Kaynak : (DENİZ HABER AJANSI)
2.03.2020 Yunanistan’ın tutukladığı ACT isimli gemi icralık oldu
Geçtiğimiz yıllarda Yunanistan’ın Igoumenitsa Limanı’nda tutuklanan ve sonra Türkiye’ye getirilen ACT isimli gemi icradan yarı fiyatı olan 530 bin TL’ye satılacak.
icraburada.com sitesinde yer alan şartnameye göre 1 milyon 60 bin TL değerindeki ACT isimli kargo gemisi icradan yarı fiyatı olan 530 bin TL’ye icradan açık arttırma usulü ile satışa çıkacak. 1986 yılında Karadeniz Ereğli’de inşa edilen geminin Kartal İşletmeciliği tarafından donatıldığı şartnamede yer alıyor.
27 Nisan 2020 tarihinde satışa çıkacak olan gemi ile ilgili bilgiler veren icra uzmanı Caner Çakı, “Şartnameye baktığımızda kargo taşımacılığı yapan ve 88 metrelik büyük bir geminin icradan satılacağını görüyoruz. Daha önce de bu tarz kargo gemisinin icradan satıldığını gördük. Özellikle araçların dışında deniz ve hava araçlarının da bir çok kez icradan satıldığını söyleyebiliriz. 2020 yılının ilk 2 ayına baktığımızda toplam 3 deniz aracı icralık oldu. 2019 yılında bu sayı 40 olurken, 2018 yılında 58, 2017 yılında ise 47 olarak gerçekleşti son 5 yılda ise toplam 185 adet deniz aracı icradan satışa çıkarıldı” ifadelerini kullandı.
GEMİ YUNANİSTAN’DA TUTUKLANMIŞTI
İstanbul merkezli Kartal Gemi İşletmeciliğinin mülkiyetinde bulunan ve BRN Deniz Taşımacılığı tarafından işletilen 4 bin 298 DWT taşıma kapasitesine sahip M/V ACT isimli Türk bayraklı kargo gemisi, Paris Memorandumu kapsamında yapılan denetimler sonucu, Yunanistan’ın Igoumenitsa Limanı’nda tutuklanmıştı. 26 Nisan 2015 tarihinde Yunan PSC müfettişleri tarafından denetime tabi tutulduğu ve Paris MoU kapsamında yapılan denetimler sonucu, Türk bayraklı M/V ACT isimli gemide tespit edilen eksikliklerden dolayı, tutuklanma kaydı verilmişti. Gemi bağlı olduğu şirketi tarafından eksikliklerinin tamamlanmasının ardından İstanbul’a getirilmişti.
2.03.2020 Tersanede bakımı yapılan arabalı vapurda yangın çıktı
Yalova’nın Altınova bölgesindeki tersaneler bölgesinde bakım ve onarımı yapılan İDO’ya ait ‘Karamürsel’ adlı arabalı vapurda yangın çıktı. Yangında vapurun yolcu bölümünde hasar meydana geldi.
Edinilen bilgiye göre, Eskihisar-Topçular hattında çalışan İDO’ya ait Karamürsel arabalı vapuru, bakım ve onarımının yapılması için Altınova tersaneler bölgesinde havuza alındı. Burada başlatılan çalışmalar esnasında kaynaktan sıçrayan bir kıvılcım nedeniyle yangın çıktı. Kısa süre içerisinde geminin yaşam ve yolcu bölümlerini saran alevlere Altınova İtfaiyesi ekipleri müdahale etti.
Yaklaşık 45 dakika süren bir çalışma sonrasında söndürülen yangında hasar meydana geldi. Yangında herhangi bir yaralanma ya da ölüm olayının yaşanmadığı belirtildi.
2.03.2020 Kuşadası’nda kruvaziyer turizminde rekor bekleniyor
Global Liman Holding Doğu Akdeniz Bölge Direktörü Aziz Güngör, Türkiye’ye kruvaziyer gemileriyle bu yıl 600-650 bin turistin, 2021 yılında ise sadece Kuşadası’na 800 bin turistin gelmesini beklediklerini söyledi.
Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakültesi, İşletme Fakültesi Turizm İşletmeciliği Bölümü ve Reha Midilli Foça Turizm Fakültesi tarafından “İzmir’de Deniz Turizmi” sempozyumu düzenlendi.
