7.12.2021 Japonya’ya Verilen Gemi Siparişleri Ekim Ayında Artış Gösterdi
Bu yılın ilk 10 ayında Japonya toplam ağırlığı 13,32 milyon gros tona ulaşan 263 adet gemi siparişi aldı. Böylece, Japonya’nın aldığı sipariş tonajı geçen yılın aynı dönemine kıyasla 137,7 artış gösterdi.
Japonya Gemi İhracatçıları Birliği (JSEA) tarafından yapılan açıklamaya göre, Japonya bu yılın Ekim ayında bir önceki aya göre yüzde 19,1 artışla toplam ağırlığı 1.114.480 gros tona ulaşan ve 5 adedi yük gemisi, 1 adedi tanker ve 9 adedi genel kargo gemisi olan 15 adet gemi siparişi aldı. Eylül ayında yeni gemi siparişleri 22 adet olarak kaydedilmişti.
Bu yılın ilk 10 ayında Japonya toplam ağırlığı 13,32 milyon gros tona ulaşan 263 adet gemi siparişi aldı. Böylece, Japonya’nın aldığı sipariş tonajı geçen yılın aynı dönemine kıyasla 137,7 artış gösterdi.
Bununla birlikte, Eylül ayında 944.424 gros ton ağırlığında 15 gemi ihraç etmiş olan Japonya, Ekim ayında toplam 731.210 gros ton ağırlığında 14 gemi ihraç etti.
Bu yılın Ocak-Ekim döneminde ise Japonya tonaj olarak yıllık bazda 13,3 düşüşle 8,80 milyon gros ton ağırlığa sahip 186 gemi ihraç etti. (Deniz Haber)
7.12.2021 Avrupa Birliği’ne İhracat Yüzde 34 Arttı
Türkiye’nin Avrupa Birliği (AB) ülkelerine ihracatı, bu yılın 11 ayında 2020’nin aynı dönemine göre yüzde 34,3 artarak 78 milyar 557 milyon 731 bin dolara ulaştı.
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, Türkiye’nin ihracatı, Ocak-Kasım 2021’de geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 33,8 artarak 203 milyar 141 milyon 161 bin dolara çıktı. Söz konusu dönemde AB ülkelerine yüzde 34,3 artışla 78 milyar 557 milyon 731 bin dolarlık ihracat gerçekleştirildi. Yılın 11 ayında AB ülkelerine en fazla otomotiv endüstrisi, hazır giyim ve konfeksiyon, kimyevi maddeler ve mamulleri, çelik, demir ve demir dışı metaller ihracatı yapıldı.
AB ülkelerine ihracatta otomotiv endüstrisi, hazır giyim ve konfeksiyon, kimyevi maddeler ve mamulleri, çelik, demir ve demir dışı metaller ihracatının payı yüzde 65 olarak gerçekleşti. Söz konusu dönemde AB ülkelerine 17 milyar 81 milyon 130 bin dolarlık otomotiv endüstrisi, 11 milyar 142 milyon 687 bin dolarlık hazır giyim ve konfeksiyon, 9 milyar 39 milyon 894 bin dolarlık kimyevi maddeler ve mamulleri, 7 milyar 582 milyon 986 bin dolarlık çelik ve 5 milyar 825 milyon 459 bin dolarlık demir ve demir dışı metaller ihracatı yapıldı.
Türkiye, AB ülkeleri arasında en fazla ihracatı ise Almanya’ya gerçekleştirdi. Almanya’ya yapılan ihracat, Ocak-Kasım 2021’de geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 23,9 artarak 16 milyar 74 milyon 831 bin dolara yükseldi. Almanya’ya en fazla ihracat İstanbul’dan gerçekleştirildi. Söz konusu dönemde İstanbullu şirketlerin Almanya’ya dış satımı yüzde 23,1 artarak 7 milyar 54 milyon 168 bin dolara çıktı.
