08 - 15 Şubat 2022 Haftası Denizcilik Haberleri

MDTO organizasyon ŞEması

16.02.2022 Küresel Isınmanın Etkisiyle Antarktika'da Çiçek Açtı

Küresel ısınma dünyada büyük değişimlere yol açarken Antarktika’da artan sıcaklıklar iki bitki türünün son yıllarda hızla çoğalmasına neden oldu.

Antarktika'nın bitki popülasyonunun son yıllarda iklim değişikliğinin etkisiyle hızla çoğaldığı, yeni bir araştırmayla ortaya kondu.

Güney Kutbu'ndaki Güney Orkney Adaları'nda çalışma yürüten araştırmacılar, 2009-2018 arasında bitki örtüsündeki yayılmanın önceki 50 yıla oranla çok daha hızlı olduğunu gördü.

Bu süreçte bölgede hava sıcaklıklarının da hızla arttığına ve bitkiyle beslenen kürklü fok sayısının da azaldığına dikkat çekildi.

Sonuçlar, Kutuplarda son yıllarda yaşanan değişimin daha da hızlandığı şeklinde yorumlandı.

SICAKLIKLAR HIZLA ARTIYOR

Antarktika'da ince yapraklı hasırotu ve mercan otu olmak üzere iki çeşit yerli bitki türü bulunuyor. Bu türleri 1960'tan bu yana inceleyen bilim insanları, hasırotlarının 2009-2018 arasında önceki 50 yıla oranla 5 kat daha hızlı yayıldığını, mercan otu içinde bu artışın 10 kat olduğunu tespit etti.

Son 10 yılda Antarktika'da yaz aylarında sıcaklığın önemli düzeyde yükseldiği de belirtildi.

Araştırmayı yürüten ekibin başındaki İtalyan Insubria Üniversitesi'nden Profesör Nicoletta Cannone, “Antarktika'da karasal ekosistem iklimle ilgili değişimlere hızlı yanıt veriyor. Bitki örtüsünün büyümesini bekliyordum ama bu çapta bir artışı ben de beklemiyordum” dedi.

Uzmanlar, sıcaklıkların daha da artmasıyla bitkilerin daha da yayılacağına dikkat çekiyor. (Deniz Haber)

14.02.2022 İsrail, Hayfa Limanı İçin Yıldırım Holding’e İhale Vizesi Vermedi

İsrail’in Hayfa Limanı ihalesine Yıldırım Holding’in katılmasını kabul etmediği öğrenildi.

Türk şirketi Yıldırım Holding’in 2 yıldır ilgilendiği İsrail’in en büyük limanı Hayfa için olumsuz sonuç geldi. İsrail Hükümeti, Türk şirketinin teklifini güvenlik endişesiyle kabul etmedi ve diskalifiye etti.

Dünya Gazetesi’nden Kerim Ülker’in haberine göre, Türkiye ile İsrail arasındaki siyasi gerilim yerini normalleşme sürecine bırakırken Tel Aviv Yönetimi ilginç bir adım attı. Gözler, İsrail Cumhurbaşkanı Isaac Herzog’un Mart ayında Türkiye’ye yapacağı ziyaretteyken İsrail Hükümeti, Türk şirketinin ihaleye katılımını engelledi.

Türkiye’nin yurtdışında faaliyet gösteren en büyük liman firmalarından Yıldırım Holding, 2020 yılında İsrail’in dünyaya açılan kapısı Hayfa Limanı’nın özelleştirilmesi için teklif vermişti. İşte o teklif reddedildi ve Türk şirketi Yıldırım Holding diskalifiye edildi.

SEBEBİ ULUSAL GÜVENLİK

İhale komisyonu, Türk şirketlerinin bulunduğu konsorsiyuma yaptığı diskalifiye bildiriminde ulusal güvenlik endişelerini dile getiriyor. Açıklamayı Hükümete bağlı Devlet Şirketleri Kurumu’nun da başkanı olan Maliye Bakanlığı üst yöneticisi Ram Belinkov yaptı. (Deniz Haber)

 

13.02.2022 Grönland'da 4 Bin 700 Gigaton Buzul Eridi

Küresel ısınma etkisini hissettirmeye devam ederken, Grönland buzullarının eridiğine yönelik yeni bir çalışma yayımlandı. Bilim insanları, Grönland’ın buz tabakasının son yirmi yılda 4 bin 700 gigaton eridiğini açıkladı.

Bilim insanları, Nisan 2002 - Ağustos 2021 arasında GRACE isimli uydulardan topladıkları verilerin ışığında bir çalışma yaptı. Danimarkalı araştırmacılar, Kuzey Kutbunda yer alan Grönland hakkında çarpıcı ve acı bir gerçeği açıkladı.

