Kaynak : (www.denizhaber.net)
4.05.2020 Deniz yolu ile 5 milyar 689 milyon dolarlık ihracat yapıldı
Ticaret Bakanlığı Nisan ayı dış ticaret verilerini açıkladı. Buna göre Nisan ayında bir önceki yılın aynı ayına kıyasla yüzde 41,38 oranında azalan ihracat 8 milyar 993 milyon dolar olarak gerçekleşti.
İhracattaki düşüşün ana nedeni salgın nedeniyle başta AB ülkeleri olmak üzere, önemli ihraç ülkelerinde pazar ve talep daralmaları ile sınırlardaki karantina önlemleri olarak görüldü. Ticaret Bakanlığı 2020 yılı Nisan ayı dış ticaret verilerini açıkladı. Buna göre, Genel Ticaret Sistemi’ne (GTS) göre Nisan ayında bir önceki yılın aynı ayına kıyasla yüzde 41,38 oranında azalan ihracat 8 milyar 993 milyon dolar olarak gerçekleşti.
Mart ayından itibaren tüm dünyayı hem sosyal hem de ekonomik anlamda çok büyük oranda olumsuz etkileyen Covid-19 salgınının ekonomik yansımalarının Nisan ayında çok daha sert ve keskin görülmeye başlanması, ihracatımızı negatif yönde etkilemeye devam etti.
Salgın nedeniyle başta AB ülkeleri olmak üzere, önemli ihraç ülkelerimizde görülen eşi görülmemiş boyuttaki pazar ve talep daralmaları ve sınırlardaki karantina önlemleri Nisan ayı ihracatımızda görülen düşüşün de ana nedeni oldu.
AB ülkelerinin GSYİH’sı ilk çeyrekte yüzde 3,5 oranında daralmış olup, bu rakam çeyreklik bazda verinin açıklandığı 1995 yılından bu yana görülen en yüksek oranlı küçülmeye tekabül ediyor. Benzer şekilde ABD ekonomisinin de aynı dönemde beklentilerin de ötesinde yüzde 4,8 oranında daraldığı açıklandı.
Mart ve Nisan aylarında görülen bu düşüş, yılın ilk 2 ayında yüzde 4,0 oranında artış gösteren ihracat da 4 aylık dönem itibariyle negatif büyüme göstermesine neden oldu. Nisan ayında ithalatımız da bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 28,31 azalarak 12 milyar 957 milyon dolar oldu.
Dış ticaret açığı Nisan ayında 3,9 milyar dolar oldu
Nisan ayında dış ticaret açığı 3 milyar 965 milyon dolar olarak gerçekleşirken dış ticaret hacmi ise bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 34,31 azalarak 21 milyar 950 milyon dolar oldu.
2020 yılı Nisan ayında ihracatın ithalatı karşılama oranı ise yüzde 69,4; Ocak-Nisan döneminde ise yüzde 75,4 olarak gerçekleşti.
En fazla ihracatı gerçekleştirilen fasıl ‘kazanlar ve makineler’ oldu
‘Kazanlar ve Makineler’ faslında ihracat Nisan ayında yüzde 39,28 azalışla 918 milyon dolar olarak gerçekleşti. Nisan ayında en fazla ihracat yapılan diğer fasıllar ise sırasıyla ‘Demir ve Çelik’ (654 milyon dolar) ve ‘Elektrikli makina ve cihazlar’ (531 milyon dolar) oldu.
En fazla ihracat yapılan ülke Almanya
Nisan ayında en fazla ihracat yapılan ülkeler sırasıyla Almanya, ABD ve Irak olurken ithalatta ise ilk üç sırayı Çin, Almanya ve Rusya almıştır. Nisan ayında ihracatçılarımız 205 farklı ihracat pazarına ulaşmayı başardı.
Ancak salgın nedeniyle başta AB ülkeleri olmak üzere, önemli ihraç ülkelerimizde görülen eşi görülmemiş boyuttaki pazar ve talep daralmaları ve sınırlardaki karantina önlemleri nedeniyle Nisan ayında ihracatımız bir önceki yılın aynı ayına göre; Fransa’ya yüzde 66; İspanya’ya yüzde 59; İngiltere’ye yüzde 57,7; İtalya’ya yüzde 51; Belçika’ya yüzde 48,8; Almanya’ya yüzde 35,9; Irak’a yüzde 34,4 ve ABD’ye yüzde 25,1 oranında azalış gösterdi.
