09 - 15 Aralık 2020 Haftası Denizcilik Haberleri

(Kaynak:www.denizhaber.net)

 

15.12.2020 MSC, Texas Trader İsimli Konteyner Gemisini Satın Aldı

İsviçre merkezli konteyner hattı Mediterranean Shipping Company (MSC), ikinci el konteyner gemisi alımlarına devam ediyor. Şirket, bu kapsamda Texas Trader isimli konteyner gemisini satın aldı.

MSC, 2005 yılında inşa edilen Texas Trader isimli konteyner gemisini Lomar Shipping'den satın aldı. Broker raporlarına göre MSC, yaklaşık 15 milyon dolar ödedi.

VesselsValue tarafından gemiye 10.36 milyon dolarlık değer biçilmişti. Satın alma fiyatının bu değerden önemli ölçüde daha yüksek olduğu göze çarptı.

Ayrıca geminin bu ayın sonunda özel bir sörveye tabi olması bekleniyor.

290 MİLYON DOLARA 19 GEMİ SATIN ALDI

Son birkaç ayda MSC, şirketin odak noktasının ultra büyük, düşük karbonlu yeni inşa gemilerle filo oluşturmak olduğunu savunmasına rağmen, ikinci el pazarda değeri 290 milyon dolardan fazla olan 19 gemi satın aldı.

Sea-Intelligence raporunda, MSC'nin yakında dünyanın en büyük taşıyıcısı olarak Maersk'i geçebileceğini öne sürmüştü.

 

15.12.2020 Danimarka, 2050’de Deniz Üstü Petrol ve Gaz Faaliyetlerini Sonlandıracak

Yenilenebilir enerjiye olan yatırımları ve karbon nötr olma çabasında hız kesmeyen Danimarka, 2050 yılı itibariyle deniz üstü petrol ve gaz faaliyetlerini sonlandırmaya karar verdi.

Yenilenebilir enerjiye özellikle de rüzgâr enerjisine çok ciddi yatırımlar yapan Kuzey Avrupa ülkesi Danimarka, karbon nötr olma yolunda ciddi bir adım atmaya karar verdi. Ülke parlamentosu, aldığı kararla Kuzey Denizi’nde tüm deniz üstü petrol ve doğalgaz faaliyetlerini 2050 yılı itibariyle sonlandıracağını duyurdu.

İleriki dönemde yapılması planlanan arama ve üretim izinlerini de iptal eden karar, önümüzdeki 30 yıl içinde mevcut faaliyetlerin de sonlanmasını sağlayacak. Danimarka Parlamentosu’nda yer alan 10 partiden çoğunun desteğini alan karar sonrası ülkenin 1972 yılından beri faaliyette olan deniz üstü petrol işletmeleri kapanacak.

üzgâr enerjisine ciddi yatırım yapan ülke, sene başında aldığı bir kararla Kuzey Denizi ila Baltık Denizi’nin de alternatifler içinde yer aldığı yere, yapay rüzgâr adası inşa etmeyi planladığını duyurmuştu. 30 ila 45 milyar dolar arasında bir maliyet gerektireceği düşünülen proje ile ülkenin elde edeceği enerji kapasitesini 10 GW seviyesine çıkarma hedefinde olduğu belirtilmişti.

Danimarka, 2019 yılında ürettiği elektriğin yüzde ellisini ise yenilenebilir kaynaklardan elde etmişti.

 

13.12.2020 Avrupa'da Sefer Yapan Kruvaziyer Gemileri Yeniden Kapanıyor

Avrupa'da yaz aylarında başlayan gemi yolculuklarının geri dönüşü, koronavirüs vakalarının artmasıyla Ekim ayında durmaya başladı. Aralık ayında ise durma noktasına geldi.

Son aylarda Avrupa'da sınırlı seferleri yeniden başlatan en büyük hatlardan ikisi MSC Cruises ve Costa Cruises bu hafta, yüksek koronavirüs vaka sayılarının getirdiği artan seyahat kısıtlamaları nedeniyle önümüzdeki günlerde tüm seferleri duraklatacaklarını bildirdi.

MSC Cruises halen faaliyet gösterdiği tek gemi olan MSC Grandiosa'nın 20 Aralık ile 10 Ocak tarihleri arasında gerçekleşmesi planlanan üç seferini iptal etti.