Yılın 11 ayında İstanbul’dan İtalya’ya 9 milyar 597 milyon 518 bin dolarlık, İspanya’ya 8 milyar 435 milyon 861 bin dolarlık, Fransa’ya 7 milyar 613 milyon 990 bin dolarlık, Hollanda’ya 5 milyar 624 milyon 632 bin dolarlık ve Romanya’ya 4 milyar 430 milyon 662 bin dolarlık ihracat gerçekleştirildi. (Deniz Haber)
6.12.2021 İsrail’e Mal Taşıyan Gemilerin Kuveyt’e Girişi Yasaklandı
İsrail’e giden veya İsrail’den gelen mal taşıyan gemilerin Kuveyt karasularına girişi yasaklandı.
Kuveyt, İsrail karasularından mal taşıyan ticari gemilerin İsrail’e girişini yasaklayan bir kararname yayımladı.
Bayındırlık Bakanı ve İletişim ve Bilgi Teknolojisi’nden Sorumlu Devlet Bakanı Rana Al-Faris, yasağı duyurdu. Yayınlanan kararnameye göre; İsrail’den taşınan mallar Kuveyt dışında başka bir ülkeye getiriliyor olsa bile İsrail’e giden veya İsrail’den mal taşıyan gemilere giriş izni talep edilmesini yasaklıyor.
Kuveyt yasalarına göre, bireyler ve şirketler, İsrail’de yaşayan kurum veya kişilerle anlaşma yapamazlar ve İsrail dışında yaşıyor olsalar bile İsrail’de çıkarı olan kişilerle finansal veya ticari olarak iş yapamazlar.
Kuveyt’in kararı, Körfez’in diğer bölgeleriyle taban tabana zıt. 14 ay önce İsrail Bahreyn ve BAE ile diplomatik ve ticari ilişkiler kurdu ve nakliye bağlantıları geçen yıl önemli ölçüde arttı. (Deniz Haber)
6.12.2021 COP 22 Konferansı, Antalya’da Yapılacak
Barselona Sözleşmesi’nin 22. Taraflar Konferansı (COP 22) 7-10 Aralık’ta Antalya’da düzenlenecek. Toplantıda Akdeniz’deki kirlilik, biyoçeşitlilik kaybı, yabancı türlerin varlığı ve iklim değişikliği ele alınacak.
COP 22 sonrası Türkiye, ‘Barselona Sözleşmesi Sekretaryası Büro Başkanlığı’ görevini İtalya’dan devralacak. ‘Barselona Sözleşmesi’ olarak adlandırılan Akdeniz’in Kirlenmeye Karşı Korunması Sözleşmesi’nin 22. Taraflar Konferansı (COP 22) 7 -10 Aralık 2021 tarihleri arasında Antalya Kaya Palazzo Golf Otel’de yapılacak.
4 gün sürecek toplantının 3’üncü gününde ‘Barselona Sözleşmesi’ne taraf olan ülkelerin çevre bakanları ‘Bakanlar Oturumu’nda bir araya gelecek. Türkiye adına toplantıya Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, ‘Mavi Bir Akdeniz’e Doğru: Çöpsüz Miras Bırakmak; Biyolojik Çeşitliliği Korumak, İklim Dengesini Sürdürmek’ başlıklı dokümanla katılacak. Oturumda ‘Akdeniz için Orta Vadeli Strateji Belgesi’nin onaylanması’ ve “Akdeniz’in Biyoçeşitliliğinin Korunmasına Yönelik 2020 Sonrası Eylem Planı’nın uygulamaya konulması’ başta olmak üzere önemli kararların alınması öngörülüyor.
EMİNE ERDOĞAN EV SAHİPLİĞİ YAPACAK
Aynı gün Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın eşi Emine Erdoğan’ın ev sahipliğinde Birleşmiş Milletler Genel Sekreter Yardımcısı Joyse Msuya ile konferansa katılım sağlayan ülkelerin kadın liderlerine yönelik ‘Akdeniz’deki Kadın Liderler Öğle Yemeği’ düzenlenecek.