En büyük ilk 3 ihracat pazarımız toplam ihracatın yüzde 22,6’sını oluşturdu
GTS’ye göre en fazla ihracat yapılan ilk üç ülke Nisan ayı itibarıyla toplam ihracatın yüzde 22,6’sını oluştururken, en fazla ithalat yapılan ilk üç ülkenin toplam ithalattan aldığı pay ise yüzde 30,5 olarak gerçekleşti.
Diğer taraftan, Covid-19 salgını nedeniyle bir önceki yılın aynı dönemine göre değer bazında Nisan ayında ihracatında en fazla düşüş gösteren ilk 5 ülke İngiltere, Almanya, Fransa, İspanya ve İtalya oldu. Bu ülkelerin toplam ihracat içindeki payı 2019 yılı Nisan ayında yüzde 29,05 iken, 2020 yılı Nisan ayında 5,0 puan düşerek yüzde 24,07’ye geriledi. Diğer taraftan, bu ülkelere yönelik ihracatta görülen azalış, Nisan ayında ihracatında değer bazında görülen 6 milyar 348 milyon dolarlık toplam düşüşün yüzde 36,10’una tekabül ediyor.
Benzer şekilde Nisan ayında Avrupa Birliği ülkelerine yapmış olduğumuz ihracat bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 49 azalışla 3 milyar 739 milyon dolar olurken söz konusu ülkelere yapmış olduğumuz ihracat toplam ihracatımızın yüzde 41,9’unu oluşturdu. 2020 yılı Nisan ayında görülen Azerbaycan’a yüzde 7,88’lik, Hong Kong’a yüzde 28,8’lik ve Güney Kore’ye yüzde 51,0’lık ihracat artışları ise dikkat çekti.
Dış ticarette en çok kullanılan taşıma şekli deniz yolu taşımacılığı oldu
2020 yılı Nisan ayında gerçekleştirilen ihracatın taşıma şekillerine bakıldığında en çok ihracat 5 milyar 689 milyon dolar ile ‘Deniz Yolu’ndan yapılırken, bu taşıma şeklini sırasıyla 2 milyar 662 milyon dolar ile “Kara Yolu” ve 489 milyon dolar ile “Hava Yolu” izledi.
İthalatın taşıma şekillerine bakıldığında ise, en çok ithalat 8 milyar 703 milyon dolar ile “Deniz Yolu”ndan yapılırken, bu taşıma şeklini sırasıyla ulaşımı 2 milyar 263 milyon dolar ile “Kara Yolu” ve 1 milyar 791 milyon dolar ile “Hava Yolu” takip etti.
İhracatta en çok tercih edilen ödeme şekli mal mukabili oldu
2020 yılı Nisan ayında ihracatta tercih edilen ödeme şekillerine bakıldığında; en çok ihracat 5 milyar 424 milyon dolar ile “Mal Mukabili Ödeme”yle apılırken, bu ödeme şeklini 1 milyar 536 milyon dolar “Peşin Ödeme” ve 736 milyon dolar “Vesaik Mukabili Ödeme” takip etti.İthalatta tercih edilen ödeme şekillerine bakıldığında; en çok ithalat 7 milyar 330 milyon dolar “Mal Mukabili Ödeme” ile yapılırken, bu ödeme şeklini 2 milyar 918 milyon dolar “Peşin Ödeme” ve 823 milyon dolar “Vadeli Akreditif” izledi.
“Ticaretin en kolay ve güvenli yapıldığı ülke olma yolunda çalışmalarımızı kararlılıkla sürdürüyoruz”
Bakanlığın açıklamasında “Bakanlık olarak ülkemizin en kolay ve en güvenli ticaretin yapıldığı ülke olma amacı doğrultusunda geliştirmiş olduğumuz “Yetkilendirilmiş Yükümlü Uygulaması” başarıyla devam ediyor” denilerek “Söz konusu uygulama kapsamında birçok kolaylıktan faydalanarak rekabet güçlerini artırmayı başaran 501 firma, 2020 yılı Nisan ayında toplam ihracatımızın yüzde 22,57’sini, toplam ithalatımızın ise yüzde 29,42’sini oluşturmuştur.