Dünyanın en büyüklerinden biri olan 4.842 yolcu kapasiteli gemisi, COVID sonrası geri dönüşte önemli bir kilometre taşı olarak kabul edildi. İtalya, Cenova'dan 16 Ağustos'ta seferlerine yeniden başlamıştı. MSC Cruises, koronavirüs salgınının başlamasından bu yana Akdeniz'de seferlere yeniden başlayan ilk büyük kruvaziyer hattı oldu.

MSC Cruises, 18 Aralık'ta Akdeniz'de ikinci bir gemiyi hizmete sokma planlarını geri çekti. Hat şu anda 2.550 yolcu gemisi MSC Magnifica'nın COVID dönemindeki ilk yolculuğu için 15 Ocak'ı hedefliyor.

MSC Cruises iptalleri, Costa'nın 20 Aralık'tan 6 Ocak'a kadar olan tüm seferlerini iptal ettiğini duyurmasından bir gün sonra geldi. Hat 6 Eylül'de İtalya dışında sınırlı operasyonlara yeniden başladı ve son üç aydır zaman zaman İtalya'dan üç kadar gemi kaldırdı.

Hat, 7 Ocak'ta yalnızca tek bir gemi olan Costa Smeralda ile operasyonlara yeniden başlamayı planlıyor.

İki hattaki iptaller, Çarşamba günü İtalya'da duyurulan COVID ile ilgili yeni seyahat kısıtlamalarının ardından geldi. Yeni kısıtlamalar arasında 21 Aralık'tan 6 Ocak'a kadar İtalyan bölgeleri arasında seyahatin tamamen yasaklanması da var. İtalyan hükümeti ayrıca sakinlerinin Noel Günü, 26 Aralık ve Yılbaşı Günü'nde memleketlerini terk etmelerini yasaklıyor.

İtalyan hükümeti, birçok İtalyan'ın işten izin aldığı tatil döneminde seyahatin tamamen durdurulmasının, ülkede yeni koronavirüsün yayılmasını durdurmaya yardımcı olacağını umuyor. İtalya'da yeni COVID vakaları Ekim ayı başlarında artmaya başladı ve son haftalarda düşmeye başlasa da yüksek seviyede kaldı.

Hattan yapılan açıklamada, "Costa önümüzdeki Noel ve Yeni Yıl tatillerinde ülkeye ve tüm İtalyanlara talep edilen diğer çabalara faaliyetlerini askıya alarak katılıyor" denildi.

MSC Cruises ve Costa, artan seyahat kısıtlamaları nedeniyle deniz yolculuğunu yeniden canlandırma çabalarını geri çekmek zorunda kalan en son hatlar.

Avrupa'da yazdan bu yana faaliyetlerine yeniden başlayan yarım düzineden fazla diğer okyanus ve nehir gezisi hattı, Almanya, Fransa ve diğer Avrupa ülkelerinde artan seyahat kısıtlamaları nedeniyle son haftalarda seferlerini iptal etmek zorunda kaldı.

Seyahat kısıtlamaları, artan koronavirüs vaka sayıları üzerine yeniden planlanmaya başlandı. Haziran ayında yeniden geri gelmeye başlayan Avrupa'da nehir gezintileri ise Ekim ayından bu yana durma noktasına geldi.

Kuzey Amerika'da faaliyet gösteren kruvaziyer gemilerinin bölgedeki seferlerine devam etmeyi bekledikleri tarih geçerken, geçtiğimiz haftalarda Avrupa'da yeniden deniz yolculuğuna başlanmasının tersine dönmesi geliyor.

Bu hafta Royal Caribbean, Carnival Cruise Line, Norwegian Cruise Line ve Disney Cruise Line dahil olmak üzere Kuzey Amerika'da faaliyet gösteren neredeyse her büyük kruvaziyer hattı, en azından Şubat ayı sonuna kadar bölgedeki seferleri iptal etti . Bazı hatlar, Kuzey Amerika seferlerini 2021'e kadar iptal etti.

Koronavirüs salgını büyüdükçe ve birçoğu henüz dünyanın herhangi bir yerindeki operasyonlarını yeniden başlatmadıkça, dünyadaki tüm gemi seferleri Mart ayında kalkışları durdurdu. Carnival, Norwegian ve Disney, Mart ayından bu yana tek sefer bile yapmayan hatlar arasında yer alıyor.

