(Kaynak: denizhaber.net)
16.11.2020 Kılavuzluk ve Römorkör Hizmetleri Yönetmeliği ve Genelgesi’nin yürütmesi durduruldu
Kılavuzluk ve Römorkör Hizmetleri Yönetmeliği ve Genelgesinin, Danıştay Genel Kurulu’ndaki davada, yürütmesi durduruldu.
Deniz Pilot Kaptanlar Derneği ve Med Marine Kılavuzluk ve Römorkör Hizmetleri A.Ş. tarafından Danıştay nezdinde açılan Yönetmelik ve Genelge’nin yürütmesinin durdurulması ve iptali davalarında Danıştay Genel Kurulu, her iki düzenlemenin yürütmesini durdurma kararı verdi.
Danıştay Genel Kurul kararlarının temyizi kabil olmayıp Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın kararın gereğini hukuka uygun şekilde yerine getirip getirmeyeceği merak konusu oldu.
Bilindiği üzere 31.12.2018 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanan Kılavuzluk ve Römorkör Hizmetleri Yönetmeliği yayınlandıktan sonra, Tüpraş, Socar, Mersin MIP, İskenderun Limak, Türkiye Denizciler Sendikası, TMOB Gemi Mühendisleri Odası, ARPAŞ, Med Marine A.Ş. ile şahsi davalar olmak üzere çok sayıda idari yargı nezdinde yürütmenin durdurulması ve iptal davaları açılmıştı.
16.11.2020 Antalya Serbest Bölge’de 14 Milyon TL’lik Yatırımın İnşa Çalışmaları Başladı
Süperlüks yat üretiminde 2000’li yılların başından itibaren büyük atılımın gerçekleştiği, dünyanın birçok zengin ve ünlü ismine ultralüks yatlardan, birçok ülkeye sahil güvenlik ve askeri veya ticari amaçlı kullanılmak üzere lüks yatların üretildiği Antalya Serbest Bölge, üç yeni yatırımla dünyada bu alanda çok daha iddialı bir konuma gelecek.
70-80 METRELİK TALEPLER GELİYOR
Antalya Serbest Bölge A.Ş. (ASBAŞ) Genel Müdürü Zeki Gürses, bölgenin şu an 50 metre ve 500 tona kadar olan yatları denize indirme ve karaya çekme sistemine sahip olduğuna dikkat çekerek, “Fakat öyle talepler gelmeye başladı ki 70- 80 metre boylarında yeni yat siparişleri alınıyor. Yat bakım- onarım anlamında da yatlarını getirmek isteyen birçok yat sahibi var. Yat boyları da çok fazla. Bütün talepleri karşılamak için yeni bir plan ve proje içerisinde yeni bir sistem yatırımına başladık” dedi.
RIHTIM 295 METRE OLUYOR
Bu yatırımın üç aşamadan oluştuğunu ve inşaatlarına Haziran ayında başlanıldığını anlatan Gürses, “Birinci yatırım rıhtım altyapı inşaatı. Mevcutta 235 metre olan rıhtım alanımız 295 metreye yükselecek ve tamamıyla çok daha modern bir yapıya kavuşturulacak. Rıhtımda yat bağlama kapasitemiz de çok artacak. Bu yatırım 14 Şubat 2021’de hizmete girecek” dedi.
560 TON KAPASİTELİ TRAVEL LİFT
İkinci önemli projenin ise 560 ton kapasiteli travel lift yatırımı olduğunu kaydeden Gürses, “İmalat siparişini verdik, İtalya’da yapılıyor. Yatların güvenli bir şekilde denizden alınıp taşınması veya üretim tesislerinden çekek sahalarına (rıhtıma) çekilmesini sağlayan yat taşıma vinçleri olan bu sistem ise 15 Şubat 2021’de tamamlanacak” diye konuştu.