Bakanlığımızın sunduğu kolaylaştırıcı dış ticaret uygulamalarından faydalanan firmalarımızın toplam dış ticaret hacmi 2020 yılında 5 milyar 841 milyon Dolar olarak gerçekleşti. (2 milyar 29 milyon dolar ihracat, 3 milyar 812 milyon dolar ithalat)” şeklinde bilgiler verildi.
“Dış ticaretimizi milli para birimimizle gerçekleştiriyoruz”
Açıklamada, “Cumhurbaşkanımızın çağrısıyla yerli ve milli para birimimizin dış ticaretteki kullanımını artırmaya devam ediyoruz. Nisan ayında milli paramızla ihracat işlemlerimizi gerçekleştirdiğimiz ülke sayısı 168 olurken aynı dönemde 103 ülkeyle ithalat işlemlerimizi Türk Lirası ile gerçekleştirilmiştir.
2020 yılının Nisan ayında Türk Lirası ile yapmış olduğumuz dış ticaretin toplamı 8 milyar 922 milyon TL olarak gerçekleşmiş olup, bunun 2 milyar 952 milyon TL’lik kısmı ihracat, 5 milyar 970 milyon TL’lik kısmı ithalat oldu.
HKS bildirim sayısı 12.8 milyona ulaştı
Ülkemizde faaliyet gösteren aktif firma sayısı 2020 yılı Nisan ayı itibariyle bir önceki aya göre sadece 146 azalışla 1 milyon 936 bin 554 olurken, limited şirketler toplam aktif firmaların yüzde 44,5’ini oluşturmuştur. Bakanlık olarak tüketici fiyatlarındaki istikrarı sağlamak ve tüketicilerimize güven sağlamak için geliştirdiğimiz ve başarıyla uyguladığımız Hal Kayıt Sistemi’ne kayıtlı kişi sayısında bir önceki yıla kıyasla yüzde 6,64 yükseliş kaydedilirken sistemdeki bildirim sayısı ise 12 milyon 776 bin olarak gerçekleşti.
Gümrük idarelerince tahsil edilen vergilerin toplam içerisindeki payı yüzde 22,4
Gümrük idareleri tarafından tahsil edilen vergi tutarı Nisan ayında 10 milyar 690 milyon TL oldu. 2020 yılı Ocak-Mart döneminde ülkemiz vergi gelirleri toplamı 176 milyar 100 milyon TL iken Gümrük İdarelerince tahsil edilen vergilerin toplam vergi gelirleri içerisindeki payı ise yüzde 22,41 olarak gerçekleşti. 2020 yılında Gümrük İdarelerince tahsil edilen vergiler toplamı ise 50 milyar 149 milyon TL olarak gerçekleşti.
4.05.2020 İspanya mürettebat değişikliklerine izin verdi
İspanya, İspanyol limanlarının hareketini sağlayan denizcilerin “kilit işçi” olduğunu yasallaştırdı. İspanya’da 2020 yılının başlarında olağanüstü hal ilan edildi ve bu mayıs ayına kadar yürürlükte kalarak üç kez uzatıldı.
Ülke kilitlendi, ancak IMO’nun COVID-19 sırasında deniz taşımacılığı ve liman operasyonlarını sağlama tavsiyesi sonrasında Covid-19 salgını ve gemi mürettebatını temel hizmet veren kilit işçiler olarak ilan eden İspanya Ulaştırma Bakanlığı bu kararı yasallaştırdı.
Gemilerin İspanya’da mürettebatı değiştirmelerine ve kendi ülkelerine dönmelerine ya da bir İspanyol limanına çağıran bir gemiye binmelerine izin veriliyor ancak bu izin bazı belgelerle mümkün.
Denizciler den istenen belgeler:
– Yeterlilik veya yeterlilik belgesi veya denizcilerin kimlik belgesi veya Taburculuk defteri
– İş sözleşmesi veya Randevu Mektubu. Bu dokümantasyon en azından geminin adını ve bayrağını, geminin bulunduğu limanı ve tahmini kalkış / iniş tarihini içerecektir.
