25.07.2021 Çin’in petrol ithalatı 8 yıl sonra ilk kez düştü
Çin’in ham petrol ithalatı yılın ilk yarısında bir önceki yıla göre yüzde 3 oranında azaldı. Bu ise 2013 yılından bu yana kaydedilen ilk düşüş oldu.
Gümrük Genel İdaresi tarafından açıklanan verilere göre, dünyanın en çok petrol ithal eden ülkesi Çin’de son sekiz yılın ilk yarı yıl düşüşü yaşandı.
Çin’in ham petrol ithalatı, ithalat kotası, rafineri bakımı ve artan küresel fiyatların alımları kısıtlamasıyla Ocak-Haziran 2021 döneminde bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 3 azalarak 260.66 milyon ton oldu.
Böylece 2013 yılından bu yana ilk kez ham petrol ithalatında ilk yarı düşüşü yaşandı.
Gümrük Genel İdaresi tarafından açıklanan verilere göre, haziran ayında ham petrol ithalatı ise toplam 40.14 milyon tona ulaştı. (Deniz Haber)
24.07.2021 Limanlardaki atıkları artık Jellyfishbot temizleyecek
Fransa’da deniz ve limandaki atıkları temizlemek için Jellyfishbot adlı robot geliştirildi. Limanın etrafında dolaşan uzaktan kumandalı Jellyfishbot, çöpleri ikiz gövdesinin arkasında bir ağa çekiyor.
Jellyfishbot adlı robot, yakında engelleri tespit etmek ve atıkları otonom olarak toplamak için bir lazerle donatılacak.
Bavul büyüklüğündeki araç, çöplerin birikme eğiliminde olduğu ancak temizlikçilerin ulaşmasının zor olduğu köşelere ve dar alanlara girebiliyor.
Denizaltı robotiği alanında doktorası olan aracın tasarımcısı Nicolas Carlesi’nin şirketine göre, “Jellyfishbot” yaklaşık 15 Fransız limanında faaliyette ve Singapur, Japonya ve Norveç gibi ülkelere ihraç edildi. Firma, otonom bir versiyonunu piyasaya sürdü.
Hollanda merkezli bir deniz teknolojisi firması Ran Marine de Rotterdam Limanı’ndaki çöpleri temizlemek için konuşlandırılan “Atık Köpekbalığı” adlı bir robot geliştirdi. (Deniz Haber)
23.07.2021 Niko Ivanka isimli gemi alabora oldu
Liberya açıklarında alabora olan Niko Ivanka isimli gemiden 11 kişi kurtarılırken 17 kişinin kayıp olduğu bildirildi.
Batı Afrika ülkesi Liberya’nın başkenti Monrovia’dan yola çıkan Niko Ivanka isimli gemi alabora oldu.
Geminin batmadan önce yardım çağrısında bulunduğu ancak bölgeye ulaşıldığında ise çoktan batmış olduğu açıklandı.
Liberya Sahil Güvenlik ekipleri ile doğayı koruma örgütü “Sea Sheperd” tarafından başlatılan arama kurtarma çalışmalarında 10 kişi kurtarıldı. Bir mürettebat ise kazadan bir süre sonra denizde bulundu. Gemideki 17 kişinin kayıp olduğu belirtiliyor.
GEMİNİN SAHİBİ GÖZALTINDA
Yetkililer, geminin temel güvenlik şartlarını karşılayamadığı için seyir izninin bulunmadığının altını çizerken izni olmadan geminin nasıl limandan ayrıldığı araştırılıyor. Geminin Çinli sahibi de gözaltına alındı. (Deniz Haber)
23.07.2021 Antalya’da ‘Domino’ isimli tur teknesi alev alev yandı
Antalya’nın Demre ilçesinde 17 metrelik ‘Domino’ isimli tur teknesi alev alev yandı. Yaklaşık 1 milyon lira değerinde olduğu belirtilen tekne yangın sonrası küle döndü.
Olay, Demre ilçesine bağlı Üçağız Mahallesi’ndeki limanda meydana geldi.
Edinilen bilgiye göre, limanda bağlı Mehmet T.’ye ait 17 metrelik ‘Domino’ adlı tur teknesinden bir anda alevler yükselmeye başladı. Bu sırada yan taraftaki teknede bulunan Mehmet T. ve çevredekiler, alevleri görünce müdahale etmek istedi.
Çevredekiler alevleri yangın tüpleriyle söndürmeye çalışırken, yangın bir anda tüm tekneyi kapladı. Alevler diğer teknelere sıçramaması için teknenin halatları çözülürken 1 saat boyunca denizin ortasında yanan tekne kullanılamaz hale geldi.
Teknenin yaklaşık 1 milyon lira değerinde olduğu belirtildi. Yangının çıkış nedeniyle ilgili incelemeler sürüyor. (Deniz Haber)
23.07.2021 Carnival Cruise Line, yüzde 95 aşılı yolcularla sonbaharda seferlere başlıyor
7 adet Carnival gemisi yüzde 95 aşılı yolcularla sonbaharda gemi yolculuklarına yeniden başlayacak. İlk sefer 12 Eylül’den itibaren Baltimore’dan Carnival Pride ile başlıyor.
3 adet Carnival Cruise Line gemisi Eylül’de, 4 adet gemi de Ekim’de yeniden sefere başlıyor. Daha sonra filonun yarısından fazlasını sefere çıkararak gemi sayısını 15’e çıkarması bekleniyor.