Royal Caribbean, seferlere yalnız Quantum of the Seas adlı tek bir gemi ile devam etti. Gemi, yalnızca yerel Singapur sakinleri için Salı günü Singapur dışına kısa seferlere başladı. Singapur, yeni koronavirüsü neredeyse tamamen ortadan kaldıran dünyadaki birkaç yerden biri olarak biliniyor.

ABD Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri tarafından getirilen kısıtlamalar nedeniyle, Kuzey Amerika'da Mart ayından bu yana neredeyse hiç sefer yapılmadı.

Kasım ayında, küçük gemilere odaklanan seferler yapan, SeaDream Yat Kulübü, Karayipler yolculukları için tek gemi ile yeniden girişiminde bulundu. Ancak COVID salgının artması üzerine Barbados dışında 112 yolcu ile ilk seferi yapacak olan SeaDream’in planları bozuldu.

 

 

12.12.2020 CMA CGM, Güney Çin Limanlarında Kargo Alımını Durdurdu

CMA CGM, 2021'in başlarında Güney Çin limanları için kargo rezervasyonlarını askıya aldığını duyurdu.

Dünyanın en büyük dördüncü konteyner nakliye hattı olan CMA-CGM, 2021'in başlarında, feeder operatörleri tarafından verilen hizmetin pandemi kaynaklı durdurulması nedeniyle kargo rezervasyonlarını askıya aldığını duyurdu.

Feeder gemiler büyük konteyner gemilerinin getirdiği konteynerlerı daha küçük limanlara götüren veya küçük terminallerden aldığı konteynerleri okyanus aşırı sefer yapacak gemilere yüklenmesi üzere ana limanlara götüren 0-1000 teus taşıma kapasitesi olan gemilerdir.

CMA-CGM’nin aldığı bu karar Çin’de artan ihracat taleplerinin gönderilmesini engelleyen, yine pandemi kaynaklı konteyner kıtlığı haberlerini takip ediyor.

CMA-CGM'nin Singapur ofisinin müşterilere yaptığı duyurusunda, Güney Çin ve Hong Kong feeder operatörlerinin faaliyetlerinin gemi mürettebatları için Covid-19 karantina gereklilikleri nedeniyle 5 Ocak ile 21 Şubat tarihleri arasında askıya alındıının duyurulduğunu açıkladı. Bildiride, "Bu nedenle, CMA-CGM, Fujian eyaletindeki Fuzhou ve Hainan adasındaki Haikou da dahil olmak üzere en az 28 limanda kargo hizmetlerini geçici olarak askıya alacak." dendi.

2021'de 12 Şubat'a denk gelecek olan ''Yeni Ay Yılı her sene Çin limanlarında tıkanıklığa yol açan bir haftalık bir tatil ile kutlanıyor.

Askıya alma işleminin, CMA-CGM yan kuruluşu olan CNC haricindeki tüm işlemler için geçerli olduğunun altı çizildi.

Yalnızca kuru yük için Nansha, Shekou ve Hong Kong üzerinden yapılan aktarımlar için ek ücretine tabi bazı feeder operatörleri istisna olarak listelendi.

 

12.12.2020 İsrail’den Birleşik Arap Emirlikleri'ne İlk Gemi Ulaştı

Birleşik Arap Emirlikleri’nin (BAE) resmi ajansı WAM, İsrail ürünlerinin içinde bulunduğu bir geminin tarihte ilk defa BAE’nin Cebel Ali Limanı nakliye limanına ulaştığını duyurdu.

Ajansta yer alan bilgilere göre, BAE topraklarına demir atan geminin merkezi Cebel Ali Limanı nakliye limanında bulunan BAE şirketi Kimoha Enterprises’in basınca duyarlı yapıştırıcı bantları üreten İsrailli “Dafik” şirketinden satın aldığı ürünleri taşıdı.

Ayrıca ajansın haberinde, İsrail ürünlerini BAE’ye getiren söz konusu geminin, İsrail’in Aşdod Limanı’ndan hareket ettiği bilgisine yer verildi.