Güngör, burada yaptığı konuşmada, üst düzey müşteri portföyüne sahip kruvaziyer turizminde, turist sayısı az olsa da ekonomiye sağladığı katkının büyük olduğunu ifade etti.
Dünya çapındaki 423 kruvaziyerin 235’inin Amerika kıtasında yer aldığını ve bunların yaklaşık 16 milyon 300 bin yolcu potansiyeli bulunduğunu dile getiren Güngör, Avrupa’daki 143 geminin de 9 milyon yolcu taşıdığını belirtti.
Güngör, şunları kaydetti: “Türkiye’de 2016’yı 628 bin, 2017’yi 300 bin, 2018’i 200 bin, 2019’u 300 bin yolcuyla geride bıraktık. 2020 yılına baktığımızda 600-650 bin bandına tekrar çıkmasını bekliyorum. 2021’de sadece Kuşadası Limanı’na yaklaşık 800 bin yolcu gelecek. 2021’de Kuşadası Limanı tarihindeki en fazla yolcu sayısına ulaşacak.”
1.03.2020 Karaduvar sahili yenileniyor
Mersin Büyükşehir Belediyesi, Akdeniz ilçesi Karaduvar sahilinde başlattığı çevre ve sahil düzenleme çalışmalarına hız verdi.
Mersin Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Haydar Ali Ulusoy, çevre ve sahil düzenleme çalışmalarını yerinde inceledi. Yol Yapım Bakım ve Onarım Dairesi Başkanı Ayhan Terban, Mali Hizmetler Dairesi Başkanı Akın Aşıcı, Yol ve Asfalt Şube Müdürü Erdal Özcan ve muhtarlarla birlikte yapılan incelemelerde, çalışmalar ile ilgili görüş alışverişinde bulunuldu.
Ekipler, 15 kamyon, 2 greyder, 1 dozer,1 loder ile saha ve çevre düzenleme çalışmalarını gerçekleştirerek, sahili yeni görünümü için hazırlamaya devam ediyor. Ekipler, bir süre önce sahilleri canlandırma çalışmaları kapsamında, ilk olarak Karaduvar sahilinde dağınık halde bulunan büyük kayaları düzenli hale getirmiş, plaj kumunu da düzenleyerek, vatandaşlar için temiz bir hale getirmişti.
Genel Sekreter Yardımcısı Haydar Ali Ulusoy ve beraberindeki ekip, yağmursuyu drenajı için büz boru ve baks yerleştirilmesi gereken yerlerde de yerinde inceleme yaparak, ihtiyaçları tespit etti. Talepleri ilgililerden dinleyen Ulusoy, incelemelerine Adanalıoğlu-Kazanlı arasındaki halk plajında devam ederek, gündeme gelen konular çerçevesinde görüş alışverişinde bulundu. Ardından Şeyh İbrahim Hekim Türbesi’nde inceleme yapılarak, öneri ve talepler not edildi.
28.02.2020 Yalova’da fırtınada sürüklenen gemi yan yattı
Yalova’da fırtınada sürüklenen Alfonsito adlı kuru yük gemisi Altınova ilçesinde yan yattı.
Edinilen bilgiye göre, Yalova’nın Altınova ilçesindeki tersaneler bölgesine bakım ve onarım için getirilen İtalya bandıralı Alfonsito adlı kuru yük gemisi, tersanede demirledi. Gemi, bölgede etkili olan fırtına sebebiyle sürüklenmeye başladı. Halatları kopan gemi karaya yaklaşırken yan yattı.
Yan yatan geminin kurtarılması için çalışma başlatılırken herhangi bir çevre kirliliğine yol açmaması için de önlem alındı.
İçinde yük bulunmayan geminin bulunduğu yerde parçalanarak hurdaya ayrılmasının planlandığı öğrenildi.
27.02.2020 Koronavirüs nedeniyle konteyner navlun bedelleri arttı
Kontrol altına alınamayan salgın, küresel taşımacılığın omurgasını oluşturan denizde konteyner taşımacılığının navlunlarını rekor düzeyde arttırdı.
Bu yıl başında Uluslararası Denizcilik Örgütü IMO tarafından yürürlüğe konulan düşük sülfürlü yakıt uygulaması nedeniyle artan deniz taşımacılığındaki navlunlar, şimdi de boş konteyner sıkıntısı nedeniyle yükselmeye başladı.