Ayrıca Carnival, tüm gemilerini en az Ekim ayına kadar aşılı yolculuklar olarak işletmeye devam edecek. Bu ABD Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezlerine göre, yolcuların en az yüzde 95’inin aşılandığı anlamına geliyor. Operatörlere, en az yüzde 95’i aşılanmış mürettebat ve yolcusu olan gemilerde aşılı yolcular için belirli protokolleri kolaylaştırma yetkisi veriyor.
14 GÜN İÇİNDE AŞILANMAMIŞ YOLCULAR İÇİN SINIRLI MUAFIYETLER
Ayrıca Carnival, aşısız yolcular için muafiyetlerin, 14 gün içinde sınırlı, kapasite yönetimli bir temelde mevcut olacağını ve onlar için ayrıntılı ek maliyetler ve gereksinimler olacağını söyledi.
Bir sonraki ay başlayacak 4 ek gemi, Miami’den Carnival Conquest, 8 Ekim’de, Miami’den Carnival Freedom, 9 Ekim’de, Carnival Elation, Port Canaveral, 11 Ekim’de ve 21 Ekim’de Carnival Sensation yola çıkacak.
UZATILMIŞ DURAKLAMALAR
Yani bu gemiler ile bu tarihlerden önce seferler yapılmayacağı hakkında yolcular bilgilendiriliyor. Ayrıca, Charleston’dan Carnival Sunshine, Jacksonville’den Carnival Ecstasy ve Port Canaveral’dan Carnival Liberty gemilerinin seferleri 31 Ekim’e kadar iptal edildi. Gemilerin 27 Eylül’de Long Beach yolculuklarına başlayacağı bildirildi.
MARDI GRAS’TA HİZMET BAŞLIYOR
Carnival Başkanı Christine Duffy, “Temmuz ayının sonunda, yeniden başlatma planımıza Mardi Gras’ta hizmet sunumu da dahil olmak üzere beş gemimiz olacak. Gemideki olumlu misafir deneyimine bağlı olarak güçlü talep ve güçlü misafir memnuniyeti puanlarının harika bir kombinasyonunu görüyoruz” dedi.
AŞISIZ YOLCULAR İÇİN EKSTRA 150 DOLAR ÜCRET
Karnaval, 12 yaşın altındaki çocuklar da dahil olmak üzere, gemi seyahati başına aşılanmamış yolcuların küçük bir yüzdesine izin vermeye devam edecek. Ancak bu kişiler, gemiden ayrılmadan önce 4 günden uzun seyahat öncesi ve gemiye biniş öncesi test ve testlere tabi tutulacaklar. Test için ziyaret edilen yerlere rapor verme ve sağlık ve güvenlik taramalarının masraflarını karşılamak için kişi başı 150 dolar ücret belirlendi.
PCR TESTİ
Gereksinimler, uçuş tarihinden 72 saat önce yapılan negatif bir PCR testinin check-in sırasında sunulmasını gerektiriyor. Gemiye binişte bir antijen testinin yapılmasını ve uzun yolculuklarda gemiden ayrıldıktan sonraki 24 saat içinde tekrar test edilmesini içeriyor. Sadece 2 yaşından küçük çocuklar test gerekliliklerinden muaf tutuluyor.
COVID-19 testi pozitif çıkan herhangi bir yolcu veya mürettebat ile yakın temasta olanların ek testlerden geçmeleri gerekiyor. Carnival’ın sağlık ekibi bunu belirleyene kadar kamaralarında karantinaya almaları gerekiyor.
Carnival denetimli gençlik programlarının işleyişini aşılı çocuklar ve 12 yaş ve üstü gençlerle sınırlandırıyor.
FLORIDA VE TEXAS’TAN AŞISIZ OLANLAR İÇİN SİGORTA ŞARTI
Florida’dan 31 Temmuz’dan itibaren ve Teksas’tan 2 Ağustos’tan itibaren ayrılan aşılanmamış yolcuların sefer yapılan destinasyonların talebine dayalı olarak seyahat sigortası kanıtını göstermeleri gerekiyor. Bu ek önlemler en az Ekim ayına kadar uygulanacak. Ancak halk sağlığı ve tıp danışmanlarının rehberliğine ve varış noktası ortaklarının gereksinimlerine göre uzatılabileceği bildirildi.
Carnival Başkanı Christine Duffy yeniden başlayacak seferler hakkında şunları söyledi:
“Aşılı seferlerle yelken açma kararı alınması zor bir karardı. Seferlerin durdurulmasının özellikle gemi gezisini seven birçok aile için hayal kırıklığı yarattığının farkındayız. Mevcut koşullar göz önüne alındığında bunun geçici bir önlem olduğunu hatırlamak önemlidir. Tıp uzmanlarımız ve danışmanlarımızla istişare ettik. Bu planın misafirlerimizin, mürettebatımızın ve gemilerimizi getirdiğimiz destinasyonların sağlığı ve güvenliği için en iyi şekilde olduğuna karar verdik. Misafirlerimize en uygun gemi seyahati deneyimini yaşatabilmemiz ve güzergahlarımızı açabilmemiz için destinasyon ortaklarımızın güvenini korumaya devam etmemiz çok önemlidir. Carnival aşılı misafir sayısını kesinleştirdiği için, aşısız yolcular için muafiyetler, sefere çıktıktan sonraki 14 gün içinde sınırlı, kapasite yönetimli bir temelde mevcut olacaktır. Tam aşılı misafirlerimizle yapacağımız yolculuklar için başlangıçta ne kadar çok rezervasyon yaptırırsak, daha önce rezervasyon yaptırmış olan aşısız misafirlere ve denize açılmak isteyenlere o kadar fazla muafiyet sunabiliriz.”
