MERSİN DENİZ TİCARET ODASI
MERSİN DENİZ TİCARET ODASI
MERSİN CHAMBER OF SHIPPING
   
  • English
  • Kurumsal

    Hakkımızda

    • Tarihçemiz

    • Misyon-Vizyon

    • İştirakler

    • Kurumsal Kimlik

    • Görev Alınan Kuruluşlar

    • Yetki Alanındaki Kıyı Tesisleri

    • Tanıtım Filmi & Broşür

    • Üyeliklerimiz

    Organizasyon

    • Meslek Komiteleri

    • Meclis Üyeleri

    • Yönetim Kurulu

    • Genel Sekreterlik

    • Organizasyon Şeması

  • Üye

    Üyelik

    • Tüzel Kişi Merkez

    • Tüzel Kişi Şube

    • Gerçek Kişi

    • Üyelik Ücretleri

    Üyeler

    • Üye Sorgulama

    • Üye Sorumlulukları

    • Üye Sicil İşlemleri

    • Gemi Acenteliği Eğitimi

    • Gümrük Kartı İşlemleri

    • Dahilde İşleme İzni (DİR)

  • Hizmetler

    Eğitim Destekleri

    • Burs Destekleri

    • Üyelere Yönelik Eğitimler

    • Eğitim Destekleri

    Belgelendirme

    • Oda Faaliyet Belgesi

    • Oda Kayıt Sicil Sureti

    • Gümrük İşlemi Takip Kartı

    • Gemi Acenteliği Tanıtım Kimlik Kartı

    Proje

    • Devam Eden

    • Tamamlanan

    • Planlanan

    İstatistik

    • Aylık İstatistik

    • Yıllık İstatistik

    Kente Katkı / Sosyal Sorumluluk

    • Kente Katkı / Sosyal Sorumluluk

  • Kalite ve Akreditasyon

    Kalite & Akreditasyon

    • Tanıtım

    Politika ve Değerler

    • Kalite Politikamız

    • Sosyal Sorumluluk Politikamız

    • İnsan Kaynakları Politikamız

    • İletişim Politikamız

    • Mali İşler ve Finansman Politikamız

    • İş Sağlığı Ve Güvenliği Politikamız

    • Üye İlişkileri Politikamız

    Stratejik Plan

    • Stratejik Plan

    Belgelerimiz

    • Belgelerimiz

    Talep ve Şikayetlerin İletilmesi

    • Şikayet ve Öneriler

    • Şikayetlerin Ele Alınması Prosedürü

    • Şikayetlerin Ele Alınması Prosesi

  • BİLGİ MERKEZİ

    Bilgi Merkezi

    • Faaliyet Raporlar

    • Sirküler

    • Mersin Liman Bülteni

    • Ekonomi Bültenleri

    • Fuarlar

    • Bilir Kişi ve Hakem Listeleri

    • Ülke Raporları

  • Mevzuat

    Tarifelerimiz

    • 2025 Yılı Odamız Tarifeleri

    Sektöre Ait Yönetmelikler

    • 5174 Sayılı TOBB Kanunu

    • Oda Muamelat Kanunu

    • İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği

    • Kabotaj Kanunu

  • Basın Yayın

    Mersin Deniz Ticareti Dergisi

    • Mersin Deniz Ticareti Dergisi Arşivi

    Basın Bülteni

    • Basın Bülteni Arşivi

    Haber Arşivi

    • Haber Arşivi

    Yayınlarımız

    • Yayınlarımız

    Sosyal Medya

    • Youtube

    • İnstagram

    • Twitter

    Sektörel Raporlar

    • Sektörel Raporlar

    Ekonomik Araştırmalar

    • Ülke Etütleri

  • ONLINE HİZMETLER

    Online Hizmetler

    • Aidat Ödeme / Borç Sorgulama

    • Üye Belge Sorgulama

    • Faaliyet Belgesi

    • Oda Kayıt Sicil Sureti

    Form ve Anket

    • Üye Bilgi Güncelleme Formu

    • Üye Memnuniyet Anketi

    • Üye Eğitim Talep

  • İletişim
    • İletişim Bilgilerimiz
    • Talep ve Şikayetlerin İletilmesi
    • Bilgi Edinme
No Result
Tüm Sonuçları Gör
  • Kurumsal