Yıl başından bu yana konteyner taşımacılığında navlundaki artış oranlarının yüzde 30-40’ları bulduğu dile getirildi. Lojiport’tan Ahmet Usman’ın haberine göre; koronovirüs nedeniyle Çin’den çıkamayan konteynerler, armatörleri yeni bir boş konteyner pozisyonlaması yapmak zorunda bırakıyor.
İMEAK Deniz Ticaret Odası İzmir Şubesi’nin Şubat ayı olağan meclis toplantısında koronavirüsün giderek yayıldığını ve insanlığı tehdit eder bir yapıya geldiğini belirten Şube Yönetim Kurulu Başkanı Yusuf Öztürk, “Bu tehlike İran ve İtalya’da görüldü, yani kapımıza kadar geldi. Ticaret yansımalarını da her gün başka bir açısıyla görüyoruz. Kruvaziyer turizme olumlu yansırken, genel turizme zararı olacağı görülüyor. Bu olumsuzluğu en çok yaşayan sektörlerin başında deniz ticareti geliyor. Hem konteyner hem dökme yük gemileri kötü etkilendi” diye konuştu.
Çin’in küresel ekonomide neredeyse oyun kurucu pozisyonunda olduğuna dikkat çeken Öztürk, “Çin’deki fabrikaların neredeyse yarısı kapandı, üretim bitme noktasında. Bu sadece buradan ithal edilecek emtia konusunda değil, boş konteynerlerin dünyaya dağılması konusunda da sıkıntı yaratıyor. Hem hammadde getiren gemilerin limanlardan ayrılmasında, hem de boş konteynerlerde sorun var. Hatta üzerinde yük olan ama tahliye edilemeyen gemiler söz konusu. En son 20 bin TEU’luk bir geminin 2 bin TEU yükle Şanghay Limanı’ndan hareket ettiği bilgisini aldık. Bu ekonomik ölçekte bu rakamlar büyük bir problem haline dönüşüyor. Baltık Kuru Yük Endeksi 500 seviyelerine gerilemiş durumda, konteyner endeksi de bin 500 seviyelerine geriledi. Armatörlerin hem boş konteyner pozisyonlaması hem de genel bir navlun artışı ile ilgili yeni bir çalışma yaptığını duyuyoruz. Bu da bizim ihracatımızı kötü etkileyecek gibi görünüyor” dedi.
‘İHRACATÇININ SIKINTISI ARTACAK’
Navlun artışlarının ihracata sanılandan çok daha fazla kötü yansıdığına dikkat çeken DTO İzmir Şubesi Meclis Başkanı Kenan Yalavaç ise, şunları söyledi: “İhracatımız genelde katma değeri çok yüksek ürünlerden oluşmadığından dolayı navlunun birim maliyetlerimizdeki payı yüksek kalıyor. Zaman zaman bu artışlar karşılanamayacak boyuta ulaşıyor. Bu durum yakın zamanda ihracatımızın düşmesine neden olacak. Özellikle KOBİ’ler için çok sıkıntılı durumlar ortaya çıkacak. Yaza doğru canımız daha çok yanacak.”
DTO İzmir Şubesi Meclis Üyesi ve GNV Lojistik’in Şirket Müdürü Taner İzmirlioğlu da koronavirüs nedeniyle deniz taşımacılığında balans ayarlarının bozulduğuna dikkat çekerek, “Dünyada deniz ticaretinin, konteynerle ticaretin bir balansı var. Çin ve Avrupa, Amerika gibi ana kıtalar arasında büyük bir ticaret söz konusu. Burada uğraklarla ilgili her türlü etkileşim gemi pozisyonlarını değiştirdiği gibi, konteyner pozisyonlamalarını da değiştirdi. Çin’deki limanlardaki konteynerler oraya gidip tekrar ihracat olarak Çin’den dünyaya yayılırdı. Şimdi bu akış bozuldu. Balans bozulunca, konteyner pozisyonlamaları planlandığı gibi yapılamadı. Bu da navlun artışlarına neden oldu. Armatörlere göre değişmekle birlikte ortalama 20’lik konteynerlerde 100 dolar, 40’lık konteynerlerde 200 dolar fiyat artışı geldi. IMO’nun düşük sülfürlü yakıt düzenlemesinden dolayı da bir o kadar gelmişti. Navlun olarak son zamanlarda konteyner piyasasında yüzde 30-40’lara varan bir artış görünüyor. Bu artış virüsün seyrine ve diğer ülkelerin etkilenmesine göre sürebilir” diye konuştu.