YIL SONUNA KADAR TÜM FİLOYU GERİ GETİRMEYİ PLANLIYOR
Carnival, tüm filosunu yıl sonuna kadar hizmete geri getirmeyi planladığını söyledi ve “Misafirlerimizin, çalışanlarımızın ve şirketimize bağlı on binlerce iş ve yerel işletmenin yararına işimizi yeniden inşa edin” dedi.
Rezerve edilen müşteriler ve seyahat danışmanları, geri dönen gemiler için planlar, sefer iptalleri ve müşterilerin aşı durumlarını teyit etmek veya aşı standardına muafiyet başvurusunda bulunmaları için takip etmeleri istenen süreç hakkında bilgilendiriliyor.
Planını değiştirmek isteyen, muafiyet alıp almadığını görmek için sabırsızlanan veya aşı standartlarını karşılayamayan yolcular, rezervasyonlarını cezasız olarak değiştirebilir veya tam para iadesi talep edebilirler. (Deniz Haber)
23.07.2021Hint Okyanusu’nda yeni bir mavi balina popülasyonu keşfedildi
Dünyada sadece 5 bin civarında mavi balina kalmışken bomba dedektörleri sayesinde Hint Okyanusu’nda yeni bir mavi balina popülasyonu keşfedildi.
Şarkı söylemeleriyle tanınan mavi balinalar, bombaları tespit etmek için kullanılan sualtı mikrofonları tarafından kaydedildi.
2002 yılından bu yana nükleer bomba testlerini araştırmak için su altı mikrofonlarını kullanan Kapsamlı Nükleer Test-Yasaklama Anlaşması Örgütü (CTBTO), kayıtlarındaki güçlü şarkı sinyallerinin farklı frekanslarını, tempolarını ve yapılarını fark etti. Araştırmacılar verileri analiz ettikten sonra, bölgede yeni bir mavi balina popülasyonuna rastladıklarını fark ettiler.
DAHA KÜÇÜKLER AMA KALABALIKLAR
New South Wales Üniversitesi profesörü ve deniz ekoloğu olan Tracey Rogers yaptığı açıklamada, “Hint Okyanusu’nun tam ortasında yepyeni bir mavi balina grubu bulduk. Bu grupta kaç balina olduğunu bilmiyoruz, ancak duyduğumuz muazzam sayıdaki çağrıya bakılırsa çok fazla olduklarından şüpheleniyoruz” dedi. Ve sözlerine şu şekilde devam etti:
“Güney Yarımküre’deki mavi balinaları incelemek zor; çünkü açık denizde yaşarlar ve etrafta zıplamazlar. Dünyayı nükleer bombalardan koruyan aynı sistemin yeni balina popülasyonları bulmamıza izin vermesinin oldukça havalı olduğunu düşünüyorum, bu da uzun vadede deniz ortamının sağlığını incelememize yardımcı olabilir.”
Mavi balinalar bazı durumlarda 30 metre uzunluğa, yaklaşık 200 ton ağırlığa ulaşabilse de, daha küçükleri 23 metre uzunluğa ve yaklaşık 90 ton ağırlığına sahipler. Ayrıca mavi balinalardan gelen şarkılar, 200 ila 500 km arasında olduğu tahmin edilen büyük mesafeler kat edebilirler.
Rogers, sualtı türünün en dikkat çekici canlılarından mavi balinaların, bu şarkıları bilerek mi doğduklarını yoksa sonradan mı öğrendiklerini henüz bilmediklerini belirtirken şunları söylüyor:
“Bu ses kayıtları olmasaydı, Hint Okyanusu’nun ekvatorunun ortasında bu kadar büyük bir mavi balina popülasyonu olduğunu bilemezdik.” (Deniz Haber)
19.07.2021 Rotterdam Limanı’nda kömür süsü verilen 41,4 milyon dolarlık uyuşturucu ele geçirildi
Uluslararası bir operasyon, uyuşturucu tacirlerinin oyununu gözler önüne serdi. Hollanda’da Rotterdam Limanı’na gelen gemilerde bulunan 2 bin ton kömürün aslında kokain olduğu ortaya çıktı. Piyasa değeri 41.4 milyon dolar (yaklaşık 355 milyon lira) olan uyuşturucuya el kondu.
İrlandalı ve Hollandalı polisler tarafından yapılan ortak bir uyuşturucu operasyonunda kömür süsü verilen 41,4 milyon dolar değerinde kokain ele geçirildi.
Yapılan basın açıklamasında uyuşturucunun Güney Amerika’dan Hollanda’nın Rotterdam Limanı’na gelen iki nakliye konteynerinde bulunduğu belirtildi.
2 BİN TORBA “KÖMÜR” GELMİŞ GİBİ
Yetkililer, önce konteynerlerin içinde 2 bin torba kömür bulduklarını duyurdu. Ancak bir röntgen tarayıcısı ve polis gözetleme köpeklerinin kullanılması sayesinde kömürlerin aslında kokain olduğu tespit edildi.
ÇOK SAYIDA KİŞİ GÖZALTINA ALINDI
Diğer taraftan yetkililer, ele geçirilen kokainin piyasa değerinin yaklaşık 41,4 milyon dolara kadar çıkabileceğini açıkladı. Ayrıca, İrlanda Garda Ulusal Uyuşturucu ve Organize Suçlar Bürosu tarafından devam eden soruşturmanın bir parçası olan operasyonda çok sayıda kişinin gözaltına alındığı ve pek çok tutuklamanın gerçekleşeceği duyuruldu.
Komiser Yardımcısı John O’Driscoll, “Bu, Garda Síochána’nın İrlanda’ya kokain ve diğer uyuşturucuların ithalatına karıştığından şüphelenilen organize suç gruplarını dağıtma çabasında önemli bir gelişmedir” dedi.