8 Aralık Çarşamba akşamı ise Bakanlar Resepsiyonu verilecek. Resepsiyon, Birleşmiş Milletler Çevre Programı’nın (UNEP) 50’nci Yıl Etkinliği’ne sahne olacak.
TÜRKİYE GÖREVİ DEVRALIYOR
COP 22 toplantısı sonrası Türkiye, 2 yıl süreyle ‘Barselona Sözleşmesi Sekretaryası Büro Başkanlığı’ görevini İtalya’dan devralacak. COP 22, Covid-19 pandemisi sonrası yüz yüze gerçekleştirilecek ilk toplantı olması nedeniyle de ayrı önem taşıyor.
SÖZLEŞMENİN HEDEFİ
‘Barselona Sözleşmesi’ çerçevesinde ‘Akdeniz deniz çevresinin korunması, sürdürülebilir kullanımının sağlanması ve daha iyi hale getirmek için gerekli tedbirlerin alınması’ amacıyla kıyıdaş ülkeler arasında iş birliği çalışmaları yürütülüyor. İki yılda bir düzenlenen toplantıya sözleşmeye taraf olan 21 ülkenin yanı sıra Avrupa Birliği (AB) temsilcileri ve üst düzey yetkilileri, teknik ekipler, konuyla ilgili odak noktalar, uluslararası sivil toplum kuruluşları, basın mensupları ve bilim insanları katılıyor. Toplantılarda söz konusu amaç çerçevesinde mali ve teknik detaylar görüşülerek tarafların onayına sunuluyor. 2-5 Aralık 2019 tarihlerinde İtalya’nın Napoli kentinde düzenlenen ‘Barselona Sözleşmesi 21. Taraf Ülkeler Toplantısı’nda COP 22’nin 7-10 Aralık 2021’de Antalya’da gerçekleştirilmesi kararı alınmıştı.
Türkiye 1982 yılında üye olduğu sözleşmenin sekretaryası Atina’da bulunuyor. (Deniz Haber)
5.12.2021 Küresel Ticaretin Yüzde 12’si Süveyş Kanalı’ndan Geçiyor
İnsan eliyle yapılan en kritik su yollarından Süveyş Kanalı, hizmete alındığı günden bu yana 152 yıl geçmesine rağmen hem dünya ticareti hem de Mısır ekonomisi için önemini koruyor. Kanal, Mısır’a milyarlarca dolar kazandırıyor.
Mısır’ın Osmanlı toprakları arasında yer aldığı dönem olan 17 Kasım 1869 yılında açılışı gerçekleşen ve bugün Mısır sınırlarında yer alan Süveyş Kanalı, Kızıldeniz’i Akdeniz’e bağlıyor. İnsan eliyle inşa edilmiş olan 193 kilometre uzunluğundaki kanal, dünyanın en kalabalık su kanalları arasında ön sıralarda yer alıyor.
Süveyş Kanalı ve Kanal İstanbul’a ilişkin açıklama yapan Ortadoğu Araştırmaları Merkezi (ORSAM) Başkan Yardımcısı Doç. Dr. İsmail Numan Telci, “Süveyş Kanalı, küresel ticaret ve Mısır ekonomisi için birçok yönden önemlidir. Küresel ticaretin yaklaşık yüzde 12’si, Asya’nın büyüyen pazarlarını Avrupa’ya deniz yoluyla bağlayan bu dar koridordan devam etmektedir.” ifadesini kullandı.
Telci, küresel ticaretin yaklaşık yüzde 12’sine ek olarak, sıvılaştırılmış doğal gazın yaklaşık yüzde 8’inin de her gün bu kanaldan geçtiğini söyledi.