İspanya Sağlık Bakanlığı Cumartesi günü yaptığı açıklamada, ülkenin COVID-19 ölüm ücretinin 25.000 Euro’in üzerine çıktığını bildirdi. Bildirilen toplam olumlu vaka sayısı 216.000’i aşıyor; bu, bir Avrupa ülkesinde en fazla sayıda vaka olmakla birlikte, yetkililer, vaka sayısının zirveye ulaştığına inandığı için kısıtlamaları gevşetmeye başlıyor.
2.05.2020 Ocean Corona’ İstanbul Boğazı geçişini tamamladı
Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğünün Twitter hesabından yapılan paylaşımda, “Panama bandıralı Ocean Corona, kılavuz kaptanımız ve Kurtarma 8 römorkörümüzün refakatinde İstanbul Boğazı geçişini emniyetli bir şekilde tamamladı. Bizler, 7/24 her koşulda hizmet vermeye devam ederken sizler kendiniz ve sevdikleriniz için evde kalmaya devam edin.” denildi.
Paylaşımda, geminin İstanbul Boğazı’ndan geçerken çekilen fotoğraflarına da yer verildi.
Norveç’ten yola çıkan Panama bandıralı 289 metre uzunluğundaki kargo gemisi “Ocean Corona”, 17 Nisan’da kılavuz kaptan eşliğinde İstanbul Boğazı’ndan geçerek Ereğli’ye gitmişti.
2.05.2020 İskenderun’da kimyasal yük taşıyan tankere ceza
İskenderun Liman Başkanlığı tarafından ST Marseille adlı kimyasal tankere denizi kirlettiği gerekçesiyle ceza kesildi.
Gerek belediyeler gerekse liman başkanlıkları gemilere göz açtırmıyor. Son dönemlerde gemilere kesilen cezalar artmaya başladı. Son olarak İskenderun’da yabancı bayraklı bir gemiye denizi kirlettiği gerekçesiyle ceza kesildi.
İskenderun Liman Başkanlığı tarafından ST Marseille adlı kimyasal tankere ceza kesildi.
30 Nisan gece yarısı gerçekleşen olayda, yabancı bayraklı ST Marseille adlı gemiye İskenderun Liman Başkanlığı görevlileri 1 milyon 216 bin 654 TL para cezası kesti.
1.05.2020 Dış ticaret açığı yüzde 181.6 artış gösterdi
Genel ticaret sistemine göre mart ayında ihracat yüzde 17.8 azaldı, ithalat yüzde 3.1 arttı. Dış ticaret açığı yüzde 181.6 artarak 1 milyar 915 milyon dolardan 5 milyar 391 milyon dolara yükseldi.
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2020 mart dönemi dış ticaret istatistiklerini açıkladı.
Buna göre ihracat 2020 yılı mart ayında, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 17.8 azalarak 13 milyar 422 milyon dolar, ithalat yüzde 3.1 artarak 18 milyar 813 milyon dolar olarak gerçekleşti.
Genel ticaret sistemine göre ihracat 2020 yılı ocak-mart döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 4.0 azalarak 42 milyar 749 milyon dolar, ithalat yüzde 10.3’lük artışla 55 milyar 655 milyon dolar olarak gerçekleşti.
Mart ayında dış ticaret açığı yüzde 181.6 artarak 1 milyar 915 milyon dolardan 5 milyar 391 milyon dolara yükseldi. İhracatın ithalatı karşılama oranı 2019 mart ayında yüzde 89.5 iken, 2020 mart ayında yüzde 71.3’e geriledi.
Mart ayında en fazla ihracat yapılan ülke Almanya
Mart ayında ihracatta ilk sırayı Almanya aldı. Almanya’ya yapılan ihracat 1 milyar 282 milyon dolar olurken, bu ülkeyi sırasıyla 880 milyon dolar ile ABD, 801 milyon dolar ile İngiltere, 541 milyon dolar ile İtalya ve 507 milyon dolar ile İspanya takip etti. İlk 5 ülkeye yapılan ihracat, toplam ihracatın yüzde 29.9’unu oluşturdu.
İthalatta ise Almanya ilk sırayı aldı. Mart ayında Almanya’dan yapılan ithalat 1 milyar 950 milyon dolar olurken, bu ülkeyi sırasıyla 1 milyar 420 milyon dolar ile Çin, 1 milyar 417 milyon dolar ile ABD, 1 milyar 378 milyon dolar ile Rusya ve 991 milyon dolar ile İsviçre izledi. İlk 5 ülkeden yapılan ithalat, toplam ithalatın yüzde 38.0’ını oluşturdu.