O’Driscoll ayrıca, operasyonun önemli uluslararası boyutunu ve Avrupa ve daha uzaklardaki kolluk kuvvetleri topluluğu içinde işbirliğinin önemini vurguladı.
SUÇ ÖRGÜTÜNE BÜYÜK BİR DARBE İNDİRİLDİ
Diğer taraftan, İrlanda da dahil olmak üzere yedi Avrupa Birliği (AB) ülkesinin uyuşturucu kaçakçılığıyla mücadele operasyonlarını koordine eden Denizcilik Analiz ve Operasyon Merkezi başkanı Michael O’Sullivan, söz konusu operasyonun “organize suç örgütüne büyük bir darbe indirdiğni” söyledi.
Öte yandan, İspanyol polisi de birkaç hafta önce benzer bir şekilde kömür şekli verilen 862 kilogram kokaine el koymuştu.
Yetkililer, uyuşturuculara kömürle “çok benzer bir biçim ve renk” vermek ve “kokainin karakteristik kokusunu ortadan kaldırmak” için “karmaşık bir kimyasal işlem” kullanıldığını açıkladı. (Deniz Haber)
19.07.2021 Gazimağusa Limanı’nda geminin halatı koptu: 1 ölü, 3 yaralı
Gazimağusa Limanı’nda tersaneye yaklaşan bir geminin halatının bağlanmaya çalışıldığı sırada halatın yerinden çıkıp savrulması sonucu halatın çarptığı tersane çalışanı 40 yaşındaki Kadir Teke hayatını kaybetti. KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Resmiye Canaltay da olay yerine gelerek yaşanan feci kazayla ilgili yetkililerden bilgi aldı.
Gazimağusa Limanı’nda tersanede yaşanan iş kazasında 40 yaşındaki Kadir Teke olay yerinde hayatını kaybetti, 3 kişi yaralandı.
Tersaneye yaklaşan bir geminin halatının bağlanmaya çalışıldığı sırada halatın yerinden çıkıp savrulması sonucu halatın çarptığı tersane çalışanı 40 yaşındaki Kadir Teke olay yerinde hayatını kaybetti.
Ayrıca yine halat çarpması sonucu hafif şekilde yaralanan 57 yaşındaki Mehmet Gündoğdu, 41 yaşındaki Haydar Şahin ve 58 yaşındaki Yusuf Türkay, Gazimağusa Devlet Hastanesi’ne kaldırılarak tedavi edildiği öğrenildi.
Feci kazanın ardından tersane çalışanlarının arkadaşlarının cenazesine katılmak için iş bıraktığı öğrenildi.
“ÇOK ACI BİR OLAY “
Olayla ilgili polis soruşturması devam ederken KKTC Bayındırlık ve Ulaştırma Bakanı Resmiye Canlatay da yaşanan kazayla ilgili bilgi almak için olay yerine geldi, yetkililerle görüştü.
Canaltay, gerçekleştirdiği görüşme sonrasında “Çok acı bir olay. Gerekli açıklama daha sonra yapılacak. Olayın meydana gelişi ile ilgili gerekli araştırma ve soruşturmalar devam ediyor. Bir daha böylesi bir acı olayın yaşanmaması için gerekli tedbirler artırılacak” şeklinde konuştu. (Deniz Haber)
19.07.2021 Somnio isimli yat, 2024 yılında tamamlanacak
728 fit ile etkileyici bir ölçüye sahip olan Somnio, 2024’te hizmet vermeye başladığında hem uzunluk hem de hacim açısından dünyanın en büyük yatı olacak. Yat, apartman dairelerinden oluşarak farklı bir konsepte imza atacak.
2024’te tamamlanacak Somnio isimli yat, tamamlandığında 222 metre uzunluğunda olacak. Bu yatı diğerlerinden ayıran sadece bu da değil. İsmi Latince rüya anlamına gelen yat aslında bir apartman. Söz konusu apartman yat 6 kattan meydana gelecek ve 39 daire yer alacak. Yat sakinlerine ayrıca apartman sakinleri için restoranlar, barlar ve kumsal gibi imkanlar sunulacak.
İsveçli Winch Design ve Tillberg Design tarafından tasarlanan yatı Norveçli şirket VARD inşa edecek.
Apartman yatın toplam maliyeti yaklaşık 600 milyon dolar olacak. Bu özel yatta daire fiyatları 11 milyon dolardan başlıyor. Satışlar davet ya da tavsiye yoluyla yapılacak. CNN Travel’a konuşan projenin sözcüsü bazı dairelerin çoktan satıldığını söyledi.
Somnio’nun tasarımcıları, lüks mülkleri satın alanların yedi yıldızlı bir otelle aynı düzeyde hizmet alacağını belirtti.
Yatın yaratıcıları dünya standartlarında sağlık bakım hizmetleri olacağını belirterek, yat sakinlerinin salgın ve diğer küresel sağlık risklerinden uzak durma avantajına sahip olacağını vurguladı.
Somnio’nun kurucu ortağı kaptan Erik Bredhe yatta ev sahibi olma deneyimini şu sözlerle anlattı:
“Titiz standartlara göre tasarlan Somnio, dünyadaki tek konut süper yat olacak. Ev sahipleri özel olarak seçilmiş bir mürettebat ve bu nitelikteki bir yata yakışan deneyimler ve özenle seçilmiş destinasyonlardan oluşan bitmeyen bir küresel güzergahla denizde eşsiz bir hayat yaşatacak.”
Temelde bir yaşam alanı olmakla birlikte Somnio için sürdürülebilirliğin odak noktası olacağı ve bilim insanlarına okyanuslarda araştırma yapması için yardımcı olacağı belirtildi.