Süveyş Kanalı’nın kısa bir süre için dahi bir şekilde bloke olmasının, dünya ekonomisi ve ticareti üzerinde ciddi etkilere neden olabildiğine vurgu yapan Telci, sözlerini şu şekilde sürdürdü:
“Bu duruma bir örnek bu yılın başlarında yaşandı. 23 Mart 2021’de yaşanan olayda Ever Given adlı gemi Süveyş Kanalı’nda karaya oturdu ve kanaldan geçişleri tamamen engelledi. Bazı şirketlerden alınan verilerde, Ever Given’in her gün kanal üzerinden tahmini 9,6 milyar dolarlık ticareti engellediğini paylaşıldı. Bu rakam indirgendiğinde, saatte 400 milyon dolara ve 3,3 milyon ton kargoya veya dakikada 6,7 milyon dolara eşittir. Alman sigorta şirketi Allianz’ın değerlendirmelerine göre ise tıkanıklık küresel ticarete haftada 6 milyar ila 10 milyar dolar arasında bir maliyete yol açtı. Gerek bu rakamlar gerekse de kanaldan geçen gemi sayısı ve bunun Mısır için mali getirisi, Süveyş Kanalı’nın günümüz küresel ticaretinde ve Mısır’ın ekonomisinde ne kadar önemli olduğuna ortaya koymaktadır.”
MISIR EKONOMİSİNE YILLIK 5,8 MİLYAR DOLAR GELİR SAĞLIYOR
İsmail Numan Telci, kanalın Mısır için her gün ortalama 15 milyon dolar, yıllık ise 5,8 milyar dolar gelir sağlayan önemli bir mali kaynak olduğuna dikkati çekerek, şunları kaydetti:
“Dolayısıyla, Süveyş Kanalı Otoritesi Başkanı Usame Rabie’nin yaşanan kriz sırasında belirttiği gibi, Ever Given’in karaya vurması sonucunda Mısır her günü için yaklaşık 15 milyon dolarlık bir gelir kaybına maruz kaldı. Bununla birlikte, bazı medya kuruluşları tarafından Süveyş’e alternatif projelerin değerlendirilmesi konusunda haberler yapıldı. Bu bağlamda, bilhassa İsrail’in Eylat kentinden Doğu Akdeniz’e kadar planlanan Ben Gurion Kanalı adlı bir su yolunun inşası dile getirildi.”
Mısır’ın son 10 yılda Süveyş’i genişletmek ve geliştirmek için çalışmalar gerçekleştirdiğini belirten Telci, “Bu kapsamda gerçekleştirilen son çalışmalar, gemilerin kanal üzerinden seyir ve geçiş sürelerini hızlandırmak amacıyla 2015 yılında 35 kilometre uzunluğunda paralel bir kanalın inşası oldu. Bu çalışmaların toplam maliyeti yaklaşık 509 milyon dolar olarak kaydedildi. Bu çalışmalar göz önünde bulundurulduğunda, Mısır’ın Süveyş’e ne kadar önem verdiği gün yüzüne çıkmaktadır.” ifadelerini kullandı.
Telci, Süveyş Kanalı’na bazı küresel güçlerin de artan ilgisinin olduğuna vurgu yaparak, “Bu çerçevede Rusya ve Çin gibi ülkeler Süveyş Kanalı güzergahında serbest ticaret bölgeleri kurma girişimleri yapmakta ve yine bu bölgedeki limanlarda etkin olmaya çalışmakta.” değerlendirmesinde bulundu. (Deniz Haber)
5.12.2021 Tropikal Suların Kırmızı Lagos Balığı Antalya’da Yakalandı
Akdeniz Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi’nden Prof. Dr. Gökoğlu, tropik sularda yaşayan kırmızı lagos balığının Antalya’da yakalandığını belirterek, “Balığın Türk sularındaki varlığını ilk kez bilimsel bir makale ile dünyaya duyuracağız.” dedi.
Akdeniz Üniversitesi Su Ürünleri Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mehmet Gökoğlu, Alanya’daki limanda dalış yapan Ümit Demirel’in daha önce görmediği bir balık türünü yakaladığını söyledi.
Balığın fotoğraflarını incelediklerinde, Akdeniz’de yaşayan herhangi bir türe benzetemediklerini belirten Gökoğlu, yaptıkları incelemenin ardından balığın tropik sularda yaşayan, Kızıldeniz’de de popülasyonu bulunan kırmızı lagos (red grouper) balığı olduğunu belirlediklerini anlattı.
