5.07.2022 Dünyanın En Büyük Konteyner Gemisi Evergreen, İlk Yolculuğuna Başlıyor
Çin yapımı yapımı dünyanın en büyük konteyner gemisi Evergreen, Çin’in Ningbo Zhoushan Limanı’nda rıhtıma yanaştı.
Evergreen isimli gemi, Çin’in tamamen kendi imkanlarıyla tasarlayıp inşa ettiği bir konteyner gemisi olarak dikkat çekiyor.
Evergreen, dünyanın en büyük konteyner gemisi olarak 399.9 metre uzunluğa sahip ve dünyada mevcut en büyük uçak gemisinden 60 metre daha uzun. Geminin güvertesi, 24 bin metrekareyle 3.5 standart futbol sahasına denk geliyor.
Geminin en büyük konteyner kapasitesi 24 bin 4 TEU’ye ulaştı. Çin’in güneyindeki Zhejiang eyaletinde yer alan Ningbo Zhoushan Limanı, yükleme boşaltma kapasiteleri bakımından dünyanın en büyük limanı olarak biliniyor. (Deniz Haber Ajansı)
4.07.2022 Mersin’de balıkçı teknesi alabora oldu: 6 kişi kurtarıldı
Mersin’de avlanmak ve yüzmek amaçlı olarak bindikleri balıkçı teknesinin alabora olması nedeniyle 6 kişi ölümden döndü. 3 kişi kendi imkanıyla yüzerek sahile çıkarken diğer 3 kişi ise Sahil Güvenlik Botu ile son anda kurtarıldı.
6 kişi yazlıklarının bulunduğu Tömük Mahallesi sahil kesiminden balıkçı teknesi ile denize açıldı. Denizde saatlerce avlanıp yüzen Hasan Coşkundeniz, kardeşi Erdoğan Coşkundeniz, İrem Akman, Mert Bulluk ile kardeşi Gizem Bulluk’un bulunduğu tekne, yükselen dalgalar karşısında su aldıktan kısa bir süre sonra alabora oldu.
Balıkçı teknesinde bulunanlar denize atlarken sahilde olayı görenler durumu polis ve Sahil Güvenlik ekiplerine bildirdi. Alınan ihbar üzerine Mersin Büyükşehir Belediyesi Arama Kurtarma, Çevre Koruma ve Kontrol Dairesi ekibi ve Sahil Güvenlik botu bölgeye hareket etti.
3 KİŞİ YÜZEREK SAHİLE ÇIKTI
Denizde adeta can pazarının yaşadığı olayda 6 kişiden 3’ü yüzerek Tömük sahiline çıkmayı başardı. Saatlerce dev dalgalarla boğuşan 3 kişi ise kısa sürede bölgeye ulaşan Sahil Güvenlik Botu ile son anda kurtarıldı.
Büyük korku ve panik yaşadıkları için bitkin düştükleri belirlenen 6 kişi sahile ulaşan 112 sağlık ekibince sağlık kontrolden geçirildi. Alabora olan balıkçı teknesi bulunamazken olaya el koyan jandarma 6 kişinin aldıktan sonra serbest bıraktı. (Deniz Haber Ajansı)
3.07.2022 Cezayir ile Mısır arasında deniz taşımacılığı hattı açılıyor
Cezayir Başbakanı Eymen bin Abdurrahman, ülkesinin Mısır ile farklı alanlarda 12 iş birliği anlaşması yaptığını duyurdu.
Cezayir Başbakanlığı’ndan yapılan yazılı açıklamaya göre, başkent Cezayir’de Mısır-Cezayir Hükümetlerarası Ortak Yüksek Konseyi’nin 8’nci toplantısı, Başbakan Eymen bin Abdurrahman ile Mısırlı mevkidaşı Mustafa Medbuli başkanlığında gerçekleştirildi.
Başbakan Bin Abdurrahman, “Cezayir-Mısır Ortak Yüksek Konseyi’nin mevcut çalışma oturumları, sanayi, yatırımı teşvik, ihracatı geliştirme, projelere destek, küçük ve orta ölçekli işletmeler, girişimcilik, borsa, su kaynakları, istihdam, yüksek öğrenim ve bilimsel araştırma, diplomatik eğitim, çevre, gençlik ve spor, vakıf ve diyanet alanında olmak üzere 12 anlaşmanın imzalanmasıyla sonuçlandı” dedi.
Bu anlaşmaları Mısır-Cezayir ortaklığı noktasında önemli bir sıçrayış olarak değerlendiren Bin Abdurrahman, Cezayirli ve Mısırlı iş adamlarından oluşan bir Cezayir-Mısır ekonomik forumunun da yarın başkentte düzenleneceğini vurguladı.