Sahiplerinin kimliği gizli tutulurken, kesintiyi yapanlar, adres olarak dünyanın en büyük yatına sahip olmanın ayrıcalığından bahsetmeden “hem gemide hem de karada ihtiyaçlar için” eksiksiz concierge hizmetlerinden yararlanacak.
39 dairenin her biri, alıcının tercihlerine göre “ısmarlama özellikler” içerecek, ancak Winch Design’dan yapılan bir basın açıklamasına göre, bir spor salonu, kütüphane ve ayrıca iç ve dış yemek alanları sağlanacak.
Somnio’nun arkasındaki tasarımcılar, lüks mülklerinden birine sıçrayanlara “yedi yıldızlı” bir otelle aynı düzeyde hizmet ve bir süper yat sahibi olmanın büyük yararlarını sunacağına inanıyor.
18.07.2021 22 şirket, yeni gemi yakıtı çalışması yapacak
Brezilyalı demir cevheri üretici Vale ve demir cevheri gibi mamullerin taşımacılığını gemiler aracılığıyla yapan 22 sektör kuruluşu, gemi yakıtı olarak amonyak kullanımına yönelik çalışma yapılması için mutabakat anlaşması imzaladı.
Brezilya’daki Minas-Rio demir cevheri projesinin sahibi Anglo American ile birlikte ABS, Classnk, DNV, Equinor, Fortescue, Metals Group, Genco Shipping & Trading, Jera, K-Line, Man Energy Solutions, Mitsui E&S Machinery, Nihon Shipyard, NS United Pavilion Energy, Total Energies, Trafigura, Ube Industries, Uniper SE, Uyeno Transtech, Vopak Terminal Singapore, Itochu Enex ve Itochu şirketleri sözleşme imzaladı.
Vale, temiz enerji kaynakları kullanarak karbon salımını azaltma beraberinde değer zinciri stratejisi kapsamında anlaşmayı imzaladığını ifade etti.
Şirket ayrıca, çalışmanın amonyak yakıtlı gemilerin entegre gelişimini de değerlendirebileceğini söyledi. (Deniz Haber)
17.07.2021 Süveyş Kanalı tarihinin en yüksek gelirini elde etti
Mısır’daki Süveyş Kanalının bu mali yılda tarihinin en yüksek yıllık gelirini elde ettiği açıklandı. Süveyş Kanal İdaresi Başkanı Usame Rabi, Haziran ayında son bulan mali yıla ait gelirin 5.84 milyar dolar olduğunu söyledi.
Mart ayında Ever Given gemisinin kaza yapması sonucu 6 gün boyunca dünyanın gündeminden düşmeyen Süveyş Kanalı’nın 2020-2021 mali yılında elde ettiği gelir açıklandı.
Süveyş Kanal İdaresi Başkanı Usame Rabi, yaptığı yazılı açıklamada Haziran ayında son bulan mali yıla ait gelirin 5.84 milyar dolar olduğunu, bu rakamın 2019-2020 mali yılında 5.72 milyar dolarda kaldığını ifade etti.
GEÇEN GEMİ SAYISI YÜZDE 2,3 ARTTI
Kanaldaki deniz trafiğinin 2021 başından itibaren önemli ölçüde iyileştiğini aktaran Rabi, kanaldan geçen yıllık gemi sayısının yüzde 2.3’lük artışla 9 bin 546’dan 9 bin 763’e yükseldiğini dile getirdi.
Dünya deniz ticaretinin yüzde 12’sinin karşılandığı Süveyş Kanalı’nın 2021’nin ilk yarısında elde ettiği gelir, geçen yılın aynı dönemindeki 2.76 milyar dolara kıyasla yüzde 8.6’lık artışla 3 milyar dolara yükseldi.
Rabi, Kanal İdaresi’nin izlediği esnek tarife ve pazarlama politikasının kanaldan geçen gemilerin sayısını korumayı ve müşterilerin güvenini kazanmayı başardığını vurguladı.
Rabi, verilen teşvik ve indirimler sayesinde kuru yük, araba, LNG ve konteyner gemilerinin geçişinin yılın ilk yarısında artış gösterdiğini belirtti.
Ever Given isimli dev konteyner gemisi, kum fırtınası ve kötü hava koşulları nedeniyle görüş mesafesinin düşmesi sonucu 24 Mart’ta Süveyş Kanalı’nda kıyıya çarparak kaza yapmıştı.
Geminin dar kanalda sıkışarak geçiş yolunu kapatması neticesinde kanalın iki yakasında uzun gemi kuyrukları oluşmuş ve deniz trafiğinin durması nedeniyle ham petrol ve LNG sevkiyatlarında aksamalar yaşanmıştı.
Süveyş Kanal İdaresi, 6 gün süren çalışmaların ardından 29 Mart’ta dev yük gemisini yüzdürme çalışmalarının başarıyla sonuçlandığını ve kanalın deniz trafiğine açıldığını açıklamıştı.
15.07.2021 Geleneksel kıyı balıkçılığı destek ödemelerinin tutarları belli oldu
İç sularda faaliyet gösteren balıkçı gemilerinin tamamı ve denizde faaliyet gösteren boyu 12 metreden küçük balıkçı gemilerine 2021 ve 2022 yıllarında sağlanacak destek tutarları belli oldu.
Geleneksel Kıyı Balıkçılığının Kayıt Altına Alınması ve Desteklenmesine İlişkin Karar’ın yürürlüğe konulmasına ilişkin Cumhurbaşkanı Kararı, Resmi Gazete’de yayımlanarak 1 Ocak 2021 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yürürlüğe girdi.
