(kaynak:denizhaber.net)
20.05.2020 Güney Koreli hat operatörü HMM, 24 bin TEU’luk yeni gemileri sefere koymaya başladı
2016’da dünyanın 8’nci konteyner hat operatörüyken Hanjin’in batmasıyla birlikte, Güney Koreli diğer konteyner operatörleri, pazar payını kaybetmemek için başlattıkları yeni yapılanmayla, kendilerinden söz ettirmeye başladı.
Hanjin Shipping’in 2016’nın son çeyreğinde iflas etmesiyle birlikte Güney Kore Hükümeti, konteyner pazarında bulunan paylarını kaybetmemek amacıyla, KMTC ve HMM’ye desteğinin meyvesini almaya başladı.
Özellikle, Güney Koreli hat operatörü Hyundai Merchant Marine (HMM)’nin agresif yeni inşa gemi siparişlerinde rekor kırarken, bir başka dünya rekorunu ise kapasitesi yüksek konteyner gemilerini teslim almasıyla, kendinden söz ettirmeye başladı.
HMM’nin 2018’in ikinci çeyreğinde verdiği 24 bin TEU kapasiteli 12 adet konteyner gemilerinden ilki olan HMM ALGECIRAS isimli 400 metre boyunda, 62 metre genişliğindeki dev konteyner gemisini geçen ay teslim alarak, filosuna kattı.
HMM ALGECIRAS’ın, Hyundai Merchant Marine’nin filosuna katılmasıyla birlikte, dünyanın en büyük gemisine sahip şirket olurken, aynı kapasiteye sahip HMM OSLO, HMM COPENHAGEN ve HMM ROTTERDAM isimli gemileri gelecek ay içinde teslim alarak filosuna katacak.
Deniz Haber Ajansı’nın edindiği bilgiye göre, filosunda 600 bin TEU taşımalı 88 gemi bulunan Güney Koreli hat operatörü Hyundai Merchant Marine, yıl sonuna kadar teslim alacağı değişik kapasitesindeki 20 adet yeni konteyner gemileriyle birlikte, (8 adedi 15 bin TEU, 12 adedi 24 bin TEU) filosundaki gemi sayısı 108’e yükseltirken, taşıma kapasitesi ise 1 milyon TEU’ya ulaşması bekleniyor.
18.05.2020 Korsanlar, Aden Körfezi’nde İngiliz gemisine saldırdı
Aden Körfezi’nde gemicilik ve denizcilik faaliyetlerini koordine eden Birleşik Krallık Denizcilik Ticareti İşlemleri Şirketinin resmi internet sitesinde yer alan açıklamada, “Aden Körfezi’nde bir geminin korsan saldırısına uğradığı” ifadesi kullanıldı.
Aden Körfezi’nde gemicilik ve denizcilik faaliyetlerini koordine eden Birleşik Krallık Denizcilik Ticareti İşlemleri Şirketi’nin resmi internet sitesinde yer alan açıklamada, “Aden Körfezi’nde bir geminin korsan saldırısına uğradığı” ifadesi kullanıldı. Köprüüstü isabet eden mermilerden küçük hasar gördü, ancak Stolt Apal’da herhangi bir yaralanma olmadı.
Arap Yarımadası ve Afrika Kıtası’ndaki Somali Yarımadası arasında bulunan Aden Körfezi’nde hareketli saatler yaşandı. Yapılan açıklamada körfezde iki hücum botlu korsanların “Stolt Appal” gemisine saldırdıklarını duyurdu.
Gunfire, korsanlar Pazar günü Yemen yakınlarındaki İngiliz bayraklı bir petrol tankerine saldırdıklarında değiştirildi.Korsanlar, İngiltere’deki Aden Körfezi’nde Yemen ve Somali arasındaki bölgede, saat 12.30’da Stolt Apal’e ateş ettiler. Tanker hasar gördü, ancak kimse yaralanmadı. Sky News’e gönderilen bir açıklamada, geminin sahibi Stolt-Nielsen, 185 metrelik kimyasal tankere altı silahlı korsanla 2 sürat botu tarafından Pazar günü saldırıya uğradığını doğruladı.
Stolt Apal’daki silahlı muhafız ekibi tarafından birden fazla uyarı ateşi açıldıktan sonra, korsanlar gemiye ateş açtı. Silahlı muhafız ekibi ateş açarak karşılık verdi, bir korsan teknesini etkisiz hale getirdi devre dışı bıraktı kovalamaca sona erdi.