İKİ ÜLKE ARASINDA İŞ BİRLİĞİ DESTEKLENİYOR
Öte yandan Mısır Başbakanı Medbuli ise Mısırlı ve Cezayirli iş adamları arasında ortaklıkların kurulması ve iki ülke arasında işbirliğinin güçlendirilmesini desteklediklerine vurgu yaparak, “Mevcut ticaret hacmi, ülkelerimizin üretim ve ihracat kapasiteleri ile iki pazarın mal ve hizmet ihtiyaçları ile uyumlu olmadığı gibi, ikili ve çok taraflı anlaşmalarla da uyumlu değil” dedi.
Medbuli, Libya’daki koşullara rağmen Cezayir ile Mısır arasındaki ithalat ve ihracatın durmaması gerektiğini vurgulayarak, Tunus ile düzenli bir deniz taşımacılığı hattının başlatılması noktasında anlaştığını, bu hattın Cezayir limanlarına kadar da uzatılabileceğini söyledi.
Mısır Başbakanı, 8 yıllık aradan sonra, Hükümetlerarası Ortak Yüksek Konseyi’nin sekizinci toplantısı vesilesiyle iki günlük bir ziyaret için Cezayir’e gelmişti. (Deniz Haber Ajansı)
3.07.2022 2000 yıllık batıktan Herkül’ün kayıp mermer kafası çıktı
Girit Adası yakınlarındaki bir batıktan Yunan ve Roma mitolojisinin en bilinen kahramanlarından Herkül’ün kayıp mermer kafası çıkarıldı.
Girit’in kuzeybatısındaki bir deniz yatağında bulunan ve M.Ö. 60 yılına ait olduğu ifade edilen Antikythera batığında, Yunan ve Roma mitolojisi kahramanı Herkül’ün mermer kafası bulundu.
1900 YILINDA GÖVDESİ BULUNMUŞTU
IFLScience’ta yer alan habere göre dalgıçlar, kalın bir mercan tabakasıyla kaplanmış, bacakların alt kısımlarını içeren mermer bir heykel kaidesi ve Herkül’ü tasvir ettiğinden şüphelendikleri bir de heykel başı buldular.
Habere göre, ilk olarak 1900 yılında sudan çıkarılan “Antikythera’nın Herkülü” adlı heykel de başsız bir şekilde bulunmuştu.
GEMİCİLERİN DİŞLERİ DE KOLEKSİYONDA
Öte yandan, dalgıçların deniz birikintilerine gömülü iki de insan dişi çıkardığı kaydedildi. Dişlerin genetik ve izotopik analizi, yaklaşık 2000 yıl önce söz konusu gemide yelken açan insanlara ait olduklarını gösteriyor. 2016 yılında da batıkta, Pamphilos takma adı verilen 2000 yıllık bir de insan iskeleti bulunmuştu.
Keşifler, Doğu Akdeniz’den Roma’ya doğru yolculuk ettiği varsayılan batığın büyük olasılıkla yaklaşık 40 metre uzunluğunda bir ticaret gemisine ait olabileceğini gösteriyor.
“EN ESKİ ANALOG BİLGİSAYAR PARÇASI”
Batık, aynı zamanda, dünyanın en eski analog bilgisayar parçası olarak kabul edilen Antikythera Mekanizması’na ev sahipliği yapıyor.
Bulunan nesneler arasında; güneşin hareketleri, tutulmalar, ay, yıldızlar ve o dönem antik Yunanlılar tarafından bilinen beş gezegen olan Merkür, Venüs, Mars, Jüpiter ve Satürn’ün hareketlerini takip etmek için kullanılan Antikythera Mekanizması’na ait birkaç seri bronz dişli bulunuyor.
HERKÜL KİMDİR?
Yunan mitolojisinde Herakles, Roma mitolojisinde de Herkül olarak bilinen karakter; baş tanrı Zeus ile Miken kralının kızı Alkmene’nin oğludur. Çok güçlü bir karakter olarak da bilinir. (Deniz Haber Ajansı)
3.07.2022 Çin’in ilk deniz petrol projesi akıllı fabrikası üretime geçti
Çin Deniz Petrol Şirketi (CNOOC) tarafından yapılan açıklamada, Tianjin’deki Deniz Petrol Projesi Akıllı Üretim Fabrikası’nın hizmete girdiği belirtildi.
Söz konusu tesis, Çin’in denizden petrol ve doğalgaz çıkaran sondaj ekipmanlarını üreten ilk akıllı fabrikası oldu.
Fabrikada, kaynak robotu, 5G, büyük veri ve yapay zeka dahil 10 ileri teknoloji kullanıldı.