Ocak-mart döneminde ithalatta ilk sırayı Rusya aldı. Bu dönemde, Rusya’dan yapılan ithalat 5 milyar 176 milyon dolar olurken, bu ülkeyi sırasıyla; 5 milyar 19 milyon dolar ile Çin, 4 milyar 921 milyon dolar ile Almanya, 3 milyar 773 milyon dolar ile ABD ve 2 milyar 264 milyon dolar ile İtalya izledi. İlk 5 ülkeden yapılan ithalat, toplam ithalatın yüzde 38.0’ını oluşturdu.
30.04.2020 Geleceğin savaş gemisi teslim edildi
Geleceğin gemisi olarak lanse edilen ve Amerikan donanmasının şu ana kadarki en büyük en modern ve radardan gizlenme özelliğine sahip Zumwalt sınıfı muhriplerde önemli bir kilometre taşı geride bırakıldı.
Raytheon’un görevlendirdiği ve mühendislerden, gemi mürettebatı ve donanma personelinden oluşan bir ekip, platformun test ve aktivasyon faaliyetlerinde görev aldı.
Gelişmiş sensörler, silah sistemleri ve baş üstünde radar kesit alanını düşüren yapıya sahip iki adet 155 mm ana silaha sahip olan Zumwalt sınıfı platformlardan ilki olan USS Zumwalt (DDG 1000), Amerikan Donanması’na teslim edildi. Test gereksinimleri için Surface Development Squadron 1 (Satıh Geliştirme Filosu 1 / SURFDEVRON)’u teşkil eden Donanma, test sürecinin devam edeceğini belirtti. Teknoloji geliştirme faaliyetlerinin yanı sıra filo, yeni gemilerle birlikte yeni taktik, doktrin, teknik ve prosedürlerin geliştirilmesi alanlarında da görev yapıyor.
180 metre uzunluğundaki USS Zumwalt’ın tam deplasmanı ise 15 bin 600 ton. BGM-109 Tomahawk, RIM-162 ESSM, RUM-136VL ASROC sistemleri ile donatılan platformun ana silahı ise özel yapısı ile ön plana çıkan iki adet 155 mm AGS’den müteşekkil.
MALİYETİ 3 MİLYAR DOLAR
ABD donanmasının en prestijli savaş gemisi unvanını ele geçiren Zumwalt’ın Pentogan’a maliyeti ise yaklaşık 3 milyar dolar oldu.
Yeni nesil destroyerden toplam 3 adet üretiliyor
Ar-Ge çalışmaları için çok yüksek bütçe ayrılan bu gemiden az sayıda üretilmesinin esas nedeninin gelecekteki diğer projelerde kullanılacak teknolojiler için bir nevi laboratuvar proje olması, gelecek projelerin maliyetlerini düşürmek olduğu tahmin ediliyor.
30.04.2020 Türk şirketlerin, petrol ve ürün taşıyıcı tankerlere ilgisi arttı
Petrol fiyatlarındaki düşüş tankere yaradı, önce kira geliri sonra gemi fiyatları fırladı. Yılbaşında 70 dolara yakın seviyede seyreden brent petrolün varil fiyatının son haftalarda 20 doların altına düşmesi, stoklama talebini artırdı.
Bu durum şubat ayında dip yapan tanker piyasasına talebi rekor düzeyde artırdı. Tankerler sadece taşıma amaçlı değil, depolama içinde kullanılınca mart ortasında VLCC tipi tankerlerin günlük kiralama bedeli bir önceki aya oranla yüzde 700’den fazla arttı. Bu artış ile yeni inşa ve ikinci el tanker fiyatları da bir anda yükseldi. VLCC’nin bir küçüğü olan Suezmax gemilerde de fiyatlar arttı.