DP World Yönetim Kurulu Başkanı Sultan Ahmed bin Süleym, konu hakkında yaptığı açıklamada, “BAE ile İsrail arasındaki ilişkilerin ticari yönünün güçlenmesine katkıda bulunan bu adım için Kimoha Enterprises’ı tebrik ediyorum. Bu girişim, sadece bir başlangıçtır.” ifadelerini kullandı.

Hem bölgede hem de tüm dünyada etki alanını büyütmek isteyen İsrail, ticari ilişkiler geliştirdiği ülkeleri kendisine bağlıyor. Siyasi komplolarla Ortadoğu’daki birçok devlet yöneticisini yanına çekmeyi başaran İsrail, deniz üzerinde yürütülen ticari ilişkileri de kullanarak gücünü pekiştirmeyi hedefliyor. Bu çerçevede BAE’nin Dubai Emirliği’nde bulunan Cebel Ali Limanı İsrail için büyük önem arz ediyor. Cebel Ali Limanı dünyaya ticari ürünlerin taşınması açısından önemli nakliye limanlarından biridir. Oradan da Hindistan hattının İsrail’e uzanması isteniyor.

ÖN ANLAŞMA YAPILDI

Diğer taraftan BAE’nin İngilizce yayın yapan The National gazetesinin geçtiği habere göre, ülkenin gümrük işletmeleri konusunda en büyük şirketi olan DP World ve Dubai Customs, İsrail’deki muhtemel iş fırsatları için DoverTower şirketi ile ön anlaşmaya vardı.

Ön anlaşmaya göre BAE’nin, İsrail’deki tüm limanlara farklı yatırımların yanı sıra, İsrail’in Eilat Limanı ile BAE’nin Cebel Ali Limanı arasında direkt bir gemi sevkiyat hattı kurmak istediği anlaşılıyor.

 

11.12.2020 Koronavirüs İhracatta Lojistik Sıkıntısı Başlattı

Koronavirüs ihracatta lojistik sıkıntısı başlattı. Navlun fiyatları üçe katladı. Uzakdoğu hatlarında konteyner bulmak zorlaştı. Deniz taşımacılığı firmaları kapasiteyi azalttı. Sektör, “Lojistik sorunu çözülürse ihracat artar” diyor

Koronavirüs küresel ticarette arz-talep dengesini bozunca ihracatta lojistik sıkıntısı başladı. Navlun fiyatları üçe katladı.

Özellikle Uzakdoğu hatlarında konteyner bulmak zorlaştı. Deniz taşımacılığı firmaları kapasiteyi azalttı. Benzer durum karayolu nakliyesinde de yaşanıyor.

NAVLUN FIRLADI

Uzakdoğu ve Amerika pazarında başlayan navlun (geminin yük taşıma ücreti) fiyatlarındaki artışlar Avrupa pazarına da yayılmış durumda. En büyük sebep de Kovid-19… Pandemi nedeniyle küresel ticaret önce bıçak gibi kesildi, daha sonra Çin üretimde gaza bastı. Şu anda ihracatçılar özellikle Uzakdoğu hatlarında konteyner bulamıyor.

Sabah’ın haberine göre, ithalat navlun fiyatlarında aralıkta yaklaşık üç kat artış var. Geçtiğimiz yılın aralık ayıyla kıyaslandığında, ihracat navlununda da yaklaşık iki kat artış yaşandı. Yani kasım ayında 2 bin dolar olan bir konteynerın fiyatı, 6 bin dolara kadar çıkmış durumda. Özellikle Asya-Avrupa hattında olan bu yükseliş öyle boyutlara ulaşmış durumdaki 40'lık bir konteyner için 10 bin dolar fiyat verildiği oluyor.

FİRMALAR YÜK SEÇİYOR

Deniz taşımacılığı firmaları bir yandan operasyonlarını yönetmek isterken hatlarında kapasiteyi de azaltıyor. Daha küçük gemilerin gitmesi de fiyatları artırıyor. Ayrıca konteynerler içine taşınan yük de denizcilik firmaları tarafından seçilmeye başlanmış durumda. Daha ağır olan yükler yakıt maliyetlerini artıracağı için denizciler tarafından tercih edilmiyor.