575 bin metre kare yüzölçümündeki fabrikada, her yıl denizdeki petrol ve doğalgaz geliştirme platformu ve denizdeki petrol deposu dahil 84 bin ton ağırlığındaki ekipmanları üretilecek. (Deniz Haber Ajansı)
3.07.2022 Kıyamet Buzulu, 5 bin 500 yılın en hızlı erime seviyesine ulaştı
‘Kıyamet Buzulu’ olarak da adlandırılan Thwaites buzulunun, 5 bin 500 yıldır görülmeyen bir oranda buz kaybettiği ortaya çıktı.
Küresel ısınma ile birlikte Dünya’nın ortalama sıcaklıkları, her geçen yıl yükselmeye devam ediyor. Bu durum, özellikle kutuplardaki buzulların hızla erimesine neden oluyor.
“Kıyamet Buzulu” olarak adlandırılan Batı Antarktika’daki Thwaites buzulunu inceleyen bilim insanları; ön kısmında, sadece beş yıl içinde kırılmasına yol açabilecek ‘endişe verici bir çatlak’ bulduklarını açıklamıştı.
HIZLA BUZ KAYBEDİYOR
Thwaites üzerine yeni bir çalışma yayınlandı. Araştırmada, buzulun geçtiğimiz 5 bin 500 yıla kıyasla görülmemiş seviyede hızlı şekilde buzunu kaybettiği tespit edildi.
Yeni çalışmada, yaklaşık 140 bin kilometrekare büyüklüğe sahip buzulun geleceği ve küresel deniz seviyesinin yükselmesi hakkında endişelerin arttığı vurgulandı.
Araştırmacılar, radyokarbon tarihleme yoluyla arktik sahillerindeki tarih öncesi deniz kabuklarını ve penguen kemiklerini analiz ederek söz konusu sonuca vardıklarını aktardı.
Çalışmanın sonundaki bulgularda, buzulun yaklaşık 5 bin yıl önce sabit bir hızla buz kaybetmeye başladığını ve her yıl 1,5 milimetre yükselmeye başladığı bildirilirken, son 30 yılda ise bunun 4 milimetre seviyelerine geldiği belirtildi.
Küresel ısınma nedeniyle Thwaites buzulunda erime meydana geldiğini söyleyen yetkiler, buzulun tamamen erimesi durumunda deniz seviyesinin 65 cm yükseleceğini belirtiyor.
Bilim insanları, Thwaites buzulunun domino etkisi yaratarak Antarktika’daki diğer buzulları da peşinden sürekleyeceğini ve büyük bir felakete neden olabileceğini söylüyor.
600 MİLYAR TON BUZ ERİDİ
Öte yandan, New York Times tarafından NASA JPL’den alınan veriler kullanılarak yapılan 2017 analizine göre, Thwaites Buzulu 1980’den bu yana en az 600 milyar ton buz kaybetti. (Deniz Haber Ajansı)
2.07.2022 Bill Gates’in yatı Lana, yine Bodrum’a geldi
Dünyanın en zengin insanlarından olan Bill Gates’in geçen yıl Muğla’nın Bodrum ilçesine geldiği “Lana” isimli süperyat, bu yıl da ilçeye geldi.
107 metre uzunluğunda ve 16 metre genişliğindeki Lana isimli süperyat, yeniden Bodrum’a geldi. 2020 yılında İtalya’nın Livorno kentinde inşa edilen 3 bin 891 grostonluk Lana, Bodrum Kalesi açıklarına demirledi.
Dünyanın en büyük süperyatları arasında 60’ncı sırada bulunan 200 milyon dolar değerindeki süper yatın haftalık kirasının 1.8 milyon avro olduğu belirtildi. Gövdesi ve üst güvertesi alüminyum ve çelikten inşa edilen yat, büyüklüğü ile görenlerin dikkatini çekiyor.
8 kabinde 16 misafir ağırlama kapasitesi bulunan “Lana”, kaptan dahil olmak üzere 34 mürettebat kapasiteli.
Süperyatta kimin olduğu ise merak konusu oldu. Dünyanın en zengin insanları arasında bulunan Bill Gates, 24 Ekim 2021 tarihinde Lana ile Bodrum’a gelmişti.
UNESCO Dünya Mirası Geçici Listesi’nde yer alan ve dünyanın en önemli su altı arkeoloji müzesine ev sahipliği yapan Bodrum Kalesi’ne giren Gates ve beraberindekiler, kalede 2 saat vakit geçirmişti. (Deniz Haber Ajansı)
1.07.2022 Adil Karaismailoğlu: Denizcilik sektörümüze 2053’e kadar 21,6 milyar dolar yatırım gerçekleştireceğiz
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, denizcilik sektörüne 2053’e kadar 21,6 milyar dolar yatırım yapacaklarını belirterek “Bu sayede 180 milyar dolar milli gelirimize katkı sunacağız. Üretime etkisi 320 milyar doları aşacak.” dedi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı öncülüğünde ve 1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramı’nın yıl dönümünde gerçekleştirilen 2. Türkiye Denizcilik Zirvesi, Tersane İstanbul’da başladı.