Kararla, 2021 ve 2022 yıllarında uygulanacak geleneksel kıyı balıkçılığının kayıt altına alınması desteklemelerine ilişkin hususlar belirlendi.
Buna göre, geçerli bir su ürünleri ruhsat tezkeresine sahip, iç sularda faaliyet gösteren balıkçı gemilerinin tamamı ve denizde faaliyet gösteren boyu 12 metreden küçük balıkçı gemilerine, avlanma yönetimi, avlanılan ürün ve miktarlarının kayıt altına alınması ve sosyoekonomik durumlarına ilişkin verilerin toplanması karşılığında destek sağlanacak.
DESTEK TUTARLARI
Boyu 0-4,99 metre olan deniz ve iç su balıkçı gemileri için adet başına 1000 lira, 5-7,99 metre olanlar için 1250 lira, 8-9,99 metre olanlar için 1350 lira, 10-11,99 metre deniz balıkçı gemileri ile 10 metreden büyük iç su balıkçı gemileri için 1450 lira destek ödemesi yapılacak.
Marmara Denizi’ne kıyısı olan ve denizde balıkçılık yapan Balıkesir, Bursa, Çanakkale, İstanbul, Kocaeli, Tekirdağ ve Yalova’daki tezkere sahibi gemilere, sadece bu yıl için birim desteklemenin 2 katı destekleme ödemesi gerçekleştirilecek.
Destekleme ödemeleri, kamu kaynağı olduğundan hak sahibinin hesabına aktarılmadan önce haciz, icra, temlik ve benzeri işlemlere konu olmayacak.
Ödemeler için gerekli finansman, Tarım ve Orman Bakanlığı’nın 2021 ve 2022 yılı tarımsal destekleme bütçesinden karşılanacak. (Deniz Haber)
15.07.2021 Limanlarda acil yatırım ihtiyacı karşılanamıyor
Mega gemilerin devreye girmesi, yeşil dönüşüm ve deniz taşımacılığındaki büyüme beklentileri, limanlarda acil yatırım ihtiyacı doğurdu. Ancak birçok özel liman işletmesinin kullanım sözleşmelerinde sürenin dolacak olması yatırımları engelliyor.
Türkiye’de konteyner yüklerinin hızlı bir şekilde artması ve küresel ticarette mega gemilerin filoya katılması limanlarda kapasite ihtiyacını artırdı. Sadece önümüzdeki üç yılda konteyner elleçleme miktarında 2020’ye göre yüzde 16’ya yakın artış hedefleniyor.
Dijitalleşme, yeşil dönüşüm ve diğer teknolojik gelişmeler de limanlarda yatırımı zorunlu kılıyor. Ancak limancılara göre, özel liman işletmesinin kullanım sözleşmelerinin dolmasına çok az bir süre kalmış olması, yapılacak yatırımların önünde büyük bir engel oluşturuyor. Yetkililer, bu konuda acil çözüm bekliyor.
Türkiye’de faaliyette olan 180’den fazla liman, iskele, dolfen şamandıra niteliğinde kıyı tesisi bulunuyor. Bugün itibarıyla Türkiye’de elleçlenen yükün nerede ise yüzde 95’ten fazlası özel liman işletmeleri tarafından gerçekleştiriliyor.
Türkiye’nin dış ticaretinin değer olarak yüzde 65’e yakını, tonaj olarak ise neredeyse yüzde 85’e yakını deniz yoluyla yani limanlar üzerinden gerçekleşiyor. Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRKLİM) Yönetim Kurulu Üyesi Aydın Erdemir, limanlarda elleçlenen yük miktarının hızla arttığına dikkat çekerek “Türkiye’deki tüm limanlarımız dikkate alındığında 2020 yılında yaklaşık 497 milyon ton yük elleçlenirken 2021 yılının ilk altı ayında 2020 yılına göre toplam yükte yüzde 5,12 oranında artış sağlandı. Pandemi döneminde aldıkları önlemlerle ve hayata geçirdikleri olağanüstü tedbirlerle Türkiye limanları ülkemizin dış ticaretinin ana kapıları ve üsleri olan limanları kesintisiz bir şekilde açık tuttu. Fazla bir tonaj kaybı olmadan 2020 yılını tamamlayarak 2021 yılına beklentilerin çok üstünde hızlı bir şekilde başladı. Bu büyüme devam ediyor” dedi.
“2050 HEDEFLERİ İÇİN LİMAN KAPASİTESİ 3 KATINA ÇIKMALI”
Dünya Gazetesi’nden Aysel Yücel’in haberine göre, küresel ticaretin sürdürülebilirliği için sürekli büyüyen gemiler nedeniyle hem mevcut limanların kapasite artışı yatırımları bir zorunluluk haline geldiğini hem de Türkiye’nin 2023 ve 2050 hedefleri için mevcutların dışında yeni liman projesinin hayata geçirilmesinin zorunlu olduğunu vurgulayan Erdemir, “Türkiye’nin dış ticaretinin hedeflendiği gibi büyümesi ve rekabet gücünün artması gelecekteki liman yatırımlarının zamanında tamamlanmasıyla mümkün. 11. Kalkınma Planı’nın 2023 yılı hedeflerinde bile 13,5 milyon TEU konteyner elleçleneceği öngörülüyor. Bu bile gelecek 3 yıl içinde 2020 yılına göre yüzde 16 oranında bir konteyner artışı demek. 2050 yılı hedeflerine baktığımızda ise 2020 yılında 497 milyon ton olan toplam yükün toplamda asgari olarak 1 milyar tona, 12 milyon TEU olan konteyner sayısının ise 35 milyon TEU’ya çıkması öngörülüyor. Bu hedeflerin gerçekleşmesi için liman kapasitesinin mevcut durumda Türkiye’de kurulu olan liman kapasitenin 2-3 katına çıkması gerekecek. Bu durum mevcut liman işleticilerimiz dışında ülke içinden ve/veya dışından çok büyük ölçekte yatırım yapabilecek yeni liman yatırımcılarının sektöre girmesi ile mümkün olacak” diye konuştu.