Çalışmaya göre, Grönland’ın buz tabakası son yirmi yılda 4 bin 700 gigaton buz kaybetti. Araştırmacılar, bu ölçekte buz kaybının sadece 2002'den bu yana küresel deniz seviyesini 1.2 santimetre yükselttiğini belirtti. Danimarka Meteoroloji Enstitüsü, Ulusal Uzay Enstitüsü ve Danimarka Jeolojik Araştırması ve Grönland'ın Polar Portal web sitesi aracılığıyla yapılan çalışma büyük ses getirdi.

BAZI BÖLGELERDEKİ KAYIP DAHA FAZLA

Bilim insanları, bulgularını açıkladı:

"Veriler, buz kaybının çoğunun buz tabakasının kenarında meydana geldiğini gösteriyor. Bağımsız gözlemler ayrıca buzun inceldiğini, buzul cephelerinin fiyortlarda ve karada geri çekildiğini ve buzun yüzeyinden daha büyük bir erime derecesi olduğunu gösteriyor. Bununla birlikte, GRACE uyduları buz tabakasının orta bölgesindeki buz kütlesinde küçük bir artış olduğunu gösteriyor. Diğer ölçümler, bunun yağış/kar yağışındaki küçük bir artıştan kaynaklandığına ışık tutuyor.” dedi.

NASA araştırmacılarına göre, buz kaybı özellikle yeraltı sularının ısınmasının buzulların erimesini hızlandırdığı Batı Grönland kıyılarında daha şiddetliydi. NASA, iklim değişikliğinin tetiklediği deniz seviyesinin yükselmesinin başlıca nedenleri arasında, Grönland ve Antarktika buzullarının erimesini gösteriyor.

Bu arada, bu buzul kütlelerinin dünyadaki toplam tatlı su rezervlerinin yaklaşık yüzde 99'una karşılık geldiği düşünülmektedir. ABD Ulusal Kar ve Buz Veri Merkezi, Antarktika buz tabakasının tamamen erimesiyle küresel deniz seviyelerinin 60 metre kadar yükseleceğini açıkladı. Ayrıca Grönland'ın buz tabakası erirse küresel deniz seviyelerini 7,4 metre kadar artırabilir.

MİLYONLARCA İNSAN SULAR ALTINDA KALABİLİR

Aslında Nature dergisinde 2019 yılında yayınlanan bir çalışmada bilim insanları, mevcut ısınma seviyeleri altında Grönland'ın yüzyılın sonunda küresel deniz seviyesinin yükselmesine yaklaşık 7-13 santimetre katkıda bulunacağını hesapladı.

2019 tarihli çalışmanın yazarı Leeds Üniversitesi iklim bilimcisi Andrew Shepherd, “Küresel deniz seviyesindeki her santimetre artışı gezegenin etrafında 6 milyon insanın daha kıyı taşkınlarına maruz kalması demek” şeklinde konuştu.

Bununla birlikte, mevcut eğilimlere göre, Grönland'daki buzulların erimesi, yüzyılın sonuna kadar her yıl 100 milyon insanın sular altında kalmasına neden olacak. Mevcut çalışmanın tüm bulguları Polar Portal web sitesinde yayımlandı.  (Deniz Haber)

 

10.02.2022 Taşımacılıkta Ukrayna İle Kotalar Kalkıyor

Ukrayna ile Türkiye arasında imzalanan STA anlaşması ile ikili ve transit taşımalarda kotasız döneme giriliyor. Anlaşma ile geçiş ücretleri kalkacak, liman ve gümrük maliyetleri de düşecek. Ayrıca, şoförlere yönelik haksız trafik cezası uygulamalarına da son verilecek.

Türkiye ile Ukrayna arasında taşımacılıkta yepyeni bir döneme geçiliyor. İki ülke arasında imzalanan Serbest Ticaret Anlaşması (STA) kapsamında, taşımacılıkta kotalar tamamen kaldırılacak, geçiş ücreti de alınmayacak.

Dünya Gazetesi’nden Aysel Yücel’in haberine göre, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın geçen hafta Ukrayna’ya gerçekleştirdiği resmi ziyarette iki ülke arasında 8 farklı alanda anlaşma imzalanmıştı. 3 Şubat’ta atılan imzalardan biri de iki ülke arasında imzalanan Serbest Ticaret Anlaşması (STA) oldu. Ticaret Bakanı Mehmet Muş ve Ukrayna Başbakanı Denis Şmilhal tarafından imzalanan STA ile iki ülke arasında taşımacılık alanında da tarihi anlaşmalar yapıldı.