Zirvenin açılışında konuşan Karaismailoğlu, geçen yıl gerçekleştirilen etkinlikte ortaya çıkan sonuçlardan bahsederek, söz konusu hususlar ile Mavi Vatan ve Kanal İstanbul ile alakalı stratejik konuların takipçisi olduklarını söyledi.
Bu yılki zirvenin detaylarını paylaşan Karaismailoğlu, etkinlik kapsamında “Türk denizcilik filosunun geliştirilmesi”, “gemi insanı istihdamı”, “lojistik odağında deniz yapıları altyapısı” ve “jeopolitik gelişmeler” konularıyla 4 ana oturumda bir araya geleceklerini, Türkiye ve dünya için vazgeçilmez olan denizlerle ilgili strateji, hedef ve çalışmaları masaya yatıracaklarını anlattı.
Karaismailoğlu, dünya ticaretinin fiziki olarak yüzde 90’ının, değer olarak ise yüzde 70’inin deniz yoluyla gerçekleştirildiğine değinerek, düşük maliyet ve verimlilik avantajıyla deniz taşımacılığının sürdürülebilir ekonomik gelişim ve refah için öneminden bahsetti.
Deniz yolu taşımacılığının hava yoluna göre 22 kat, kara yoluna göre 7 kat, demir yoluna göre 3,5 kat daha ekonomik olduğunu dile getiren Karaismailoğlu, deniz yoluyla yapılan yük hacminin son 50 yılda 20 kattan daha fazla büyüdüğünü bildirdi.
“2 BİN DOLARLIK KONTEYNER TAŞIMA ÜCRETİ 10 BİN DOLARI AŞTI”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, Kovid-19 nedeniyle deniz yolu taşımacılığında yaşanan problemlerden ve daralmadan bahsederek, navlun fiyatlarındaki artışa, boş konteyner bulunamamasına, ham madde tedarikindeki gecikmelere, liman ve elleçleme ücretleri ile ikinci el gemi fiyatlarında yaşanan artışlara değindi.
Çin’in Şangay limanından Hollanda Rotterdam’a 40’lık bir konteynerin bundan 2 yıl önce deniz yoluyla 2 bin dolara taşınırken şu anda bu rakamın 10 bin doları aştığını anlatan Karaismailoğlu, deniz lojistiğinde yaşanan dar boğazlarda yığılmaların sürdüğünü, Liman Tıkanıklığı endekslerinde tarihi zirvelerin görülmeye devam ettiğini vurguladı.
“TÜRKİYE’NİN ULUSLARARASI TİCARETTEKİ REDDEDİLEMEZ ÖNEMİ HER GEÇEN GÜN ARTIYOR”
Bakan Karaismailoğlu, üç kıtayı birbirine bağlayan önemli jeostratejik ve jeopolitik konumuyla Türkiye’nin sadece deniz taşımacılığı açısından değil, ulaşımın her modunda lojistik bir üs olmaya aday olduğunu belirterek, “Türkiye, 4 saatlik bir uçuş süresiyle, 1,6 milyar insanın yaşadığı, 38 trilyon dolar GSMH ve 7 trilyon dolarlık ticaret hacminin olduğu bir pazarım tam ortasında.” diye konuştu.
Asya ile Avrupa kıtaları arasında en kısa, güvenli ve ekonomik uluslararası ulaşım koridoru olan “Orta Koridor”un anahtarı konumundaki Türkiye’nin uluslararası ticaretteki reddedilemez öneminin her geçen gün arttığını dile getiren Karaismailoğlu, şu bilgileri verdi:
“Çin’den Avrupa’ya doğru yola çıkan bir tren, Orta Koridor ve Türkiye’yi tercih ederse 7 bin kilometrelik mesafeyi 12 günde kat ediyor. Aynı tren, Rusya Kuzey Ticaret Yolu’ndan giderse 10 bin kilometrelik yolu en az 20 günde geçebiliyor. Güney Koridoru kullandığında ise gemiyle Süveyş Kanalı üzerinden 20 bin kilometrelik yolu ancak 60 günde aşabiliyor. İşte bu nedenle Orta Koridor, şu an Asya ile Avrupa arasındaki en güvenli, en istikrarlı küresel lojistik koridordur. Bu ortam ulaşımın her modunda yaptığımız dev yatırımların sonucudur.”
