Kaynak : (www.denizhaber.net)
6.01.2020 Fırtınaya yakalanan gemideki 6 konteyner denize düştü
Ege’nin kuzeyi ve Marmara Denizi’nde etkili olan fırtına nedeniyle, Çanakkale’nin Bozcaada ilçesi açıklarındaki bir gemide bulunan 6 konteyner denize düştü.
Ege’nin kuzeyi ve Marmara Denizi’nde etkili olan fırtına nedeniyle, Çanakkale’nin Bozcaada ilçesi açıklarındaki bir gemide bulunan 6 konteyner denize düştü.
Edinilen bilgiye göre, Bursa’nın Gemlik Limanı’ndan, İzmir’in Aliağa Limanı’na giden Panama bayraklı, 6 bin 285 grostonluk 100 metre uzunluğundaki “MedKon İstanbul” isimli gemi, Bozcaada açıklarından geçtiği sırada fırtınaya yakalandı.
Saatteki hızı 110 kilometreye ulaşan kuvvetli fırtına dolayısıyla gemideki 6 konteyner yerinden sökülerek denize devrildi. Bunun üzerine gemi kaptanı, Çanakkale Boğazı Gemi Trafik Hizmetleri Müdürlüğüne (VTS) durumu bildirdi.
Bölgede geçiş yapacak diğer gemilerin kaptanlarına uyarı yapıldığı, “MedKon İstanbul”un ise Bozcaada’nın kuzeyine demir atarak beklemeye başladığı öğrenildi.
6.01.2020 Adana kıyılarına balık çiftlikleri kurulacak
Adana’nın Karataş ile Yumurtalık ilçeleri arasında, denizde su ürünleri yetiştiriciliği yapmak isteyenler için başvurular açıldı.
Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından Adana’nın Karataş ile Yumurtalık ilçeleri arasında, denizde su ürünleri yetiştiriciliğine ilişkin potansiyel alanlar belirlendi. Söz konusu alanda su ürünleri yetiştiriciliği yapmak isteyenler, Adana İl Tarım ve Orman Müdürlüğüne başvurabilecek.
Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğünün internet sitesinde, “Adana İli Sınırlarında Denizde Su Ürünleri Yetiştiricilik Bölgesi Açılması” başlıklı bir açıklama yapıldı.
Açıklamada, Tarım ve Orman Bakanlığınca yürütülmekte olan Adana ili sınırları dahilinde, Karataş-Yumurtalık ilçeleri arasında, denizde su ürünleri yetiştiriciliğine ilişkin potansiyel alanların belirlenmesi çalışmasının tamamlandığı bildirildi.
Bahse konu su ürünleri yetiştiricilik bölgesinde su ürünleri yetiştiricilik faaliyetinde bulunmak isteyenlerin müracaatları; Su Ürünleri Yetiştiriciliği Yönetmeliği ve 2006/1 Numaralı Su Ürünleri Yetiştiriciliği Yönetmeliğine İlişkin Uygulama Esasları Genelgesi doğrultusunda değerlendirilmek üzere, 31 Aralık 2019 tarihinden itibaren Adana Tarım ve Orman İl Müdürlüğü tarafından alınmaya başlandı.
2.1.2020 Doğu Akdeniz için üç ülke masaya oturuyor
Güney Kıbrıs Rum Yönetimi (GKRY), Yunanistan ve İsrail, Eastmed (Doğu Akdeniz doğal gaz boru hattı) projesinin inşası için bir anlaşma imzalayacak.
Yunanistan’ın başkenti Atina’da düzenlenecek olan imza törenine Yunanistan Başbakanı Kiryakos Miçotakis, İsrail Başbakanı Binyamin Netanyahu ve Rum Lider Nikos Anastasiadis katılacak.
Geçtiğimiz aylarda Anastasiadis’le birkaç kez bir araya gelen Netanyahu, imza törenine katılmak için Atina’ya hareket etti.
Eastmed projesiyle, Doğu Akdeniz’den çıkarılan gazın Kıbrıs üzerinden Yunanistan’a oradan da İtalya’ya ulaştırılması hedefleniyor.
Yeni yılın ilk haftası Doğu Akdeniz için hareketli günlere sahne oluyor.
Projenin imzalanacağı gün, TBMM’de Türkiye’nin Libya’ya asker göndermesi ile ilgili tezkere oylanacak.
4-5 Ocak tarihlerinde Fransa-Mısır-Yunanistan-Kıbrıs Rum kesimi arasında bir zirve düzenlenecek.
Yunanistan Başbakanı Kiriakos Miçotakis’in 7 Ocak’ta Beyaz Saray’da ABD Başkanı Donald Trump ile görüşmesi bekleniyor.
8 Ocak’ta ise Rusya Devlet Başkanı Vladimir Putin Türkakım projesi için Türkiye gelip Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ile görüşecek.