    Hakkımızda

    • Tarihçemiz

    • Misyon-Vizyon

    • İştirakler

    • Kurumsal Kimlik

    • Görev Alınan Kuruluşlar

    • Yetki Alanındaki Kıyı Tesisleri

    • Tanıtım Filmi & Broşür

    • Üyeliklerimiz

    Organizasyon

    • Meslek Komiteleri

    • Meclis Üyeleri

    • Yönetim Kurulu

    • Genel Sekreterlik

    • Organizasyon Şeması

  • Üye

    Üyelik

    • Tüzel Kişi Merkez

    • Tüzel Kişi Şube

    • Gerçek Kişi

    • Üyelik Ücretleri

    Üyeler

    • Üye Sorgulama

    • Üye Sorumlulukları

    • Üye Sicil İşlemleri

    • Gemi Acenteliği Eğitimi

    • Gümrük Kartı İşlemleri

    • Dahilde İşleme İzni (DİR)

  • Hizmetler

    Eğitim Destekleri

    • Burs Destekleri

    • Üyelere Yönelik Eğitimler

    • Eğitim Destekleri

    Belgelendirme

    • Oda Faaliyet Belgesi

    • Oda Kayıt Sicil Sureti

    • Gümrük İşlemi Takip Kartı

    • Gemi Acenteliği Tanıtım Kimlik Kartı

    Proje

    • Devam Eden

    • Tamamlanan

    • Planlanan

    İstatistik

    • Aylık İstatistik

    • Yıllık İstatistik

    Kente Katkı / Sosyal Sorumluluk

    • Kente Katkı / Sosyal Sorumluluk

  • Kalite ve Akreditasyon

    Kalite & Akreditasyon

    • Tanıtım

    Politika ve Değerler

    • Kalite Politikamız

    • Sosyal Sorumluluk Politikamız

    • İnsan Kaynakları Politikamız

    • İletişim Politikamız

    • Mali İşler ve Finansman Politikamız

    • İş Sağlığı Ve Güvenliği Politikamız

    • Üye İlişkileri Politikamız

    Stratejik Plan

    • Stratejik Plan

    Belgelerimiz

    • Belgelerimiz

    Talep ve Şikayetlerin İletilmesi

    • Şikayet ve Öneriler

    • Şikayetlerin Ele Alınması Prosedürü

    • Şikayetlerin Ele Alınması Prosesi

  • BİLGİ MERKEZİ

    Bilgi Merkezi

    • Faaliyet Raporlar

    • Sirküler

    • Mersin Liman Bülteni

    • Ekonomi Bültenleri

    • Fuarlar

    • Bilir Kişi ve Hakem Listeleri

    • Ülke Raporları

  • Mevzuat

    Tarifelerimiz

    • 2025 Yılı Odamız Tarifeleri

    Sektöre Ait Yönetmelikler

    • 5174 Sayılı TOBB Kanunu

    • Oda Muamelat Kanunu

    • İş Sağlığı ve Güvenliği Hizmetleri Yönetmeliği

    • Kabotaj Kanunu

  • Basın Yayın

    Mersin Deniz Ticareti Dergisi

    • Mersin Deniz Ticareti Dergisi Arşivi

    Basın Bülteni

    • Basın Bülteni Arşivi

    Haber Arşivi

    • Haber Arşivi

    Yayınlarımız

    • Yayınlarımız

    Sosyal Medya

    • Youtube

    • İnstagram

    • Twitter

    Sektörel Raporlar

    • Sektörel Raporlar

    Ekonomik Araştırmalar

    • Ülke Etütleri

  • ONLINE HİZMETLER

    Online Hizmetler

    • Aidat Ödeme / Borç Sorgulama

    • Üye Belge Sorgulama

    • Faaliyet Belgesi

    • Oda Kayıt Sicil Sureti

    Form ve Anket

    • Üye Bilgi Güncelleme Formu

    • Üye Memnuniyet Anketi

    • Üye Eğitim Talep

  • İletişim
    • İletişim Bilgilerimiz
    • Talep ve Şikayetlerin İletilmesi
    • Bilgi Edinme
No Result
Tüm Sonuçları Gör
MERSİN DENİZ TİCARET ODASI
No Result
Tüm Sonuçları Gör
  • Ana Sayfa
  • Haberler
  • MDTO’dan Mersin Limanı’ndaki Fiyat Artışlarına Tepki
MDTO’dan Mersin Limanı’ndaki Fiyat Artışlarına Tepki
MDTO’dan Mersin Limanı’ndaki Fiyat Artışlarına Tepki
14 Şubat 2025
in BasinBultenleri, Haberler, Manşet
ShareTweetSend

Mersin Limanı’nda uygulanan tarife artışları ve hayata geçirilen yeni uygulamalar, Mersin Deniz Ticaret Odası’nda (MDTO) düzenlenen basın toplantısında ele alındı.

