04 - 10 Kasım 2020 Haftası Denizcilik Haberleri

MDTO organizasyon ŞEması

(Kaynak : denizhaber.net)

 

 

9.11.2020 Türkiye, ikinci kez Akdeniz’in en iyi kruvaziyer destinasyonu seçildi

Uluslararası kruvaziyer turizmindeki gelişmeleri takip eden, dünyanın önde gelen ABD merkezli yayın kuruluşu Porthole Cruise Magazine okuyucuları, Türkiye’yi geçen yıl olduğu gibi bu yıl da Akdeniz’in en iyi kruvaziyer destinasyonu seçti. Singapur da Asya-Pasifik bölgesinin en iyi kruvaziyer destinasyonu seçildi.

 

Son bir haftada Türkiye ve Singapur’un en iyi destinasyon seçilmesinin yanında Global Ports Holding’in kruvaziyer limanlarını işlettiği Lizbon ve Ha Long da World Travel Awards’ta toplam 3 ödül aldı.

 

ABD merkezli ve uluslararası kruvaziyer turizmindeki gelişmeleri takip eden önde gelen yayın kuruluşu Porthole Cruise Magazine, Akdeniz’deki en iyi kruvaziyer destinasyonu olarak bu yıl da Türkiye’yi seçti.

 

Türkiye, 2 yıl üst üstü en iyi destinasyon seçilirken, Asya- Pasifik bölgesinin en iyi destinasyonu da Singapur oldu. Okuyucularının oyları ile 1998’den bu yana gemi, liman, kruvaziyer şirketi, destinasyon gibi kategorilerde sektörün en iyilerini belirleyen yayın, sonuçları Kasım/Aralık 2020 sayısında ve porthole.com web sitesinde yayınlandı.

 

Küresel ağında Türkiye’ye gelen kruvaziyer turistlerin yüzde 62’sinin geçiş yaptığı Kuşadası, Bodrum ve Antalya kruvaziyer limanları bulunan dünyanın en büyük kruvaziyer liman işletmecisi Global Yatırım Holding (GYH) iştiraki Global Ports Holding (GPH) CEO’su Emre Sayın, “Kruvaziyer turizmi açısından iyi başlayan 2020 yılı, pandeminin etkisinin tüm dünyaya yayılmasıyla tüm sektörler açısından birtakım sıkıntılarla bitiyor. Sektörün, gelecek yıl ile birlikte hızlı bir toparlanma sürecine gireceğine inancımız tam. Dünyanın en büyük kruvaziyer liman işletmecisi olarak, tüm limanlarımızda yerel yönetimler ve kruvaziyer şirketleri ile iş birliği içinde gerekli önlemleri aldık. Porthole Cruise Magazine gibi prestijli bir yayının bu yıl da Türkiye’yi Akdeniz’in en kruvaziyer destinasyonu seçmesi, kruvaziyerlerin seferlerine başlamasından sonraki dönem için beklentilerimizi artırdı. Kuşadası, Bodrum ve Antalya kruvaziyer limanlarımızda pandeminin ardından daha fazla kruvaziyer göreceğiz” dedi.

 

Derginin Asya- Pasifik bölgesinin en iyi destinasyonu olarak da Singapur seçtiğini hatırlatan Sayın, “Yıllık 1.7 milyon yolcu ağırlayan, Asya’nın en büyük ikinci kruvaziyer limanı olan Marina Bay Cruise Centre Singapore da portföyümüzde. Pandeminin ardından burada ağırladığımız yolcu sayımız da artacaktır” diye konuştu.

 

LİZBON VE HA LONG’A TOPLAM 3 ÖDÜL

Global Ports Holding’in kruvaziyer limanlarını işlettiği Lizbon ve Ha Long da son 1 haftada toplam 3 ödül sahibi oldu.

