Ticaret Bakanlığının himayesi altında Mersin Valiliği koordinasyonunda, Mersin Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) ile Mersin Ekonomi Platformu (MEP) organizasyonunda, Mersin Ticaret Borsası, Mersin Deniz Ticaret Odası, Akdeniz İhracatçı Birlikleri (AKİB) ve Çukurova Kalkınma Ajansı’nın (ÇKA) iş birliğiyle gerçekleştirilecek olan Mersin Ekonomi Zirvesi’nin bilgilendirme toplantısı 6 Kasım 2024 tarihinde yapıldı.
Ekonomi Zirvesi’nin ilk aşaması olan bilgilendirme toplantısında, kurum ve kuruluş yetkilileri kentte devam eden yatırımlar ve planlanan projeler ve hakkında bilgi verdi. Mersin’in mevcut durumunun ele alındığı toplantıda, kurum temsilcileri sorun ve taleplerini de iletti. Etkinliğin ikinci aşamasında Mersin’in dört temel ekonomik odak noktası tarım, sanayi, lojistik ve turizm sektörlerinde arama konferansları düzenlenecek.
Toplantının açılış konuşmaları Mersin Valisi Ali Hamza Pehlivan, Mersin Büyükşehir Belediye Başkanı Vahap Seçer, Mersin Ekonomi Platformu Yönetim Kurulu Başkanı Servet Özkaya tarafından yapıldı.
Vali Pehlivan Devam Eden Yatırımlar Hakkında Bilgi Verdi
Mersin Valisi Ali Hamza Pehlivan konuşmasında birliktelik vurgusu yaptı. Kentte toplam 218 milyar TL tutarında 2.372 projenin tamamlandığını belirten Pehlivan, Mersin Ekonomisi Acil Eylem Planı’nın kent dinamiklerinin katkısıyla düzenlenecek arama konferansları ve ortak akıl buluşmaları ile oluşturulabileceğini ifade etti.
Pehlivan, Mersin-Gaziantep arası hızlı tren projesinin yüzde 45 fiziki gerçekleşme oranına ulaştığını ve proje tamamlandığında Mersin-Gaziantep arasındaki seyahat süresinin 2 saat 15 dakikaya düşeceğini söyledi. Akdeniz Sahil Yolu çalışmaları hakkında bilgi veren Pehlivan, bugüne kadar 205 kilometrelik duble yolun tamamlandığını belirtti. Mersin Limanı genişleme projesinin çevreye zarar vermeyeceğini vurgulayan Pehlivan, lojistik limanı ile ilgili etüt çalışmalarının birinci aşamasının tamamlandığını bildirdi. Ayrıca, Mersin’de 3.500 lojistik firması bulunduğunu ve bir lojistik merkez oluşturulması için taslak çalışmaların sürdüğünü kaydetti.
Başkan Seçer ise konuşmasında Çeşmeli-Taşucu otoyolunun bir an önce tamamlanması gerektiğini vurgulayarak Mersin-Tarsus arasındaki D-400 karayolunun mevcut durumunun Mersin’e yakışmadığını ifade etti. Kanalizasyon projeleri için dış kredi bulduklarını ve inşaat çalışmalarına başladıklarını belirten Seçer, 150 milyon Euro’luk bu projenin 84 milyon Euro’luk kısmının Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı’nda beklediğini ve yatırım programına alınması durumunda inşaata başlanacağını belirterek destek talep etti. Seçer ayrıca, raylı sistem projesi hakkında bilgi verirken Mersin’in vergi veren en büyük illerden biri olarak pozitif ayrımcılık ve yatırım beklentisi içinde olduğunu söyledi. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’ndan deniz kirliliği konusunda yetkilerinin genişletilmesini talep ettiklerini belirten Seçer, Elektronik Gemi Denetim Sistemi ile denetim yaptıklarını ve bu yetkinin daha da genişletilmesini beklediklerini dile getirdi.
Öztürk, MDTO’nun Talep ve Önerilerini Aktardı
Toplantıda sözü alan MDTO Genel Sekreteri Kpt. Mesut Öztürk, Oda’nın gündemindeki konularla ilgili bilgiler paylaştı. Kentin konteyner limanı ihtiyacının yanı sıra Doğu Akdeniz’deki tersane ihtiyacına dikkat çeken Öztürk, konu ile ilgili süreci anlattı. Hakkında Milli Güvenlik Kurulu kararı olan tek tersane yatırımının Taşucu Tersanesi olduğunu bildiren Öztürk, konu ile ilgili yeteri bilgi sahibi olmayan çevrelerin bazı vakıfların da desteğiyle başlattıkları hukuki süreçte alınan ÇED raporunun 2 kez iptal edildiğini ve söz konusu yatırımın hayata geçirilemediğini anlattı. Şu an başladıkları noktaya geri döndüklerini bildiren Öztürk, bu bölgede yapılacak bir tersanenin stratejik önemi bulunduğunu anlattı.
Öztürk, Mersinkıyı bölgelerinin deniz turizmi açısından değerlendirilmesi için bir proje geliştirdiklerini,Mersin’in mavi tur potansiyelinin araştırıldığı bu projeninpandemi döneminde kesintiye uğradığını ancak önümüzde süreçte yeniden gündeme geleceğini kaydetti.