Şirket web sitesinden yaptığı açıklamada; söz konusu gemiye yapılan saldırının 12.30 sularında Yemen sahilinden 120 km uzaklıkta altı silahlı korsanın iki sürat teknesiyle gemiye yaklaşarak ateş açtığını söyledi. Şirket konuyla ilgili yaptığı açıklamada geminin güvertesinde hasar meydana geldiğini ve bölgedeki güvenlik güçlerinin korsanlara müdahale ettiğini ifade etti. Güvenlik güçleri ise bu saldırı ile birlikte Aden Körfezi’nde 9. saldırının gerçekleştiğini açıkladı.
14.05.2020 Forbes, Türk Donanması’nın Amiral Gemisi TCG Anadolu’yu “etkileyici” olarak niteledi
Amerikan Forbes dergisinde, Türkiye’nin ilk uçak gemisi TCG Anadolu’yu inceleyen bir yazı kaleme alındı. Yazıda, “etkileyici” olarak nitelenen uçak gemisiyle Türk donanmasının daha da güçleneceği vurgulandı.
Amerikan medyasının köklü dergilerinden Forbes, Sedef Tersanesi’nde inşa edilen Türk donanmasının amiral gemisi TCG Anadolu ile ilgili bir yazı yayınladı.
Söz konusu yazıda Türkiye’nin NATO’nun en büyük ikinci ordusu olduğu ve uçak gemisi (LHD) ile yeni kabiliyetler kazanacağı belirtildi. Yazıda Türk Silahlı Kuvvetleri’nin hem Suriye hem de Libya’daki faaliyetlerinin olduğundan bahsedilirken, TCG Anadolu ile Türk donanmasının, özellikle denizaşırı operasyonlarda daha da güçleneceği yazıldı.
‘YERLİ VE MİLLİ’ YORUMU DİKKAT ÇEKTİ
Havuzlu Çıkarma Gemisi (LHD – Landing Helicopter Dock) olarak bilinen Türkiye’nin ilk uçak gemisini “etkileyici” olarak niteleyen Forbes Dergisi, geminin yerli imkanlarla yapıldığını da değindi. Makalede, TCG Anadolu’nun hem uçak hem de çıkarma gemisi özellikleri taşıdığı ifade edildi.
KAPASİTELERİ TEK TEK ANLATILDI
Yazıda, TCG Anadolu’nun özellikleri ve silah kapasitesi de tek tek belrtildi. Helikopter ve savaş uçaklarının gemiye inebileceği anlatıldı. Milli imkanlarla üretilen ATAK helikopterinin ve Hızır Torpido Karşı Tedbir sisteminin TCG Anadolu’da bulunacağının altı çizildi. Forbes, uçak gemisinin yapımında sona gelindiği, yakında radar sistemlerinin adapte edileceği bilgilerine de yer verdi.
Türk limanlarında virüse rağmen elleçleme oranı arttı
Covid-19 salgını nedeniyle düşen küresel ticaretten dolayı başta Uzak Doğu ve Avrupa olmak üzere birçok ülkede limanlar yük bulmakta zorlanırken, salgının ağır etkilerinin hissedildiği Nisan ayında da Türk limanlarındaki elleçlenen konteyner rakamı arttı.
Covid-19 salgını nedeniyle düşen küresel ticaretten dolayı başta Uzak Doğu ve Avrupa olmak üzere birçok ülkede limanlar yük bulmakta zorlanırken, salgının ağır etkilerinin hissedildiği Nisan ayında da Türk limanlarındaki elleçlenen konteyner rakamı arttı.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü verilerine göre ocak-nisan döneminde Türkiye limanlarında elleçlenen konteyner 3 milyon 787 bin TEU’ya ulaştı. Bu rakam geçen yılın aynı döneminde 3 milyon 700 bin TEU olmuştu.
14.05.2020 Gemi ve yat ihracatına jet izin
Koronavirüs salgını tedbirleri kapsamında uygulanan seyahat engelleri nedeniyle inşa edilen gemileri sahiplerine teslim edemeyen ve bu nedenle kayıplar yaşayan tersanecilere Ticaret Bakanlığı’nın verdiği izinle çözüm geldi. Bundan böyle yabancı alıcılar özel jet uçakla Türkiye’ye getirilecek ve gemileri teslim edilecek.