Dijitalleşme, yeşil dönüşüm ve diğer teknolojik gelişmelerin de limanlarda çok yüksek tutarlarda yatırıma ihtiyacı doğurduğunu vurgulayan Erdemir, ancak kullanım sözleşmelerinin süresinin dolmasına az bir süre kalmasının bu yatırımların önünde büyük bir engel olduğunu söyledi.
Erdemir, “Türkiye’de faaliyette olan çok sayıda özel liman işletmemizin kullanım sözleşmelerinin kalan süreleri kısaldı. Hatta kullanım süresinin 6-7 yıla kadar düşen liman tesislerimiz de bulunuyor. Yap-İşlet-Devret (YİD) modeli olarak da kabul edeceğimiz bu kullanım sözleşmelerine baktığımızda kullanım süresi kısalan çok sayıdaki liman işletmesinin ülkemizin ihtiyaç duyduğu liman yatırımlarını yapabilmesi ve kalan süresi içinde bu yatırımlarının karşılığını alabilmesi maalesef mümkün değil. Çok büyük yatırım tutarları gerektiren, yatırımın geri dönüş süresi de çok uzun olan liman yatırımlarında mevcut kullanım sürelerinin bugünden uzatılarak liman yatırımcılarımızın önlerini görmesi ve ülke limancılığımız için gerekli olan yatırımları yapmasının sağlanması ülkemizin büyüyen dış ticaretine paralel olarak rekabet gücünü koruması açısından da elzem ve hayati” açıklamasını yaptı.
“TÜRKLİM OLARAK HER TÜRLÜ DESTEĞE HAZIRIZ”
Türkiye’deki özel sektör limanlarının mevcut kullanım sözleşmelerinin süresi bitiminden önce aynı şartlar dahilinde bugünden uzatılmasının Türkiye ekonomisi açısından büyük önem taşıdığını vurgulayan TÜRKLİM Başkanı Hakan Genç, “Limanlarımızın mevcut kullanım süresi içinde halihazırda yaptıkları yatırımlara ilave olarak önümüzdeki yıllarda yapacakları yeni yatırımlarla birlikte konuyu değerlendirdiğimizde yaratılacak ve kamuya aktarılacak olan kamu yararının büyüklüğü değerlendirmeye alınmalı. Bundan dolayı da limanlarımızın mevcut kullanım sözleşmelerinin tersanelerimize veya serbest bölgelere benzer şekilde bugünden uzatılmasının önünde herhangi bir engelin olmadığı da görülüyor. Bu konuda yapılacak yasal düzenlemeye ilişkin olarak ilgili idarelerimize TÜRKLİM olarak destek ve katkı vermek açısından hazırız” diye konuştu.
“TERSANELERE VE SERBEST BÖLGELERE VERİLEN DESTEK YATIRIMLARI HIZLANDIRDI”
Yetkililer, geçmişte tersanelerde ve serbest bölgelerde işletme sürelerinin uzatıldığını ve bu sayede yatırımların hızlandığını vurgulayarak, benzer desteğin limancılara da verilmesini istiyor. Aydın Erdemir, konuyla ilgili şu açıklamayı yaptı:
“Tersanelerimiz de limanlarımıza benzer şekilde birer kıyı tesisi olarak 49 yıllık kullanım sözleşmelerine sahip. 2013 yılında tersanelerimizin kalan kira sürelerinin bitmesine 18 yıl kala kullanım sözleşmeleri TBMM’de yapılan bir düzenleme ile yeniden 49 yıla çıkarıldı. Bu destek tersanelerimizin geleceklerini daha iyi görmesine, daha iyi plan yapmasına ve kredi saygınlıklarının artırmasına imkân sağladı. Böylelikle ortaya çıkan bu yeni avantajlarla birlikte Türkiye’deki tersane yatırımları da hızlı bir şekilde arttı. Tuzla’dan sonra Yalova-Altınova bölgesinde kümelenen tersanecilik sektörünün bugünkü başarılı ihracat performansının arkasında o dönem verilen bu desteğin çok büyük bir payı var. Yine benzer bir şekilde Global Holding’in iştiraki Bodrum Yolcu Limanı İşletmeleri tarafından işletilen Bodrum Yolcu Limanı’nın işletme süresinin 2018’de Resmi Gazete’de yayımlanan kararla 49 yıllığına uzatıldı. Böylelikle ilgili yatırımcı ve işletici firmanın ilgili limana yeni yatırımlar yaparak büyütmesinin de önü açıldı.”
Tersanelere ve limanlara benzer bir durum mülkiyeti hazineye ait olan serbest bölgeleri işleten şirketlerin işletme sözleşmelerinin uzatılması sürecinde de yaşanmıştı.
Erdemir, “Mersin, Antalya, Ege ve Adana-Yumurtalık serbest bölgelerinin işletme süreleri bu düzenleme neticesinde kamu paylarıyla ilgili kamu lehine düzenlemeler de yapılarak uzatılmış, böylelikle süresi kısaldığı için geri dönüşü olmayan yatırımları yapmaktan kaçınan işleticilerin önü bütünüyle açılmıştı. Bu sayede 2017 yılından itibaren yapılması gerekli olan tüm alt ve üst yapı yatırımları hızlı bir şekilde yapılmaya başladı” dedi.