 

Lizbon, World Travel Awards’ta 5’i üst üste olmak üzere 6’ncı kez ‘Avrupa’nın Lider Kruvaziyer Limanı’ seçilirken, aynı zamanda ‘Avrupa’nın Lider Kruvaziyer Destinasyonu’ ödülünü de aldı. Global Ports Holding’in 2019 yılında portföyüne kattığı Ha Long ise World Travel Awards’ta ilk kez ‘Asya’nın Lider Kruvaziyer Limanı’ ödülünün sahibi oldu.

 

Ödüler ile ilgili konuşan GPH CEO’su Emre Sayın, “Portföyümüzdeki tüm limanlarımızı en iyi şekilde yönetmeyi hedefliyoruz. Lizbon Kruvaziyer Limanı’mızın 5’i üst üste olmak üzere 6’ncı kez ‘Avrupa’nın Lider Kruvaziyer Limanı’ seçilmesi de bunun göstergelerinden. Ayrıca portföyümüze katılmasının ardından ilk yılında Ha Long’un Asya’nın Lider Kruvaziyer Limanı’ ödülünü alması da bizim için sevinç ve gurur kaynağı” ifadelerini kullandı.

 

9.11.2020 Rusya dünyanın en güçlü 3 buzkıran gemisini inşa edecek

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin, Arktik bölgedeki keşif çalışmaları için ‘Lider’ adlı dünyanın en güçlü buzkıran projesinden 3 aracın inşa edilmesi talimatını verdi.

Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin’in ‘Rusya Federasyonu’nun Artktik bölgesinin 2035 yılına kadar kalkınma ve ulusal güvenliği sağlama stratejisi’ başlıklı talimatında “Arktik bölgesinde altyapı geliştirme alanındaki ana görevlerin yerine getirilmesi, aşağıdaki önlemlerin uygulanmasıyla sağlanır: 22220 projesinden en az 5 adet her maksada uygun nükleer buzkıran, 3 adet ‘Lider’ nükleer buzkıran, farklı kapasitelere sahip 16 adet arama kurtarma ve sondaj-kurtarma gemisi, 3 adet hidrografik ve 2 adet şamandıra gemisinin yapımı” ifadesine yer verildi.

Sputnik’te yer alan habere göre, Dünyanın en güçlüleri olan ‘Lider’ projesinden nükleer buzkıranlar, Kuzey Deniz Yolu’nda yıl boyunca deniz trafiğini sağlama amacıyla geliştirildi.

 

Temiz su hızı 22 knot, 209 metre uzunlukta, yaklaşık 48 metre genişliğinde olan bu buzkıranlar maksimum 4 metre kalınlığındaki buzları geçebiliyor. ‘Lider’ buzkıranlar 2 adet RITM-400 nükleer reaktörle donatılıyor.

 

8.11.2020 Gemi ve yat sektörü ihracat artışında liderliği bırakmadı

TİM tarafından kategoriler bazında derlenmiş 27 sektör arasında bu yılın 10 ayında 2019'un aynı dönemine göre en fazla ihracat artıran sektör yüzde 25,3 ile gemi ve yat oldu.

Gemi ve yat sektörü bu yılın 10 aylık döneminde yakaladığı yüzde 25,3'lük ihracat artışıyla 27 sektör arasında liderliğe yerleşirken, 140 noktaya ürünlerini ulaştıran sektörün dış satımını büyük ölçüde İstanbul sırtladı.

 

Türkiye İhracatçılar Meclisi'nden (TİM) derlenen verilere göre, 2019'un ocak-ekim döneminde 768 milyon 969 bin dolar düzeyinde bulunan gemi ve yat sektörü ihracatı, bu yılın aynı sürecinde 963 milyon 627 bin dolara ulaştı.

 

Söz konusu dönemde ihracat artışında yüzde 25,3'u yakalayan sektör, bu oranla lokomotif olarak nitelendirilen birçok sektörü geride bırakarak zirvedeki yerini korudu. Sektörün, yılın 10 aylık döneminde ülke ve serbest bölgeden oluşan toplam 140 noktaya ihracat gerçekleştirmesi dikkati çeken bir başka unsur oldu.