Nisanın son haftasında ise ham petrol taşıyan tankerlerin yanı sıra ürün tankeri taşıyan benzin, fuel oil, nafta, gasoil taşıyan ürün tankerlerinde de günlük kira bedelleri iki katından fazla arttı.Bilindiği üzere; fiyat artışı en fazla VLCC tankerlerinde oldu. VLCC (Very Large Crude Carrier), ULLC (Ultra Low- Cost Carrier) gemilerden sonra dünyadaki en büyük sıvı yük taşıyan gemiler olarak biliniyor. VLCC’ler 180 bin ila 320 bin DWT arasında değişiyor. Bu gemiler yaklaşık 300 metre uzunluğa, 58 metre genişliğe ve 31 metre derinliğe sahip. Büyüklük olarak, VLCC’nin ardından ise adını ünlü Süveyş Kanalından alan Suezmax gemiler geliyor. Bu gemiler, 120 bin ila 200 bin DWT arasında değişiyor. Yasa, Marinsa, Ciner, Beşiktaş, Yıldırım gibi büyük holdinglerin yer aldığı Türk sahipli tanker filosunda; 100 bin DWT üzeri yaklaşık 22 gemi bulunuyor. Türk armatörlerin filosundaki en büyük tanker gemiler ise Suezmax’lardan oluşuyor.
VLCC tipi gemi sadece Mehmet Emin Karamehmet’in kızı Gülsün Nazlı Karamehmet Williams Yönetim Kurulu Başkanlığını yaptığı Cenevre merkezli Advantage Tankers’in filosunda bulunuyor. Advantage geçen yıl iki gemi alarak, VLCC pazarına giriş yapan ilk Türk armatör olmuştu.
‘Gemilerin ikinci el değeri de hızlı yükseldi’
Sektörün önde gelen brokerlerinden Pelikan Denizcilik ortağı Meltem Süloğlu, Karamehmet’in ardından diğer bazı Türk armatörlerin de VLCC pazarına girme hazırlığında olduğunu söyledi. Gizlilik anlaşmaları nedeniyle bu armatörlerin isimlerini açıklamayan Süloğlu, birkaç Türk armatörün ikinci el VLCC tanker satın almak için görüşmelere başladığı bilgisini verdi.
VLCC gemilerin ikinci el değerinin petroldeki gelişmelerin ardından son haftalarda rekor düzeyde arttığını ifade eden Süloğlu, “Yakın zamanda 1998 yapımı bir VLCC tanker bile 25 milyon dolara satıldı. 2005 yapımı VLCC 38 milyon dolardan satılırken, 2006 yapımı başka bir VLCC tanker ise 39.8 milyon dolara satıldı” dedi.
VLCC tankerlerde yeni inşa tarafında da hareketlilik yükseldi. Son olarak, dünyanın önde gelen armatörlerinden NYK Line geçen hafta, Çinli NACKS’a 310 bin DWT’lik VLCC tanker siparişi verdi. 90 milyon dolar değerindeki geminin 2021 yılında piyasaya girmesi bekleniyor.
VLCC pazarına ilk yatırımı 2019’da Karamehmet yapmıştı
Çukurova Holding Yönetim Kurulu Başkanı ve Geden Line sahibi Mehmet Emin Karamehmet’in kızı Gülsün Nazlı Karamehmet Williams’ın Yönetim Kurulu Başkanlığını yaptığı Advantage Tankers, VLCC piyasasına giren Türk sahipli ilk şirket olmuştu. Geçen aralık ayında ilk kez DÜNYA’nın gündeme taşıdığı üzere; Advantage Tankers, Hong Kong merkezli Associated Maritime Şirketinden, 2009 yapımı 297 bin DWT taşıma kapasitesine sahip M/T NEW MEDAL ve M/T NEW GLOBE isimli VLCC’leri 80 milyon dolara satın almış, M/T ADVANGE VALUE ve M/T ADVANTAGE VIRTUE isimlerini vererek filoya katmıştı Advantage Tankers, son olarak geçtiğimiz haftalarda Hong Kong merkezli Associated Maritime şirketinin işletmesinde bulunan 3 adet, 297 bin DWT taşıma kapasitesine sahip ham petrol taşıyıcı tankeri 140 milyon dolara satın aldı. Böylece filosundaki VLCC gemi sayısı 5’e çıktı.
2009 yılında Dalian ve BohaiTersanesi ile 2010 yılında Jiangnan Changxing Tersanesi’nde inşa edilen 330 metre boyunda, 60 metre genişliğinde ve 297 bin DWT ham petrol taşıma kapasitesine sahip, M/T NEW TALISMAN, M/T NEW CREATION ve M/T NEW CORAL isimli VLCC tankerleri, toplam 140 milyon dolara Cenevre merkezli Advantage Tankers şirketine satıldığı kaydedildi.
