma, türlerin sayı değişimlerine ilişkin yayınlanmış 540 kaydı gözden geçirdi. Ekibin amacı, deniz bitkilerinin ve hayvanlarının denizlerin ısınmasına nasıl tepki verdiğini araştırmaktı. Bunun için geçen yüzyıldan bu yana tutulan kayıtlar da incelendi.
Ringa balıkları ve penguenlerin sayısı sıcak bölgelerde azalıyor
Bristol Üniversitesi’nde evrimsel ekoloji profesörü olan Martin Genner, okyanusların sıcaklığının 1 derece arttığı geçen yüzyıl boyunca toplanan verileri incelediklerini söyledi. Bir diğer araştırmacı Louise Rutterford, deniz canlıların sayısının soğuk kutup bölgeleriyle sıcak ekvator bölgeleri arasında sınırlı olduğunu söylerken, iklim değişikliğiyle birlikte ısınan denizler nedeniyle türlerin sayısının kutup bölgelerine doğru gidildikçe artmasını tahmin ettiklerini belirtti. Rutterford, ekvator bölgelerindeki türlerin sayısının da azalacağını çünkü daha da ısınan denizlerin yaşama olanak tanımamaya başlayacağını düşündüklerini aktardı.
Gerçekten de, yapılan araştırmalar neticesinde, ringa balığı ile penguen türünün sayısının kendi floralarının sıcak kesimlerinde azaldığı, ancak daha soğuk kısımlarında arttığı tespit edildi. Bu değişiklikler nedeniyle bazı deniz canlılarının avantaj sağladığını, bazılarınınsa sorun yaşadığını kaydeden Rutterford, bunun özellikle ekvator bölgelerinde yaşayan türler için geçerli olduğunu kaydetti.
30.03.2020 Libya Deniz Sınırı Dünya Atlası’nda
Türkiye ve Libya arasında yapılan yeni deniz sınırı anlaşması dünyaca ünlü Fransız atlası ‘Atlas Geopolitique des Espaces Maritimes’te yer aldı. Fransız Deniz Kuvvetleri de haritayı sosyal medyada paylaştı.
Türkiye’nin, Libya’nın BM nezdindeki meşru hükümeti ile imzaladığı deniz yetki alanlarının sınırlandırılması anlaşması ile oluşan yeni sınır, dünyaca ünlü Fransız atlası “Atlas Geopolitique des Espaces Maritimes”de yer aldı. Harita ayrıca Fransa Deniz Kuvvetleri’nin Stratejik Araştırmalar Merkezi (CESM MARINE) twitter hesabında da yayımlandı. Cumhurbaşkanı Erdoğan’ın direktifleriyle Türkiye’nin Doğu Akdeniz’deki hakları konusunda başlatılan mücadele, sonuçlarını vermeye devam ediyor. Türkiye’nin Doğu Akdeniz’deki 462.000 km2’lik Türk Münhasır Ekonomik Bölgesi, Libya ile 27 Kasım 2019’da imzaladığı Deniz Yetki Alanlarının Sınırlandırılmasına Dair Mutabakat Muhtırası, referans haritalar ve makalelerde gösterilmeye başlandı.
Lütfi Kaplan’ın Akşam’daki haberine göre Deniz Kuvvetleri Kurmay Başkanı Tümamiral Cihat Yaycı’nın da her platformda savunduğu Türk tezi, başta enerji referans kuruluşları olmak üzere dünyaca ünlü Fransız atlası “ATLAS GEOPOLITIQUE des espaces maritimes”de yer aldı. Böylece, Türkiye’ye dayatılmak istenen Yunanistan-GKRY tezlerini esas alan ve uluslararası hukuktan kaynaklanan yaklaşık 186 bin kilometrekarelik deniz yetki alanını 41 bin kilometrekare ile sınırlayan sözde Seville Haritası, yırtılmış ve çöpe atılmış oldu.
Fransız Deniz Kuvvetleri de Kabul Etti
Atlas Geopolitique’de (Dünya Jeopolitik Atlas) yayımlanan ve Akdeniz’deki deniz yetki alanlarını, münhasır ekonomik bölgeleri Türk tezlerine uygun olarak gösteren ve Türkiye-Libya anlaşmasına vurgu yapılan haritanın ayrıca Fransa Deniz Kuvvetlerinin Stratejik Araştırmalar Merkezi’nin (CESM MARINE) Twitter hesabında da yayımlanması dikkat çekti. Stratejik Araştırmalar Merkezi; denizcilik gücü ve deniz kuvvetleri stratejilerinin belirlenmesinde bir düşünce kuruluşu olarak çalışıyor. Atlas Geopolitique ise, 5 kıtayı kapsayan yaklaşık 300 harita ve içeriğiyle her yıl yenilenen benzersiz ve kendini kabul ettirmiş saygın bir analiz ve başvuru kaynağı olarak kabul ediliyor.
