Mersin Deniz Ticaret Odası Genç Denizciler Kurulu, temmuz ayı toplantısında lojistik sektörünü ve ağır proje kargo taşımacılığını değerlendirdi.
Konuya ilişkin sunum yapan Kurul Üyesi Dilek Azaz yükleme tipleri, proje kargo taşımacılığı kapsamında değerlendirilen yükler, sahada karşılaşılan zorluklar ve lojistik alanında kullanılan yapay zeka uygulamaları hakkında bilgi verdi.
Lojistiğin savaşta ve barışta devam eden çok değerli bir sektör olduğunu dile getiren Azaz, sektörde kullanılan temel kavramlar ve yükleme tipleri hakkında bilgi verdi.
Lojistik sektörünün anahtar aktörlerinin taşımacılık şirketleri, depolama ve dağıtım merkezleri ile gümrük kurumları olduğunu söyleyen Azaz sunumunun devamında ağır proje kargo taşımacılığı konusunda değerlendirmelerde bulundu.
“Uçağa ya da konteynere sığdıramadığımız yükler, proje kargo taşımacılığının konusudur” diyen Dilek Azaz “Ölçüleri çok geniş, çıkıntılı (gabari dışı) ya da çok ağır yükleri bir yerden bir yere taşımak gerektiğinde proje kargo taşımacılığı devreye giriyor. Bunu özel ekipmanlarla ve ağır nakliye araçlarıyla yapıyoruz” ifadelerini kullandı.
Azaz, makine ve makine parkurları; rüzgar, buhar ve gaz türbinleri; doğalgaz, termik, hidro elektrik, baraj ve mobil santraller; fabrika, üretim tesisi ekipmanları; boru hatları; raylı sistemler; rafineri ve petrokimya tesisleri; transformatör, kondansatör ve ısı kazanları; tanklar ve basınç ekipmanları ile kurutucular ve baca fırınlarının proje kargo taşımacılığı kapsamında değerlendirilen yükler olduğunu belirtti.
Ağır proje kargo taşımacılığının zorluklarını deneyimlerine dayanarak aktaran Azaz, rota planlama süreçleri, izin ve düzenlemeler ile özel ekipmanların önceden planlanması gerektiğini kaydetti.
Taşımacılıkta belli risklerin her zaman bulunduğuna işaret eden Azaz, ekipman arızası ekipman eksiği, gecikmeker ve güzargah değişiklikleri gibi aksaklıkların yaşanabildiğini belirttiği konuşmasında Kızıldeniz’de yaşanan güvenlik sorunlarına da değindi. Kızıldeniz’de sorunun halen devam ettiğini, transit sürelerinin çok arttığını ve bu yüzden navlunların yükseldiğini hatırlatan Azaz, “Bu tip riskler gündelik yaşadığımız sorunlar. Lojistiğin en iyi taraflarından biri bu dinamizm içinde olmak. Sürekli güncel olmak zorundasınız. Bu riskleri önceden tahmin etmeniz ya da tahmin etmeseniz bile yaşarken ona göre pozisyon almanız gerekiyor” diye konuştu.
Proje kargo taşımacılığında sigorta süreçleri hakkında da bilgi veren Azaz, sektörde yapay zekanın kullanım alanlarına da dikkat çekti. Dijitalleşmeye geçildiğinden itibaren yapay zeka uygulamalarının sektörlerinde kullanıldığını ifade eden Azaz, veri analizi, envanter yönetimi, navlun hesaplama sistemleri ve talep alma süreçlerinde yapay zekadan faydalandıklarını bildirdi.