Akdeniz’de bu türün görülmesinin kendilerini heyecanlandırdığını kaydeden Gökoğlu, “Lübnan’da bir bilim insanı tarafından balık tespit edilmişti. Bu balığın Türk sularındaki varlığını ilk kez bilimsel bir makale ile dünyaya duyuracağız.” dedi.
“KORKMALARINA GEREK YOK”
Gökoğlu, balığın 40 santimetreye kadar uzadığını ve 2 kilograma ulaşabildiğini dile getirerek, “Gül kırmızısı rengi olduğu için balıkçılar ‘zehirli olabilir’ diye korkmuşlar. Eti yenebilen, ekonomik değeri olan bir balık. Korkmalarına gerek yok.” diye konuştu.
Türk sularında Kızıldeniz kökenli balık sayısının her geçen gün arttığına işaret eden Gökoğlu, “Akdeniz gün geçtikçe tropikalleşiyor. Akdeniz ülkelerinden sürekli yeni tür balıklar bildiriliyor. Bu balık, Antalya Körfezi’nde tespit ettiğimiz 67’nci Kızıldeniz kökenli tür. Türkiye kıyılarında bu sayı çok daha fazla. Daha önce portakal benekli lagos tespit etmiştik. Bu lagos ile sularımızdaki lagos türü 9’a yükseldi.” ifadelerini kullandı.
Kızıldeniz’den Akdeniz’e göçlerde küresel ısınmanın büyük etkisinin olduğunu vurgulayan Gökoğlu, Akdeniz ile Kızıldeniz arasındaki bazı farklılıkların ortadan kalkmaya başladığını ifade etti. (Deniz Haber)
4.12.2021 MSC Cruises’ın Tüm Filosu 2022’de Sefere Çıkıyor
MSC Cruises, 19 gemilik filosunun tamamının 2022 yazında sezon boyunca yaklaşık 500 seferle denizde olacağını doğruladı. 2022 sonbaharında Fantasia, Trieste’den İzmir/Efes veya İstanbul’a çağrılı 11 gecelik yolculuklar sunacak.
Kruvaziyer hattının en yeni gemilerinden biri olan MSC Virtuosa, Birleşik Arap Emirlikleri ve Katar’daki bir sezondan Kuzey Avrupa’ya dönecek. Gemi, Mayıs 2022’den itibaren İngiltere’nin Southampton kentindeki Magnifica ve ana limanın yerini alacak.
MSC Cruises, Kuzey Avrupa’da beş gemiye dayanacak ve üç ila 21 gece arasında değişen çeşitli güzergahlar ve birden fazla biniş limanı ile 50’den fazla farklı güzergah sunacak. Magnifica, yazı Kuzey Avrupa’da geçirecek ve Orkestra için daha önce duyurulan ve Hamburg dışında tamamen aynı güzergahları sunan 10, 11 ve 14 gecelik yolculuklara katılacak.
MSC Cruises, 2022 yaz sezonu boyunca 14 göz alıcı geminin konuşlandırılmasıyla Akdeniz’de 40’tan fazla güzergah olacağını söyledi. Bu, mini yolculuklardan 21 geceye kadar daha uzun yolculuklara kadar sunulan birden fazla biniş limanı ile kruvaziyer hattının bölgede sahip olduğu en fazla gemi. Yepyeni bir güzergah, Portekiz’den MSC konuklarına tüm yaz sezonu boyunca yerel bir limandan seyir yapma şansı sunan Lizbon’a düzenli olarak gelen Orkestra olacak.
Yeni 10 gecelik güzergah İtalya’da Cenova, Fransa’da Marsilya/Provence, İspanya’da Malaga, Cadiz/Seville, Alicante/Costa Blanca ve Mahon/Menorca, Portekiz’de Lizbon ve İtalya’da Emerald Coast/Sardinia’da Olbia olarak adlandırılacak.