TÜRKİYE İÇİN BÜYÜK BAŞARI
Deniz hukuku uzmanları konuyla ilgili “Bu büyük bir başarıdır. Çünkü, bu kuruluşlara parayı dökseniz bir harf dahi değiştirmezler. Uluslararası akademik çalışmalarda ve haritalarda da gösterildiği üzere Türkiye ve Libya denizden komşudur. Benzer şekilde, İsrail, Filistin ve Lübnan ile de denizden komşuluğumuz bulunmaktadır” değerlendirmesinde bulundu.
29.03.2020 Türkiye Enerji Nükleer ve Maden Araştırma Kurumu kuruldu
Kısa adı TENMAK olarak belirlenen, Ankara merkezli Türkiye Enerji Nükleer ve Maden Araştırma Kurumu kuruldu.
Kısa adı TENMAK olarak belirlenen, Ankara merkezli Türkiye Enerji Nükleer ve Maden Araştırma Kurumu kuruldu.
Türkiye Enerji Nükleer ve Maden Araştırma Kurumu, idari ve mali açıdan özerk bir yapı olarak, resmen kuruldu. TENMAK’ın kuruluş amacı şöyle ifade edildi, “Enerji, maden, iyonlaştırıcı radyasyon, parçacık hızlandırıcıları, nükleer teknoloji, bor, nadir toprak elementleri ve diğer elementlerle ilgili inovasyon ihtiyacını karşılamak; araştırmacılara bilimsel ortam temin etmek; yeni ürünlerin üretimini ve var olanların geliştirilmesini sağlamak; kamu ve özel hukuk kişileri ile işbirliği yaparak bilimsel araştırmalara katkıda bulunmak”.
Taek ve Bor Enstitüsü Kapatıldı
TENMAK’ın kurulmasıyla beraber; Türkiye Atom Enerjisi Kurumu, Ulusal Bor Araştırma Enstitüsü ve Nadir Toprak Elementleri Araştırma Enstitüsü kapatıldı. Bu kuruluşlara yapılan atıflar, bundan böyle TENMAK’a yapılmış sayılacak.
Tenmak Bünyesinde Yeni Enstitüler Kurulacak
TENMAK bünyesinde aşağıdaki enstitüler kurulacak.
-Bor Araştırma Enstitüsü
-Nadir Toprak Elementleri Araştırma Enstitüsü
-Enerji Araştırma Enstitüsü
-Nükleer Enerji Araştırma Enstitüsü
-Temiz Enerji Araştırma Enstitüsü
TENMAK, ilgi alanı dahilinde ihtiyaç duyulacak olan başka konularda, yeni enstitüler de kurabilecek.
Kapatılan kuruluşlarda çalışanlar, mevcut statü, kadro veya pozisyonlarıyla birlikte herhangi bir işleme gerek olmaksızın TENMAK’a devredilmiş olacaklar.
28.03.2020 Ulaştırma Ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan Görevden Alındı
Cumhurbaşkanı Kararı ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan’ın görevine son verilerek, yerine Bakan Yardımcısı Adil Karaismailoğlu atandı.
Konuya ilişkin Cumhurbaşkanı Kararı, Resmi Gazete’de yayımlandı.
Karara göre, Anayasa’nın 104 ve 106’ncı maddeleri gereğince Cumhurbaşkanı Kararı ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan’ın görevine son verildi. Turhan’ın yerine Bakan Yardımcısı Adil Karaismailoğlu getirildi.
Yeni Ulaştırma Ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’nun Öz Geçmişi
Trabzon’da 1969’da doğan Karaismailoğlu, Trabzon Lisesi’ni bitirdikten sonra Karadeniz Teknik Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Makine Mühendisliğinden mezun oldu.
Yüksek lisansını, Bahçeşehir Üniversitesi Kentsel Sistemler ve Ulaştırma Yönetimi programında tamamlayan Karaismailoğlu, Mayıs 1995’te İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Ulaşım Koordinasyon Müdürlüğünde ilk görevine başladı.
Karaismailoğlu, İETT Genel Müdürlüğünde mühendis ve yönetici olarak görev yaptı. 2002 yılından itibaren İBB Trafik Müdürlüğünde trafik kontrol merkezi, sinyalizasyon, akıllı trafik sistemlerinden sorumlu müdür yardımcısı olarak çalışan Karaismailoğlu, 16 Kasım 2009’da Ulaşım Koordinasyon Müdürlüğüne atandı.
Ardından Ulaşım Daire Başkanlığı görevine getirilen Karaismailoğlu, ulaşımla ilgili, İstanbul genelinde birçok projenin hayata geçirilmesine katkı sağladı.