 

Yılın 10 ayında Türkiye'nin 33 kentinden ürün ihraç eden gemi ve yat sektörünün bu dönemdeki toplam ihracatının 636 milyon 386 bin dolarlık bölümünü İstanbul gerçekleştirdi. Bu rakam, sektörün toplam ihracatının yüzde 66'sına denk geldi.

 

İstanbul'un ardından en fazla gemi ve yat ihracatı gerçekleştiren diğer kentler ise 246 milyon 691 bin dolarla Yalova, 29 milyon 234 bin dolarla İzmir ve 27 milyon 742 bin dolarla Bursa olarak sıralandı.

 

Geçen yılın 10 ayında gemi ve yat ihracatı gerçekleştirmeyen Aydın, Samsun, Sinop, Giresun ve Şırnak'ın bu yılın aynı döneminde sektörün ihracatına toplam 257 bin dolarlık katkı verdiği görüldü.

 

EN FAZLA İHRACAT NORVEÇ'E

Gemi ve yat sektörünün yılın 10 ayında en fazla ihracat gerçekleştirdiği ülke Norveç oldu. Bu dönemde Norveç'e 213 milyon 989 bin dolarlık ihracat yapılırken, söz konusu ülke, sektörün toplam ihracatının yüzde 22,2'si ile beşte birinden fazlasını karşıladı.

 

Norveç'i, 176 milyon 336 bin dolarla Marshall Adaları, 66 milyon 587 bin dolarla Malta, 50 milyon 893 bin dolarla Lüksemburg, 45 milyon 820 bin dolarla Kanada, 44 milyon 623 bin dolarla Rusya, 43 milyon 225 bin dolarla İngiltere, 38 milyon 639 bin dolarla Hollanda, 29 milyon 690 bin dolarla Umman ve 28 milyon 992 bin dolarla Polonya takip etti.

 

Bu dönemde İtalya'ya 26 milyon 170 bin dolarlık, ABD'ye 22 milyon 835 bin dolarlık, Danimarka'ya 14 milyon 832 bin dolarlık, Kenya'ya 11 milyon 358 bin dolarlık ve İspanya'ya 10 milyon 885 bin dolarlık gemi ve yat ürünleri ihraç edildi.

 

Böylece sektör, dünyada toplam 15 noktaya 10 milyon doların üzerinde ihracat gerçekleştirmiş oldu.

 

Ülkelere göre sektörün dış satım hacmindeki değişime bakıldığında, ocak-eylül döneminde miktar bazında en fazla ihracat artışı Marshall Adaları'na gerçekleşti. Marshall Adaları'na geçen yılın 10 ayında gerçekleştirilen 67 milyon 811 bin dolarlık ihracat, bu yılın aynı sürecinde 176 milyon 336 bin dolara çıkarak 108 milyon 524 bin dolarlık artış kaydetti.

558,1 MİLYON DOLARLIK GEMİ İHRAÇ ETTİK

Gemi ve yat sektörünün alt kalemlerine bakıldığında, yılın 10 ayında sektörün ihracatına en büyük katkıyı 558,1 milyon dolarla geminin verdiği görülürken, bunu 124,9 milyon dolarla römorkörler takip etti.

 

Bu dönemde, 112,5 milyon dolarlık yat, tekne ve bot, 97 milyon dolarlık feribot, 28,9 milyon dolarlık gemi yan sanayi, 23,7 milyon dolarlık da deniz tankeri ihracatı gerçekleştirildi.

Yılın 10 ayında 18,5 milyon dolarlık da bu sınıflandırmalara dahil olmayan diğer deniz araçları ihracatı yapıldı.

 

8.11.2020 IMO ve WTO'dan kruvaziyer seferlerinin başlaması için çağrı geldi

IMO ve WTO, kruvaziyer endüstrisini desteklemek için ortak bir bildiri yayınlamak üzere bir araya geldi İki Birleşmiş Milletler örgütü, kruvaziyer endüstrisini ve hükümetleri, yolcu gemisi operasyonlarının güvenli bir şekilde yeniden başlamasıiçin teşvik etmeye çalıştıklarını belirtti.

Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO) ve Dünya Turizm Örgütü (WTO), kruvaziyer seferlerinin yeniden başlaması çağrısında bulunan diğer dünya örgütlerine, sendikalara, çalışanlara ve ticaret gruplarına desteklerini esirgemediklerini vurguladı.

 

Ancak bu karar virüsü kontrol altına almayı ve hafifletmeyi amaçlayan yeni hükümet kısıtlamalarının kruvaziyer endüstrisini engellediği bir zamanda geldi.

 

150 MİLYAR DOLAR KATKIDA BULUNUYOR

IMO ve WTO, 5 Kasım'da yayınlanan ortak bir açıklamada, kruvaziyer sektörünün dünya ekonomisi için önemini vurguladı.

Sektör verilerini aktaran iki kuruluş, kruvaziyer sektörünün 1,2 milyon işi desteklediğini ve her yıl küresel ekonomiye 150 milyar dolar katkıda bulunduğunu söyledi. Turizmin, milyonlarca insanın geçim kaynağı olduğu ve önemli sosyo-ekonomik faydalar sağladığı için ada devletleri için hayati önem taşıdığının altını çizildi.

 

Ortak bildiri, hükümetleri, sektörün güvenli koşullar altında toparlanmasını kolaylaştırmak için IMO tarafından paylaşılan Avrupa Birliği'ndeki kruvaziyer gemilerinin operasyonlarının kademeli ve güvenli bir şekilde yeniden başlatılmasına ilişkin kılavuzu kullanmaya davet ediyor.

 

IMO, yolcu gemisi operasyonlarının yeniden başlamasının denizcilik topluluğuna fayda sağlayacağına olan inancını vurguladı.

İki örgüt aynı zamanda yolcu gemilerinde çalışan mürettebat üyeleri dahil tüm denizcileri ve deniz personelini kilit işçiler olarak tanıyor ve mürettebat değişikliklerinin önündeki engelleri kaldırmaya yönelik çağrılarını yineliyor.

 

7.11.2020 Rekabet Kurumu, Port Akdeniz’e 12 milyon TL para cezası verdi

Rekabet Kurumu, Ortadoğu Antalya Liman İşletmeleri A.Ş’ye (Port Akdeniz) konteyner elleçleme hizmetleri pazarında aşırı fiyatlama uygulamaları nedeniyle 12 milyon 145 bin TL idari para cezası verdi.

Antalya Ticaret ve Sanayi Odası (ATSO), Batı Akdeniz İhracatçı Birliği (BAİB) ve bazı kurumlar tarafından liman hizmet ve elleçleme fiyatlarında yüksek fiyat uygulayarak ihracatı engellediği gerekçesiyle iki yıl önce Rekabet Kurumu’na şikayette bulundu.

 

AŞIRI FİYATLAMA İDDİASI

Rekabet Kurumu yetkilileri 2019 yılında BAİB, ATSO ve ihracatçılar ile Ortadoğu Antalya Liman İşletmeleri A.Ş yetkililerinin görüşlerini dinledi. Rekabet Kurumu geçen hafta yaptığı toplantı sonrası Ortadoğu Antalya Liman İşletmeciliği A.Ş yükleme ve tahliye hizmetlerinde aşırı fiyat uygulamak suretiyle 4054 sayılı Kanun’un 6. maddesini ihlal edip etmediğinin tespitine yönelik olarak yürütülen soruşturma tamamlandı.

 

Rekabet Kurumu, 05.11.2020 tarihinde Rekabet Kurulu değerlendirme sonucu, Ortadoğu Antalya Liman İşletmeleri A.Ş.’nin konteyner elleçleme hizmetleri pazarında aşırı fiyatlama uygulamaları ile 4054 sayılı Kanun’un 6. maddesini ihlal ettiğine, dolayısıyla aynı Kanun’un 16. maddesi uyarınca adı geçen teşebbüse idari para cezası verilmesine karar verildi.