Ayrıca önümüzdeki yaz Batı Akdeniz’de Grandiosa, Meraviglia, Opera, Splendida, Seaview ve Seaside ile Magnifica ve Poesia sonbaharda olacak. Musica, Fantasia, Sinfonia, Armonia ve Lirica Doğu Akdeniz’de faaliyet gösterecek.
2022 sonbaharında Fantasia, Trieste’den İzmir/Efes veya İstanbul’a çağrılı 11 gecelik yolculuklar sunacak. Magnifica, Cenova’dan Fas ve Kanarya Adaları’na 11 gecelik seferler sunacak. Preziosa yedi gece içinde Hamburg’dan Northern Pearls’e yelken açacak, Poesia ise Akdeniz’de mini yolculuklarda konuşlandırılacak.
Karayipler’de, MSC’nin amiral gemisi Seashore, PortMiami’den ayrılmaya devam ederken Divina, her iki gemi de Bahamalar’daki Ocean Cay MSC Marine Reserve’e uğrayarak Port Canaveral’dan (Orlando) üç, dört ve yedi gecelik yolculuklar sunacak. Bellissima, Japonya ve Çin’deki gemi yolculuklarıyla Asya’da konuşlandırılacak.
MSC Cruises misafirleri, Ağustos 2020’den bu yana Blue-Ribbon Uzman Paneli’nin girdileriyle geliştirilen hattın sağlık ve güvenlik protokolünün koruması altında yelken açıyor. Cruise Line, son 16 ay boyunca, pandeminin evrimine uyum sağlamak için uygulanan önlemlerin ya hafifletildiğini ya da sıkılaştırıldığını yazdı.
Tüm MSC Cruises tatilleri artık sadece aşılı misafirlere açıktır ve bu, 2022 yazı için geçerli olmaya devam edecektir. Hat, misafirleri ve mürettebatı için “en üst düzeyde koruma” sağlamak için uygun önlemleri uygulamaya devam edeceğini söyledi. (Deniz Haber)
4.12.2021 DP World, Hayfa Limanı Özelleştirmesinden Çekildi
İsrail’in özelleştirme idaresi yetkilileri, Dubaili DP World’ün İsrailli bir şirketle İsrail’in Hayfa Limanı’nı özelleştirmek için ortak bir tekliften çekildiğini açıkladı.
DP World, İsrail’in Akdeniz kıyısındaki iki ana deniz terminalinden biri olan Hayfa Limanı’nın özelleştirilmesinde İsrailli bir şirket ile bir anlaşma imzalamış ve Hayfa Limanı için teklif vermişti.
Ancak geçtiğimiz günlerde yayınlanan bir açıklamada, İsrail Devlet Şirketleri Kurumu, DP World’ün ihaleye katılmaktan vazgeçtiği DP World’ün özelleştirme için ortaklık anlaşması yaptığı İsrail Tersaneleri Sanayi’nin kendi başına devam etmek istediği belirtildi.
Konuyla ilgili DP World’den henüz bir açıklama gelmedi.
İsrail, rekabeti teşvik etmek ve maliyetleri düşürmek amacıyla devlete ait limanlarını satıyor ve yeni özel rıhtımlar inşa ediyor. Yük hacmi bakımından Doğu Akdeniz’in en büyük limanlarından biri olarak kabul edilen Hayfa’daki liman kompleksi, İsrail’in üç büyük uluslararası limanından en büyüğü olarak biliniyor. (Deniz Haber)
4.12.2021 İskenderun Açıklarında TAJ İsimli Gemiden Denize Konteyner Düştü
Denizcilik Genel Müdürlüğü, İskenderun Limanı açıklarında TAJ isimli gemiden denize konteyner düştüğünü belirterek İskenderun açıklarında seyir yapan gemiler için uyarıda bulundu.
Hatay’ın İskenderun ilçesi açıklarında Panama bayraklı TAJ isimli gemiden içinde IMDG Kod Sınıf 1 yük bulunan 1 adet konteyner hava koşulları nedeniyle denize düştü.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Denizcilik Genel Müdürlüğü de konuyla ilgili İskenderun açıklarında seyir yapan gemiler için uyarılarda bulundu.