2 BİN TON, 90 METRE YATLAR
Üçüncü önemli projenin ship lift (gemi asansörü) denilen 2 bin ton ve 90 metreye kadar olan yatları denize indirip karaya çekme sistemi olduğunu kaydeden Gürses, “Bu sistem bittiğinde bölgemizde 2 bin ton, 90 metreye kadar yatları karaya çekme ve denize indirme imkanına sahip olacağız. 1 Haziran 2021’de tamlanacak. Bunlar sayesinde Antalya Serbest Bölgesi, hem yat üretimi hem de yat bakım-onarımı alanlarında dünyada daha da önemli bir merkeze dönüşecek” dedi.
BÜYÜK YAT ÜRETİMLERİ BAŞLADI
Bu projelerin şekillenmesiyle birlikte bölgedeki 50 metre ve üzeri yat siparişlerinde de hareketlilik başladığını dile getiren Gürses, iki adet 70 metrelik yat projesine başlandığını ve üretimin sürdüğünü açıkladı.
Gürses, Damen Yat firmasının Hollanda’ya 70 metrelik bir yat ürettiğini, petrol platformlarına personel taşımacılığında kullanılacağını kaydetti.
Gürses, “Bu yatırım sayesinde daha önce Uzakdoğu’da üretilen bu tekneler artık Antalya’da üretilecek. Bu ilk üretim olacak ve seri üretim hedefleniyor. Firma yılda 3-4 adet üretebilir kapasiteye sahip” dedi.
Gürses, üç projenin yatırım bedelinin ise 14 milyon TL olduğunu kaydetti.
14.11.2020 Çin, İlk Kruvaziyer Gemisinin İnşasına Başladı
Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. Ltd. (SWS) ilk “Made in China” kruvaziyer gemisinin inşasına geleneksel bir törenle başladı. Henüz adı konmamış olan dev gemi, 2 bin 800 kabin ve süitte 4 bin 250 yolcu taşıyacak kapasitede olacak. Geminin 2023 yılında tamamlanıp suya indirilmesi hedefleniyor.
Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding Co. Ltd., China State Shipbuilding Corporation’ın (CSSC-Devlet Tersane Kurumu) bir yan şirketi olmakla beraber bu tarihsel nitelikli projede hem İtalyan Fincantieri Tersanesi ve hem de Çinli Cruise Technology Development Co. Ltd. (CCTD-Kruvaziyer Teknoloji Geliştirme Şirketi) ile ortaklık halinde hareket ediyor.
Yeni inşa edilen gemiyi sipariş eden, yine CSSC Carnival Cruise Shipping Limited’in bir ortağı olup bu şirket tarafından 2017’de kurulan ve geminin işletmesinden de sorumlu olacak olan şirket. Ancak geziler yalnızca Çin’de pazarlanacağı için dev geminin iç dizaynı da yine Çinli potansiyel gezginlerin zevkine göre tasarlanıyor.
Öte yandan, aynı ortaklık çerçevesinde başka gemilerin inşası için de şimdiden bazı görüşler olduğu belirtiliyor.
Üretim, içinde yaşanmakta olan zor zamanlara karşın, tam planlandığı gibi ilerliyor. Gelişmeler, deniz gezisinin yani kruvaziyer endüstrisinin Çin’deki geleceği için çok olumlu bir gösterge.
11.11.2020 Mersin’de 23 Gemiye 40 Milyon 352 Bin Lira Ceza Kesildi.
Mersin Büyükşehir Belediyesi’nce son 18 ayda 23 gemiye deniz kirliliğine neden oldukları gerekçesiyle 40 milyon 352 bin lira ceza kesildi.
Mersin’de temiz Akdeniz için deniz denetimleri aralıksız sürüyor. Bu kapsamda Mersin Büyükşehir Belediyesi Çevre Koruma ve Kontrol Dairesi Başkanlığı Denizcilik Hizmetleri ve Denetimi Şube Müdürlüğü ekipleri, deniz kirliliğiyle mücadele etmek, denizi kirleten gemilere karşı ilave tedbirler almak ve gemi kaynaklı deniz kirliliğini önlemek amacıyla düzenli olarak denetimler gerçekleştiriyor.