“TÜRKİYE’DEN İŞLETİLEN GEMİLERİN TÜRK BAYRAĞI ÇEKMELERİ STRATEJİK ÖNEMDE”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Karaismailoğlu, son 20 yılda ulaşım ve iletişim altyapısına 183 milyar dolar yatırım yaptıklarını belirterek, bu süreçte hayata geçirdikleri dev projelerden bahsetti.
Bölünmüş yol ağında, hızlı tren hattında, demir yolu uzunluğunda, havalimanı ve uçuş noktalarında yaşanan artışlarla ilgili rakamları paylaşan Karaismailoğlu, denizclik sektöründe son 20 yılda çok önemli ilerlemeler kaydettiklerini, 149 olan liman sayısını 217’ye, 37 olan tersane sayısını ise 84’e çıkardıklarını anlattı.
Karaismailoğlu, ülke limanlarında elleçlenen yükün Kovid-19 döneminde dahi arttığını kaydederek, ilk 5 ayda Rusya-Ukrayna savaşına rağmen geçen yılın aynı dönemine göre yük elleçlemede yüzde 7,2’lik, konteynerda ise yüzde 3,2’lik artış yaşandığını anlattı.
Son 20 yılda denizcilik sektöründe hayata geçirilen destek ve teşvikleri anlatan Karaismailoğlu, “Ülke menfaatlerimizi etkileyen, Mavi Vatan’ımıza ilişkin her türlü haklı savunmalarımızda bir güç teşkil etmesi bakımından sahibi bir Türk olan ve fiilen de Türkiye’den işletilen gemilerin Türk bayrağı çekmeleri stratejik seviyede önem arz etmektedir. Bu noktada zirvede yapılacak oturumlar ile yabancı bayraktaki gemilerin Türk bayrağına geçişine ilişkin de yol haritası belirlenecektir.” açıklamasında bulundu.
DENİZCİLİK SEKTÖRÜNDE 2053 HEDEFLERİ
Bakan Karaismailoğlu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın 2053 hedeflerine değinerek hazırladıkları plan kapsamında 30 yılda 198 milyar dolar yatırım öngördüklerini anımsattı.
Karaismailoğlu, “Denizcilik sektörümüze 2053 yılına kadar 21,6 milyar dolar yatırım gerçekleştireceğiz. Bu sayede 180 milyar dolar milli gelirimize katkı sunacağız. Üretime etkisi 320 milyar doları aşacak. 30 yıl boyunca istihdama katkısı ise 5 milyon kişi olacaktır. Kısaca 2053 Ulaştırma ve Lojistik Ana Planımızda Mavi Vatanımızın temeli, ulaşımdaki entegrasyonumuzun kilit noktası denizyollarına özel bir yer ayırdık.” diye konuştu.
Bu kapsamda liman tesisi sayısının 217’den 255’e çıkarılacağını dile getiren Karaismailoğlu, limanlarda yüksek oranda yenilenebilir enerji kaynakların kullanılmasını sağlayacaklarını, otonom sistemlerle elleçleme verimliliği artıracaklarını, çok modlu ve kısa mesafeli deniz taşıma altyapısını geliştireceklerini anlattı.
Karaismailoğlu, “Yalnızca ülkemizin değil, dünyanın da en önemli ulaşım projelerinden olan Kanal İstanbul ile Türkiye’nin deniz yolu taşımacılığındaki rolünü güçlendirecek, İstanbul Boğazı’nda seyir emniyetini artıracak ve boğazdaki gemi trafiğini azaltacağız.” ifadelerini kullandı.
Mavi Vatana tüm güçleriyle sahip çıktıklarını, Türk deniz ticareti filolarının büyümesi için bakanlık olarak her türlü kolaylığı sağladıklarını, ilgili paydaşların bu sürece destekleri için girişimlere devam ettiklerini vurgulayan Karaismailoğlu, “Türkiye denizcilik alanındaki ağırlığını gelecekte daha fazla hissettirecek ve rekabet gücünü yükselterek denizcilik sektöründe dünyanın en önde gelen ülkelerinden biri olacaktır.” şeklinde konuştu.
Açılışın ardından Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürü Ünal Baylan tarafından Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu’na astronomi ölçümlerinde kullanılmış tarihi bir ölçüm cihazı olan usturlab hediye edildi. (Deniz Haber Ajansı)
1.07.2022 Denizcilik sektörü, her alanda liderliği hedefliyor
1 Temmuz 1926’da kabul edilen Kabotaj Kanunu’nun üzerinden 96 yıl geçti. Türk denizcilik sektörü, Kabotaj’ın 100’üncü yılına gemi sayısında ve kapasitesinde, gemi ve yat ihracatında, denizcilik hizmetlerinde, elleçlenen yük miktarında liderlik hedefiyle hazırlanıyor.