MDTO Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı  Bedii Canatan, Yönetim Kurulu Üyeleri Atahan Çukurova, Bekir Yıldız, Filip Tahinci ve Ertuğ Kemal Yılmaz’ın katılımı ile gerçekleştirilen basın toplantısında yapılan açıklamada,  Mersin Limanı’nın yalnız Mersin’in değil çevre illerin de ekonomik kalkınmasında kritik bir role sahip olduğunu vurgulandı, Liman İşletmesi tarafından tarafından yapılan tarife artışlarının ve hayata geçirilen  yeni uygulamaların ihracatçılarımız, ithalatçılarımız ve limanla bağlantılı tüm paydaşların rekabet güçlerini zayıflattığına ve enflasyonu tetiklediğine dikkat  çekildi.

MDTO Yönetim Kurulu adına Başkan Yardımcısı Bedii Canatan tarafından paylaşılan basın açıklamasında şu ifadelere yer verildi:

“Mersin’in ekonomik gücü büyük ölçüde, sahip olduğu limana ve deniz ticaretine dayanmaktadır.  Lojistik ve tarım başta olmak üzere kent ekonomisine canlılık kazandıran bütün sektörler, limanla ve denizyolu taşımacılığıyla bağlantılıdır. 

Mersin Limanı, Türkiye’nin Akdeniz kıyısındaki en büyük limanı olup, Ortadoğu, Avrupa ve Asya arasında bir ticaret köprüsü işlevi görmekte, sadece Mersin’in değil, çevre illerin de ekonomik kalkınmasına katkı sağlamaktadır.

Bugün dünyanın en büyük 100 limanı arasında bulunan Mersin Limanı, ülkemizde 2 Milyon TEU barajını geçen ilk liman olmuştur. Limanımızın kaydettiği her başarı, hiç kuşkusuz bu kentte yaşayanlar ve liman kullanıcıları olarak hepimizi memnun etmektedir.

Ancak bir limanın başarılı ve sürdürülebilir şekilde faaliyet göstermesi, liman kullanıcılarıyla kurduğu güçlü ilişkiler ve bulunduğu kentle entegrasyonuyla doğrudan bağlantılıdır. Liman işletmecilerinin liman kullanıcıları ile şeffaf, verimli ve güvene dayalı bir iletişim kurması; operasyonel süreçlerin iyileştirilmesine katkı sağlar, limanın rekabet gücünü artırır ve bölgesel kalkınmayı teşvik eder. 

Ülkemizin ekonomik koşulları ortadadır. Enflasyonun baskılanması için uygulanan ekonomik politikalar nedeniyle, iş adamlarımız yanında 85 milyon insanımız da ciddi sıkıntılar çekmektedir.

Dış ticaret firmalarının destek beklediği böyle bir ortamda, Mersin Liman İşletmecisi (MIP) tarafından hayata geçirilen tarife artışları ve uygulamalar; ihracatçılarımız, ithalatçılarımız ve limanla bağlantılı tüm paydaşların rekabet güçlerini zayıflatmakta ve enflasyonu tetiklemektedir.

Son dönemdeki fiyat artışlarını ve uygulamaları, başlıklar halinde sizlerle paylaşmak istiyoruz:

1-Yanaşma Penceresi Uygulaması

2013 yılından beri ücretsiz olarak uygulanan ve 2023 Mayıs ayında askıya alınan berthing window/yanaşma penceresi uygulaması (limana geliş zamanını önceden bildiren konteyner gemilerine öncelik tanınması) gemilerin demirde bekleme sürelerinin uzaması üzerine limandaki bu sıkışıklığa çözüm bulmak amacıyla Ağustos 2023’ten itibaren, yükleme boşaltma ücretlerine ilave olarak  20’lik konteyner için 30 dolar, 40’lık konteyner için 60 dolar bedelle (TEU başına 30 dolar) yeniden hayata geçirilmiştir.

Bugüne gelindiğinde ise sıkışıklık sorunu çözülmüş olmasına rağmen, yanaşma penceresi uygulamasındaki bu ilave ücretler kalıcı hale getirilmiştir.  

Bu ücretlendirme, konteyner yükleme-boşaltma maliyetlerinde dolar bazında %30’un üzerinde bir artışa sebebiyet vermektedir.