Rekabet Kurumu’nun kararında şu görüşlere yer verildi.

 

‘’Antalya Limanını işletmekte olan Ortadoğu Antalya Liman İşletmeleri A.Ş.’nin yükleme ve tahliye hizmetlerinde aşırı fiyat uygulamak suretiyle 4054 sayılı Kanun’un 6. maddesini ihlal edip etmediğinin tespitine yönelik olarak yürütülen soruşturma sonucunda, toplanan tüm delil, bilgi ve belgeler, düzenlenen Rapor, Ek Görüş, yazılı savunmalar ve sözlü savunma toplantısında yapılan açıklamalar değerlendirilerek 05.11.2020 tarihinde yapılan Rekabet Kurulu toplantısında 20-48/666-291 sayı ile aşağıdaki nihai karar alınmıştır :

 

YARGI YOLU AÇIK

1) Ortadoğu Antalya Liman İşletmeleri A.Ş.’nin konteyner elleçleme hizmetleri pazarında hâkim durumda olduğuna OYBİRLİĞİ ile,

2) Ortadoğu Antalya Liman İşletmeleri A.Ş.’nin bu pazardaki aşırı fiyatlama uygulamaları ile 4054 sayılı Kanun’un 6. maddesini ihlal ettiğine OYBİRLİĞİ ile 3) Bu nedenle, 4054 sayılı Kanun’un 16. maddesinin üçüncü fıkrası ve “Rekabeti Sınırlayıcı Anlaşma, Uyumlu Eylem ve Kararlar ile Hakim Durumun Kötüye Kullanılması Halinde Verilecek Para Cezalarına İlişkin Yönetmelik”in 5. maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi, ikinci fıkrası ve üçüncü fıkrasının (a) bendi uyarınca 2019 mali yılı sonunda oluşan ve Kurul tarafından belirlenen yıllık gayri safi gelirleri üzerinden, Ortadoğu Antalya Liman İşletmeleri A.Ş.’ye 12.145.321,40 TL idari para cezası verilmesine OYBİRLİĞİ ile gerekçeli kararın tebliğinden itibaren 60 gün içinde Ankara İdare Mahkemelerinde yargı yolu açık olmak üzere, karar verilmiştir.’’

 

5.11.2020 MSC, Gebze-Trieste arasında yeni bir EXPRESS servis başlatıyor

MSC, Avrupa’ya kara nakliyesine alternatif ve ekonomik avantajlar sağlayan yeni bir EXPRESS servis başlatıyor. Gebze – Trieste arasında karşılıklı gerçekleşecek olan express servis ile Trieste’ye gelen yükler Avrupa’nın 9 ülkesine kapı teslim olarak gönderilecek.

 

Dünyanın en büyük konteyner taşıyıcıları arasında yer alan Mediterranean Shipping Company (MSC), 2019 yılında Avrupa içi kapı teslim taşımalar için İzmir’den başlattığı geniş ve hızlı dağıtım ağına sahip “TRIESTE EXPRESS” servisine bir yenisini daha ekliyor.

 

İzmir’den sonra Gebze’den de Trieste’ye exspress servis başlatan MSC, ihracat yüklerini en kısa transit süreler ile varış noktasına ulaştıracak. TIR ile yapılan karayolu taşımalarına en iyi ve en güvenli alternatif olarak sunulan yeni denizyolu servisi sayesinde ihracatlar kara sınır kapısı sıkıntısı yaşanmadan gerçekleşecek.

 

Her Cumartesi Gebze Safiport Limanı’ndan çıkarak İtalya - Trieste’ye varacak olan servis, 4 günde Trieste Free Port’ta olacak ve Asyaport üzerinden Safiport’a dönüşünü tamamlayacak.

Express Servis ile yükler, MSC gemilerinde yer ve ekipman garantisi ve Anadolu’dan Gebze’ye uzanan, İtalya-Trieste’den tüm Avrupa’ya yayılan tren ağı sayesinde gemi kalkışına müteakip 10-12 gün transit sürelerle adrese teslim edilecek.