Karaismailoğlu, Temmuz 2016’da Başbakanlık Toplu Konut İdaresinde (TOKİ) İstanbul Emlak Dairesi Başkanlığı görevine atandı. 26 Nisan 2018’de İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığı Genel Sekreter Yardımcılığı görevine getirilen Karaismailoğlu, Eylül 2019’dan beri Ulaştırma ve Altyapı Bakan Yardımcılığı görevini yürütüyordu.
Karaismailoğlu, evli ve iki çocuk babası.
27.03.2020 Lojistik Sektöründe Güvenli Çalışma Planı Yapıldı
Tıbbı malzemelerden temel gıda ve ham maddelere kadar insan hayatı için gerekli ürünlerin yerlerine ulaştırılmasını sağlayın lojistik sektörü; denizcilik, lojistik ve liman gruplarında çalışanlarının sağlığı için gerekli önlemleri alarak sahada işin devamlılığını sağlamak üzere tüm imkanlarıyla çalıştıklarını açıkladı.
Küresel salgın çerçevesinde yaşanan durgunluk her sektörde etkisini sürdürüyor. Tıbbı malzemelerden temel gıda ve hammaddelere kadar insan hayatı için gerekli ürünlerin yerlerine ulaştırılmasını sağlayın lojistik sektörü; denizcilik, lojistik ve liman gruplarında çalışanlarının sağlığı için gerekli önlemleri alarak sahada işin devamlılığını sağlamak üzere tüm imkanlarıyla çalıştıklarını açıkladı.
Çin’in Wuhan şehrinde başlayıp tüm Çin’e ve dünyaya yayılan koronavirüs (kovid-19) sadece Çin ekonomisini değil, dünya ekonomisini de etkisi altına aldı. Devletler, kurumsal ve bireyler tedbirleri uygulama ve kurallara uyma konusunda birlikte hareket etmeye çalışıyor. Denizyolu, karayolu, demiryolu gibi tüm taşıma modları ile depo hizmetleri ile komple lojistik hizmeti veren şirketler için iş süreçlerinde aksama yaşanmaması hayati derecede kritik. Şirketlerin devamlılığının yanında tıbbı malzemelerden temel gıda ve hammaddelere kadar insan hayatı için gerekli ürünlerin yerlerine ulaştırılması dünyanın içinden geçtiği bu olağanüstü süreçte hayati ve kritik bir önem taşıyor.
Tedarik zincirinin devamlılığı için Arkas, ana iş kolları olan denizcilik, lojistik ve liman gruplarında çalışanlarının sağlığı için gerekli önlemleri uzaktan çalışma dahil olmak üzere alarak sahada işin devamlılığını sağlamak üzere tüm imkanlarıyla çalıştığını duyurdu. Şirketin acente grubu yurtdışında 23 ülkede 61 ofisi ile o ülkelerin koşullarına göre hizmet vermeye devam ettiğini belirtirken Arkas Line da servis verdiği 68 limanda gemi operasyonlarına kesintisiz devam ettiğini açıkladı.
Arkas Line CEO’su Can Atalay, “Çin’den ihracatın azalması armatörlerin son haftalarda konteyner planlamasında da ciddi sorunlar yaşamasına sebep olsa da şirket olarak biz bölgesel bir hat olduğumuz için müşterilerimizin konteyner ihtiyaçlarını karşılamada sıkıntı yaşamıyoruz” diye konuştu.
A,B ve C planları hazırlandı
Yaşanan süreç ile ilgili bilgi de veren Arkas Lojistik; beyaz yakalı çalışanlarını yüzde 95 oranında evden çalışma ortamına geçirdi. Depo ve garajlarda çalışan personelleri ise kademeli ve dönüşümlü olarak sahada hizmet vermeye devam ediyor. Şirket olarak A-B-C planlarının önceden hazırlanmış olduğunu söyleyen Arkas Lojistik CEO’su Onur Göçmez, “Geçen hafta A planı devreye almıştık bu hafta B planına geçtik. Tüm senaryolara karşı önlemlerimiz hazır. Bu dönemde müşterilerimiz ile daha güçlü bir bağ kurmaya başladık, birlik beraberlik arttı” diye konuştu.
Arkas Denizcilik CCO’su Ece Çokdeğer ise “İşimizin merkezinde insan var; müşterilerimiz, iş ortaklarımız, mesai arkadaşlarımız. Bu sebeple, önce sağlık diyoruz. Bununla beraber, müşterilerimizin ticari faaliyetlerinin aksamaması için de tüm tedbirleri alarak hizmetlerimizi aralıksız sunmaya devam ediyoruz” dedi.