KOSTER PİYASASINDA HESAPLAR TUTMADI
İstanbul Navlun Endeksi (ISTFIX) Araştırma Müdürü Engin Koçak, koronavirüsün henüz koster piyasasına yansımadığını ancak farklı sebeplerle Karadeniz ve Doğu Akdeniz’de armatörün ciddi hayal kırıklığı yaşadığını dile getirdi. Koçak, “Karadeniz ve Akdeniz’de piyasa istenildiği gibi olmadı. Avrupa’nın çelik kotaları başta Türkiye’nin ihracatı olmak üzere bütün Karadeniz’i etkiliyor. Kuzeybatı Avrupa ve kontinent bölgesi ise yıla iyi başladı. Buradaki armatör de oraya gitmek istiyor ama oradan buraya geri geliş yükleri çok zayıf. Türk armatör, ITF toplu sözleşmesi gibi dayatmalarla karşılaşmasından ötürü gidişi göze alamıyorlar. Öte yandan nehir tipi gemilerin işleri iyi gitmediği Çin kostere yöneliyor. Bu da navlunu baskılıyor” diye konuştu.
27.02.2020 Lübnan’ın Akdeniz’deki petrol ve doğalgaz arama çalışmaları başlıyor
Lübnan’ın, Akdeniz’deki petrol ve gaz arama çalışmalarına bugün başlayacağı belirtildi. Lübnan hükümeti, 4 Ocak 2017’de, Münhasır Ekonomik Bölge olarak adlandırılan bölgede petrol ve doğalgaz aramalarını başlatacak iki kararnameyi onaylamıştı.
Lübnan Cumhurbaşkanlığından yapılan yazılı açıklamaya göre Cumhurbaşkanı Mişel Avn, Enerji ve Su Bakanı Rimun Gacar, Lübnanlı bazı yetkililer ve Fransız petrol şirketi Total heyetini kabul etti.
Görüşmede Cumhurbaşkanı Avn’a, Lübnan açıklarına ulaşan Total’a ait “Tungsten Explorer” sondaj gemisinin, ülkenin deniz sahasındaki 4. blokta faaliyetlerine başlayacağı iletildi.
Sondaj çalışmalarının başlamasının önemini vurgulayan Avn, petrol ve gaz arama faaliyetleriyle elde edecekleri sonuçların ülke ekonomisine olumlu yansımaları olacağına işaret etti.
Lübnan Petrol Kurumu Başkanı Velid Nasr ise Baabda Cumhurbaşkanlığı Sarayı’ndaki görüşmenin ardından basına yaptığı açıklamada, sondaj gemisine lojistik destek hazırlıklarını Beyrut Limanı’nda tamamladıklarını belirtti.
Nasr, yaklaşık 2 ay sürecek sondaj çalışmalarına dair günlük rapor tutacaklarını aktardı.
LÜBNAN’IN DOĞALGAZ VE PETROL ARAMA SÜRECİ
Lübnan hükümeti, 4 Ocak 2017’de, Münhasır Ekonomik Bölge (MEB) olarak adlandırılan bölgede petrol ve doğalgaz aramalarını başlatacak iki kararnameyi onaylamıştı.
Böylece, ihaleye açılacak blokların seçilmesi, arama yapacak şirketler için lisanslama ve gelirlerin paylaşılmasına ilişkin modelin belirlenmesi süreci başlamıştı.
Bakanlar Kurulu da Aralık 2017’de Fransa’nın Total, İtalya’nın ENI ve Rusya’nın Novatek şirketlerinden oluşan bir konsorsiyuma, Lübnan’ın deniz sahasında belirlenen 10 deniz blokunun kuzeyindeki 4. blok ve güneyindeki 9. blok için petrol arama ve çıkarma izni vermişti.
Akdeniz’deki 4. blok sahası, İsrail ile tartışmalı deniz sahalarının dışında kalıyor.