NAKLİYE FİYATI % 100 ARTTI

HISİAD Başkanı Çetin Tecdelioğlu, Nakliye fiyatları neredeyse yüzde 100 arttı. Boş konteyner da bulamıyoruz. Aynı gün sevkiyat yapmak zorunda olduğumuz durumlar oluyor. Ama bu neredeyse bir haftada gerçekleşiyor. Karayolu nakliyesinde de sorun yaşanıyor. İhracatta yaşanan yükselişin ardından gümrüklerde kuyruklar oluştu” dedi.

DOLU GİDİYOR, BOŞ DÖNÜYOR

Armatür Derneği Başkanı Gökhan Turhan, “İhracat arttı, konteynerler dolu gidiyor, ithalatta yeterince yük olmadığı için boş dönüyor. Armatör firmalar ihracat navlunlarını artırmaya yöneldi. Aynı durum karayolu yüklemelerinde de mevcut. İhracat malını taşıyan TIR'lar kapılarda sadece geçiş belgesi yüzünden beklemiyor. Sınır kapılarında TIR geçişlerinin daha artırılması gerekiyor” dedi.

ŞUBAT AYINA KADAR DEVAM

UTİKAD Başkanı Emre Eldener, “Sorunun en önemli kaynağı pandemi nedeniyle ticaret trafiğinin düşmesi. Son iki aydır birçok konteyner Amerika ve Latin Amerika ülkelerine taşıma yaptı. Ancak yük trafiği olmadığı için oradan hareket edemedi. Türkiye'nin de ithalatı düştüğü için ülkemize de gemi trafiği oldukça azaldı. Sorun, şubata kadar devam eder” dedi.

DİSİPLİNE EDECEK YAPI LAZIM

EVSİD Başkanı Burak Önder, “İhracatçı boş konteyner bulamıyor, gemilerde rezervasyon sorunu var ve navlun fiyatlarında dolar bazında yüksek artış oldu. Şu anda ihracatçı üyelerimizin yüzde 92'si bu problemi yaşıyor. Pandemi döneminde uluslararası ticarette deniz taşımacılığında dengeler bozuldu. Deniz lojistiğinde strateji ortaya koyup, tarafları disipline eden yapı lazım” dedi.

SORUN EN AZ ALTI AY SÜREBİLİR

İDDMİB Başkanı Tahsin Öztiryaki, “Navlun fiyatlarındaki sert yükseliş tüm dünya ülkelerini ilgilendiren bir problem haline geldi. Sektördeki firmalar ile yaptığımız görüşmeler sonrası bu sorunun altı ay kadar daha süreceği söyleniyor. O tarihten sonra da nasıl seyredeceğini şu anda bilmiyoruz. Nakliye için uluslararası bir mekanizma da yaratılabilir çözüm için. Devletin taşımacılık sektöründeki firmalara bu süreçten çıkmak ve ihracatın devam etmesi için yardımcı olması lazım” dedi.

 

11.12.2020 MSC Cruises, ABD Merkezli Seferlerini Geçici Olarak Durdurdu

MSC Cruises, MSC Grandiosa operasyonlarının bu ayın sonlarında geçici olarak duraklatacağını ve İtalyan hükümeti tarafından Noel ve yeni yıl dönemi için yeni uygulamaya konulan yeni tedbirlerle bağlantılı olarak MSC Magnifica'nın planlanan operasyonlarının yeniden başlatılmasının Ocak ayına ertelendiğini duyurdu.

Yeni önlemler, ülkenin tamamında insanların hareketliliğine yönelik kapsamlı kısıtlamaları içeriyor ve bu da gelecekteki konukların - İtalyan sakinlerinin yanı sıra uluslararası tüm konukların- İtalya'daki gemilerden herhangi biri için biniş limanına ulaşımını önemli bir şekilde etkileyecek.

İtalya'daki hükümet, karadaki pandemiyle mücadele çabalarında artık sadece bölgeler arasında değil, aynı zamanda şehirler ve kasabalar arasında da vatandaşların hareketlerini neredeyse tamamen kısıtlayacağını duyurdu.

Bu önlemler, 21 Aralık 2020 ile 6 Ocak 2021 tarihleri arasında İtalya'da ikamet edenler için geçerli olacak. Ayrıca, diğer ülkelerde ikamet edenlerin İtalya'ya ve İtalya üzerinden seyahat etme imkanlarını da ciddi bir şekilde kısıtlayacak.