Advantage Tankers ve 2014 yılında Cenevre’de kurulmuştu.
‘Krizin kar edeni tanker piyasası oldu’
Öğretim görevlisi, ekonomist Harun Şişmanyazıcı, petrol fiyatlarındaki düşüşün tanker piyasasına etkisini şu şekilde özetledi:
“Petrol fiyatlarındaki bu düşüşün ana nedeni, bilindiği üzere talepteki azalma ve daha da ötesinde OPEC ve Opec dışı ülke Rusya’nın özellikle Suudi Arabistan ile petrol üretimini kısma konusunda anlaşamamaları, bunun sonucu olarak da tam tersi üretimlerini artırmalarından kaynaklandı. Ayrıca ABD’nin bugün için çok önemli bir petrol üreticisi ve ihracatçısı olmasına rağmen kaya gazı ve petrolü ürettiğini ileri sürerek bu üretim kısıntısı içinde yer almak istememesi bu gelişmeye olumsuz katkı sağladı. Diğer önemli bir etmen ise dünyanın en büyük petrol ithalatçısı olan Çin’in 2020’nin ilk çeyreğinde ciddi oranda yıllık yüzde 6.8, bir önceki çeyreğe göre ise yüzde 9.8 küçülmesi oldu. Bu ülkenin ocak –şubat döneminde ham petrol ithali 2019 ortalaması olan günlük 3.5 milyar ton-mil den neredeyse 0.2 milyar ton-mil’e düştü. Böylece bu dönemde VLCC’lerin günlük kiralama bedelleri (time charter), 103 bin dolardan 18 bin dolara geriledi. Zaman esaslı bağlantılarda ise ‘rate’ler yüzde 20 düştü. Piyasada ham petrol talebi ile arzı arasında günde 25 milyon barillik bir fark ortaya çıktı. Bu farkın yarattığı fiyat düşüşleri üzerine üretilen malı üretim alanlarında denizde stoklamak, ya da bu düşük fiyattan spekülatif veya stratejik stoklama yapmak gündeme geldi. Ya da yolda satmak üzere büyük tonaja, örneğin VLCC ve Suezmax’lara talep aşırı artınca bu sefer bu gemilerin günlük getirileri bir anda mart ortasında artmaya başladı. ‘Scruber’siz VLCC’lerin günlük getirileri yüzde 728 artarak 279 bin dolar, Suezmax’ların ise yüzde 595 artış ile 120 bin dolara çıktı, Aframax’larda ise 43 bin dolar oldu. Sonuç olarak, petrol fiyatlarının bu durumu tanker piyasasının işine yarayıor. Tanker yaşanılan bu krizden etkilenen değil, kar eden taraf oldu.”
30.04.2020 Cruise gemilerinde operasyon durdurma kararı uzatıldı
MSC Cruises, filo genelinde uyguladığı operasyon durdurma kararının, 10 Temmuz tarihine kadar uzatıldığını duyurdu.
MSC Cruises, bu tedbirden etkilenen konuklarına, 2021 yılının sonuna kadar geçerli olmak üzere, iptal edilen seyahatleri için ödedikleri tutarın tamamını, gelecekte yapılacak olan – herhangi bir gemi ve herhangi bir güzergah için- seçtikleri bir yolculuğa seyahat kredisi olarak aktarma fırsatı sunuyor. Buna ek olarak misafirler, asıl yolculuk sürelerine bağlı olarak kabin başına 100 € ile 400 € arasında bir gemi içi harcama kredisi de alacaklar.
Ayrıca, MSC Cruises, 11 Temmuz – 30 Eylül 2020 tarihleri arasındaki rezervasyonların da “Esnek Cruise Programı” kapsamında yer alacağını duyurdu.“Esnek Cruise Programı”, MSC Cruises gemilerinden birinde rezervasyonu olan yolcularına, mevcut seyahatlerini, hareket tarihi 31 Aralık 2021’e kadar olmak üzere, yeniden planlamalarına olanak tanımaktadır.
Konuklar ve seyahat acenteleri bu rezervasyonları, MSC Cruises filosundaki herhangi bir gemi ve herhangi bir güzergaha ücretsiz olarak aktarabilirler.