1 Temmuz 1926’da kabul edilen Kabotaj Kanunu, yalnızca Türk denizcilik sektörünün önünü açmakla kalmadı. Limanlarına ve denizcilik hizmetlerine sahip çıkan genç Türkiye Cumhuriyeti’nin tam bağımsızlığını tüm dünyaya ilan eden sembol adımlardan biri de oldu aynı zamanda. Uzun yıllardır tanınan imtiyazlar çerçevesinde yabancıların kontrolünde olan denizcilik hizmetlerinde, yerli müteşebbis ve Türkiye Cumhuriyeti, rüştünü kısa sürede ispatlamayı başardı.
Devletin altyapı imkanlarını artırma çabalarına, gemi ulaşımı ve nakliyesini önceliklendiren yatırımlarına, özel sektörün dinamizmi eklendi. Denizcilik sektörü, sıfırdan başladığı yolculuğunda, Kabotaj Bayramı olarak kutlanan kanunun yürürlüğe giriş tarihinin 100’üncü yılına önemli mesafeler alarak giriyor.
Dünya’da yer alana habere göre, Türk denizcilik sektörü, Kabotaj Bayramı’nın 96. yılını da her alanda büyüme ile karşıladı. Küresel gemi filo sıralamasında rotayı ilk 10’a çeviren sektör, geçen yıl gerçekleştirilen yatırımlarla sekiz yıldan sonra yeniden büyümeye geçerek bu hedefe bir adım daha yaklaştı. Ocak 2021’de 28 milyon 929 bin DWT olan 1000 GT üzerindeki Türk sahipli gemi tonajı, Ocak 2022’ye gelindiğinde 30 milyon bin 680 DWT’ye ulaştı. Gemi yat ihracatında dünyada ilklere imza atmaya devam eden sektör, balıkçı gemiler ve römorkör inşasında küresel liderliğe kadar yükseldi. Türk tersaneleri gemi ve yat ihracatını 2021 yılında yüzde 26 artırarak tarihi rekor kırdı. Pandemiye rağmen Türkiye limanlarında geçen yıl elleçlenen yük miktarı bir önceki yıla göre yüzde 6 artarak 526 milyon 306 bin tonu aştı. Tüm alanlarda büyüme bu yıl da devam ediyor.
Denizciler için 1 Temmuz’un 1926 yılından itibaren çok özel bir anlam ve yere sahip olduğunu vurgulayan İMEAK Deniz Ticaret Odası (DTO) Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran, Kabotaj Kanunu ile sadece Türkiye’nin bağımsızlığı ve denizlerimizdeki hükümranlık hakları için değil, aynı zamanda sektörün hızla gelişmesi için de çok önemli adımlar atıldığına vurgu yaptı.
Türkiye’nin bugün çok önemli bir coğrafyada jeo-stratejik ve jeo-ekonomik konuma sahip olduğunu ifade eden Kıran, “Son yıllarda başta ticaret savaşları, pandemi ve Rusya-Ukrayna savaşıyla kabotaj ve denizciliğin önemini bir kez daha çok net ortaya koydu” dedi.
Türkiye için denizcilik sektörünün vazgeçilmez olduğunu söyleyen Kıran, “Türk denizciliğinin geldiği noktadan gurur duyuyoruz. 2022 yılı başı itibarıyla Türk denizciliğinin taşıma kapasitesi dünyanın en büyük filosunu kontrol eden ülkeler sıralamasında (1000 GT ve üzeri) 1.517 gemi ve 30 milyon 680 bin DWT ile 15. sırada yer alıyor” dedi.
“TÜRKİYE, 21. YÜZYILIN PARLAYAN YILDIZI OLABİLİR”
Tamer Kıran, kaydedilen bu önemli gelişmelere rağmen çok daha fazlasının yapılabileceğine dikkat çekerek, “Sahip olduğumuz bilgi birikimi, imkân, yetenek ve tecrübe dikkate alındığında, Türk Denizcilik Sektörümüzün ve Deniz Endüstrimiz bölgemizde 21. yüzyılın parlayan yıldızı olma potansiyeline çok büyük ölçüde sahip. Bu duygu ve düşüncelerle başta Cumhuriyetimizin kurucusu Gazi Mustafa Kemal Atatürk olmak üzere, tarihimize iz bırakan ve ebediyete intikal eden tüm denizcilerimizi rahmet ve minnetle anıyor, Türk denizciliğinin gelişmesinde emeği geçenlere şükranlarımı sunuyor, tüm denizcilerin ve halkımızın Denizcilik ve Kabotaj Bayramı’nı kutluyorum” açıklamasını yaptı.
“İLK 10 HEDEFİ DAYANIŞMA İLE MÜMKÜN”
Türk armatörler, bugün 30 milyon DWT’yi aşan filosuyla dünya sıralamasında ilk 15’te yar alıyor.