Diğer yandan, dün Resmi Gazete’de yayımlanan kararla Trabzon Serbest Bölgesi’nin işletme süresi de 2040 yılına kadar uzatıldı. (Deniz Haber)
14.07.2021 Mersin’de vincin devrilmesi sonucu tekne battı
Mersin’in Akdeniz ilçesindeki balıkçı barınağında motor indiren vincin devrilmesi sonucu 1 kişi ağır yaralandı, 1 tekne de battı.
Çamlıbel Balıkçı Barınağı’nda bir tekneye motor aksamını indiren vinç, henüz belirlenemeyen nedenle devrildi.
Olayda barınakta bağlı bulunan bir tekne batarken bakıma alınan 1 teknede de hasar oluştu.
Kaza sırasında ağır yaralanan M.C. de 112 Acil Servis ekiplerince Mersin Şehir Eğitim ve Araştırma Hastanesi’ne kaldırıldı.
Devrilen vinç olay yerinden kaldırıldı, batan tekne de başka bir vinç yardımıyla denizden çıkarıldı. (Deniz Haber)
14.07.2021Kuru yük konteynerlerinin yüzde 96’sı Çin’de üretiliyor
Kovid-19 salgınının küresel boyuttaki etkileri nedeniyle, uluslararası ticaretin deniz yoluna yönelik bağımlılığı son iki yılda bir hayli yükseldi. Bu bağlamda konteynerlere duyulan ihtiyaç da arttı. Gelinen noktada konteyner arz-talebinde ciddi bir dengesizlik yaşanıyor.
İngiliz danışmanlık şirketi Drewry tarafından açıklanan verilere göre, dünyadaki kuru yük konteynerlerinin yüzde 96’sı ve soğutuculu konteynerlerin hepsi Çin’de üretiliyor.
Küresel ekonomide bu yıl toparlanma eğilimi görülüyor. Amerika Birleşik Devletleri (ABD) gibi gelişmiş ülkelerin ithalat faaliyetleri normale dönerken, salgın nedeniyle ortaya çıkan işçi eksikliği ise limanlarda konteyner yığılmasına yol açtı. ABD dışında, Yeni Zelanda, Avustralya ve İngiltere gibi ülkelerde de benzer bir durum söz konusu. Öte yandan, önemli üretim noktaları konumundaki bazı Asya ülkelerinde de konteynerlerin zamanında geri dönememesi nedeniyle ciddi konteyner eksikliği yaşanıyor.
Konteyner talebinin artmasıyla birlikte, konteyner fiyatlarında da büyük yükseliş meydana geldi. Çin’deki birçok konteyner üreticisi, mevcut konteyner talebini karşılamak üzere üretim kapasitesini genişletmeye çalışıyor. Çin’in Fujian eyaletinin Xiamen kentindeki bir konteyner üreticisi şirketten edinilen bilgiye göre, şirketin fabrikasında her üç dakikada bir konteyner üretimi gerçekleştiriliyor.
Çin’deki en büyük üç konteyner üretim işletmesinin üretim kapasitesi, yılın ilk çeyreğinde küresel kapasitenin yüzde 82’sini oluşturdu. Çin Konteyner Sanayii Birliği’nden açıklanan verilere göre, Çin, son 25 yıldır konteyner üretimi ve satışı bakımından dünyada ilk sırada yer alıyor.
KONTEYNER ÜRETİMİ 1990’LI YILLARDA ÇİN’E KAYDI
Deniz yolu taşımacılığının 1960’lı yıllarda yoğunlaşmasıyla, konteyner taşımacılığı da küresel çapta yaygınlaşmıştı. Konteyner üretim merkezi ABD iken, ekonomik ve lojistik unsurların etkisiyle merkez zaman içinde önce Avrupa’ya, sonra Japonya ve Güney Kore’ye geçmişti. 1990’lı yıllarda, Çin’in üretim kabiliyetinin yükselmesi, ihraç talebinin sürekli artması ve maliye avantajı sayesiyle konteyner imalatı Güney Kore’den Çin’e kaymıştı
Çin, konteyner üretim kapasitesini sürekli yükseltti ve 1993 yılı itibarıyla Güney Kore’yi geride bıraktı. Çin’in küresel konteyner pazarındaki payı, 1990 yılında yüzde 7,2 iken, bu sayı 1999 yılında yüzde 69’a çıktı.
AVRUPA TREN SEFERLERİ KONTEYNER İHTİYACINI ARTIRDI
Çin’de reform ve dışa açılma politikasının uygulanmaya başlamasından sonra, dış ticaretin artması ve Çin-Avrupa kargo tren seferlerinin hizmete girmesi, Çin’in konteyner imalatının gelişmesine büyük bir itici güç kattı. Çin’in konteyner üreten en büyük ülke olmasının arkasında üç önemli sebep yatıyor.
Birincisi, Çin’de üretilen konteynerlerin ileri teknolojiye sahip olması. Çevre dostu su bazlı boyaların yaygın şekilde kullanılmasıyla, Çin’deki konteyner üretimi teknolojisi rakiplerini geride bıraktı. İkincisi, Çin’de imalat sektöründe akıllı teknolojilerin hızlanması.
Üçüncüsü ise, Çin’de konteyner üretiminin çok yönlü şekilde gelişmesi. Örneğin, Çin’de kuru, sıvı ve donmuş yükler için zengin konteyner çeşitleri geliştirildi ve bu sayede farklı talepler karşılanabildi. Çin’in devasa iç piyasası da konteyner sektörünün gelişimine güçlü destek sağlıyor. (Deniz Haber)