31.12.2019 Doğu Akdeniz’in ilk tersanesi için çalışmalar başladı
Türkiye’nin Doğu Akdeniz’deki tek tersane yatırımı olmasına karşın, açılan davalar nedeniyle 17 yıldır yapılamayan Taşucu Tersanesi Projesi’nin hayata geçirilmesi için çalışmalar hızlandırıldı.
Doğu Akdeniz’de doğalgaz rezervlerinin bulunmasının ardından, Türkiye ile Yunanistan arasında başlayan daha sonra ABD, Rusya, İsrail ve Mısır’ın da sürece dahil olması ile küresel arenaya taşınan enerji gerilimi, bölgedeki askeri ve sivil gemi trafiğini daha da artırırken, liman ve tersane gibi denizcilik tesislerinin stratejik önemini de artırdı. Bu kapsamda Türkiye’nin Doğu Akdeniz’deki tek tersane yatırımı olmasına karşın açılan davalar nedeniyle 17 yıldır yatırım yapılamayan Taşucu Tersanesi Projesi’nin hayata geçirilmesi için ise çalışmalar hızlandırıldı. Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın konuyla ilgili imar planları üzerinde çalıştığı, 2003 yılında söz konusu tesisi 49 yıllığına kiralayan Mersin Ortak Girişimi olan Akdeniz Taşucu Gemi Sanayi AŞ’nin (AKTER AŞ) imar planı çalışmalarının tamamlanmasının ardından 2020 yılı içinde yatırımlara başlamayı öngördüğü ve bu kapsamda yurtiçi ve yurtdışında kaynak arayışında olduğu belirtiliyor.
Taşucu Tersanesi Projesi yatırımının önünde artık hiçbir engelin kalmadığını ifade eden Mersin Deniz Ticaret Odası (MDTO) Genel Sekreteri Korer Özbenli, “Projemiz için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nda imar çalışmaları tüm hızıyla sürüyor” dedi. Yerel yönetimlerden proje hakkında bilgi alınacağını, işlemlerin ardından tersane alanının imar planlarına ekleneceğini öngördüklerini söyleyen Özbenli, “Bu işlemler tamamlandıktan sonra zaman kaybetmeden yatırımlar 2020 yılı içinde başlayacak. Bu kapsamda gemilerin rutin havuzlanma işlemlerinin yapılacağı büyük bir havuz arayışı var. Ayrıca finansal ihtiyaçlar için yurtiçi ve yurtdışındaki fonlar değerlendiriliyor” dedi.
“Yatırım, 30 milyon doları bulacak”
Taşucu SEKA Limanı içinde yer alan 87 dönüm alanda sökülebilir prefabrik yapılarla inşa edilecek Tersanede 30-35 bin Dwt’e kadar gemiler inşa edilebilecek. Yatırım miktarının yaklaşık 30 milyon doları bulabileceğini ifade eden Özbenli, yatırımın bazı sivil toplum örgütleri tarafından manipüle edilerek siyasi bir malzeme haline getirildiği savundu.
Özbenli, “Türkiye’nin Milli Güvenlik Kurulu kararına dahi konu edilen bu yatırımın gecikmesi hakikaten bir beka sorunudur. Çünkü tersane girişimimiz denizcilik, gemi inşa ve bakım onarım konularında yeterli bilgiye sahip olmayan kesimler tarafından ‘çevre hassasiyeti’ gerekçesiyle açılan ve dönemin yerel yöneticileri tarafından da desteklenen davalarla kesintiye uğratıldı” diye bilgi verdi. AKTER AŞ’nin ortaklarından biri olan MDTO’nun, TURMEPA/Deniz Temiz Derneği’nin Bölge Koordinatörlüğü’nü yürüttüğüne ve bugüne kadar onlarca çevre projesinde çalıştığına dikkat çeken Özbenli, “Gemi söküm işlemlerinin yapılacağı iddialar gerçeği yansıtmıyor. Çünkü mevcut kanunlara göre gemi söküm işlemlerinin İzmir’in Aliağa ilçesinde yer alan Gemi Söküm Bölgesi dışında yapılması yasak” diye konuştu.