Sektörün hedefi küresel filo sıralamasında ilk 10’a girmek. Türk Armatörler Birliği Başkanı Cihan Ergenç’e göre, bu hedefe ulaşmak ancak tüm sektör paydaşlarının ve kamunun dayanışması ile mümkün. 1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramı’na yönelik değerlendirme yaparak şunları kaydetti:
“1 Temmuz Denizcilik ve Kabotaj Bayramı adı altında özel bir gün belirlenerek yapılan böyle bir kutlamanın küresel anlamda eşine ender rastlanan bir kutlama olduğunu anımsatmak istiyorum. Tüm dünyada denizcilik festivalleri yapılıyor, ancak bayram adı altında bir denizcilik günü kutlaması yapılmıyor. Bunun da eşsiz önder Gazi Mustafa Kemal Atatürk’ün eşsiz dehasının eşsiz ürünlerinden biri olduğunu bu vesileyle ifade etmek istiyorum. Ekonomik güç bir memleketin en önemli güç unsurlarındandır. Bu ekonomik güç unsurunun itici gücü ise onun tüm unsurlarıyla devletin kendi iradesi altında kullanılabilmesidir. Eğer var olduğu halde, bu gücü kendi iradeniz altında kullanma yeteneğiniz mevcut değilse, bu benzini bitmiş ve benzinini koyamadığınız çok lüks bir otomobile sahip olmanızdan daha fazlasını ifade etmez. İşte kabotaj hakkı bu bağımsızlık unsurunun derin anlamlı ifadelerinden biridir. Eğer biz halkımıza, milletimize denizciliğin stratejik önemini doğru anlatamazsak ve halkın bu konudaki iradesi tecelli etmezse bu durumda deniz taşımacılığının korunması, geliştirilmesi keyfiyete kalır. Yine devlet yeteri kadar deniz taşımacılığına önem vermezse bu durumda ithalat ve ihracat yani ticaretimiz, dolaylı olarak ekonomimizin idaresi diğer ülkelerin keyfiyetine kalır.
Eğer sektör sivil toplum kuruluşları kendi sektörünü sahiplenmez, kendi şirket ekosisteminde faaliyetlerini sürdürürse bu durumda da sektöre gücü oranında katma değer yaratılamaz, bu kazanımlar her zaman cılız kalmaya mahkum kazanımların ötesine geçemez. O yüzden eğer deniz taşımacılığında stratejik bir hamle başlatacaksak, eğer 10 yıl içinde dünyanın 10. büyük filosu olmak hedefiyle hareket edeceksek, daha geçi yok, 1 Temmuz 2022’den itibaren halk, devlet ve sektör bileşenleri el ele verip bu hamleyi ateşlemeliyiz.
Tüm bu yazılanların neticesinde halkımızın, milletimizin, devletimizin ve sektörümüzün Denizcilik ve Kabotaj Bayramı’nı kutluyorum.” (Deniz Haber Ajansı)
30.06.2022 NATO SNMCMG-2 Komutası, İspanya’dan Türkiye’ye geçti
NATO Daimi Mayın Karşı Tedbirleri Deniz Görev Grubu-2’nin (SNMCMG-2) Komutası, düzenlenen törenle 1 yıl süreyle Türkiye’ye devredildi.
Marmaris’te bulunan Aksaz Deniz Üs Komutanlığı’nda NATO çok yüksek hazırlıklı görev kuvveti grubu 441.04 komuta görevi değişim töreni gerçekleşti. NATO’nun mayın harbine yönelik deniz harekat ve eğitim faaliyetlerinden sorumlu çok yüksek hazırlıklı görev kuvveti görev grubu 441.04’ün komutası Türkiye’ye geçti. Planlı faaliyetler çerçevesinde NATO üyesi ülkelerin ev sahipliğinde icra edilecek mayın harbi tatbikatlarına iştirak edilecek ve kıyıdaş ülkeler ile ikili deniz eğitimleri gerçekleştirilecek.
Törende, NATO Mayın Karşı Tedbirleri Görev Grubu-2 Komutanı Albay Yusuf Karagülle görevi devralırken, SNMCMG-2 Komodorunun forsu Sancak Gemisi TCG Yüzbaşı Güngör Durmuş’a bando eşliğinde toka edildi. NATO’nun mayın harbine yönelik deniz harekat ve eğitim faaliyetlerinden sorumlu çok yüksek hazırlıklı görev kuvveti görev grubu 441.04 ün komutası, 29 Haziran 2022 tarihinden 1 Temmuz 2023 tarihine kadar Türk Deniz kuvvetleri komutanlığı tarafından icra edilecek.