Denizcilik Genel Müdürlüğü’nden yapılan açıklamada, “İskenderun Limanı açığında Panama bayraklı TAJ isimli gemiden içinde IMDG Kod Sınıf 1 yük bulunan bir konteyner hava koşulları nedeniyle denize düşmüştür. Denizcilerimize Navtex yayını yapılmış olup bölgede seyir yapan gemilerin bölgeden neta olmaları gerekmektedir” denildi. (Deniz Haber)
4.12.2021 Yeni Çevre Kirliliği Yönetmeliği Yayımladı
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, son olarak müsilaj tehdidiyle Türkiye gündemine gelen kirli atıklarla ilgili yeni bir yönetmelik yayımladı. Ancak askeri tesisler, Ar-Ge testi yapan işletmeler ve Akkuyu Nükleer Santrali yönetmelikten muaf tutuldu.
Son dönemde tüm denizleri tehdit eden müsilaj, termik santrallerin havaya saçtıkları zehir gibi Türkiye gündemini uzun süre meşgul eden felaketler üzerine Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, yeni bir yönetmelik yayımladı.
“Kirletici Salım ve Taşıma Kaydı Yönetmeliği” başlıklı yeni düzenlemenin birinci maddesinde amacı şöyle açıklandı:
“Bu Yönetmeliğin amacı, çevrenin korunması ile yayılı kaynaklar ve sanayi kaynaklı çevre kirliliğinin azaltılması için kirleticilerin salım ve taşıma kaydının oluşturulmasına yönelik usul ve esasları düzenlemektir.”
Enerji sektörü, metal üretimi ve işlenmesi, mineral/maden sanayisi, kimya sanayisi, kağıt ve ahşam üretimi, yoğun hayvancılık ve süt ürünleri yetiştiriciliği, gıda sektörü, tekstil sektörü, tabakhaneler, mezbahaların tamamı kapsam içine alındı.
KAYIT TUTMAYACAKLAR
Ancak yönetmeliğin ikinci maddesinde bazı tesislerin kapsam dışında tutulduğu görüldü. Askeri tesisler, araştırma ve geliştirme faaliyetleri ile yeni ürün ve süreçlerin test edilmesi için kullanılan işletmeler ile nükleer tesisler bu yönetmeliğin kapsamı dışında tutuldu.
Yani bu tesisler ilk maddede vurgulanan, çevrenin korunması, çevre kirliliğinin azaltılması için kirleticilerin salım ve taşıma kaydının oluşturulmasından muaf bırakıldı. (Deniz Haber)
3.12.2021 Limanlarda İşletme Süresini 49 Yıla Uzatan Madde, Yasa Teklifinden Geri Çekildi
Daha önceden işletme hakkı verilen limanların 30, 36 ve 39 olan sözleşme sürelerinin 49 yıllığına uzatılmasını öngören düzenleme, AK Parti tarafından verilen önerge ile kanun teklifinden çıkarıldı.
Kanun teklifinden çıkarılan madde; Türkiye Denizcilik İşletmeleri Anonim Şirketi ve TCDD Genel Müdürlüğü’ne ait bazı limanların işletme hakkı verilmesi/devri yöntemiyle gerçekleştirilen özelleştirilmesi uygulamaları neticesinde imzalanan ve 49 yıldan az süreli olan sözleşmelerin süreleri; düzenlemenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren en geç 4 ay içinde başvuruda bulunulması halinde uzatılmasını öngörüyor.
Süre uzatımı, sözleşmeden doğan tüm mali yükümlülüklerin ek sözleşme imzalanmadan önce yerine getirilmesine, özelleştirme sözleşmesinden kaynaklı olarak Özelleştirme İdaresi Başkanlığı, Türkiye Denizcilik İşletmeleri Anonim Şirketi ve TCDD Genel Müdürlüğü aleyhine açılmış davalar var ise, bu davalardan tüm yargılama giderlerinin üstlenilerek kayıtsız ve şartsız feragat edilmesine ve ek sözleşme düzenlenmesi şartına bağlanıyordu.