2-Fahiş ve Sık Fiyat Artışları

Limanda hizmet tarifeleri özelleştirildiği tarihten günümüze kadar sıkça fiyat artışları yapılmakta olup 1 Ekim 2024 tarihli tarife ile birlikte bazı kalemlerdeki artışlar (örneğin KKTC’den gelen/giden yolcu bedelinde olduğu gibi) yüzde 600’lere kadar ulaşmıştır.

Ocak 2024’te yapılan yıllık artışa rağmen, Ağustos ve Ekim aylarında yeniden artışa gidilmiş, bunun yanı sıra mevcut tarifelerde bulunmayan enerji katkı payı gibi ilaveler yapılmıştır. Bilindiği üzere, denizcilik sektöründe kontratlar yıllık bazda yapılmakta olup, yıl içerisinde yapılan artışlar üyelerimizi zor durumda bırakmaktadır. Dolar bazında uygulanan tarifenin hem bu kadar sık değişmesi hem de aşırı fiyat artışları yapılması bölge ve ülke ekonomisine ve ticaretine zarar vermektedir.

Bu kez 2025 Şubat ayında uygulamaya konan son tarife düzenlemesi ile birçok kalemde yeniden artış yapıldığı görülmektedir. Örneğin, işlem hacmi düşük olan 20ft konteyner elleçlemesinde bir miktar indirim yapılırken; limanımızda adet olarak daha fazla kullanılan 40ft konteynerin elleçlemesinde yüksek oranda artış yapılmıştır.

MIP bu duyurusunda “İhracatçılar ve ithalatçıların rekabet gücünü artırmayı amaçladıklarını” ifade etmesine rağmen, yaptıkları düzenleme ile (2024 yılında elleçlenen konteyner miktarı baz alındığında) tarifede yaklaşık %12’nin üzerinde fiyat artışı yaptıkları anlaşılmaktadır.  Bu durum dış ticaret firmalarını desteklemek bir yana, maliyetlerini daha da artıracaktır.  

3-Fuzuli İşgal

MIP tarafından 10 Şubat 2025 tarihi itibariyle başlatılan; alıcı veya yükleyiciden kaynaklı bekleme veya gecikmelerin posta bekleme tarifesi yerine fuzuli işgal olarak nitelendirilmesi ve tahakkuk ettirilen fuzuli işgal ücretinin de acenteden tahsil edilmesi uygulamasının hukuken de ciddi sorunlara yol açacağı değerlendirilmektedir. Ayrıca, bir önceki tarife ile karşılaştırıldığında; fuzuli işgal ücretinde %400 ve posta ücretinde %200 fiyat artışı yapıldığı görülmektedir.

Halihazırda (konteyner harici) yükleme/boşaltma ücretlerinin bölge limanlarına göre yüksek olmasının (7,35 USD/ton) yanı sıra bu uygulamanın getireceği ilave maliyet ve cezai müeyyideler, kargo gemilerinin rakip limanları tercih etmesine ve Suriye, Irak vb. ülkelere yönelik transit yüklerin de kaybedilmesine neden olacaktır.

4-Gemilerin Yanaşma Önceliği

Yine 10 Şubat tarihi itibariyle uygulamaya konulan; “Rıhtım taleplerinde yanaşma önceliğinin, genel teamüllerde olduğu gibi geminin demire geliş sırasına göre değil, tamamen işletmenin inisiyatifine bağlı olarak gemi ve yük kondisyonu, araç-depo nakliye durumu gibi objektif ve somut olmayan ölçütlere dayandırılarak belirlenmesinin, liman kullanıcıları ve özellikle gemi donatanları arasında adaletsizlik ve ayrımcılık oluşturabileceği öngörülmektedir.

5-Nihai Müşteriye Ödeme Olanağı

2025 yılı içerisinde “nihai müşterilerin (ithalat ve ihracatçıların) gemiye yükleme/tahliye ile ardiye ücretlerini doğrudan limana ödemelerine olanak sağlayan yeni bir uygulamanın” planlandığı MIP tarafından duyurulmuştur.