“TİCARET GELİŞECEK TAŞIMALAR ARTACAK”

Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) İcra Kurulu Başkanı Alper Özel, iki ülke arasında ikili ticaretin arttığını ve yapılan anlaşmanın bu süreci hızlandıracağına dikkat çekerek, “Artan ticaret paralelinde iki ülke arasındaki taşımacılığı da büyütecek” dedi. Ukrayna’nın başta transit taşımalar olmak üzere Türk nakliye sektörü için kilit role sahip olduğunu vurgulayan Özel, yapılan anlaşmanın lojistik sektörü açısından kazanımlarını ise şöyle sıraladı:

■ Ukrayna ile ikili ve transit geçiş kotası sorunu tamamen çözülmüş olacak.

■ Liman ücretlerinin makul seviyelere çekilmesi ve ortak çalışma gerçekleştirilmesi ile Ukrayna’ya Ro-Ro ile yapılan taşımaların maliyeti düşecek.

■ Gümrük refakat, risk yönetimi maliyetleri düşürülecek.

■ TIR parkları ve gümrüklerde plaka ayrımı yapılmadan rekabet eşitliği sağlanacak.

■ İdari ve teknik engellerin kaldırılması yönünde önemli adımlar atılacak.

■ Daha önce sıklıkla habersiz kesilen sürücü cezalarının yazılı olarak, itiraz yolları da belirtilerek şeff af bir biçimde kesilmesi sağlanacak.

■ Sürücü vize muafiyeti sağlanacak. Böylece ülkelerin politik krizlerde ‘önce sürücülere vize şartı konması’ tutumunun da önüne geçilmiş olacak.

“ALTERNATİF VE GÜVENLİ KORİDOR OLUŞACAK”

Alper Özel, ikili ve transit taşımaların libere olmasıyla ihracatın son yıllarda artış gösterdiği Polonya, Baltık Cumhuriyetleri, Beyaz Rusya gibi ülkelere ulaşımda önemli ve güvence altına alınmış transit bir koridor oluştuğuna da vurgu yaparak, “Kuzey Avrupa taşımalarında transit geçişlerde kota ve ücret uygulayan Bulgaristan ve Romanya gibi ülkelerden transit geçme zorunluluğuna alternatif kotasız, vizesiz ve ücretsiz bir koridor oluşturuldu” dedi.

Anlaşmanın yürürlüğe girmesi için iki ülkenin meclisinden onay çıkması bekleniyor.

“KAMYONLARIMIZ TÜRKİYE’YE BOŞ GİDİP, MALLA DÖNEBİLECEK”

Ukrayna Altyapı Bakanı Alexander Kubrakov, iki ülke arasında yapılan STA anlaşmasını sosyal medyadan duyurdu. Kubrakov, “STA Anlaşması çerçevesinde, karayolu taşımacılığının tamamen serbestleştirilmesi konusunda tarihi bir anlaşmaya varıldı. Türkiye pazarındaki Ukrayna karayolu taşıyıcılarına yönelik kısıtlamalar yakında kaldırılacak, bu özellikle boş araçların girişi için de geçerli. Yani kamyonlar boş gidip malla dönebilecek” dedi. İki ülke arasındaki son 1 yıllık karayolu taşıma istatistiklerine bakıldığında Ukrayna’ya boş giren Türk plakalı TIR sayısının 2021’de, 2020 yılına göre yüzde 63 azalarak 452 sefere gerilediği görülüyor. Aynı dönemde Türkiye’ye boş giriş yapan Ukraynalı TIR sayısının ise yüzde 60 artışla 13 bin 121 sefere ulaştığı dikkat çekiyor. Boş girişlere yönelik nihai karar iki ülkenin ulaştırma bakanlıklarının yapacağı toplantıda netleşecek. Diğer yandan, Kubrakov, Ukrayna ile Türkiye arasında iş birliğinin kombine ve multimodal taşımacılık konusunda da genişletileceğine dikkat çekti. Kubrakov, havayolu, denizyolu ve limancılık alanında da iş birliklerinin geliştirileceğini belirtti. Kubrakov ayrıca, Kanal İstanbul’un hayata geçmesi halinde, büyük gemilerin Karadeniz’den geçeceğini, böylece Ukrayna için de yeni ticari fırsatların oluşacağını söyledi.

İKİ ÜLKE ARASINDA TİCARET HACMİ 7 MİLYAR DOLARI AŞIYOR

Türkiye ile Ukrayna arasındaki dış ticaret hacmi artıyor. 2021 yılında iki ülke arasındaki dış ticaret hacmi 7.4 milyar dolara ulaştı. Bu dönemde ihracat bir önceki yıla oranla yüzde 40 artarak 2.9 milyar dolara ulaşırken, ithalat ise yüzde 70’in üzerinde artarak 4.5 milyar doları aştı. İki ülke arasında yapılan ticarette, Türkiye’den Ukrayna’ya yapılan taşımalarda karayolunun payı yüzde 41 iken, denizyolunun payı ise yüzde 57 seviyesinde. Ukrayna’dan Türkiye’ye yapılan taşımalarda ise karayolunun payı sadece yüzde 7 iken, denizyolunun payı yüzde 92. (Deniz Haber)

 

 

8.02.2022 COSCO’nun Pire Limanı İşçileri Greve Gitti

Yunanistan’ın ve Akdeniz çanağının en büyük aktarma limanı olan Pire Limanı, özelleştirme kapsamında Çin menşeli gemicilik ve lojistik hizmet firması olan COSCO tarafından işletiliyor.