Dünya gazetesinden Aysel Yücel’in haberine göre; salgın nedeniyle ihracatı yapılamayan gemiler için çözüm yolu bulundu. Ticaret Bakanlığı’nın izni ile yabancı alıcılar özel uçakla Türkiye’ye getirilecek, böylece inşası tamamlanan gemiler teslim edilecek.
GYHİB’İN ÖNERİSİ KARŞILIK BULDU
Koronavirüs salgını nedeniyle mart ayında yüzde 30 daralan gemi ve yat ihracatında düşüş nisanda hızlanarak yüzde 74’e ulaşmıştı. Nisan ayında ihracat 29 milyon dolarda kalmıştı. Gemi ve yat ihracatındaki bu düşüş, seyahat engelleri nedeniyle gemilerin alıcısına teslim edilmemesinden kaynaklanıyordu. Teslim edilmeyi bekleyen gemi ve yatlar tersanelerde bekletiliyordu. Seyahat kısıtlamaları nedeni ile hem teslim için alıcı firma temsilcileri gelemiyor hem de inşası ilerleyen gemiler, alıcıların enspektörlerinin gelememesi nedeni ile teslim tarihinde ötelemeleye maruz kalıyordu. Sektör temsilcileri seyahat engellerinin kalmasıyla bu gemilerin teslim edilmesini bekliyordu. Bu konuda olumlu bir gelişme yaşandı. Gemi, Yat ve Hizmetleri İhracatçıları Birliği’nin (GYHİB) süreci hızlandırmak için Bakan-Ticaret Bakanlığı’na sunduğu çözüm önerisi karşılık buldu.
UÇAK MASRAFLARINI TERSANE KARŞILAYACAK
GYHİB Başkanı Cem Seven, birlik olarak 16 Nisan’da Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan ile TİM Başkanı İsmail Gülle ve Eximbank yetkililerinin katılımıyla bir video konferans gerçekleştirerek, üyelerin Covid-19 sürecinde karşılaştıkları zorlukları gündeme taşıdıklarını söyledi. Toplantıda sektördeki sorunların çözümüne yönelik görüş alışverişi yapıldığını belirten Cem Seven, “İnşası sona eren gemi ve yatların alıcılarının temsilci ve enspektörlerinin Türkiye’ye uçuş yasakları kapsamında gelememesi nedeni ile oluşan mağduriyetin giderilmesi amacı ile alınabilecek önlemler değerlendirildi. Bağlı bulunduğumuz Ticaret Bakanlığı’mızın destekleri ile, ihracatın önünü açmak için, masrafları tersanelere ait olmak üzere özel uçak temin edilmesi halinde yabancı temsilcilere uçuş izni verilmesi izni sağlanabileceği belirtildi” diye konuştu.
TEMİNAT MEKTUBU SORUNUNA YEŞİL IŞIK
GYHİB olarak ihracatın önemli bir bölümünü Norveç’e gerçekleştirdiklerine dikkat çeken Seven, teminat mektupları konusunda yaşanan sıkıntıların da çözüme kavuşturulmak üzere olduğunu belirterek, “2018 sonbaharından bu yana çözüme kavuşturulması için çaba sarf ettiğimiz Türk Bankalarının düzenlediği teminat mektuplarına yurtdışından kontr garanti eklenmesi hususunda Norveç özelinde, kontr garantiye gerek kalmadan direkt Eximbank’ın teminat mektubunun Norveç’li müşterilere verilebilmesi konusunda önemli adımlar atıldı. Aylar önce oluşturulan GİSBİR ve GYHİB temsilcilerinin katıldığı çalışma grubu toplantılarının neticesinde, kısa bir süre sonra sektörümüze iyi haberler verebileceğimizi vurgulamak isteriz. Sektörümüzün ihracatının önündeki zorlukları aşabilmek için verdikleri desteklerden ötürü, Birlik olarak bağlı bulunduğumuz TİM ve Ticaret Bakanlığımıza teşekkür ediyoruz” diye konuştu
‘MÜCBİR SEBEP’ TALEBİ DEĞERLENDİRİLECEK
Cem Seven, toplantıda tersanecilerin mücbir sebep sıkıntısının da gündeme getirildiğini belirten Seven, “Sektörümüzün ekonomik İstikrar Kalkanı tedbirleri kapsamında mücbir sebep hükümlerinden faydalanacak sektörler arasında yer alması hususu arz edildi. Sayın Bakanımız, konunun tekrar inceleneceğini belirtti.” dedi. Seven, yabancı bayraklı özel ve ticari yatların tamir işlemleri sonucu yurtdışına seyrine de müsaade edildiğini de aktararak, şunları söyledi: “Yine Bakanlığımızın destekleri ile İstanbul Valiliği İl Sağlık Müdürlüğü’nün almış olduğu, il sınırları içinde özel tekneler ile seyir yapmanın yasaklanması ile ilgili olarak Türkiye’ye tamir amaçlı gelmiş ve de tersanelerimize döviz kazandıran yabancı bayraklı özel ve ticari yatların tamir işlemleri sonucu yurtdışına seyrine müsaade edildi. İlgili izinler için üyelerin GYHİB’e başvurularının devam ediyor.”