27.03.2020 Türk Deniz Kuvvetleri’nin Görülmemiş Harekat Temposu
Defencereview’te yer alan, “Türk Deniz Kuvvetleri’nin görülmemiş harekat temposu ve Yunanistan’ın güçsüzlüğü” başlıklı makalede, Türk deniz gücünün Yunanistan’a göre teknik açıdan güçlü ve sürekli göreve hazır olduğu belirtildi.
Yunanca yayın yapan ve Savunma, güvenlik ve diplomasi konularında makaleler içeren portal Defencereview, uzman görüşleri ve askeri analistlerin yorumlarıyla Türkiye ve Yunanistan’ın Ege ve Akdeniz’deki deniz gücü ile ilgili bir makale yayımladı.
Makalede, Türk Deniz Kuvvetleri’nin Ankara’nın emri ile Ege ve Doğu Akdeniz’de çok yoğun bir deniz varlığı gösterdiği belirtilirken, güvenilir kaynaklardan alınan bilgilere göre Yunan deniz kuvvetleri ve donanma Komutanlığı Türklerin sürekli olarak 16 ile 18 arası su üstü unsurunu yani fırkateyn ve korvetlerinin bölgede bulunduklarını rapor ettiği ifade edildi.
Sitenin özel kaynaklarına dayandırdığı makalede yer alan bilgiler şöyle…
Bu 16 veya 18 gemiden 4 adedi sürekli olarak Libya açıklarında bulunuyor, geri kalanları ise Ege ve Doğu Akdeniz’de Türk araştırma gemilerine refakat ediyor veya tatbikat icra ettiği.
Türk Deniz Kuvvetleri envanterinde 8 adet Pery Sınıfı fırkateyn (4 tanesi modernize edildi) 4 modernize edilmiş Barbaros Sınıfı fırkateyn, 4 Yavuz Sınıfı fırkateyn ve 10 korvet bulunuyor ki bunlardan 4 tanesi Türklerin kendi inşa ettikleri Ada sınıfı korvetler.
Türk Deniz Kuvvetleri’nin Harekat yükünü yapılan analizlere göre Pery Sınıfı ve meko sınıfı fırkateynler ile Ada sınıfı korvetler çekiyor.
Yunan deniz kuvvetleri uzmanlarının yaptığı analizlere göre Türk Deniz Kuvvetleri gemilerini oldukça iyi bir teknik düzeyde tutuyor ve bu nedenle bu kadar yoğun görevlere rahatlıkla yetişebiliyor.
Ayrıca Yunan kurmay subaylarının yaptığı analize göre Türk Deniz Kuvvetleri unsurlarının sürekli denizde olması ve eğitim yapmaları onların teknik ve taktik olarak harbe daha hazırlıklı olmalarını ve denizcilik kültürünü özümsemelerini sağlıyor.
Türklerin yaptıkları faaliyetlerde bir diğer hedefleri ise, genel olarak Yunanistan’ın deniz gücü açısından üstün olduğunu düşündükleri Girit ve Meis bölgeleri. Bu bölgelere yoğunlaşarak bu bölgeleri hareket alanı haline getiriyorlar.
Yunan Deniz Kuvvetleri’nin bunun özellikle Doğu Akdeniz’e yönelik sıkıntıları var. Çünkü yeterince Deniz karakol uçağı yok, ayrıca insansız hava vasıtalarını bölgede kullanamıyorlar.
Ege Denizi’nde özellikle hücumbotlar ve diğer karakol gemileri taktik resmin idamesi için kullanılabilir, fakat Doğu Akdeniz’de ve de Libya bölgesinde büyük su üstü unsurlarına ihtiyaç var. Bu kapsamda Deniz karakol uçaklarının modernizasyon projesinin bir an önce sonuçlandırılması ve mürettebatlarının bu ihtiyaçlara uygun eğitilmesi gerekiyor.
Ne yazık ki sahil güvenlik komutanlığından da bu konuda yeterince yardım alınamıyor, çünkü sahil güvenlik Avrupa Birliği’nden aldığı fonlarla özellikle göçmen krizi ile müdahaleye odaklanmış durumda ve deniz kuvvetleri ile aralarında yeterli iletişimi yok. Bu kapsamda akla gelen çözümler ise sahil güvenliğe sivil kadrolardan da personelin alınması ve böylece Avrupa Birliği’nden daha fazla fon alınması.
25.03.2020 Fatsa’ya Yeni Liman Başkanı Atandı
Fatsa Liman Başkanlığı’na Şükrü Gülay atandı.
Ordu Liman Başkanlığı görevinden Fatsa Liman Başkanlığı görevine atanan Şükrü Gülay, Fatsa İlçe Kaymakamı Ömer Lütfi Yaran’ı makamında ziyaret etti. Fatsa Liman Başkanı Şükrü Gülay’a ‘hayırlı olsun’ dileklerini ileten Kaymakam Ömer Lütfi Yaran, yeni görevinde başarılar diledi.