“Kayıp 425 milyon dolar”
Doğu Akdeniz’deki son ekonomik ve askeri gelişmelerden sonra Türkiye’nin Akdeniz’de sahip olduğu konumunun daha iyi değerlendirilmesi için projenin bir an önce faaliyetlerine başlaması gerektiğinin altını çizen MDTO Genel Sekreteri Korer Özbenli, “Akdeniz’deki gemi inşa sanayisi sektöründe Lübnan, İsrail, Mısır ve Malta kendi pastalarındaki pay azalacağı için projenin hayata geçmesini istemiyor. Çünkü bizim projemiz yıllık en az 25 en fazla 30 gemi inşa kapasitesine sahip olmakla birlikte gemilerin bakım ve onarımları da yapılıyor. Sadece Mersin’e yılda ortalama 6 bin gemi geliyor. Doğu Akdeniz’de böyle bir tersanenin bulunmaması, gemi işletmelerinin zaman ve kaynak, Türkiye’nin de döviz kaybetmesi demek. Taşucu Tersanesi’nin faaliyete alınmadığı her yıl Türkiye ortalama 25 milyon dolarlık bir işlem hacminden mahrum kalıyor. Tersane yatırımımızın gecikmesi ile kaybettiğimiz katma değer ise toplamda yaklaşık 425 milyon dolar” şeklinde konuştu.
29.12.2019 Mersin Uluslararası Limanı, iş hacmiyle lider oldu
Türkiye’nin en büyük konteyner limanı Mersin Uluslararası Limanı, 2019 yılında gerçekleştirdiği 1,9 milyon TEU konteyner iş hacmiyle Türkiye limanları arasında bir ilke imza atarak, 1,9 Milyon TEU barajını geçen ilk liman oldu.
Türkiye’nin en büyük konteyner limanı Mersin Uluslararası Limanı (MIP), 2019 yılında gerçekleştirdiği 1,9 milyon TEU konteyner iş hacmiyle Türkiye limanları arasında bir ilke imza atarak, 1,9 Milyon TEU barajını geçen ilk liman oldu.
Dünya liman endüstrisine paralel gelişen MIP, 2019 yılında 1,9 milyon TEU konteyner iş hacmine ulaşarak, bir önceki yıla göre yüzde 12 artış kaydetti. 2018 yılında ulaştığı 1,72 milyon TEU rakamıyla Türkiye konteyner limanları arasında ilk sıraya yerleşen MIP, 2019 yılı iş hacmiyle liderliğini taçlandırmış oldu. MIP, konvansiyonel yük bazında ise bir önceki yıla göre yüzde 11 artışla 8 milyon ton iş hacmine ulaştı.
2019 yılında tarihinin en başarılı dönemine imza atarak, 1,9 milyon TEU konteyner, 8 milyon ton konvansiyonel işlem hacmiyle Türkiye’nin lider limanı unvanını koruduklarını ifade eden MIP Genel Müdürü Johan Van Daele, bu gelişmenin aynı zamanda MIP ve Türkiye tarihinde bir ilk olduğunu söyledi. Türkiye limanlarında toplam elleçlenen konteyner hacminde yüzde 17 paya sahip olduklarını belirten Van Daele, “Gelinen bu noktayı daha yukarılara taşıma konusunda heyecan duyuyoruz. Bu başarı, çalışanlarımıza, müşterilerimize, Mersin’in lojistik gücüne katkıda bulunan tüm kamu, STK ve özel sektör temsilcilerine aittir. Tüm paydaşlarımıza verdikleri destek, sundukları katkı için teşekkür ediyorum” dedi.
‘YENİLİKÇİ PROJELER GELİŞTİRMEYE DEVAM EDİYORUZ’
Johan Van Daele, 2019 yılı operasyon performansına ilişkin yaptığı değerlendirmede şu ifadelere yer verdi:
“Bölgenin ticaret merkezi konumunu koruması için MIP tesislerini global ölçekte hizmet verebilecek seviyeye taşımak istiyoruz. Konteyner gemi endüstrisi muhteşem bir ivmeyle büyümekte ve her geçen gün daha büyük gemiler dünya denizlerine indirilmektedir. Bu hızlı gelişimin paralelinde sektördeki rekabet gücümüzü artıracak, ihracatçı ve ithalatçılarımıza zaman ve maliyet avantajı sağlayacak yenilikçi projeler geliştirmeye devam ediyoruz. Tüm paydaşlarımızın desteğiyle limana en doğru yatırımları yapmayı amaçlıyoruz. Profesyonel hizmetimizi daha da geliştirmek ve bölgedeki tüm liman kullanıcıları ile hinterlandımızın beklentilerini karşılayabilmek için yatırımlarımızı planladık. MIP olarak küresel ligde güçlenmeye çalışırken, diğer taraftan Türkiye’ye, bölgemize ve Mersin’e katma değer sağlayacak projelerin destekçisi olmaya devam edeceğiz.”
27.12.2019 Songa Iridium isimli konteyner gemisi İstanbul Boğazı’nda makine arızası yaparak kıyıya çarptı
İstanbul Boğazı geçişi yapan Songa Iridium isimli konteyner gemisi makine arızası yaparak Rumeli Hisarı’nda kıyıya çarptı. İlk belirlemelere göre İstanbul Boğazı’ndaki kazada can ve mal kaybı yaşanmadı.