Geçtiğimiz aylarda bir işçinin ölümü sonrası başlayan grevle gündeme gelen Pire Liman'ında işçiler hakları için greve gitti.

COSCO işçileri, "Hiçbir işçi tek başına değildir, grev ve haklarımızı savunmada geri adım atmıyoruz" dedi.

Grevin son derece başarılı olduğunu belirten COSCO Pire Limanı İşçileri Sendikası (ENEDEP) Yönetim Kurulu Üyeleri, "Çok az işçi vardiyaya geldi ve yakında çıkacaklar" açıklamasında bulundu.

Vardiyadaki işçiler, vardiya bitiminde greve katıldı. Farklı sektörlerden pek çok işçi de Pire Limanı'na gelerek grevdeki işçilerle dayanışma gösterdi. (Deniz Haber)

 

8.02.2022 Koningshaven Köprüsü, Jeff Bezos'un Yatı İçin Sökülmeyecek

Rotterdam’da yakın zamanda yenilenen Koningshaven Köprüsü'nün Amazon'un kurucusu Jeff Bezos’un yatının geçmesi için söküleceği haberleri öfkeye yol açtı. Rotterdam belediye başkanı, Jeff Bezos'un 400 milyon sterlinlik süperyatının geçebilmesi için tarihi Hollanda köprüsünü sökülmesini onaylamadığını söyledi.

Dünyanın en zengin insanlarından Jeff Bezos’un Hollanda’da inşa ettirdiği süperyat, ülkenin gündemine yerleşti. Geçtiğimiz günlerde, yıl içerisinde indirilmesi beklenen süper lüks yatının geçebilmesi için Hollanda'nın Rotterdam kentindeki tarihi köprünün bir kısmının söküleceği açıklanırken Rotterdam Belediye Başkanı Ahmed Aboutaleb, köprünün sökülmeyeceğini söyledi.

Rotterdam Belediye Başkanı Ahmed Aboutaleb, Jeff Bezos'un 400 milyon sterlinlik süperyatının geçebilmesi için tarihi Hollanda köprüsünün sökülmesini onaylamadığını belirtti.

Hollanda’da yakın zamanda yenilenen ve yerel olarak De Hef olarak bilinen Koningshaven Köprüsü'nü Jeff Bezos’un süperyatı için sökülmesinin kabul edildiğine dair haberler öfkeye yol açtı. Yerel halk, Facebook gruplarında 1927'de inşa edilen köprüden geçerken yatı çürük yumurtalarla hedef almak üzerine konuşmalar yaptı.

Rotterdam Belediye Başkanı Ahmed Aboutaleb'in sözcüsü ise yaptığı açıklamada, bir gemi yapımcısının bu yaz köprünün geçici olarak sökülmesini talep etmesine rağmen henüz herhangi bir izin istenmediğini ve verilmediğini söyledi.

Sözcü, verdiği demeçte Hollanda basınında şehrin Amazon'un kurucusunun teknesine yer açmak için köprüyü sökeceğini belirten haberlerin yanlış olduğunu söylerken Bezos'un talep etmesi durumunda şehrin bunu dikkate alacağını da sözlerine ekledi.

Sözcü, “Gemiyi yapan şirket henüz izin istemedi, bu yüzden şu anda bir sorun yok” derken “İzin istediklerinde, izin verilip verilmeyeceğine, nasıl yapılacağına ve bunun gibi şeylere bir karar vermemiz gerekiyor” diye konuştu.

Rotterdam Belediye Başkanı Ahmed Aboutaleb, sökme konusunda henüz bir karar verilmediğini sözlerine ekledi.

Daha önceki raporlar, Amazon milyarderinin 400 milyon sterlinlik yatı inşa eden tersanenin tekneyi denize açmak için tarihi bir köprünün geçici olarak sökülmesini talep ettiğini ve Bezos'un faturayı ödediğini belirtmişti.

3 bin 900’den fazla kişi ise, Rotterdam sakinlerini Amazon kurucusunun mega teknesine çürük yumurta atmaya çağıran bir Facebook etkinliğine ilgi gösterdi.

Yaklaşık 175 milyar dolarlık servete sahip dünyanın en zengin ikincisi kişisi Jeff Bezos’un süper yatının inşası bittiğinde ise dünyanın en büyük yelkenli yatı olacağı vurgulandı. (Deniz Haber)

-
ShareShareShareShareShare

Neredeyiz?