Şirket daha önce küresel çaptaki tüm gemi operasyonlarını 29 Mayıs’a kadar geçici olarak durduğunu açıklamıştı.
28.04.2020 Lübnan, Akdeniz açıklarındaki arama kuyusunda gaz bulgusuna rastlandığını açıkladı
Lübnan hükümeti, Akdeniz açıklarında yapılan ilk gaz ve petrol arama kuyusunda gaz bulgusuna rastlandığını açıkladı.
Enerji Bakanı Rimun Gacar, başkent Beyrut’ta düzenlediği basın toplantısında, Lübnan deniz sahasındaki 4. blokta petrol ve gaz arama çalışmaları çerçevesinde şubat ayında çalışmalarına başlanan keşif kuyusunun bittiğini söyledi.
Sondaj çalışmalarının ilk verilerine göre 1500 metrelik kuyunun jeolojik katmanlarının farklı derinliklerinde gaz bulgularına rastlandığına işaret eden Gacar, “Bununla birlikte herhangi gaz rezervi varlığı henüz doğrulanmadı” dedi.
Bakan, 4. bloktaki ilk arama kuyusundan edinilen bilgilerin, 9. bloktaki arama çalışmalarına eşlik eden analiz işlemlerinin geliştirilmesine katkı sağlayacağını ifade etti.
Lübnan, resmi olarak 27 Şubat’ta Akdeniz’de Lübnan kara sularında petrol ve gaz arama çalışmalarına başlamıştı. Arama faaliyetleri, Fransız petrol şirketi Total’a ait “Tungsten Explorer” sondaj gemisi tarafından yapılıyor.
Fransız şirketin bu yıl, Lübnan kara sularındaki 9. blokta sondaj çalışmalarına başlaması bekleniyor.Lübnan ile İsrail arasında petrol ve gaz açısından zengin olduğu belirtilen 9. bloktaki 860 kilometrekarelik bir alanda tartışma yaşanıyor.
Akdeniz’de İsrail sınırına paralel olarak uzanan 9. blokun bir bölümü, Tel Aviv’in iddiasına göre İsrail kara suları içinde yer alıyor.
Akdeniz’deki 4. blok sahası, İsrail ile tartışmalı deniz sahalarının dışında kalıyor.
28.04.2020 Tersaneler ve Kıyı Yapıları Genel Müdürlüğüne Halil Yıldız getirildi
Tersaneler ve Kıyı Yapıları’nda Selim Özpak’ın emekliliği ile boşalan Genel Müdürlük görevine Halil Yıldız getirildi.
Tersaneler ve Kıyı Yapıları Genel Müdürlüğü’nden yapılan açıklamada, “Sayın Salim Özpak’ın emekliliğiyle boşalan TKY Genel Müdürlüğüne Sayın Halil Yıldız görevlendirilmiştir. Denizcilik camiasına vermiş olduğu katkıdan dolayı Sayın Salim Özpak’a teşekkür eder, bayrak yarışında görevi devralan Sayın Halil Yıldız’a yeni görevinde başarılar dileriz” denildi.
28.04.2020 Dev ihracat treninin yükleri Hazar’a açıldı
Türkiye’den Azerbaycan, Kazakistan, Türkmenistan ve Özbekistan’a giden ihraç ürünlerinin yüklü olduğu 940 metrelik trendeki 82 konteyner Bakü’nün Alat Limanı’ndan Hazar Denizi’ne açıldı.
Kars’tan 18 Nisan’da hareket eden “dev tren”in yükü Azerbaycan’ın başkenti Bakü’den 70 kilometre mesafede bulunan Alat kasabasındaki Bakü Uluslararası Deniz Ticaret Limanı’na boşaltıldı.
Konteynerlerden 20’si Azerbaycan’da kalırken, 24’ü Kazakistan’a ait “Türkistan” yük gemisine yüklenerek Aktau Limanı’na hareket etti.
Konteynerlerden 30’u Türkmenistan’ın Türkmenbaşı, 8’i ise yine Kazakistan’ın Kurık Limanı’na gönderilecek.
Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu hattında işletilen en uzun trenle temizlik malzemelerinden otomotiv sanayi ürünlerine kadar birçok malzeme taşındı. Tüm işlemler insan temassız ve yoğun dezenfeksiyon kurallarına uyularak yapıldı.