SNMCMG2 Komutanı Yüzbaşı Yusuf Karagülle, bu görevi devraldıkları için gurur duyduğunu belirterek “Görev Grubu 441.04 olan SNMCMG2’yi komuta etme fırsatı ikinci kez yaşıyorum. SNMCMG2 sürecinde ittifak birlikleri ile sürekli ve tam entegre bir şekilde tatbikatlar ve gerçekler dahil olmak üzere çok çeşitli görevleri gerçekleştirmek için hazırız. MCM özelliklerine ek olarak SNMCMG2; İttifak varlığını kurar, dayanışmayı gösterir, üye, ortak ve yabancılara rutin liman ziyaretleri yapar. NATO ülkeleri ve onlara çeşitli deniz askeri yetenekleri sağlar. Türk Komutanlığı döneminde farklı MCM Gemileri Belçika, Bulgaristan, Fransa, Almanya, Yunanistan, İtalya, İspanya ve Romanya gibi müttefikler SNMCMG2’de farklı dönemlerde yer alacak ve NATO’nun ittifak ve dayanışmasını geliştirmek için Akdeniz ve ayrıca Karadeniz bu bölgelerde hazır yüksek eğitimli ve yetenekli üyelerle birlikte çalışmayı dört gözle bekliyorum. NATO ve NATO dışı liman ziyaretlerinin yanı sıra tatbikatlara katılacağız. Bu tür tatbikatları düzenli olarak yürütmenin toplu olarak eğitilmiş ve birlikte çalışabilirlik yeteneği ile Amiral Gemisi personelimin ve mürettebatımın profesyonelliğine ve bağlılığına inanıyorum’’ dedi.
NATO Deniz Komutanlığı Temsilcisi Pihilppe Manderlier’de törende yaptığı konuşmasında “Türkiye’nin bu görevi başarı ile tamamlayacaklarına inancım ve güvenim yerindedir” diyerek Albay Karagülle ve komutasına başarı dileklerini iletti. Törenin kapanış konuşmasını yapan Harp Filosu Komutanı Tüm Amiral Yalçın Payal, “Türkiye, çekirdek üye olarak NATO misyon ve operasyonlarına büyük bir istekle katkıda bulunmuş ve sorumluluklarını her zaman yerine getirmiştir. Bu taahhüdümüzün açık bir göstergesi olarak, Daimi Deniz Kuvvetlerini sürekli olarak desteklemekte, birlik sağlamaktadır. Türkiye’nin NATO görev ve operasyonlarına verdiği sürekli desteğin bir başka göstergesi olarak, beşinci Yüksek Hazırlık Kuvvetleri Deniz Kuvvetleri Karargahı olan TURMARFOR’un, başlangıcından itibaren NATO Mukabele Kuvvetleri Deniz Komutanlığı rolünü alacağını hatırlatmak isterim. Bu üst düzey deniz karargahının konuşlandırılması Türkiye’nin NATO’ya katkılarını bir adım daha ileriye taşıyacaktır. Türkiye’nin komuta dönemindeki tüm görevlerin, komutanın, personelinin ve mürettebatın bilgi birikimi, profesyonelliği ve özverisi ile büyük bir başarı ile yürütüleceğine inancım tamdır” sözlerine yer verdi.
SNMCMG-2’nin Komutanı Yüzbaşı Yusuf Karagülle ve beraberindeki heyet, tören sonrası gemilerin komuta ekipleri ile fotoğraf çektirdi. (Deniz Haber Ajansı)
28.06.2022 Gürcistan, Rus petrolü taşıyan Türk tankerinin yükünü boşaltmasına izin vermedi
Gürcistan’ın, Rus petrolü taşıdığı gerekçesiyle Tuapse’den gelen ESEN KA isimli Türk tankerinin Batum Limanı’na yükünü boşaltmasına izin vermediği bildirildi.
Rus petrolü taşıyan 2006 yılında inşa edilen 183 metre uzunluğunda, 27 metre genişliğindeki ESEN KA isimli Türk tankerinin Gürcistan’ın Batum Limanı’na yükünü boşaltmasına izin verilmedi.
Rus Interfax haber ajansının Gürcistan Başbakan Yardımcısı Levan Davitaşvili’nin ve Ekonomi Bakanlığı’nın açıklamasına dayandırdığı haberine göre, Rosneft şirketine ait 30 bin ton petrol taşıyan Türk tankerinin Batum Limanı’na yükünü boşaltma Rusya’ya uygulanan yaptırımlarından dolayı reddedildi.
Davitaşvili, “Bunun nedeni, Gürcistan’ın titizlikle takip ettiği Batılı yaptırımlar” dedi.
Avrupa Birliği, altıncı yaptırım paketiyle Rus petrolünün deniz yoluyla ithalatını yasaklamıştı. (Deniz Haber Ajansı)