 

Ayrıca MSC Grubu’nun global demiryolu ağı ile MSC’ye özel trenlerle Trieste’den Almanya, İtalya, Çek Cumhuriyeti, Avusturya, Slovenya, Macaristan, İsviçre, Slovakya, Polonya’ya hızlı teslimatlar yapılacak.

 

Yeni Trieste servisinde, ihracat yükleyicileri için alternatif seçenekler sunularak; Smart (akıllı) konteyner, rampası olmayan alıcılar için Cross Docking ve konvensiyonel teslim seçeneği, LCL Servis (parsiyel yükleme), T1, Avrupa’da depolama ve dağıtım gibi tercihe ve ihtiyaca göre lojistik çözümler üretiliyor. Depoları kullanan ihracatcılar, mallarını istedikleri kadar depolayıp, alıcının istediği tarih ve miktara göre 24 saat içerisinde kapı teslim yapabilme imkanına da sahip oluyor.

 

Avrupa’da gümrükleme hizmetlerinin MSC Grubu güvencesiyle gerçekleştirileceği serviste kara sınır kapısında yaşanan aksaklıklar ortadan kaldırılırken; karayolu taşımalarında yaşanılan olumsuzluklara da sınırsız ekipman desteği ile son verilecek.

 

6.11.2020 Makine dairesinde patlama meydana gelen Southwester isimli gemi battı

Portekiz açıklarında iken makine dairesinde patlama meydana gelen Southwester adlı gemi battı. Gemide bulunan 14 mürettebatın kurtarıldığı öğrenildi.

 

Türk sahipli Vanuatu bayraklı Southwester adlı genel kargo gemisinin makine dairesinde Portugal’in liman kenti Figueira da Foz açıklarında iken patlama meydana geldi.

Mürettebat Eurobulk’a ait EM Hydra adlı gemi tarafından kurtarılırken hızla su alan Southwester battı.

 

Fransa Bretonya – İspanya Sevilla rotasında seyreden 5.400-dwt’lik ve 1998’de inşa edilen Southwester adlı genel kargo gemisinde Portugal’in liman kenti Figueira da Foz açıklarında iken patlama meydana geldi.

 

İstanbul merkezli İstanbul merkezli Southwester Shipping Corporation’e ait ve yine İstanbul merkezli Gant Trading Shipping Corporation tarafından işletilen gemi tamamen batarken 7’si Türk, 7’si Gürcü olmak üzere 14 mürettebat ise bölgede bulunan Eurobulk’a ait bir gemi tarafından kurtarıldı.

 

Gemiden kurtarılan mürettebatın Leixões Limanı’na getirildiği öğrenildi.

 

4.11.2020 İhracat miktar bazlı arttı, değer açısından düştü

Türkiye’nin ihracatı son 5 yılda yüzde 20 oranında artarken, kilogram başına ortalama ihracat birim fiyatı 1,6 dolarlar seviyesinden 1,09 dolara kadar düştü.

Türkiye, ihracatta miktar bazlı artışını sürdürürken, değer açısından kan kaybı yaşıyor. Türkiye’nin ihracatı son 5 yılda değer olarak yüzde 20'ler civarında yükseldi, ancak birim başı değer 2019 sonu itibariyle yüzde 15 düştü.

Son 5 yılda yüzde 15’lik kayıp ile birim değer 1,44 dolardan 1,23 dolara geriledi. 2020’de de süren değer kaybı ile birim başı ürün fiyatı 1,09 dolara kadar düştü.

Geçen 5 yıllık sürede kilogram başına ihracat değerini en fazla artıran sektör savunma sanayii olurken, ihracat birim değerini en fazla düşüren sektör ise çimento, cam, seramik ve toprak ürünleri oldu.