Bu uygulamanın, gemi yükleme-boşaltma işlemlerinde operasyonel aksaklıklara yol açacağı, başta tedarik zincirinde tüm dünyada yaygın uygulama olan “kapıdan kapıya teslim” sistemi olmak üzere taşıyıcı-alıcı, taşıyıcı-yükleyici ilişkisine zarar vereceği, limandaki sıkışıklığı artıracağı ve sonuçta Mersin Limanı’ndaki gemi ve yük trafiğini olumsuz etkileyeceği görüşünde olduğumuz ve bu uygulamadan vazgeçilmesi gerektiği Odamızca MIP’ye bildirilmiş olmasına rağmen olumlu bir geri dönüş alınamamıştır. 10 Şubat 2025 tarihinde paylaştıkları son genel duyuruda ise nihai müşterilerin tarifeyi doğrudan ödemelerine olanak tanıyan yeni uygulamanın detayları hakkında üç hafta içerisinde bilgilendirme yapılacağı ilan edilerek görüşümüz değerlendirmeye alınmamıştır.

6-Oda/Sektörle İlişkiler

Tarifelerin belirlenme sürecinde, Odamız ve sektör ile istişarede bulunulmamakta; tarafımızdan yapılan değerlendirme ve öneriler de ne yazık ki dikkate alınmamaktadır. Bu konuda önerilerimizi içeren yazılarımıza; tarifelerinin web sitesinde yayınlandığını belirten matbu cevaplar alınmakta, bazı yazılarımız ise cevapsız kalmaktadır.

Monopol konumunda olan MIP’nin yaptığı fiyat artışları, kullanıcıları ile ilişkisine zarar vermekte; getirilmeye çalışılan yeni uygulamalar ise denizcilik ve lojistik sektöründe hizmet veren bazı iş kollarını devre dışı bırakmaya yönelik olduğu kaygısını uyandırmaktadır. 

Genel Değerlendirme

Tarife artışları ve yeni uygulamaların Mersin Limanı’nda gemi ve yük kaybına neden olacağı değerlendirilmekte olup; bu durumun da bölge ve ülke ekonomisine ciddi zararlar vereceği endişesi içerisindeyiz. Mersin Deniz Ticaret Odası olarak, bu konuda yetkilileri ve kamuoyunu bir kez daha bilgilendiriyor, sağduyulu bir yönetim anlayışının benimsenmesini; tarife ve uygulamaların bu doğrultuda revize edilmesini talep ediyoruz.”

İlgili Yazılar

1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramı Törenle Kutlandı
Haberler

1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramı Törenle Kutlandı

1 Temmuz 2025
Mersin Ekonomisi İçin Stratejik Adımlar Masaya Yatırıldı
Haberler

Mersin Ekonomisi İçin Stratejik Adımlar Masaya Yatırıldı

13 Haziran 2025
İstanbul Bunker Konferansı Sektörü Bir Araya Getirdi
Haberler

İstanbul Bunker Konferansı Sektörü Bir Araya Getirdi

10 Haziran 2025
TOBB’un 81. Mali Genel Kurulu Ankara’da gerçekleştirildi
Haberler

TOBB’un 81. Mali Genel Kurulu Ankara’da gerçekleştirildi

3 Haziran 2025
Mersin Oda ve Borsa Başkanları İstişare Toplantısı Erdemli’de Gerçekleştirildi
Haberler

Mersin Oda ve Borsa Başkanları İstişare Toplantısı Erdemli’de Gerçekleştirildi

26 Mayıs 2025
MDTO Meclis Başkanı Atat, 30. Yıl Şeref Belgesini Aldı
Haberler

MDTO Meclis Başkanı Atat, 30. Yıl Şeref Belgesini Aldı

16 Mayıs 2025
Sonraki Yazı

Sirküler : 44/25 Uganda'da Yatırım Yapmaya İlgi Duyan Firmalar

MDTO-LOGO-footer2
Takip Edin!
İletişim Bilgileri

Adres: Mersin Deniz Ticaret Odası Pirireis, İsmet İnönü Blv. No:45, 33110 Yenişehir/Mersin

Telefon: +90 324 327 7000

E-Posta: mersindto@mdto.org

Kep: mersindto@hs02.kep.tr

Bize Ulaşın

MERSİN DENİZ TİCARET ODASI © 2024 

Tasarım ve Uygulama | Web Çözüm Yazılım Çözümleri
  • KVKK
  • Anketler
  • İletişim
  • Bilgi Edinme Hakkı
No Result
Tüm Sonuçları Gör
  • English
  • Kurumsal
  • Üye
  • Hizmetler
  • Kalite ve Akreditasyon
  • BİLGİ MERKEZİ
  • Mevzuat
  • Basın Yayın
  • ONLINE HİZMETLER
  • İletişim
    • İletişim Bilgilerimiz
    • Talep ve Şikayetlerin İletilmesi
    • Bilgi Edinme

© 2024