Enerji ile ilgili düzenlemelerin yer aldığı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun teklifinde yer alan düzenlemeyi muhalefet partileri limanların işletme süreleri ‘ihalesiz, yarışmasız, pazarlıksız olarak uzatılamaz’ gerekçesiyle eleştirerek maddenin anayasaya aykırı olduğunu bildirdi.
Dünya’nın haberine göre, AK Parti kaynakları tekliften çıkarılan maddenin yeniden düzenlenerek tekrar Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne getirileceğini belirttiler. (Deniz Haber)
3.12.2021 Taşucu Limanı’nın İşletme Hakkının Devrine Onay Çıktı
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı (ÖİB), Mersin Taşucu Limanı’nın 40 yıl süreyle işletme hakkının devri ile liman geri sahasında yer alan sanayi tesis alanın satışına onay verdi.
Resmi Gazete’de yayımlanan ÖİB’le ilgili Cumhurbaşkanı kararına göre, Denizcilik İşletmeleri’ne ait Taşucu Limanı’nın 40 yıl süreyle işletme hakkı devri ve liman geri sahasında yer alan 714,200 metrekare sanayi tesis alanı satışı, 684 milyon TL bedelle en yüksek teklifi veren CEY Ortak Girişim Grubu’na yapılması onaylandı.
Ceynak Lojistik ve Ticaret Aş ile Ceyport Terminal Lojistik ve Ticaret AŞ’den oluşan Ortak Girişim Grubu’nun sözleşme imzalamaktan imtina etmesi veya yükümlülüklerini yerine getirmemesi halinde ihale iptal edilecek.
TOPÇAM HES’İN İŞLETME HAKKI DEVRİNE ONAY
Aynı gazetede yer alan diğer karar uyarınca ÖİB, Elektrik Üretim AŞ’ye ait Topçam Hidroelektrik Santrali’nin (HES), işletme hakkı, 925 milyon TL bedelle en yüksek teklifi veren Bilgin Güç Santralleri Enerji Üretim AŞ’ye devredilmesine onay verdi.
Şirketin sözleşme imzalamaktan imtina etmesi veya yükümlülüklerini yerine getirmemesi halinde HES’in işletme hakkı 920 milyon bedelle en yüksek ikinci teklifi veren Nokta Yatırım Holding AŞ’ye devredilecek. (Deniz Haber)
1.12.2021 Zonguldak’ta ‘Ünzile Ana’ İsimli Geminin Mürettebatı, Denize Düştü
Zonguldak’ın Ereğli ilçesinde limanda demirli olan ‘Ünzile Ana’ isimli geminin personeli Azerbaycan vatandaşı Anar Orucov, halatın çarpması sonucu denize düştü. Dalgıçlar, Orucov’un bulunması için arama çalışması başlattı.
Olay, Bozhane mevkii Ereğli Belediyesi Limanı’nda meydana geldi. Rulo sac yüklemesi yaptıktan sonra Bulgaristan’a gidecek olan Panama bandıralı ‘Ünzile Ana’ isimli gemi, limana yanaştı. Bu sırada, olumsuz hava koşulları nedeniyle geminin bağlı bulunduğu halat koptu.
Personel Anar Orucov, gemiyi kontrol altına almak için halatı bağlarken başka bir halatın çarpmasıyla denize düştü. İhbar üzerine bölgeye Sahil Güvenlik ekipleri geldi, dalgıçlar arama çalışması başlattı.
Ereğli Belediye Başkanı Halil Posbıyık, “Limanda bağlı gemi, yüklemesini yapmış, yola çıkacakmış. Ancak hava muhalefetinden dolayı bizim limanda bekliyormuş. Halatı kopmuş. Bir Azeri gemi personeli o halatı toplamak isterken başka bir halat ona çarpmış. Denize düşmüş. Savcı ve dalgıçlar orada” açıklamasını yaptı.