Türkiye, son yıllarda ihracatta yükselen bir grafik çizerek döviz girdisini artıyor, ancak bu artış ürün fiyatının değerlenmesiyle değil yüksek miktarda satışla sağlanıyor. Türkiye’nin ihracatı son 5 yılda değer bazında yüzde 20'ye yakın artış gösterirken birim fiyat yaklaşık yüzde 15 düştü. Son 5 yılda 2019 sonu itibariyle 1,44 dolardan 1,23 dolara inen birim başı fiyat, 2020 yılında da düşmeye devam etti ve 1,09 dolara kadar geriledi.

Dünya’nın analizine göre, geride bıraktığımız yıl ihracat 2015 yılına göre yüzde 20'ye yakın artarak 143,7 milyar dolardan 180,5 milyar dolara yükseldi.

Birim başı değer ortalama verileri gösteriyor. Bu dönemde birim değerinde yüksek oranlı düşüşler yaşayan sektörler olduğu gibi birim değerini artıran sektörler de oldu.

HEDEF 2,5-3 DOLAR

2015’ten bu yana ihracat kilogram değerini en fazla artıran sektör yüzde 104’lük artış ve 50,55 dolar değer ile savunma sanayii oldu. Konuyla ilgili DÜNYA’ya açıklamalarda bulunan Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle, 2019 yılında ihracatta miktar hedefi aşıldığını, dolar cinsinden hacimde de hedeflere oldukça yakın bir performans gerçekleştirildiğini söyledi.

TİM Başkanı Gülle, 2019 yılında miktar bazlı ihracatın yüzde 15,3 oranında önemli oranda bir artış kaydederek 146 milyon tonu aştığını kaydetti.

Gülle, şöyle konuştu:

“Ticaret savaşları ve Brexit ile gerginleşen bir küresel ortam sonucunda, önce paritenin düşüşü; ardından da piyasada tutunabilmek için fiyatların iskonto edilmesi sebebiyle, bazı sektörlerin ortalama ihracat birim fiyatlarında düşüşler gözlendi. Ticaretin adeta durma noktasına geldiği, küresel anlamda talep şokunun yaşandığı pandemi döneminde tekrar fiyatların iskonto edilmesi; salgına rağmen ülkemiz ihracatı pozitif ayrışmasına karşın birim değerlerde istediğimiz seviyelere ulaşmamızın önüne geçti. Fakat, önümüzdeki dönemde ihracat birim değerlerimizin artacağına ve hedeflediğimiz 2,5-3 dolarlık seviyelere ulaşacağına can-ı gönülden inanıyoruz. İhracat birim değeri, diğer bir deyişle katma değeri yüksek sektörlerimizin ihracatında son dönemde yaşanan artış bizleri memnun ediyor.”

TİM Başkanı İsmail Gülle, 2019 yılında, kilogram başına ihracat değerinin mücevherde 665 dolar, savunma ve havacılıkta 62 dolar, hazır giyimde 13,24 dolar, deride 10,35 dolar olarak gerçekleştiğini belirtti.

Eylül ayında kilogram başı ihracat değeri 10 doların üzerinde olan yüksek katma değerli ürünlerin toplam ihracatının da artış gösterdiğini anlatan Gülle, şöyle devam etti: “Bu ürünlerde, 2019 yılının eylül ayında, 3 milyar 646 milyon dolar olan ihracatımız, bu yılın aynı ayında, yüzde 12 artarak, 4 milyar 92 milyon dolar seviyesine yükseldi. Kilogram başı ihracatı 50 doların üzerinde olan en yüksek katma değere sahip ürünlerde ise eylül ayında ihracatımız 656 milyon dolara ulaştı. Önümüzdeki aylarda bu artış trendinin süreceğine inanıyoruz.”

TİM Başkanı İsmail Gülle, küresel ticarette ülkeler, hacim olarak önemli bir rekabet yaşasalar da, esas marifetin kilogram başına katma değeri yüksek ürün ihracatı olduğuna dikkat çekti. Bu kapsamda 2001 yılını örnek gösteren Gülle, “2001 yılında Türkiye'nin ihracatının kg başına katma değeri sadece 0.69 dolarken, bugün bu değer ikiye katlanmış durumda” dedi.