Ekipler, gün içinde en az 3 defa liman içerisinde yük taşıyan gemilerin denetimini yapıyor. Gemilerin denizde herhangi bir kirliliğe sebebiyet verip vermedikleri, deniz kirliliği denetçileri ve gemi personelleri tarafından denetleniyor. Geminin büyüklüğü ve kirlilik oranına göre cezai işlem miktarı değişebiliyor.
Akdeniz’i korumak adına denetimleri titizlikle yürüten Büyükşehir Belediyesi, 2019 yılı Nisan ayından bu yana periyodik olarak yapılan denetimlerle toplam 23 gemiye, 40 milyon 352 bin 421 TL idari yaptırım uyguladı. Kesilen cezaların denizi kirletenleri caydırmayı amaçladığı bildirildi.
10.11.2020 Mersin Limanı, Fırsat Eşitliği Modeli Sertifikası aldı
Mersin Uluslararası Liman İşletmeciliği A.Ş. (MIP), Türkiye Kadın Girişimciler Derneğinin (KAGİDER) iş yaşamında cinsiyet ayrımcılığına son vermek için Dünya Bankasının teknik desteği, PriceWaterhouseCoopers ve EY iş birliğiyle geliştirerek uyguladığı Fırsat Eşitliği Modeli programını tamamlayarak sertifika almaya hak kazandı.
MIP Genel Müdürü Johan Van Daele, aldıkları sertifikaya ilişkin yaptığı açıklamada, kadının iş gücüne katılımının sürdürülebilir kalkınmanın en önemli unsurlarından biri olduğuna inandıklarını vurguladı.
Sektöre Türkiye’nin ilk kadın vinç operatörlerini kazandırmış olmanın haklı gururunu yaşadıklarını belirten Genel Müdür Daele, “Türkiye’nin lider limanı konumumuzu, fırsat eşitliği odaklı düzenlediğimiz iş süreçlerimizle güçlendirmeye çalışıyoruz. İşe alım, kişisel gelişim, kariyer hedefleri, performans arttırma ve terfi süreçlerinde tüm çalışanlarımıza fırsat eşitliği sunuyoruz. Önümüzdeki süreçte ise kadın çalışan sayımızı arttırmayı hedefliyoruz. Bu vizyonla ‘Fırsat Eşitliği Modeli’ sertifikasına sahip olmaktan mutluluk duyuyoruz” dedi.
“TÜM ŞİRKETLERİ FEM SERTİFİKASI ALMAYA DAVET EDİYORUM”
KAGİDER Başkanı Emine Erdem ise MIP’nin fırsat eşitliğinin sağlanmasına verdiği önemin değerini vurgulayarak, FEM sertifikasına layık bulunması dolayısıyla tebrik etti. Erdem, “Kadına her alanda fırsat eşitliği sağlanan bir Türkiye’de yaşamak hayalimize giden yoldaki düş ortaklığı, FEM sertifika alarak yaklaşımımızı içselleştirdiği ve birçok kuruma örnek olduğu için MIP’yi tebrik ederiz” ifadelerini kullandı.
FEM SIKI BİR DENETİM SÜRECİNDEN SONRA ALINABİLİYOR
MIP’tan yapılan açıklamaya göre, FEM sertifikası; işe alım, eğitim, kariyer planlama ve geliştirme gibi süreçlerdeki eşitsizlikleri saptamayı ve iş yaşamında cinsiyet ayrımcılığına dayalı yaklaşımlara son vermeyi amaçlıyor.
Bu program ile birlikte iş yaşamında toplumsal cinsiyet eşitliğini teşvik etmek üzere özel sektöre destek olmak, istihdam ve kazançlarda eşitliği destekleyerek Türkiye iş gücünde kadının üretkenliğini artırmak, ayrıca iş dünyasında fırsat eşitliği prosedürlerini teşvik etmek hedefleniyor.