GELECEK İSİMLER BAKANLIĞA BİLDİRİLECEK
DEİK Norveç İş Konseyi Başkanı Mehmet Selahattin Ünlü, gemi ihracatının aksamaması için, tersanecilerin yurt dışından gemisini almaya gelecek kişilerin isimlerinin bakanlığa bildirmesi gerektiğini belirterek, şunları söyledi: “Ülkemizin Norveç’e yaptığı ihracatın mış olduğu ihracatın 5/1’i gemi inşa sektöründe oluşmaktadır. İçinde bulunduğumuz süreçte nisan ayında gemi inşa sektörü 74 gibi büyük bir düşüş yaşamıştır. Ancak bu düşüş COVID-19 sebebiyle teslim edilmeyen gemilerden kaynaklandı. Bununla beraber üretim bantlarında bekleyen gemilerin alıcılarının enspektörleri ve ana ekipman malzemelerinin garanti süreçlerinin başlaması için yetkili firmalardan gelmesi gereken kişilerin ülkemize gelememesinden meydana geldi. Yaşanan bu sürecin sekteye uğramaması için gemi teslimatların yapılabilmesi ve incelemelerde bulunmak için gelmesi gereken yurtdışındaki alıcı firma yetkililerinin isimlerinin bildirilmesi halinde özel uçak ile ülkemize gelip gitmesi hususunda Ticaret Bakanlığımızın destek olacağı belirtildi.”
14.05.2020 Sefine Tersanesi, Sildafjord’u Norveç’e uğurladı
Sefine Tersanesi’nin Norveçli Fjord1 Asa için inşa ettiği 3. gemi olan Sildafjord’u teslim etti.
Sefine Tersanesi’nin Norveçli Fjord1 Asa için inşa ettiği 3. gemi olan Sildafjord’u teslim etti.
Geçtiğimiz aylarda Fjord1 ASA firması için ürettiği Florøy ve Hillefjord’u teslim eden Sefine tersanesi firma için inşa ettiği Sildafjord adlı yolcu feribotunu da başarıyla teslim etti.
299 yolcu ve mürettebat kapasitesine sahip olan Sildafjord Norveç’e uğurlandı.
84.5 metre uzunluğunda ve 17 metre genişliğinde olan gemi Sefine Tersanesi tarafından Fjord1 Asa firmasına teslim edilen 3. gemi olma özelliği taşıyor.
14.05.2020 Koranavirüs nedeniyle mürettebat değişimi yapılamıyor
Alman gemi şirketlerinde çalışan yaklaşık 100.000 denizci şu an ticari gemilerde hapis durumda.
Alman gemi şirketlerinde çalışan yaklaşık 100.000 denizci şu an ticari gemilerde hapis durumda.
Birçok ülke, limanlarını geçici süreliğine de olsa kapatmak veya limanlarına yaklaşan turist ve yük gemilerine karşı eşi görülmemiş önlemler almak zorunda kaldı. Corona krizi nedeniyle, mürettebat değişikliğine izin verilmiyor.
Denizciler, ailelerinden uzakta ve hak ettikleri tatil ya da dinlenme günleri olmaksızın, sürekli hizmetteler. Limanlarda bile, denizcilerin karaya çıkıp mola vermelerine izin verilmiyor, sert karantina tedbirleri uygulanıyor.
Gemi nakliyeciliği özellikle şu anda küresel lojistikte önemli bir rol oynadığından mayıs ortasına kadar görünürde durumda bir gelişme yok.