 

“TÜM DÜNYADA GERİLEME VAR”

İhracatın birim değerinde düşüşün nedenlerinden biri olan iskonto bu yıl da sektörün en önemli sorunlarından biri. Pandeminin yanı sıra kurda yaşanan artış ve küresel rekabetin dünya ticaretinde fiyat baskısı oluşturduğuna işaret eden İstanbul Tekstil ve Hammaddeleri İhracatçıları Birliği Başkanı Ahmet Öksüz, “Tüm bu nedenler dolayısıyla fiyatlarda tüm dünyada bir gerileme oldu. Rekabet çok fazla. Dünyada da genel bir düşüş trendi var ve biz de bundan etkileniyoruz” dedi. Tekstil ve hammaddeleri sektörünün kilogram başına ihracat değeri 2019’da 4 dolar olarak gerçekleşmişti. Söz konusu değer bu yılın ocak-ekim döneminde ise 3,73 dolar olarak gerçekleşti.

 

EN YÜKSEK ARTIŞ SAVUNMA SANAYİİNDE

Araştırmaya göre, kilogram başına ihracatını en fazla artıran sektör yüzde 104 oran ve 50,54 dolar ile savunma ve havacılık sanayii oldu. Sektörün, 2015’ten bu yana ihracatı miktar bazında gerilemesine rağmen döviz getirisi ve kg başına değer her yıl yükseldi. Sektörün 2015’te ihracat miktarı 66,8 bin ton ve ihracat değeri 1,6 milyar dolar iken, 2017’da miktar 44 bin tona gerilemesine rağmen değer ise 2,7 milyar dolara yükseldi. Söz konusu gelişme kg. başına ihracat değerinin arttığını gösteriyor. Son 5 yılda söz konusu rakam 24,8 dolardan 61,9 dolara yükseldi.

 

EN FAZLA ÇİMENTO, CAM VE SERAMİK DEĞER KAYBETTİ

2015’TEN bu zamana kadar kilogram başına ihracat değerini artıran sektörler savunma ve havacılığın yanı sıra süs bitkileri, otomotiv, yaş meyve ve sebze iklimlendirme oldu. Çelik sektörü 0,6 dolarlık kilogram değeri ile 2015’teki değerini korurken, diğer sektörler kilogram başına değer kaybı yaşadı. Kilogram başına ihracat değerini en fazla düşüren sektör çimento, cam, seramik ve toprak ürünleri sektörü oldu. Sektörün kg başına ihracat değeri 2015’te 0,2 dolar iken söz konusu rakam 2019 sonunda 0,1 dolar ve bu yılın ocak-eylül döneminde ise 0,09 dolara geriledi. Dünya Gazetesi tarafından yapılan araştırmaya göre, çimento, cam ve seramik sektörünün ardından kg. başına en ihracat değerinde en fazla düşüş gösteren diğer sektörler ise yüzde 41’lik değer kaybı ile fındık ve mamulleri, yüzde 26 ile deri ve deri mamulleri oldu. Fındık ve mamulleri sektöründe kg başına fiyat 2015’te 11,8 dolar iken bu yılın ocak-ekim döneminde 6,93 dolara, deri ve deri mamullerinde ise kg başına değer 12,8 dolardan 9,41 dolara geriledi.

 

KG BAŞI SATIŞ DEĞERİ 10 DOLARIN ÜZERİNDE 4 SEKTÖR VAR

2019 YIL sonu rakamlarına göre, ihracat birim değeri 10 doların üzerinde bulunan 4 sektör bulunuyor. Söz konusu sektörler arasında ihracat değeri sıralamasında 665 dolar ile mücevher sektörü birinci olurken, onu 62 dolar ile savunma ve havacılık ve 13,2 dolar ile de hazır giyim sektörü izledi.

-
ShareShareShareShareShare

Neredeyiz?