Yeni kararname MSC Grandiosa'nın gelecekte planlanan üç seferinin ve MSC Magnifica'nın üç yolculuğunun iptal edilmesine neden oldu.

MSC Grandiosa’nın 20 Aralık tarihli İtalya Cenova kentindeki 7 gecelik yolculuk programı geçici olarak durdurulacak. Gemi daha sonrasında 10 Ocak 2021 tarihinde yine Cenova hareketli olarak Batı Akdeniz yolculuğuna devam edecek.

18 Aralık tarihinde Batı ve Doğu Akdeniz'de 10 gecelik seferlerine Cenova hareketli olarak yeniden başlaması planlanan MSC Magnifica gemisinin önceki üç seferinin iptal edilmesi üzerine seyahat programına 15 Ocak 2021'de başlayacak.

Ocak ayında MSC Cruises, kapsamlı sağlık ve güvenlik protokolünün koruması altında MSC Grandiosa ve MSC Magnifica'da misafirlerini tekrar ağırlayacak, ki son birkaç hafta içinde-karadaki pandemi zirve durumdayken bile - misafirlerin, mürettebatın ve gemilerinin ziyaret ettiği toplulukların korunması için etkin bir şekilde çalıştığını kanıtladı.

Ağustos ayından bu yana, MSC Cruises’ın sektör lideri protokolü, 30.000'den fazla konuğu güvenli bir şekilde ağırladı.

 

10.12.2020 Libya'da Alıkonulan Türk Gemisi Serbest Bırakıldı

Libya'da Hafter güçlerinin 5 Aralık'ta alıkoyduğu ilaç yüklü Jamaika bandralı MABROOKA isimli Türk gemisi serbest bırakıldı.

Libya'nın doğusundaki gayrimeşru silahlı güçlerin lideri darbeci Hafter'e bağlı milisler, Misrata Limanı'na giden MABROOKA isimli Türk gemisine el koymuştu.

Hafter'in sözcüsü Ahmed el-Mismari, yaptığı açıklamada 9 Türk olmak üzere 17 mürettebatın alıkonulduğunu ifade etmişti.

127 metre uzunluğunda, 20.41 metre genişliğinde, 2005 yılında inşa edilen geminin serbest bırakıldığı öğrenildi.

İstanbul merkezli Aswan Shipping Denizcilik ve İthalat İhracat Anonim Şirketi’nin işletmesini yaptığı geminin mürettebatı sorgulayan ve konteynerlerde arama yapan Libya Ulusal Ordusu (LNA) güçleri bir şey bulamayınca gemiyi serbest bıraktıklarını duyurdu.

Adını açıklamadan konuşan bir Türk kaynak geminin Mısır'dan Libya'ya ilaç ve tıbbi malzeme taşıdığını belirtmişti.

 

9.12.2020 Asya'dan Avrupa'ya Konteyner Fiyatları Son 10 Yılın En Yüksek Seviyesine Ulaştı

 

Dünyanın en yoğun okyanus ticaret rotasındaki konteyner navlun oranları, 10 yılın en yüksek seviyesine yükseldi. Batılı perakendeciler yılsonu tatilleri öncesinde stoklarını yenilemek için acele ederken ana nakliye rotasındaki fiyatlar da artmış oldu.

Şangay Shipping Exchange'e göre, Asya'dan Avrupa'ya 6 metrelik bir konteyner göndermek için ortalama spot piyasa fiyatı, Mayıs 2010'dan bu yana ilk kez 2.000 dolar seviyesini aşarak bu hafta 2.091 dolara ulaştı.

 Ağustos ayında 1.029 dolar olan fiyatlar iki kattan fazla artış gösterdi.

Küresel tedarik zincirlerinin bu yılın başlarında Covid-19 kısıtlamalarının neden olduğu aksaklıklardan kurtulmaya devam etmesi ve ardından baharda gevşemesi nedeniyle navlun oranlarının 2021 yılının ilk çeyreğinde de yüksek kalması bekleniyor.

Çar, Ara 9 2020, 7:17öö - Sa, Ara 15 2020, 8:17öö
ShareShareShareShareShare

Neredeyiz?