FEM programı kapsamında kurumlarda bağımsız denetimden geçen konular ise şöyle sıralanıyor:
“Yönetimin fırsat eşitliği konusundaki taahhüdü, işe alım ve seçmede fırsat eşitliği, eğitim fırsatlarına erişimde eşitlik, performans değerlendirme ve terfide fırsat eşitliği, kariyer destek uygulamaları, geribildirim ve şikayetlerin izlenmesi, iletişim ve kurumsal reklamlar.”
10.11.2020 Antalya Serbest Bölge, Pandemide Yüzde 6 Büyüdü
Antalya Serbest Bölge, pandemiye rağmen bu yıl hem üretim hem ticaret hacmini artırdı. Antalya Serbest Bölge A.Ş. (ASBAŞ) Genel Müdürü Zeki Gürses, ekim sonu itibarıyla toplam ticaret hacminin 677 milyon 400 bin dolarla, geçen seneye göre yüzde 6 arttığını açıkladı.
Antalya’nın en önemli üretim ve ihracat merkezlerinden Antalya Serbest Bölge, koronavirüs salgını nedeniyle küresel ekonominin büyük zarar gördüğü süreçte, ticaret hacmini artırmayı başardı.
ASBAŞ Genel Müdürü Zeki Gürses, 1 Ocak-31 Ekim tarihleri arasındaki 10 aylık süreçte Antalya Serbest Bölge toplam ticaret hacminin, geçen yılın aynı dönemine yüzde 6 artarak, 677 milyon 400 bin dolara ulaştığını açıkladı.
İSTİHDAM YÜZDE 4 YÜKSELDİ
Bu zor süreçte geçen yıl sonu itibarıyla 5 bin 91 olan istihdam sayısının da artış gösterdiğine işaret eden Gürses, istihdam edilen kişi sayısının yüzde 4 artışla 5 bin 299’a yükseldiğini söyledi. Serbest bölgedeki üç dinamik sektörün yat, medikal ve elektrik-elektronik olduğunu anlatan Gürses, bu üç sektördeki durumu değerlendirdi.
AVRUPA’DA ÜRETİM DÜŞTÜ
Medikal sektörün çoğunlukla yabancı sermayeli olduğunu, yurtdışı satışların pandemi sürecinde arttığını belirten Gürses, “Çünkü Avrupa’daki tesislerin çoğunluğu pandemi döneminde üretim kapasitelerini düşürürken, biz de ise tam tersine artış oldu. Bölgede üretimi yapılan sağlık sektörüne yönelik ürünlerin tamamı Avrupa’ya satıldı” dedi.
30 YAT TAMAMLANDI
Yat sektöründe ekim sonu itibariyle toplam 30 yatın denize indirildiğini ve sahiplerine teslim edildiğini kaydeden Gürses, “Bu yatların tamamı yurtdışına satıldı. Toplamda 83 milyon dolar gelir sağlandı. Ülkeler arasındaki uçuş kısıtlamaları nedeniyle yeni resmi sözleşmeler imzalanamasa da ön protokoller ve taleplerde artış söz konusu. Özellikle aile tipi yatlar ilgi görmeye başladı” diye konuştu.
OTOMOTİVE BAĞLI ARTIŞ
Elektrik elektronik sektöründe ise pandeminin ortaya çıktığı ilk 2 aylık süreçte biraz talep olduğuna değinen Gürses, “Burada otomotiv sektörüne yönelik üretim yapan firmalarımız var. Otomotiv sektöründeki daralmaya bağlı kısa bir süre düşüş oldu ancak sonrasında otomotiv sektöründeki talep patlamasıyla birlikte firmalarımızın yedek parça üretiminde çok hızlı bir artış gözlendi” dedi.