İstanbul Boğazı geçişi yapan Songa Iridium isimli konteyner gemisi makine arızası yaparak Rumeli Hisarı’nda kıyıya çarptı. İlk belirlemelere göre İstanbul Boğazı’ndaki kazada can ve mal kaybı yaşanmadı.
Deniz Haber Ajansı’nın edindiği bilgiye göre, Liberya bayraklı SONGA IRIDIUM isimli 191 metre boyunda 28,5 metre genişliğinde ve 2015 TEU taşıma kapasitesine sahip konteyner gemisi, saat: 12.05 sularında İstanbul Boğazı’na giriş yaparken 12.08 sularında makine arızası yaparak Aşiyan önlerinde kıyıya temas ettiği öğrenildi.
Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetlerinin bölgeye römorkör ve acil müdahale botlarını sevk etmesiyle birlikte, üzer halde olan Liberya bayraklı SONGA IRIDIUM isimli konteyner gemisi, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü’ne ait römorkörler tarafından kontrol altına alındı.
Edinilen bilgiye göre; Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü’ne ait römorkörler, kazazede gemiden halat alarak, emniyetli bir yere doğru çekmeye başladığı kaydedildi.
GEMİDE KILAVUZ KAPTAN BULUNUYOR
Liberya bayraklı SONGA IRIDIUM isimli konteyner gemisinin, boğaz geçişi esnasında makine arızası yapması ile birlikte gemide bulunan kılavuz kaptanın 12.07’de Türk Boğazları Gemi Trafik Hizmetleri Merkezine anons yaparak ihbar ettiği öğrenildi.
Fuden Denizcilik Tic. ve San. A.Ş.’ye ait Panama bandıralı kuru yük gemisi İsrail’in Ashdod limanı yakınlarında karaya oturdu.
Reuters’ın haberine göre Panama bandıralı gemi, Türkiye merkezli Fuden Denizcilik Tic. ve San. A.Ş.’ye ait.
İsrailli yetkililerin verdiği bilgiye göre 90 metre uzunluğundaki Zelek Star adlı gemi Yunanistan’dan İsrail’e yük taşıyordu.
Gemi kuvvetli rüzgarın etkisiyle demirleme alanından sürüklenerek Oranim plajında kumsala oturdu.
Ayrıca yetkililerden alınan bilgiye göre karaya oturan geminin çevreye kirlilik oluşturmadığı anlaşıldı.
Name of ship : ZELEK STAR
IMO number : 9379117
Gross tonnage : 2833
DWT : 4500
Type of ship : General Cargo Ship
Year of build : 2005
Flag : Panama
25.12.2019 Nevado 35′ adlı kuru yük gemisi, Şarköy’de karaya oturdu
Şarköy açıklarında içerisinde 11 mürettebatı bulunan Rus bandıralı “Nevado 35” isimli kuru yük gemisinin karaya oturduğu öğrenildi. Bölgeye Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü ekipleri ile Sahil Güvenlik Komutanlığı’ndan botlar sevk edildiği bildirildi.
Tekirdağ’ın Şarköy ilçesi Hoşköy Mahallesi açıklarında Rus bandıralı Nevado 35 adlı kuru yük gemisi, karaya oturdu.
89.61 metre boyunda 15.9 metre genişliğindeki geminin kaptanı, kendi imkanlarıyla yaptıkları çalışmayla gemiyi kurtaramayınca Kıyı Emniyet Genel Müdürlüğü’nden yardım istedi.
Bölgeye Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü ekipleri ile Sahil Güvenlik Komutanlığı’ndan botlar sevk edildi.
2006 yılında inşa edilen gemide 11 mürettebatın olduğu öğrenildi.
Küspe yüklü gemideki arızanın dümen kısmında çıktığı ifade edildi.
Şarköy Hoşköy Mahalle Muhtarı Emine Açar, yaptığı açıklamada Sahil Güvenlik ekiplerinin kurtarma çalışması yaptığını belirtirken mürettebata da geçmiş olsun dileklerinde bulundu.
25.12.2019.Kaptan Bora Ekşi son yolculuğuna uğurlandı
Kaptan Bora Ekşi Hint Okyanusu’nda “İnce Karadeniz” isimli kargo gemisinde bıçaklı saldırı sonucu hayatını kaybetti.
Hint Okyanusu’nda Türk bayraklı “İnce Karadeniz” adlı kargo gemisinde bıçaklı saldırı sonucu hayatını kaybeden kaptan Bora Ekşi’nin katili makine yağcısı Ergin A. limandaki polisler tarafından gözaltına alındı.
Ergin A., kendisine engel olmak isteyen dört personeli de yaralamıştı. Ergin A., üzerine yangın tüpü sıkılarak etkisiz hale getirilebilmişti. Kaptan Bora Ekşi, 25 Aralık günü Üsküdar’daki Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Camii’nde düzenlenen cenaze töreninin ardından toprağa verildi